Geld & Recht alle pijlers

Storten op gezamenlijke rekening % bruto of netto??

01-12-2011 08:34 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend verdient ¤ 3500,00 bruto en heeft een opel astra + benzine van de zaak. Ik verdien ¤ 3100,00.

We storten altijd ieder een bedrag op de gezamenlijke rekening, berekend naar wat we bruto per jaar verdienen.

Dus hij stort bv ¤ 250,00 en ik 37.200/42.000 x ¤ 250,00(als vb, dit is niet echt het jaarinkomen, maar om het even eenvoudig te houden) = ¤ 221,00

Hij heeft de laatste tijd dure uitgaven gedaan, bv een motor en een boot (ong. ¤ 6000,00 bij elkaar). Omdat hij steeds weining geld overhoudt, is hij nog eens naar onze inkomsten gaan kijken en hij komt nu aan met "Moeten toch maar eens praten over verdeling, want we verdienen netto evenveel, maar door die verdeelsleutel heb ik per maand een paar honder euro minder te besteden door al die rekeningen. En dit omdat ik door die auto netto toch al, minder over hou. Is denk ik toch niet helemaal eerlijk" én "Als we zo gaan rekenen: Jij werkt maar 36 uur ik 38. Moet dit ook verrekend worden? Mijn uitgaven heeft niets met de verrekening te maken. Is gewoon krom om bruto salaris te rekenen, want daar wordt nog eens mijn auto afgetrokken, waardoor ik netto minder overhoud. Resultaat is dat we zelfde netto hebben, maar door dat ik meer betaal heb ik een paar honderd euro minder te besteden. Ik zal eens uitrekenen als we op basis van netto doen".

Willen jullie eens met mij meedenken? Een auto is toch verkapt salaris?
Ik hoef dat ook niet te overleggen, maar ik heb toch geen ¤1200 klaar liggen in 1 maand voor een fiets dus dat probleem hebben we ook niet haha! Overigens breng ik op dit moment net zoveel binnen met mijn 24 uur dan mijn man met 40 uur. Maar wij kijken niet zo op de centen, wie koopt wat en wie doet wat. Zo wil mijn man een koffiezetapparaat van een of ander duur merk. Nou prima, dan zetten we daar geld voor achteruit. Wil ik een keer iets wat duurder is, dan zetten we daar geld voor achteruit.

Ik snap best dat mensen het anders doen hoor, echt wel. Het lijkt mij alleen vreselijk onhandig.
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 11:25:

Dit hoef ik inderdaad niet te overleggen.

Mijn vriend weet dat ik heel goed deze beslissing zelf kan maken of we hier het geld voor hebben of niet. En anders om is dat ook het geval.

Totdat jij naar Rome wilt met een vriendin, en hij toevallig net met een vriend heeft afgesproken om in diezelfde tijd op wintersport te gaan (dit zijn slechts voorbeelden he, het zou ook om een playstation en een paar dure schoenen kunnen gaan, ik noem maar wat). Dan ontstaat er toch een probleem, wat er niet is als je allebei verantwoordelijk bent voor je eigen geld.

Ik zou het toch niet zo tof vinden als mijn man in zijn eentje zou beslissen waar hij ons geld aan zou uitgeven.
Driewieler, lijkt me toch dat Flower er echt wel rekening mee houdt dat ze niet alles in 1 keer verbrast. Dat doe jij toch ook met je geld?
quote:driewieler schreef op 01 december 2011 @ 11:31:

[...]

Dus jouw vriend vindt het dan niet erg dat hij opeens de rest van de maand niets meer te besteden heeft?

Apart.

Ik zelf zou daar niet zo blij mee zijn.

Als het gevolg van zo'n uitgaven zou zijn dat er geen geld meer is voor andere dingen. Dan zou ik uiteraard deze beslissing niet maken he. Lijkt me logisch. Ook als het allemaal mijn geld zou zijn.

En als ik heel graag iets wil hebben zou mijn vriend mij dat gunnen ja. Als het financieel kan is het nooit een probleem.
Ik ben er wel voor om wat eigen geld te hebben, gewoon omdat ik priverekeningen daarvan betaal (mijn telefoonrekening bijv) en omdat mijn man verder niet hoeft mee te betalen aan een uitje van mij met vriendinnen. Ook niet aan kleding bijv.

Wij zijn overigens niet getrouwd op HV. We hadden en hebben nauwelijks spaargeld, geen eigen bedrijven, en we hebben samen een huis gekocht.
Als ik zo alle topics eens lees die hier de afgelopen jaren over dit onderwerp zijn geopend dan ben ik blij dat ik geen relatie heb.
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 11:33:

[...]

Totdat jij naar Rome wilt met een vriendin, en hij toevallig net met een vriend heeft afgesproken om in diezelfde tijd op wintersport te gaan (dit zijn slechts voorbeelden he, het zou ook om een playstation en een paar dure schoenen kunnen gaan, ik noem maar wat). Dan ontstaat er toch een probleem, wat er niet is als je allebei verantwoordelijk bent voor je eigen geld.

Ik zou het toch niet zo tof vinden als mijn man in zijn eentje zou beslissen waar hij ons geld aan zou uitgeven.

Ik zie dat probleem helemaal niet.

Je wilt beide iets leuks gaan doen. En dat kost geld.

Dan bekijk je dus of dat geld er is. Is dat er. Nou dan kan je dat doen. Is dat geld er niet, tja jammer dan.
Een situatie als een vakantie met vrienden/vriendinnen zou bij ons trouwens nooit voorkomen. Maar ik neem aan dat dit slechts voorbeelden waren.

Ik denk dat mijn vriend erg raar gaat kijken als ik hem zou vragen of ik die jas mag kopen of die schoenen omdat ze zo duur zijn ofzo.

Zijn reactie zou iets zijn van: Waarom zou je dat niet mogen dan?
Flower, ik zie het probleem ook nog steeds niet hoor
quote:_Cherry_ schreef op 01 december 2011 @ 11:34:

Driewieler, lijkt me toch dat Flower er echt wel rekening mee houdt dat ze niet alles in 1 keer verbrast. Dat doe jij toch ook met je geld?

Het gaat hier om verantwoordeing af leggen. Als ik nu de stad in ga en die laarzen wil kopen en dat jurkje en die tas, dan hoef ik niet eerst te overleggen met mijn vriend of hij hier mee oké is.

Wanneer het geld op één hoop gaat vind ik dat ik moet overleggen omdat ik ook andermans geld uit geef.

Het heeft niets te maken met alles te verbrassen wat je hebt. En dan nog, als ik besluit om de rest van mijn inkomsten van die maand er in één keer doorheen te jagen, dan nog hoef ik hier aan niemand verantwoording voor af te leggen. Omdat het enkel en alleen mijn geld betreft, snap je?
quote:_Cherry_ schreef op 01 december 2011 @ 11:39:

Flower, ik zie het probleem ook nog steeds niet hoor Fijn, om te horen.
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 11:37:

[...]

Dan bekijk je dus of dat geld er is. Is dat er. Nou dan kan je dat doen. Is dat geld er niet, tja jammer dan.

Nou idd,zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn.

Maar als ik het hier op dit forum allemaal zo lees dan moet bij wijze van spreken op de eerste date het loonstrookje al op tafel en elk pak melk wat de 1 heeft gekocht daar moet de ander de helft van betalen..

Brrr,vreselijk lijkt me dat om zo in een relatie te staan.
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 11:37:

Jij denkt: dat geld is er, dus ik kan die jas/schoenen/weet ik veel wat wel kopen. Hij denkt op datzelfde moment: dat geld is er, dus ik kan die cd-speler/paystation/weetikveelwat wel kopen. Want jullie hoeven daar niet over te overleggen schreef je net. Dan ontstaat er toch een probleem, want dat geld is er maar 1 keer, terwijl jullie het in gedachten allebei al hebben uitgegeven. Dat gebeurt sowieso niet als je zelf over een bepaald bedrag kunt beschikken.

En wat sparood ook al zegt: mijn man hoeft van mij niet mee te betalen aan dingen die ik voor mezelf aanschaf. Ik werk er zelf voor, dus ik betaal het ook zelf. Wat is er mis met een beetje (financiële) onafhankelijkheid?
Driewieler, als ik naar de stad ga, leuke laarzen en een leuke tas zie hoef ik ook niet te overleggen. Dan koop ik het ook gewoon.
Zitten jullie nu niet gewoon problemen te verzinnen die er niet zijn?
quote:_Cherry_ schreef op 01 december 2011 @ 11:45:

Zitten jullie nu niet gewoon problemen te verzinnen die er niet zijn? Als dat de definitie van discussieren is
Haha
quote:yvonjaspers schreef op 01 december 2011 @ 11:44:

[...]

Jij denkt: dat geld is er, dus ik kan die jas/schoenen/weet ik veel wat wel kopen. Hij denkt op datzelfde moment: dat geld is er, dus ik kan die cd-speler/paystation/weetikveelwat wel kopen. Want jullie hoeven daar niet over te overleggen schreef je net. Dan ontstaat er toch een probleem, want dat geld is er maar 1 keer, terwijl jullie het in gedachten allebei al hebben uitgegeven. Dat gebeurt sowieso niet als je zelf over een bepaald bedrag kunt beschikken.

En wat sparood ook al zegt: mijn man hoeft van mij niet mee te betalen aan dingen die ik voor mezelf aanschaf. Ik werk er zelf voor, dus ik betaal het ook zelf. Wat is er mis met een beetje (financiële) onafhankelijkheid?

Waarom zou ik zo'n dure uitgaven doen, als er daarna maar weinig geld over blijft?

En waarom zou ik niet weten dat mijn vriend ook plannen heeft iets te gaan kopen. Daar praat je toch wel over met elkaar.

Nee geen verantwoording afleggen. Maar interesse in elkaar hebben.

Beetje de administratie in de gaten houden natuurlijk. Dat doen wij trouwens altijd samen. Nouja ik zit erbij te kijken hoe vriend dat doet. (hij is boekhouder namelijk, haha).
quote:superstar_2 schreef op 01 december 2011 @ 11:36:

Als ik zo alle topics eens lees die hier de afgelopen jaren over dit onderwerp zijn geopend dan ben ik blij dat ik geen relatie heb.

Zo zie je maar, elk nadeel heb zun voordeel

Maar als ik een dure beha koop, vertel ik dat niet per se die avond nog aan mijn man nee. Dus het zou zo maar kunnen dat hij een dag later een paar dure schoenen koopt (wat ik sowieso belachelijk vind, want hij heeft al meer paren dan ik..... ).
quote:Kastanjez schreef op 01 december 2011 @ 11:58:

[...]

Zo zie je maar, elk nadeel heb zun voordeel

Maar als ik een dure beha koop, vertel ik dat niet per se die avond nog aan mijn man nee. Dus het zou zo maar kunnen dat hij een dag later een paar dure schoenen koopt (wat ik sowieso belachelijk vind, want hij heeft al meer paren dan ik..... ).

Mijn ex heeft een eigen bedrijf en harkte per jaar meer dan de Balkenende norm binnen.

Nog nooit heeft hij moeilijk gedaan over geld.

Als hij 's avonds te eten op zijn bord had vond hij het prima wat ik allemaal met zijn geld deed.

En ach al had ik ook nieuwe kleren aan dat viel hem sowiesosoïso niet op..
quote:superstar_2 schreef op 01 december 2011 @ 12:08:

[...]

En ach al had ik ook nieuwe kleren aan dat viel hem sowiesosoïso niet op.. Wat een eikel! Goed dat je van hem af bent!
quote:driewieler schreef op 01 december 2011 @ 12:12:

[...]

Wat een eikel! Goed dat je van hem af bent!

Gheh ja hij had andere talenten zullen we maar zeggen..

Maar dat was ook wel makkelijk nooit gezeik over het zoveelste kledingstuk of paar laarzen..
heb niet alles gelezen maar ik vind het wel altijd erg vermoeiend om zo alles tot op de cent te moeten 'verdelen'.

Ik weet niet hoe lang jullie al samen zijn? Misschien is het heel naief en onverstandig maar vriend en ik zijn er altijd heel makkelijk mee gedaan hoor, vanaf dat we gingen samenwonen. Hij betaalde veel meer rekeningen dan ik, dus ik spaarde uiteraard meer dan hij, maar ik betaalde dan weer de vakanties enzo en het geld dat ik spaar is uiteraard ook voor hem. Wij gooiden alles gewoon op de grote hoop. Als we gingen shoppen, of het nu voor hem of voor mij is, soms pak ik mijn portemonnee, soms hij. Het is maar net hoe dat uitkomt.

Nu we getrouwd zijn zie ik het nog steeds zo. Zijn en mijn geld is van ons samen. Hij verdient veel meer omdat ik parttime werk omdat we een dochtertje hebben. Absoluut niet dat hij dan meer geld te besteden heeft hoor. Als we iets kleins voor onszelf willen dan kopen we het gewoon en als het iets groter is, dan overleggen we.

Ik vind het zo 'onromantisch' om alles zo te moeten verdelen, het is toch je vriend? Toch niet zomaar een onbekende.
quote:_flower_ schreef op 01 december 2011 @ 11:49:

[...]

Waarom zou ik zo'n dure uitgaven doen, als er daarna maar weinig geld over blijft?

En waarom zou ik niet weten dat mijn vriend ook plannen heeft iets te gaan kopen. Daar praat je toch wel over met elkaar.

Nee geen verantwoording afleggen. Maar interesse in elkaar hebben.

Beetje de administratie in de gaten houden natuurlijk. Dat doen wij trouwens altijd samen. Nouja ik zit erbij te kijken hoe vriend dat doet. (hij is boekhouder namelijk, haha).

Eens.

Ten eerste hebben wij zodanig veel spaargeld dat het geen probleem is als ik ga stadten en hij koopt toevallig ook iets. Je kan geld maar 1x uitgeven maar als je genoeg hebt zit je gelukkig niet in de problemen als je allebei iets koopt. Verder weet ik het toch ook (meestal) wel als man iets gaat kopen. Hij werkt fulltime dus op die dagen koopt hij sowieso niks. En als hij op zaterdag iets wil kopen dan weet ik dat echt wel. En als het dingen zijn die gewoon nodig zijn dan heb ik daar ook geen enkel probleem mee, dan koopt hij dat gewoon. Als het echt iets duurs en 'onzinnigs' is, dan praten we daarover, hij zal echt niet zomaar zonder dat ik het weet ineens een dure tv of motor of geluidsinstallatie kopen hoor.

En inderdaad, als je weinig te besteden hebt en je echt in de problemen komt als zowel man/vriend als jij tegelijkertijd iets kopen, dan zou ik dus uberhaupt al niks kopen. Als je zo weinig geld hebt zou ik liever wat sparen dan dat ik ga shoppen.
quote:tulpje21 schreef op 01 december 2011 @ 12:47:

[...]

Eens.

Ten eerste hebben wij zodanig veel spaargeld dat het geen probleem is als ik ga stadten en hij koopt toevallig ook iets. Je kan geld maar 1x uitgeven maar als je genoeg hebt zit je gelukkig niet in de problemen als je allebei iets koopt. Verder weet ik het toch ook (meestal) wel als man iets gaat kopen. Hij werkt fulltime dus op die dagen koopt hij sowieso niks. En als hij op zaterdag iets wil kopen dan weet ik dat echt wel. En als het dingen zijn die gewoon nodig zijn dan heb ik daar ook geen enkel probleem mee, dan koopt hij dat gewoon. Als het echt iets duurs en 'onzinnigs' is, dan praten we daarover, hij zal echt niet zomaar zonder dat ik het weet ineens een dure tv of motor of geluidsinstallatie kopen hoor.

En inderdaad, als je weinig te besteden hebt en je echt in de problemen komt als zowel man/vriend als jij tegelijkertijd iets kopen, dan zou ik dus uberhaupt al niks kopen. Als je zo weinig geld hebt zou ik liever wat sparen dan dat ik ga shoppen.juist, inderdaad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven