Geld & Recht alle pijlers

Te goeder trouw, toch boete?

05-07-2012 23:23 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft een brief van de Belastingdienst: zijn opgegeven inkomen van 2009 blijkt 9000 te laag te zijn, dus hij krijgt een nieuwe aanslag. Aangezien hij destijds 900 euro terugkreeg van de belastingsdienst, vermoedt hij dat hij dat nu moet terugbetalen.

Ik vind dat onterecht. In 2009 had hij een turbulent jaar wat werkgevers betreft. Zijn werkgever ging failliet, hij kwam bij het UWV en later dat jaar had hij weer een baan. Van de failliete werkgever heeft hij echter nooit meer een jaaropgaaf gehad (was een erg groot faillissement).

Om toch aangifte te kunnen doen over 2009 heb ik voor hem de hele riedel afgebeld, waaronder de curator van de failliete werkgever. Zij gaven aan het ook niet meer te kunnen achterhalen, zeiden dat hij zijn laatste loonstrookje maar moest gebruiken en 'de belastingdienst weet ervan'.

Dat hebben we dus maar gedaan en zo eerlijk mogelijk de aangifte ingevuld. Met maar liefst 9000 euro te weinig, als we de Bd mogen geloven. Ik snap er helemaal niks van. Ben ook voornemens om die aangifte op te zoeken (ben nu niet bij vriend) en alle documentatie erbij ook (goddank heb ik toen alles opgeschreven wat die telefonische communicatie betreft).

Maarja, wat gaat er nu gebeuren? Hoe kan de Bd wel aan zijn inkomensgegevens van failliete werkgever komen en hijzelf niet? Kan hij na zoveel jaar nog problemen krijgen? En als hij minder inkomen heeft ingevuld heeft hij toch ook minder afgedragen belasting ingevuld?

En kan hij een naheffing dan wel boete dan wel correctie van zoveel geld krijgen terwijl hij die aanslag te goeder trouw heeft ingevuld? Ik snap dat je jezelf niet te snel rijk moet rekenen, maar we zijn ruim 2 jaar verder na de aanslag, ik snap dat hij dat geld niet in zijn holle kies stopt (hij heeft ermee geïnvesteerd).

Edit: we gaan uiteraard bezwaar aantekenen, maar we hebben de definitieve aanslag nog niet binnen en ik wil een beetje weten waar we staan. Vind het zo vreemd...
Alle reacties Link kopieren
quote:ietjefietje schreef op 07 juli 2012 @ 20:27:

Vivakeesje, dit komt waarschijnlijk omdat bij een faissement, de vakantiedagen worden uitbetaald die je vriend nog had staan bij de werkgever. En ja, deze uren zijn extra belast.Nee, die uren zijn niet extra belast. Die worden gewoon gezien als inkomen uit arbeid door de fiscus en belast volgens het normale (want er is er maar één) inkomstenbelastingsysteem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven