Tips om geld te besparen?
dinsdag 31 juli 2018 om 20:16
Dag allemaal,
Graag zouden mijn vriend en ik wat meer geld willen besparen. Wij hebben allebei een fulltime baan en redelijk normaal inkomen, maar echt veel sparen lukt ons niet echt..
Zijn ook gewend luxe te leven en dit moet anders, anders gaan we het niet redden in de toekomst.
Wat zijn jullie bijvoorbeeld per week aan boodschappen kwijt? En hebben jullie goede tips om wat meer over te houden aan het einde van de maand ?
Allebei eind 20, geen kinderen.
Dank alvast
Graag zouden mijn vriend en ik wat meer geld willen besparen. Wij hebben allebei een fulltime baan en redelijk normaal inkomen, maar echt veel sparen lukt ons niet echt..
Zijn ook gewend luxe te leven en dit moet anders, anders gaan we het niet redden in de toekomst.
Wat zijn jullie bijvoorbeeld per week aan boodschappen kwijt? En hebben jullie goede tips om wat meer over te houden aan het einde van de maand ?
Allebei eind 20, geen kinderen.
Dank alvast
dinsdag 31 juli 2018 om 21:30
Je kan beginnen met 10% van je totale inkomen op een spaarrekening te zetten. Uit ervaring weet ik dat 10% altijd op gaat aan onnodige dingen, dus dat mis je niet. Gaat het een tijdje goed dan ga je naar 11% etc. etc.
Besparen op vaste lasten en boodschappen zijn meestal van die vanzelfsprekende dingen die je wel weet maar gewoon niet doet.
Meer huismerken minder luxe producten.
Uitzoeken welke zorgverzekering/internet/telefoon provider het goedkoopste is en overstappen. etc. etc.
Kleine toevoeging over aanbiedingen, vaak zijn de huismerken alsnog goedkoper.
Besparen op vaste lasten en boodschappen zijn meestal van die vanzelfsprekende dingen die je wel weet maar gewoon niet doet.
Meer huismerken minder luxe producten.
Uitzoeken welke zorgverzekering/internet/telefoon provider het goedkoopste is en overstappen. etc. etc.
Kleine toevoeging over aanbiedingen, vaak zijn de huismerken alsnog goedkoper.
Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds. The mediocre mind is incapable of understanding the man who refuses to bow blindly to conventional prejudices and chooses instead to express his opinions courageously and honest
dinsdag 31 juli 2018 om 21:35
Zet inderdaad eens op een rijtje waar de afgelopen maanden geld naartoe ging. Wij kwamen er zo bijv. achter dat we toch nog vaker eten haalden / uit eten gingen dan we dachten. Al die kleine bedragen, van kantine-broodjes tot samen lunchen in de stad, lopen nogal op als we dat gewoon doen wanneer we er zin in hebben. Als we dus nu een paar maanden willen besparen, letten we daar extra goed op en is ons spaarpotje zo weer (aan)gevuld.
dinsdag 31 juli 2018 om 21:37
Begin van de maand meteen geld wegzetten naar de spaarrekening. Zo spaar je elke maand een vast bedrag. Wat je aan het eind extra over hebt kun je erbij storten.
Verder zetten wij elke maand vaste bedragen weg voor reserveringen. Zo hebben we het geld voor grote uitgaven al gespaard. Bijv. voor de zorgverzekering, levert ook nog eens korting op als je het jaarbedrag betaald.
Elk jaar overstappen van energiemaatschappij, internetprovider. Goedkoper mobiel abonnement nemen.
Gas en elektraverbruik terugbrengen. De verwarming hoeft echt niet zo warm in de winter, er bestaan niet voor niets truien.
Verder zetten wij elke maand vaste bedragen weg voor reserveringen. Zo hebben we het geld voor grote uitgaven al gespaard. Bijv. voor de zorgverzekering, levert ook nog eens korting op als je het jaarbedrag betaald.
Elk jaar overstappen van energiemaatschappij, internetprovider. Goedkoper mobiel abonnement nemen.
Gas en elektraverbruik terugbrengen. De verwarming hoeft echt niet zo warm in de winter, er bestaan niet voor niets truien.
dinsdag 31 juli 2018 om 22:54
Met verzekeringen valt vaak wel veel te halen.
Met zorgverzekering bijv, maak je veel gebruik van zorg? Anders overwegen om bijv dingen eruit te gooien of hoger eigen risico.
Elektra enz stap ik elk jaar over, ivm welkomstbonussen is ergens anders vaak goedkoper. Kan je makkelijk checken op bijv gaslicht.com
Zelfde met tv en internet, kan dat niet goedkoper?
Aankopen doen via cashbacksites, echt veel winkels zijn daarop aangesloten. Vooral als je verzekering of internet ofzo afsluit krijg je best veel geld.
Folders opzeggen. Sinds ik die niet meer krijg kom ik ook niet meer in de verleiding om bepaalde aanbiedingen te kopen die ik opeens ‘nodig’ zou hebben. Ik koop amper wat in huis, echt puur omdat ik niet meer in de verleiding kom.
Als ik bijv wasmiddel nodig heb, ga ik naar voordeelmuis voor gerichte aanbiedingen.
Met zorgverzekering bijv, maak je veel gebruik van zorg? Anders overwegen om bijv dingen eruit te gooien of hoger eigen risico.
Elektra enz stap ik elk jaar over, ivm welkomstbonussen is ergens anders vaak goedkoper. Kan je makkelijk checken op bijv gaslicht.com
Zelfde met tv en internet, kan dat niet goedkoper?
Aankopen doen via cashbacksites, echt veel winkels zijn daarop aangesloten. Vooral als je verzekering of internet ofzo afsluit krijg je best veel geld.
Folders opzeggen. Sinds ik die niet meer krijg kom ik ook niet meer in de verleiding om bepaalde aanbiedingen te kopen die ik opeens ‘nodig’ zou hebben. Ik koop amper wat in huis, echt puur omdat ik niet meer in de verleiding kom.
Als ik bijv wasmiddel nodig heb, ga ik naar voordeelmuis voor gerichte aanbiedingen.
dinsdag 31 juli 2018 om 23:33
Om bij te houden wat je precies uitgeeft, raad ik de app Wally aan. (Ik heb geen aandelen)
Verder: budget bepalen (al paar keer gezegd)
Daarnaast: benzine tanken — zoek uit waar het voordelig is en probeer zo uit te kienen dat je nooit aan de snelweg hoeft te tanken.
Zoek uit of je hypotheek lager kan.
Zoek uit of investeren in zonnepanelen rendabel is voor jullie.
Zoek uit of je met een kleinere auto voordeliger uit bent.
Bovenal: koop nooit meer dingen die je niet echt nodig hebt (al eerder gezegd)
Verder: budget bepalen (al paar keer gezegd)
Daarnaast: benzine tanken — zoek uit waar het voordelig is en probeer zo uit te kienen dat je nooit aan de snelweg hoeft te tanken.
Zoek uit of je hypotheek lager kan.
Zoek uit of investeren in zonnepanelen rendabel is voor jullie.
Zoek uit of je met een kleinere auto voordeliger uit bent.
Bovenal: koop nooit meer dingen die je niet echt nodig hebt (al eerder gezegd)
dinsdag 31 juli 2018 om 23:34
Dan heb je niet goed gerekend. A) je moet je contract daarop aanpassen enFamiliemens schreef: ↑31-07-2018 20:33Kook aan de hand van de aanbiedingen. Vaak zijn dat grote verpakkingen maar kook dan meteen voor 2 dagen (ook lekker makkelijk!). Kijk kritisch naar je sport(school)abonnement. Hoe vaak ga je werkelijk? In grotere steden kun je vaak gratis proeflessen aanvragen. Of doe via groupon zo'n 6 of 8 lessen pakket met voordeel.
Ga gezellig samen picknicken met hapjes en wijntje van thuis ipv uit lunchen.
Heb je een dubbele electrameter? Doe de was in het weekend en zet de vaatwasser aan als je naar bed gaat (na 23u goedkoop stroom). Ik heb het ooit eens uitgerekend en door zelf zo met electra om te gaan scheelt het me 100-120 euro per jaar.
woensdag 1 augustus 2018 om 00:12
woensdag 1 augustus 2018 om 00:15
geld-recht/gierige-acties-deel-vi/list_messages/363549
En dat is nog nog maar 1 deel van de minimaal 6 ....
woensdag 1 augustus 2018 om 00:34
Dit gaat om gierige acties, zuinig doen ten koste van anderen. Of te wel acties van mensen die er een sport van maken om altijd een ander te laten betalen.Boogschutter10 schreef: ↑01-08-2018 00:15geld-recht/gierige-acties-deel-vi/list_messages/363549
Ze kan beter deze lezen:
geld-recht/consuminderaars-knieperds-en ... ges/371633
woensdag 1 augustus 2018 om 01:43
Als je echt wilt gaan sparen moet je de zaak gaan omdraaien: sparen komt op de eerste plek te staan. Dus wanneer je geld op je rekening krijgt gaat er eerst 15% naar de spaarrekening. De rest kun je uitgeven aan vaste lasten en leuke dingen.
Je zal wellicht merken dat je dan krap komt te zitten. Gefeliciteerd, dan weet je dat je echt ergens mee bezig bent (het lijkt de sportschool wel: no pain, no gain).
1. Maak een budget en houdt je er aan
2. Leef (mede daardoor) altijd binnen je mogelijkheden, liefst VER binnen je mogelijkheden
3. Leen prive NOOIT geld voor zaken anders dan een huis.
4. Zie je spaargeld groeien en zet doelen
5. Ga wat doen met dat geld. Investeer het in een index tracker (volgt de beurs, lage kosten) en/of betaal je huis af.
Je zal wellicht merken dat je dan krap komt te zitten. Gefeliciteerd, dan weet je dat je echt ergens mee bezig bent (het lijkt de sportschool wel: no pain, no gain).
1. Maak een budget en houdt je er aan
2. Leef (mede daardoor) altijd binnen je mogelijkheden, liefst VER binnen je mogelijkheden
3. Leen prive NOOIT geld voor zaken anders dan een huis.
4. Zie je spaargeld groeien en zet doelen
5. Ga wat doen met dat geld. Investeer het in een index tracker (volgt de beurs, lage kosten) en/of betaal je huis af.
woensdag 1 augustus 2018 om 06:35
Tig opties om minder uit te geven. Ook tig topics hier op Viva over besparen, wat men uitgeeft aan boodschappen etc.
Lees die topics eens door, want er wordt minimaal één per maand een dergelijk topic geopend. Ik kan van sommige forummers inmiddels bijna dromen wat ze aan spaargeld hebben, waar ze op besparen en wat ze dan eten enzo
Lees die topics eens door, want er wordt minimaal één per maand een dergelijk topic geopend. Ik kan van sommige forummers inmiddels bijna dromen wat ze aan spaargeld hebben, waar ze op besparen en wat ze dan eten enzo
woensdag 1 augustus 2018 om 06:59
Je zegt dat je nu 70/80 euro kwijt bent aan bent aan boodschappen. Dat is netjes.
Maar dan gaat het dus nog lang niet goed.
Jullie zijn eind 20. Als het goed is heb je de meeste zaken dan al op een rijtje; er is een huur of koophuis, dat huis is ingericht er zijn geen kinderen, er zijn twee inkomens van fulltimebanen. Waar gaat je geld dan aan op waardoor je niet eens kunt sparen? Wat is die luxe die jij omschrijft dan?
Zie je dat zelf (zeker na alle tips en adviezen) niet in? Wees eens eerlijk tegen jezelf.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
woensdag 1 augustus 2018 om 07:54
viva-amber schreef: ↑31-07-2018 20:31Verdiep je eens in het minimalisme en dan niet de Nederlandse sites die zeggen dat een capsule garderobe moet kopen maar eerder info o.a. via youtube/google van:
- The minimalists (o.a. docu netflix)
- Joshua Becker
Info over Frugal levenstijl van o.a.: Free to frugal.
Het gaat vooral om ontspullen, schulden vrij leven (sparen), minder kopen maar ook op de eerste plaats zetten van belangrijke waarden waaraan je het consumentisme ondergeschikt maakt. Je bent kortom meer dan iemand die winkelt en uit eten gaat.
- Voor meer over de mentale achtergrond van deze levensstijl is Break the twitch een goede bron.
Mocht je geïnteresseerd zijn in moestuinieren dan is One Yard Revolution (OYR) ook erg leuk.
Het gaat niet alleen om lijstjes maar vooral om een mentale verandering en weten waarom je iets doet, vaststellen van gezamenlijke (financiële) doelen.
https://www.youtube.com/watch?v=DfLGeyP8UeU&t=341s
Bedankt voor deze tip
woensdag 1 augustus 2018 om 09:10
Wat ik ook 1 a 2 keer per jaar doe, is als er weer 2+2 gratis actie is bij de grootste drogisterij van Nederland, het maximale aantal bestellen. (Dat is 12 stuks geloof ik). Dan koop ik de shampoo, cremespoeling, douchegel en tandpasta. En ja het is in 1x een flink bedrag maar wel voor de helft. En je hebt gewoon een dikke voorraad staan.
Het gaat toch op.
Het gaat toch op.
woensdag 1 augustus 2018 om 09:32
Hypotheek 2 jaar geleden afgesloten met een rente van 2.75, volgens mij kan dat dus niet echt goedkoper nog haha.
daarnaast komen onze salarissen op onze eigen rekeningen binnen.
dan gaat er een vast bedrag naar onze gezamenlijke en daar wordt de hypotheek van betaald, vaste lasten, boodschappen of als we samen iets gaan doen.
Voor mezelf heb ik dan nog een klein bedrag over(paar honderd euro). hier wordt mn auto van betaald, benzine.
Wat het zo luxe maakt is dat we vaak uit eten gaan, kopje koffie hier, lunchen daar. Maar ook kleding kopen, ik ga dan liever voor kwaliteit dat ik iets meer betaal dan andersom. Maar elke maand kleding is ook weer niet nodig. Dat weet ik zelf ook wel haha. En we gaan heel vaak(iets te vaak) op vakantie. Afgelopen half jaar 3 keer weg geweest, dus dat is ook iets te veel en dat beseffen we ook haha. (hechten daar ook veel waarde aan, wintersport/zomervakantie).
Sinds anderhalf jaar een nieuwbouw huis, hiervoor moesten we alles nieuw kopen. Ook hier geld dat we liever iets meer betalen voor goede spullen. En nog steeds moeten we van alles. (tuin, screens overal).
Maar het geld is nu gewoon een beetje op. Vandaar mijn vraag. Gewoon de tijd geven en iets rustiger aan doen denk ik zelf.
Zonnepanelen hebben we al, 8 stuks.
Kregen we ook wel een fijn bedragje voor terug
Dank voor jullie reacties
dan gaat er een vast bedrag naar onze gezamenlijke en daar wordt de hypotheek van betaald, vaste lasten, boodschappen of als we samen iets gaan doen.
Voor mezelf heb ik dan nog een klein bedrag over(paar honderd euro). hier wordt mn auto van betaald, benzine.
Wat het zo luxe maakt is dat we vaak uit eten gaan, kopje koffie hier, lunchen daar. Maar ook kleding kopen, ik ga dan liever voor kwaliteit dat ik iets meer betaal dan andersom. Maar elke maand kleding is ook weer niet nodig. Dat weet ik zelf ook wel haha. En we gaan heel vaak(iets te vaak) op vakantie. Afgelopen half jaar 3 keer weg geweest, dus dat is ook iets te veel en dat beseffen we ook haha. (hechten daar ook veel waarde aan, wintersport/zomervakantie).
Sinds anderhalf jaar een nieuwbouw huis, hiervoor moesten we alles nieuw kopen. Ook hier geld dat we liever iets meer betalen voor goede spullen. En nog steeds moeten we van alles. (tuin, screens overal).
Maar het geld is nu gewoon een beetje op. Vandaar mijn vraag. Gewoon de tijd geven en iets rustiger aan doen denk ik zelf.
Kregen we ook wel een fijn bedragje voor terug
Dank voor jullie reacties
woensdag 1 augustus 2018 om 09:54
En hier staat dus je grootste bezuinigingspost. Kwaliteit kopen is prima, maar net wat je zegt,het is niet iedere maand nodig. Daarnaast, je bent volwassen, je hebt ook niet ieder seizoen een compleet nieuwe garderobe nodig. En op uit eten/lunchen/koffie buiten de deur en vakanties is prima te besparen. Je geeft aan dat je het afgelopen half jaar 3 keer bent weg geweest. En als je dan op winter en zomervakantie wilt, 2 keer per jaar kan ook. Heb je toch al 1 keer bezuinigdMwrosa schreef: ↑01-08-2018 09:32Hypotheek 2 jaar geleden afgesloten met een rente van 2.75, volgens mij kan dat dus niet echt goedkoper nog haha.
Kregen we ook wel een fijn bedragje voor terug![]()
Dank voor jullie reacties![]()
woensdag 1 augustus 2018 om 10:20
Sparen is keuzes maken in het leven. Ja je kan veel op vakantie, uit eten en kleding kopen. Maar dan kan je dus niet sparen. Het is een "discussie" die ik regelmatig met vrienden heb. Mensen met goede salarissen maar aan het einde van de maand niks overhouden. Ik ben daarentegen erg spaarzaam.
Het is al eerder gemeld. Maak een lijst wat je echt kwijt ben aan vaste lasten. Zet direct wanneer je je loon ontvangt een gekozen bedrag op je spaarrekening. En leef de rest van de maand met het geld wat je over hebt. Als er geen geld is voor kleding/eten dan ga je het ook niet uitgeven.
En als het argument is. Ja maar ik leef nu en ik wil genieten. Ook prima, maar zeg dan niet dat je wilt sparen. Keuzes dus!
Het is al eerder gemeld. Maak een lijst wat je echt kwijt ben aan vaste lasten. Zet direct wanneer je je loon ontvangt een gekozen bedrag op je spaarrekening. En leef de rest van de maand met het geld wat je over hebt. Als er geen geld is voor kleding/eten dan ga je het ook niet uitgeven.
En als het argument is. Ja maar ik leef nu en ik wil genieten. Ook prima, maar zeg dan niet dat je wilt sparen. Keuzes dus!
woensdag 1 augustus 2018 om 10:25
Man en ik hadden dit jaar een goed voornemen. We zouden elke maand een keer uit eten gaan op onze kosten. Dus etentjes van werk of met ouders niet meegerekend. Wij moeten door drukke levens met drie thuiswonende kinderen echt moeite doen om in december 12 te zijn geweest.
Jij zou de uitdaging kunnen aannemen om het om te draaien, door elke maand slechts één keer te gaan.
Jij zou de uitdaging kunnen aannemen om het om te draaien, door elke maand slechts één keer te gaan.
woensdag 1 augustus 2018 om 10:40
Wij gaan bijna nooit uit eten. Ik ervaar het al als luxe om 2 pizza's te laten bezorgen van een goede Italiaan (niet die vieze pizzahut-achtigen).Andersom schreef: ↑01-08-2018 10:25Man en ik hadden dit jaar een goed voornemen. We zouden elke maand een keer uit eten gaan op onze kosten. Dus etentjes van werk of met ouders niet meegerekend. Wij moeten door drukke levens met drie thuiswonende kinderen echt moeite doen om in december 12 te zijn geweest.
![]()
Bij geen zin in koken wordt het een uitsmijter oid of een frietje op de boulevard hier.
We lunchen soms wel buiten de deur maar dat loopt zelden op tot boven de 20 euro.
En zelfs dat niet elke maand.
Ik behoor tot een andere generatie dan de meesten hier, ik weet het, (net 60) maar ik ben grootgebracht met de gedachte dat uit eten iets is voor feestelijke gelegenheden.
Als mensen dat vaak doen en dan praten over "moeten bezuinigen" moet ik stiekem een beetje lachen.
woensdag 1 augustus 2018 om 10:53
Inderdaad, uit eten gaan is belachelijk duur. Wij lunchen nog wel eens buiten de deur, maar dan ben je voor 10 euro pp wel vaak klaar. Dineren vind ik i.h.a. echt zonde van het geld. Met een paar wijntjes zit je snel op 40/50 euro.
Ik bezuinig ook op vakanties. Weekendjes weg, hartstikke leuk hoor, maar kost je ook al snel een paar honderd euro.
Gewoon wat bewuster met je pinpas omgaan scheelt een hoop. Ik was altijd heel makkelijk. Bij de Hema gooide ik altijd meer in mijn mandje dan wat ik nodig had. Nu haal ik het noodzakelijke. Ik maak eerst alles op, ja ook die douchegel die ik niet zo lekker vind en in een opwelling gekocht heb.
Ik heb er vorige maand heel erg op gelet. Niets gekocht dat ik niet absoluut nodig had. Geen kleding, niet uit eten... aanbiedingen bij de Appie halen, niet op terrasjes zitten. Ik heb 700 Euro kunnen sparen. Dat is meer dan ik in het half jaar daarvoor had gespaard.
Het gaat om bewustwording en een aanpassing van je houding/gedrag. Dan gaat het uiteindelijk vanzelf, of althans zonder er echt bij na te denken.
Ik bezuinig ook op vakanties. Weekendjes weg, hartstikke leuk hoor, maar kost je ook al snel een paar honderd euro.
Gewoon wat bewuster met je pinpas omgaan scheelt een hoop. Ik was altijd heel makkelijk. Bij de Hema gooide ik altijd meer in mijn mandje dan wat ik nodig had. Nu haal ik het noodzakelijke. Ik maak eerst alles op, ja ook die douchegel die ik niet zo lekker vind en in een opwelling gekocht heb.
Ik heb er vorige maand heel erg op gelet. Niets gekocht dat ik niet absoluut nodig had. Geen kleding, niet uit eten... aanbiedingen bij de Appie halen, niet op terrasjes zitten. Ik heb 700 Euro kunnen sparen. Dat is meer dan ik in het half jaar daarvoor had gespaard.
Het gaat om bewustwording en een aanpassing van je houding/gedrag. Dan gaat het uiteindelijk vanzelf, of althans zonder er echt bij na te denken.
woensdag 1 augustus 2018 om 11:03
Precies! Je kunt hier heel gemakkelijk veel op bezuinigen. Houd het echt een paar maanden bij hoeveel je hieraan uitgeeft en je zult jezelf lam schrikken denk ik. Je hoeft natuurlijk niet op een houtje te gaan bijten maar bewuster je geld uitgeven zorgt er vaak ook voor dat je meer geniet van het etentje of nieuwe kleding i.p.v. dat je dat meer op de automatische piloot koopt.wilma36 schreef: ↑01-08-2018 09:54En hier staat dus je grootste bezuinigingspost. Kwaliteit kopen is prima, maar net wat je zegt,het is niet iedere maand nodig. Daarnaast, je bent volwassen, je hebt ook niet ieder seizoen een compleet nieuwe garderobe nodig. En op uit eten/lunchen/koffie buiten de deur en vakanties is prima te besparen. Je geeft aan dat je het afgelopen half jaar 3 keer bent weg geweest. En als je dan op winter en zomervakantie wilt, 2 keer per jaar kan ook. Heb je toch al 1 keer bezuinigd
woensdag 1 augustus 2018 om 11:14
herfstappeltaart schreef: ↑01-08-2018 10:40Wij gaan bijna nooit uit eten. Ik ervaar het al als luxe om 2 pizza's te laten bezorgen van een goede Italiaan (niet die vieze pizzahut-achtigen).
Bij geen zin in koken wordt het een uitsmijter oid of een frietje op de boulevard hier.
We lunchen soms wel buiten de deur maar dat loopt zelden op tot boven de 20 euro.
En zelfs dat niet elke maand.
Ik behoor tot een andere generatie dan de meesten hier, ik weet het, (net 60) maar ik ben grootgebracht met de gedachte dat uit eten iets is voor feestelijke gelegenheden.
Als mensen dat vaak doen en dan praten over "moeten bezuinigen" moet ik stiekem een beetje lachen.
Ik ben vijftig+ en ook zo opgevoed. Toen wij krap zaten jaren lang nauwelijks buiten de deur gegeten. Nu het financieel wel kan kunnen wij dat ontzettend van genieten. Waarom dan niet?
woensdag 1 augustus 2018 om 11:15
Oh maar het is geen kritiek hoor! Als je ervan geniet en je kunt je het veroorloven zeker doen! Maar als je moet bezuinigen.....vind ik uit eten overbodige luxe.