Geld & Recht alle pijlers

Tips om geld te besparen?

31-07-2018 20:16 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Graag zouden mijn vriend en ik wat meer geld willen besparen. Wij hebben allebei een fulltime baan en redelijk normaal inkomen, maar echt veel sparen lukt ons niet echt..

Zijn ook gewend luxe te leven en dit moet anders, anders gaan we het niet redden in de toekomst.

Wat zijn jullie bijvoorbeeld per week aan boodschappen kwijt? En hebben jullie goede tips om wat meer over te houden aan het einde van de maand ? :)

Allebei eind 20, geen kinderen.

Dank alvast 🌸🌼
Van de "luxe" dingen die je regelmatig doet, kun je ook een veel goedkopere variant verzinnen.
Ergens koffie drinken? Neem je eigen thermosfles mee, met een zak broodjes uit de supermarkt.
In plaats van vakantie, kun je er ook op uit gaan in je eigen omgeving. Als je eens goed op Google maps kijkt, zijn er vast veel plekken in je buurt waar je nog nooit geweest bent.
Er zijn ook genoeg gratis uitjes te bedenken; zoals een wandeling in de natuur.
- Breng je vaste lasten in kaart en kijk of je daar op wil/kan bezuinigen.
- Los privé schulden af.
- Bedenk daarna waar je graag geld aan uitgeeft en stel je prioriteiten (reizen, sparen,kleding etcetera).
- Stel je budget vast (vakantie x euro per jaar) en plan hiernaar.
- Kijk of je de dingen waar je graag geld aan uitgeeft met korting kunt doen (groupon, codes, spullen op amazon kopen.
- Wees creatief.
- Wat zijn je lange termijn doelen?

Een paar honderd euro voor jezelf is best veel hoor. Mocht je een gezin willen, nu is de tijd om je financiële basis te leggen want straks heb je minder te besteden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Begin eens met downloaden van de banktransacties van pak m beet de afgelopen 3 of 6 maanden. Gooi dat in een excelsheet en ga het dan categoriseren (bijvoorbeeld: huur, gas&licht, water boek je onder "wonen", etc). Dan kan je groeperen op categorie zodat je een overzichtelijke kijk krijgt op de inkomsten en uitgaven.

De hoeveelheid cash uitgaven die je aan de post "geldautomaat". Als je die bedragen niet kunt verklaren moet je een tijdje bijhouden wat je allemaal cash betaalt, en of daar gekke dingen tussenzitten.

En dan naar het besparen: focus eerst op de paar grootste uitgaven posten. 10% op autokosten is veel meer dan 10% op een telefoonabonnement....

Kortom: het begint met verzamelen van de cijfers, vervolgens een analyse daarvan en dan het definiëren van acties.

Succes!
Ik zou net als een aantal anderen al noemen je betalingen van de afgelopen 3 maanden eens erbij nemen (hopelijk betaal je alles per pin, dan heb je het meeste inzicht). En geef dan per uitgave (zowel vaste lasten als variabele) aan in welke categorie het valt:
1. echt noodzakelijk (je had het echt nodig, het was niet tweedehands te krijgen of te lenen)
2. niet noodzakelijk, maar 100% het geld waard
3. had eigenlijk niet gehoeven (ook als je bijv. meer of een luxere variant hebt aangeschaft dan nodig, bijv. een duur telefoonabbonement terwijl een goedkope sim only ook kan, of 3 vakanties terwijl je van 1 of 2 ook echt niet ongelukkig was geworden, meer dan 1x per maand uit eten, lunch in de kantine terwijl je je eigen brood mee had kunnen nemen of een derde zomerjas terwijl je er al 2 hebt)
4. onzinuitgave waar je spijt van hebt

Tel wat je (teveel) hebt uitgegeven van nr 3 en 4 bij elkaar op en je weet hoeveel je had kunnen besparen. Hopelijk motiveert dat om de knop om te zetten. En ga in het vervolg na in welk van de 4 categorieen een uitgave valt en geef alleen geld uit aan nr 1 en 2.
Wij zitten in dezelfde leeftijdscategorie en hebben ook geen kinderen. Toch is (veel) sparen best lastig, merk ik.

Ik lees even mee. Wij zijn samen zo'n 400 per maand kwijt aan boodschappen.
Mwrosa schreef:
01-08-2018 09:32
Hypotheek 2 jaar geleden afgesloten met een rente van 2.75, volgens mij kan dat dus niet echt goedkoper nog haha.
daarnaast komen onze salarissen op onze eigen rekeningen binnen.
dan gaat er een vast bedrag naar onze gezamenlijke en daar wordt de hypotheek van betaald, vaste lasten, boodschappen of als we samen iets gaan doen.

Voor mezelf heb ik dan nog een klein bedrag over(paar honderd euro). hier wordt mn auto van betaald, benzine.

Wat het zo luxe maakt is dat we vaak uit eten gaan, kopje koffie hier, lunchen daar. Maar ook kleding kopen, ik ga dan liever voor kwaliteit dat ik iets meer betaal dan andersom. Maar elke maand kleding is ook weer niet nodig. Dat weet ik zelf ook wel haha. En we gaan heel vaak(iets te vaak) op vakantie. Afgelopen half jaar 3 keer weg geweest, dus dat is ook iets te veel en dat beseffen we ook haha. (hechten daar ook veel waarde aan, wintersport/zomervakantie).

Sinds anderhalf jaar een nieuwbouw huis, hiervoor moesten we alles nieuw kopen. Ook hier geld dat we liever iets meer betalen voor goede spullen. En nog steeds moeten we van alles. (tuin, screens overal).

Maar het geld is nu gewoon een beetje op. Vandaar mijn vraag. Gewoon de tijd geven en iets rustiger aan doen denk ik zelf.

Zonnepanelen hebben we al, 8 stuks.
Kregen we ook wel een fijn bedragje voor terug ;)

Dank voor jullie reacties :)
Het is een kwestie van keuzes maken. OF op vakantie. OF je huis helemaal inrichten. OF je thuis aanpakken. Niet alles gaat in een keer en het hoeft ook niet in een keer.

Wij gaan beiden graag naar festivals of kamperen met vrienden en daarnaast gaan we samen eens per jaar goedkoop op vakantie. Daarnaast hebben we een redelijk goedkoop huurappartement met voornamelijk tweedehands meubels, spullen van onze studententijd, IKEA, krijgertjes.

Wat vind je belangrijker: de vakanties, het huis, vaak uit eten? Kies waar jouw prioriteiten liggen. Wij geven graag vrij veel geld uit aan boodschappen, we vinden het leuk om mensen uit te nodigen voor eten of borrels, dus dat kost wat meer. Daarentegen besparen we dan weer op vakanties of spullen in huis. Je moet keuzes maken. Je hoeft echt niet alle luxe op te zeggen, maar om te sparen kun je niet en en en.
Mwrosa schreef:
Hypotheek 2 jaar geleden afgesloten met een rente van 2.75, volgens mij kan dat dus niet echt goedkoper nog haha.
dan gaat er een vast bedrag naar onze gezamenlijke en daar wordt de hypotheek van betaald, vaste lasten, boodschappen of als we samen iets gaan doen.

Voor mezelf heb ik dan nog een klein bedrag over(paar honderd euro). hier wordt mn auto van betaald, benzine.

Wat het zo luxe maakt is dat we vaak uit eten gaan, kopje koffie hier, lunchen daar. Maar ook kleding kopen, ik ga dan liever voor kwaliteit dat ik iets meer betaal dan andersom. Maar elke maand kleding is ook weer niet nodig. Dat weet ik zelf ook wel haha. En we gaan heel vaak(iets te vaak) op vakantie. Afgelopen half jaar 3 keer weg geweest, dus dat is ook iets te veel en dat beseffen we ook haha. (hechten daar ook veel waarde aan, wintersport/zomervakantie).

Sinds anderhalf jaar een nieuwbouw huis, hiervoor moesten we alles nieuw kopen. Ook hier geld dat we liever iets meer betalen voor goede spullen. En nog steeds moeten we van alles. (tuin, screens overal).

Maar het geld is nu gewoon een beetje op. Vandaar mijn vraag. Gewoon de tijd geven en iets rustiger aan doen denk ik zelf.

Jij moet gewoon je prioriteiten eens bijstellen en leren budgetteren. Haha.
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
En vaak uit eten/lunchen/koffie, en meerdere keren per jaar op vakantie en je huis bouwen en allemaal nieuwe meubels en maandelijks nieuwe kleding. Het is allemaal en en en.
Het jaar dat mijn ex en ik een huis bouwden en verhuisden gingen we niet op vakantie. Ik koop al jaren maar 2x per jaar kleding, tussendoor evt wel panty's en slips en zo. Zeker als je geld uitgeeft aan kwaliteitskleding zoals je zegt kun je dat wel 3-4 jaar dragen. En je kunt een deel van je huisinrichting prima via Marktplaats doen, juist als je goeie spullen wilt, zoals bijv een Leolux bank of Hartman tuinmeubelen.
SweetFirefly schreef:
01-08-2018 16:21
Jij moet gewoon je prioriteiten eens bijstellen en leren budgetteren. Haha.
Haha :rofl:
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Denk aan je auto-, woonhuis-, brand- en opstalverzekeringen. Gebruik hiervoor vergelijkingssites als bijvoorbeeld Independer. Het kan lonen om alles bij een verzekeraar onder te brengen of bij diverse maatschappijen.

Besparing op je zorgkosten kan ook door gebruik te maken van een collectiviteit. Betaal je premie jaarlijks waardoor je circa 1% korting krijgt. Er zijn zorgmaatschappijen waar je een aanvullende verzekering / tandverzekering kunt afsluiten zonder tevens de basisverzekering te moeten afsluiten. Vergt wel de nodige tijd maar loont zeker de moeite. Korting via collectiviteit maar vraag na of je korting krijgt als je de premie voor een aanvullende verzekering jaarlijks betaald.

Op brandstof valt te besparen door gebruik te maken van goedkope tankstations, kortingregeling ANWB of Consuminders.

Gas en elektriciteit via een consumentencollectief of zoeken via een vergelijkingssite. G........ Choi** is een aanrader.

Er wordt gesproken over goedkoper boodschappen doen. Lidl ipv Appie. De vraag moet zijn, verantwoord en goede voedingswaarde wat duurder is of lagere prijzen ten koste van kwaliteit? Wordt bewust wat je eet. Ik ben wekelijks 60-70 euro kwijt aan boodschappen voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen. Vers producten haal ik op de markt / groenteboer / bakker / slager / boerderijwinkel en het overige bij de supermarkt / drogist.
kleppeboxx wijzigde dit bericht op 01-08-2018 23:21
Reden: aanvulling
9.00% gewijzigd
Aardige tips hoor Kleppeboxx, maar veel inspanning voor tientjes besparen per maand. 1x minder uit eten zet meer zoden aan de dijk. Het is echt de luxe levensstijl die TO vrij makkelijk wat kan minderen om geld over te houden.
Waarom open je een topic TO als je prima weet waarop je moet besparen?!
Marana-- schreef:
02-08-2018 08:18
Aardige tips hoor Kleppeboxx, maar veel inspanning voor tientjes besparen per maand. 1x minder uit eten zet meer zoden aan de dijk. Het is echt de luxe levensstijl die TO vrij makkelijk wat kan minderen om geld over te houden.
Helemaal mee eens. En 3x op vakantie in een half jaar???
Mwrosa schreef:

Goed dan weet je het toch?

Hypotheek kan zeker wel goedkoper, maar waarschijnlijk weegt dat niet op tegen de boete. Heb je je nieuwbouwwoning al opnieuw laten taxeren? Hij staat door de bank namelijk waarschijnlijk nog getaxeerd op de aankoopprijs van de nieuwbouw. Echter zit daar bouwrisico in verwerkt, dus als de woning nu af is, is hij meer waard geworden. Daarbij zijn de prijzen de afgelopen jaren gestegen. Dus sinds het moment dat je de bouw bent gestart en nu is de woning wellicht al 15-20% in waarde gestegen in deze markt. Dat zou kunnen betekenen dat je weer een rentekorting kunt krijgen.
Marana-- schreef:
02-08-2018 08:18
Er wordt toch gevraagd om bespaar tips? Waarom moet ik dan besparen op vakanties, uit eten of abonnementen nog noemen als iemand anders dat al heeft aangegeven? Mijn tips zijn voor (extra) besparing op zaken die niet zo voor de hand liggen.

Een paart tientjes per maand is een flink bedrag per jaar. Ja, je moet wat inspanning doen maar het levert uiteindelijk wel wat op. Het voordeel is dat je het eigenlijk eenmalig hoeft te doen en jaarlijks even doorlopen of het nog bij je past. Reken dan maar eens uit wat die paar tientjes per maand (extra) besparing opleveren over een periode van 10 / 15 jaar.
Auto er uit. Hebben jullie er twee dan zijn jullie in één klap uit de geldzorgen.
Dit klinkt misschien een beetje kort door de bocht maar het is echt de grootste kostenpost op je woonlasten na. Onderhoud, afschrijving, verzekering, belasting. De brandstofkosten reken ik nog niet eens mee.
Blankepit schreef:
09-08-2018 11:20
Auto er uit. Hebben jullie er twee dan zijn jullie in één klap uit de geldzorgen.
Dit klinkt misschien een beetje kort door de bocht maar het is echt de grootste kostenpost op je woonlasten na. Onderhoud, afschrijving, verzekering, belasting. De brandstofkosten reken ik nog niet eens mee.
Maar TO heeft helemaal geen echte geldzorgen, alleen een zeer luxe levensstijl waarin het allemaal en-en-en en nu-nu-nu is ipv keuzes maken en waarbij ze 3x in een half jaar op vakantie gaat. Op zich bespaart het veel om een auto eruit te doen, daar heb je gelijk in, maar het gat in haar hand wordt er niet kleiner door. Wellicht juist groter, want het bespaarde geld op de rekening kan dan ook weer aan nog meer luxe worden uitgegeven.
nicole123 schreef:
09-08-2018 11:45
Maar TO heeft helemaal geen echte geldzorgen, alleen een zeer luxe levensstijl waarin het allemaal en-en-en en nu-nu-nu is ipv keuzes maken en waarbij ze 3x in een half jaar op vakantie gaat. Op zich bespaart het veel om een auto eruit te doen, daar heb je gelijk in, maar het gat in haar hand wordt er niet kleiner door. Wellicht juist groter, want het bespaarde geld op de rekening kan dan ook weer aan nog meer luxe worden uitgegeven.
Ok, dank je voor de toelichting (niet alles gelezen).
Op zich is ze wel goed bezig dat ze zich ervan bewust begint te worden van dat gat in haar hand.
Begin dan eerst niet met besparingen maar met bepalen waar je wèl geld aan uit wil geven. Vaste lasten, kleren en eten.
De rest is optioneel.
Koop nieuwe kleding halverwege of na het seizoen als het in de uitverkoop is. Scheelt veel geld als je kleding tijdig vervangt (dan kan je het seizoen nog door met de huidige kleding na het seizoen op is, jaar erop nieuwe kleding aan). Kijk ook naar het volume in je kledingkast, maak setjes om te zien wat je absoluut niet nodig hebt zodat je een impulsaankoop herkent.

Maak een overzicht van alle vaste lasten die periodiek terugkomen zoals het eigen risico, belastingen, vervanging auto, onderhoud auto, kapper ed. en maak een potje reserveringen er voor aan. Dit bedrag iedere maand direct over zetten naar de spaarrekening en er vanaf blijven.

Verder loont het om 2x per jaar (juli en januari) te kijken wat de energieleveranciers doen met hun tarieven. In december de zorgpolissen goed vergelijken. Alle overige abonnementen ook zo 1x per jaar.

Daarnaast letten op de kleine uitgaven, dat is vaak stiekem nog een grote post. Als je 4x per maand buiten de deur luncht en/of koffie drinkt zit daar zeker al €50,- dat be-/gespaard had kunnen worden. Geef jezelf iedere maand zakgeld voor impulsaankopen/kopjes koffie op het terras en pin dit vooraf. Is het op dan houd het die maand op.

Voordat je iets aanschaft jezelf de vraag stellen: heb ik dit echt nodig? En ga ik dit echt gebruiken/dragen?

En wat al eerder is genoemd maak keuzes. Het klinkt nu allemaal en en en. Aan je uitgavenpatroon lees ik af dat jullie niet kiezen tussen korte termijn plezier en lange termijn investeringen. Korte termijn: terrasjes, maandelijks kleding shoppen, meerdere vakanties. Lange termijn: nieuwbouw woning, verduurzamen woning. Bedenk dat de nieuwbouwwoning een keuze is waar een bepaalde mate van luxe voor moet worden ingeleverd. Op termijn gaat er ook meer geld in het onderhoud zitten, dan heb je toch een spaarbuffer nodig. Of voor het geval een van jullie werkloos wordt of misschien wel beide.
PotjePindakaas schreef:
09-08-2018 12:55
Koop nieuwe kleding halverwege of na het seizoen als het in de uitverkoop is. Scheelt veel geld als je kleding tijdig vervangt (dan kan je het seizoen nog door met de huidige kleding na het seizoen op is, jaar erop nieuwe kleding aan). Kijk ook naar het volume in je kledingkast, maak setjes om te zien wat je absoluut niet nodig hebt zodat je een impulsaankoop herkent.
Ik begrijp je punten, maar ben het er net niet mee eens. Op deze manier koop je nog allerlei dingen die eigenlijk niet nodig zijn. Ik zou juist zeggen: koop nieuwe kleding alleen als het nodig is. En mocht dat net helemaal aan het begin van het seizoen zijn dan kun je het meestal nog best even een paar maanden uitstellen tot het in de aanbieding is, want ook als je merkt dat je net wat weinig broeken hebt of dat een vest iets begint te pillen loop je er echt nog niet meteen naakt bij (zeker iemand als TO niet die neem ik aan een flink volle kledingkast heeft, die heeft wel wat marge). Ga dus juist niet standaard shoppen als er uitverkoop is, waarbij je allerlei dingen koopt omdat ze zo lekker goedkoop zijn en niet omdat je ze nodig hebt of veel zal gaan dragen. Kijken naar wat je hebt is op zich goed, maar niet alleen om te kijken naar wat je absoluut niet nodig hebt, maar ook ook gewoon om te zien of je uberhaupt wel iets nodig hebt. Bedenk hoeveel stuks van iets genoeg is (bijv. 10 zomerjurkjes of 8 vesten) en koop daarvan pas een nieuwe als er een oude uitgaat omdat hij versleten is of je hem nooit draagt. Sinds ik op deze manier kleding koop geef ik echt veel minder uit dan toen ik nog standaard in de uitverkoop allerlei dingen ging kopen voor toekomstig gebruik (en het puntje bij paaltje vervolgens soms nauwelijks droeg in de praktijk).
Als je ING hebt: maak spaardoelen aan, bereken wat je daar aan kwijt bent en maak automatisch dat bedrag over. Bijvoorbeeld een potje voor rekeningen die 1x per jaar komen, maar ook voor de nieuwe auto over 10 jaar, de vakantie, onderhoud voor het huis, een superdeluxe nieuw bed, etc.
Als je gaat internet shoppen, bedenk dan voor het daadwerkelijk betalen of je het allemaal wel echt nodig hebt, of dat je het liever in één van de spaardoelen stopt. En als je besluit om toch maar geen afhaal te halen maar zelf kookt, stort je het overgebleven deel ook in het potje.
Neem je voor om een bepaald bedrag toe te kennen voor zaken als kleding en de supermarkt, als je daarvan binnen een maand over hebt, stort je het ook op één van de spaardoelen.
(in jouw geval denk ik dan minimaal aan de spaardoelen Tuin, Screens, Vakantie 1, Vakantie 2, Vakantie 3 - als je het spaardoel niet bereikt, dan kun je die dingen dus niet betalen).
nicole123 schreef:
09-08-2018 11:45
Klopt. We hebben gelukkig ook geen geldzorgen. Maar vroeg me gewoon af of er nog dingen zijn waar we p kunnen besparen, waar we misschien nog niet aan hebben gedacht.
Wat ik al aangaf weet ik ook wel dat we luxe leven en dat dat zeker minder mag.
Zijn we ook druk mee bezig ;) sterker nog, nu 500 euro gespaard voor ons samen en 100 euro voor mezelf.

Etentjes zijn al een stuk minder. Ik doe slimmer boodschappen. Denk bij veel spullen na of ik het wel écht nodig heb. Gaat dan ook vooral om kleding en spullen voor in huis. En die minimalistische levensstijl spreekt me ook wel (deels) aan.

Aan de andere kant beginnen sommige mensen over vroeger. We hebben het geld, en binden het heerlijk om van het leven te genieten dmv een etentje of een goede wijn. En als ik met een vriendin afspreek voor aan koffiedate ga ik niet mn eigen thermoskan mee nemen hahaha. Daarin tegen nodigen we nu vaker mensen bij ons thuis uit.. als je het zo bekijkt scheelt dat ook weer geld.

Maar bedankt voor de tips iedereen. Leuk dat iedereen zo mee denkt :mrgreen: :mrgreen:
Trouwens. Ben net begonnen aan de documentaire over minimalisme.
Mwrosa schreef:
09-08-2018 16:21
Etentjes zijn al een stuk minder. Ik doe slimmer boodschappen. Denk bij veel spullen na of ik het wel écht nodig heb. Gaat dan ook vooral om kleding en spullen voor in huis. En die minimalistische levensstijl spreekt me ook wel (deels) aan.
Goed bezig! Altijd welkom om mee te lezen en/of schrijven op het consumindertopic op deze pijler. Daar schrijven allemaal mensen mee die bewust met geld om willen gaan en de meesten hebben ook interesse in (een bepaalde mate van) minimalistisch leven. Bewust met geld omgaan is daarbij niet om op elke cent te gaan zitten en nooit iets meer dan het minimale uit te geven, maar wel om je geld bewust uit te geven aan dingen waar je echt gelukkig van wordt en zo min mogelijk aan onnodige zaken. De een kiest er dan voor om zelden op een terrasje te gaan zitten, maar wel op een verre vakantie te gaan, voor de ander is dat andersom, etc etc. Waar het om gaat is zodanig geld uitgeven dat het geen beknibbelen / minder leuk leven wordt, maar eigenlijk zelfs leuker, overzichtelijker en vrijer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven