Geld & Recht alle pijlers

Vakantie en solidariteit

18-05-2016 13:02 421 berichten
Ik ben een beetje boos en het gaat om mijn zoon. Hij werkt nu 11 jaar onafgebroken en heeft nog nooit een zomervakantie gehad omdat hij geen kinderen heeft. Zijn bazen noemen dat solidariteit met collega's die wel kinderen hebben, die zouden de zomer nodig hebben om op vakantie te gaan en iemand zonder kinderen niet, maar daar klopt geen hout van, want kinderen hebben ook een lange meivakantie, een lange herfstvakantie en een lange kerstvakantie.

Als mensen zonder kinderen en vooral zij die geen kinderen willen, solidair moeten blijven, dan krijgen zij tot aan hun pensioen nooit een zomer te zien. Hoe solidair is dat dan?

Hoe staan jullie hier in en wat zijn de ervaringen? Ook een goede: Wat kan daar aan verandert?
Solidariteit zou zijn als het ook eens andersom is.

Wilt je zoon dit anders, dan is het handig om de CAO en site van rijksoverheid te checken. Een vakbond kan ook helpen.

En herhaaldelijk aanstippen, doorzeuren helpt met de goede argumenten.
quote:cupcakegirl schreef op 18 mei 2016 @ 14:15:

11 Jaar onafgebroken gewerkt? Geen enkele vakantie gehad?

Dit. Mag toch hopen van niet zeg.

Verder geen idee waarom je als je geen kinderen hebt in die 6 weken hel weg wil. Maar moet verder wel overgepraat kunnen worden.

Nog nooit bij een werkgever gezien dat ze 11x een verzoek tot 2 weken in de zomervakantie hebben afgewezen.

Dan heb je wel een hele nare /rare werkgever of ben je gewoon te laat met aanvragen.

Meestal kom je er wel uit, om het jaar voorrang, kortere vakanties, beetje schuiven enz. Er was altijd het jaar erop wat te regelen dan. Wel op tijd aanvragen en dan oplossingen bedenken samen.
quote:Oudblond schreef op 18 mei 2016 @ 14:50:

[...]

Dit inderdaad. Ik heb ook jarenlang alle zomers van de collega's met kinderen op moeten vangen. Spuugzat werd ik van de evidentie waarmee dat verwacht/geëist werd. Alsof ik geen familie en vrienden heb die kinderen hebben en waarmee ik ook wel eens een reisje wil maken. Mijn familie gaat jaarlijks met de hele bubs naar ons geboortehuis in het buitenland. Ik kon nooit mee gaan want ik voed geen kinderen op. Leuk he?+1 zelf heb ik 2 schoolgaande kinderen, maar er zijn 12 weken schoolvakantie per jaar. Ik hoef echt niet altijd de zomervakantie de volle 3 weken vrij. Vaak neem ik wel losse dagen extra op omdat het rustiger is en dan liever met de kinderen wat onderneem.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 18 mei 2016 @ 14:40:

Maar het gaat toch niet alleen om op vakantie gaan? Als je allebei werkt zit je met 6 weken dat je kinderen thuis zijn. Weekje bij oma kan misschien maar dan zit je nog met een paar weken die je moet zien te overbruggen.

.

Daar heb je toch Bso voor?! Bij de meesten kun je ook enkel vakanties afnemen.

En ik vind leerplichtige kinderen, vastzitten aan bouwvak etc hetzelfde.
quote:lattemachiato schreef op 18 mei 2016 @ 13:50:

Ik snap trouwens sowieso niet waarom je in het hoogseizoen op vakantie zou willen gaan als dat niet nodig is. Je betaalt het driedubbele, de snelwegen in Europa zijn een aaneenschakeling van files of je moet uren vantevoren op het vliegveld aanwezig zijn. Ook op bezienswaardigheden ter plekke kun je over de hoofden lopen.Als het dan allemaal zo verschrikkelijk is, waarom ga je dan überhaupt op vakantie?
quote:Hayek schreef op 18 mei 2016 @ 13:39:

Ik heb in het vorige topic over zo'n regeling uitgebreid mee gediscussieerd, maar heel kort: ik ben het volkomen met je eens. Bizarre gedachte dat mensen met kinderen de enigen zouden zijn die recht hebben op verlof tijdens de zomervakantie.

Tja misschien bizar. Maar doordat ik collega's en een baas had die er ook zo in stonden kon ik een jaar niet op zomer vakantie met kinderen. Mijn collega met wie ik niet tegelijk weg mocht stond erop dat hij eens in juli-augustus weg kon. Geen partner in het onderwijs (of aan de studie) en geen kinderen. Gewoon hij vond dat hij eens mocht. Baas vond dat ook. Wel zo eerlijk...

Wil je dat dan? 6 weken BSO vonden ze echt niet fijn. Bovendien koste dat bijna net zoveel als 2 weken kamperen. Dankjewel collega's!

Met kinderen is het lastig schuiven vanwege leerplicht namelijk. Het is geen kwestie van willen of zo, En behalve Kerst zijn de meeste andere vakanties maar een week. Leuk voor een korte break. Hebben we dat maar gedaan.

Ik vind overigens als je een partner hebt die van die weken afhankelijk is (omdat die in het onderwijs werkt bijvoorbeeld) dat je net zo goed voorrang moet krijgen.

Een ding is wel wat ik niet had verwacht toen ik mijn kinderwens wilde realiseren. Je doet het echt altijd fout en je mag niet zeuren want je hebt zelf voor kinderen gekozen. Ik vind dat werkgevers (in ieder geval mijn ex werkgever) zo kind (gezins-) onvriendelijk zijn dat ik een poos echt bijna spijt heb gehad van mijn keuze. Als ik eens vrij wilde vanwege iets met de kinderen dan kon het nooit. En collega's die op maandag te brak waren om te werken werden stoer gevonden. Een keer afmelden wegens ziek kind, meteen een heel gesprek dat dat niet kan. En ik kan nog wel effe doorgaan helaas.

Ik heb het opgegeven en ben gaan freelancen.

Vandaar wellicht dat ik bij dit soort onderwerpen nogal bot kan reageren.
Ja maar een jaartje niet op zomervakantie is toch geen ramp? Wij zijn vorig jaar ook niet geweest. Wel midweek Disney en 1,5 week Griekenland gedaan in voorjaar en najaar. Kon een collega van mijn man een keer in augustus weg. Terwijl hij nergens aan vastzit maar het gewoon een keer wilde. Dat moet toch kunnen?!

En de scholen van mijn kinderen hebben beiden ook vakanties van 2 weken, mei en oktober bijv. Kun je best weg. Zijn hun scholen dan de enigen die dat doen?

Kijk een vriendin van mij kon nooit lang op vakantie omdat zij met leerplichtige kinderen nooit in juli/aug vrij kreeg, dat is idioot. Maar afwisselen lijkt me doodnormaal.
quote:Sofief schreef op 18 mei 2016 @ 15:24:

Ja maar een jaartje niet op zomervakantie is toch geen ramp? Wij zijn vorig jaar ook niet geweest. Wel midweek Disney en 1,5 week Griekenland gedaan in voorjaar en najaar. Kon een collega van mijn man een keer in augustus weg. Terwijl hij nergens aan vastzit maar het gewoon een keer wilde. Dat moet toch kunnen?! Helemaal mee eens! Ik vind inderdaad, @gelukspopje, dat je nogal bot overkomt en eerlijk gezegd ook verongelijkt. Vakantie is geen recht, en zeker niet in de door jou gewenste periode. Vakantiedagen zijn een recht. En waarom zou iemand die kiest voor geen kinderen inferieur moeten zijn aan iemand die daar wel voor kiest? Dan sla je maar af en toe een jaar over of gaat in de meivakantie om die ander iets te gunnen, of je huurt een staanplaats op een camping naast je werk en gaat daar drie weken staan en rijdt naar je werk vanaf daar. Een losse week vakantie lukt altijd, als drie niet gaat. Omdat jij vindt dat je dat maar moet, moet de zoon van TO altijd maar inschikken? Eind augustus en september zijn de dagen korter, kun je minder lang buiten barbecueën of lezen voor je tent, en waarom zou zoon van TO (die ook het hele jaar werkt) dat altijd moeten missen omdat jij altijd eerste rang wilt zitten want kinderen? Ik vind dat er zeker rekening gehouden moet worden met mensen mét kinderen, maar het is inderdaad een keuze dat je ze hebt. En aan het krijgen van kinderen hangen geen speciale voorrechten boven andere mensen, mag ik hopen. Het is niet ik, ik, ik, maar wat Sofief zegt. Allemaal een beetje ons best doen.
Dubbel...
quote:nerdopviva schreef op 18 mei 2016 @ 15:18:

[...]

Als het dan allemaal zo verschrikkelijk is, waarom ga je dan überhaupt op vakantie?Ik calculeer dat in, de extra reistijd, de veel duurdere vakantie en de drukte. Ik neem het op de koop toe, maar als ik de keus had ging ik liever in juni of september. Nou beter nog dan kon ik voor hetzelfde geld van 2 weken eind juli, zowel 2 weken in juni als 2 weken in september gaan. Dat zijn nou eenmaal dingen die inherent zijn aan het krijgen van kinderen, daar houd je rekening mee. Maar als het niet nodig is waarom zou je dat dan willen. Zoals iemand schrijft, als je weleens met een hele groep op vakantie wil met familie of vrienden en daar zitten ook schoolgaande kinderen bij, dan kan ik me dat best voorstellen en ik vind dat daar ook gewoon over te praten zou moeten zijn met je collega's. Maar het argument, ik wil het omdat ik me anders achtergesteld voel en vervolgens kan je collega niet op vakantie met het gezin of met de in het onderwijswerkende partner, dat vind ik een beetje sneu.
Baas vindt het wel handig: werknemer die hij op vakantie kan sturen als het hem uitkomt, en die dat dan zonder te veel te protesteren nog braaf doet ook.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:nina1966 schreef op 18 mei 2016 @ 14:40:

Maar het gaat toch niet alleen om op vakantie gaan? Als je allebei werkt zit je met 6 weken dat je kinderen thuis zijn. Weekje bij oma kan misschien maar dan zit je nog met een paar weken die je moet zien te overbruggen.

En wat is er mis met september. Als het kon zat ik iedere september lekker in het zonnetje, in spanje met name.

Privé zwembad, niet te warm maar het water is nog lekker opgewarmd van de zomer dus je kunt prima zwemmen en het is een stuk goedkoper vliegen.

En met wie ging je dan op vakantie? Of ga je in je uppie aan dat zwembad zitten?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Maar het gaat toch maar om een periode van zes weken?

Mijn zoon (regio zuid) heeft vanaf 25 juli vakantie. Jouw zoon kan dan toch bijna de hele maand juli op vakantie?
Before you assume, there is this thing called asking.
quote:Sofief schreef op 18 mei 2016 @ 15:24:

Ja maar een jaartje niet op zomervakantie is toch geen ramp? Wij zijn vorig jaar ook niet geweest. Wel midweek Disney en 1,5 week Griekenland gedaan in voorjaar en najaar. Kon een collega van mijn man een keer in augustus weg. Terwijl hij nergens aan vastzit maar het gewoon een keer wilde. Dat moet toch kunnen?!

En de scholen van mijn kinderen hebben beiden ook vakanties van 2 weken, mei en oktober bijv. Kun je best weg. Zijn hun scholen dan de enigen die dat doen?

Kijk een vriendin van mij kon nooit lang op vakantie omdat zij met leerplichtige kinderen nooit in juli/aug vrij kreeg, dat is idioot. Maar afwisselen lijkt me doodnormaal.

Ik vond het op zich nog niet zo'n ramp, en ik wilde me toen nog wel gewoon aanpassen, maar de kinderen wel.

Die hebben echt de ergste vakantie ooit gehad. Ik moest het zelfs bij de juf gaan uitleggen omdat ze beide dus geen spannend kringverhaal hadden en eentje zelfs heel erg moest huilen op school (want ja na de vakantie mogen de kinderen allemaal vertellen waar ze zijn geweest).

Ze moesten 6 weken naar de vakantie opvang voor 3 dagen in de week. Hier niet even een oma die oppast.

En bij die opvang zat een enorme toeslag, het was gewoon op de BSO waar ze op zaten na school. Dus ook nog veel geld uitgegeven.

En een keer tja, natuurlijk schik ik me wel in, maar het gezeur erover bleef maar aanhouden. En met kinderen had ik al zoveel rechten (zwangerschapsverlof en ouderverlof en kolven enzo).

Langer dan twee weken in de zomer zat er sowieso niet in, als dat al kon.

En dat terwijl er geen ruk te doen was in die periode, want iedereen op vakantie, dus ook de klanten. En dan ieder jaar weer die discussie. Waar ik (en een andere collega met kinderen) bij voorbaat al geen recht van spreken had.

Het was echt moeilijk doen om het moeilijk doen. En ik proef dat soms bij anderen ook een beetje.

Waarom eigenlijk?

Is het tegenwoordig dan een schande om kinderen te hebben (zeker in combinatie met een baan)? Het lijkt het bijna op vind ik.
quote:Blondie68 schreef op 18 mei 2016 @ 13:06:

Echt? Hij kan toch gewoon buiten de schoolvakanties verlof opnemen. Goedkoper en rustiger.En in veel gebieden doodsaai...
Jammer dat ik na vier pagina's nog steeds niet het antwoord heb gelezen op de vraag waarom zoonlief niet in mei/juni of september/oktober op vakantie kan. Het 'solidariteitsargument' van baas slaat namelijk nergens op als hij ALLEEN MAAR met kerst op vakantie mag. Schoolzomervakantie is maar 8 weken per jaar (incl spreiding) dus dan blijft er zat over.

In die zin ben ik het wel eens met Lattemachiatto, dat je misschien niet weet wat hier nu echt achter zit. Ik vind het daarnaast heel raar dat je dit jezelf 11 jaar laat analeunen als medewerker.... dan wordt het inderdaad wel heel moeilijk om nog wat te veranderen.
quote:Gelukspopje schreef op 18 mei 2016 @ 15:56:

[...]

Ik vond het op zich nog niet zo'n ramp, en ik wilde me toen nog wel gewoon aanpassen, maar de kinderen wel.

Die hebben echt de ergste vakantie ooit gehad. Ik moest het zelfs bij de juf gaan uitleggen omdat ze beide dus geen spannend kringverhaal hadden en eentje zelfs heel erg moest huilen op school (want ja na de vakantie mogen de kinderen allemaal vertellen waar ze zijn geweest).

Serieus? Echt? Vind je dit een argument? Weet je hoeveel kinderen (en volwassenen) er niet op vakantie gaan/kunnen en dus niets te vertellen hebben bij het kringgesprek?

[...] En met kinderen had ik al zoveel rechten (zwangerschapsverlof en ouderverlof en kolven enzo). Langer dan twee weken in de zomer zat er sowieso niet in, als dat al kon. En wat is er mis met één keer twee aaneengesloten weken? Heb jij enig idee hoe verwend je klinkt?
Misschien wil zoon wel naar boven de poolcirkel en dan is juli echt wel de beste maand
quote:wortelsoep schreef op 18 mei 2016 @ 16:07:

[...]

Serieus? Echt? Vind je dit een argument? Weet je hoeveel kinderen (en volwassenen) er niet op vakantie gaan/kunnen en dus niets te vertellen hebben bij het kringgesprek?

[...]

En wat is er mis met één keer twee aaneengesloten weken? Heb jij enig idee hoe verwend je klinkt?

Ja ik ben reuze verwend inderdaad.

Weet je hoeveel gezeik ik heb gehad op mijn werk om uberhaupt op vakantie te kunnen met mijn gezin? Iedere keer weer.

En ik had echt niet zoveel medelijden met mijn kinderen hoor, maar de juf wel en die deed behoorlijk verwijtend naar me.

Ach ouders doen het in NL nooit goed. Werk je en wil je op vakantie dan ben je verwend. Ik zal wel verwend zijn, maar na een paar maanden hard werken heb ik toch echt even rust nodig in de vorm van vakantie. Zo verwend ben ik. Sorry hoor.

En ja dan wil ik graag even tijd met mijn gezin. En ja dan moet dat tijdens schoolvakanties. Ow erg!

Als je niet op vakantie gaat doe je je kinderen tekort.

Werk je niet (en dan heb je geen geld) dan ben je ook verwend.

Men gunt elkaar werkelijk niets hier. Waarom?!

[...]

Ik moest het zelfs bij de juf gaan uitleggen omdat ze beide dus geen spannend kringverhaal hadden en eentje zelfs heel erg moest huilen op school (want ja na de vakantie mogen de kinderen allemaal vertellen waar ze zijn geweest).

Wat idioot. Er zijn hele volksstammen die helemaal niet op vakantie kunnen omdat ze daar het geld niet voor hebben. Leuke juf, hoor.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Wat idioot van die juf!

Hier rekent de Bso elke maand hetzelfde bedrag incl vakanties zodat je niet 2 maanden heel hoge kosten hebt.

En als ouder zijde kun je het idd nooit goed doen, dat slaat ook nergens op. Ik heb geleerd er lak aan te hebben anders blijf je aan de gang! Als iemand iets zielig vindt krijgen ze wel mijn adres en bellen ze veilig thuis maar
quote:Gelukspopje schreef op 18 mei 2016 @ 16:20:

[...]

Ja ik ben reuze verwend inderdaad.

Weet je hoeveel gezeik ik heb gehad op mijn werk om uberhaupt op vakantie te kunnen met mijn gezin? Iedere keer weer.

En ik had echt niet zoveel medelijden met mijn kinderen hoor, maar de juf wel en die deed behoorlijk verwijtend naar me.

Ach ouders doen het in NL nooit goed. Werk je en wil je op vakantie dan ben je verwend. Ik zal wel verwend zijn, maar na een paar maanden hard werken heb ik toch echt even rust nodig in de vorm van vakantie. Zo verwend ben ik. Sorry hoor.

En ja dan wil ik graag even tijd met mijn gezin. En ja dan moet dat tijdens schoolvakanties. Ow erg!

Als je niet op vakantie gaat doe je je kinderen tekort.

Werk je niet (en dan heb je geen geld) dan ben je ook verwend.

Men gunt elkaar werkelijk niets hier. Waarom?!

Omdat jij niet de enige bent die om wat voor reden dan ook in de zomervakantie wil.

Ik wil in de maanden juli en augustus omdat ik nog een studie volg naar mijn werk en in die periode collegevrij heb.

Andere hebben een partner die aan zomervakantie is gebonden. (onderwijs, bouwvak, studie)

Bepaalde reizen kunnen alleen in de zomervakantie omdat ofwel dat de gunstigste tijd is, ofwel ze alleen dan worden aangeboden. Hetzelfde geldt voor festivals en dergelijke.

Mensen willen op vakantie met familie of vrienden die aan die maanden gebonden zijn.

Persoonlijk vind ik al die redenen legitiem en er zullen vast nog wel meer redenen zijn. Wat mij betreft doet de reden van de wens om in juli of augustus op vakantie te gaan er niet toe en ik ben van mening dat een werkgever daar niet over zou moeten oordelen.

Iedereen voor een bepaalde periode wensen in laten dienen en kijken wat daar uit komt.Als iedereen in de gewenst periode kan, mooi. Kan dat niet dat moet er verdeelt worden en kan dat betekenen dat je ook met kinderen niet weg kan in de zomer. Net als dat een college niet naar zijn favoriete festival kan.
quote:Gelukspopje schreef op 18 mei 2016 @ 16:20:

[...] Ja ik ben reuze verwend inderdaad.

Ik geloof niet dat je me begrijpt, of mijn punt. De zoon van TO heeft ook rust nodig na een paar maanden werken, en zelfs mensen die niet hard werken maar ziek zijn, of druk bezig zijn met werk zoeken, hebben rust nodig. Het gaat hier om de periode die jij 'confisqueert' met een houding dat je er recht op hebt, en anderen niet. Ik vind dat geen fijne houding.

Verder helemaal eens met de post hierboven van @Zwartvlekje.
Ik vind het onzin van het bedrijf, maar zie er ook een zekere laksheid van je zoon in. Het moeten opnemen in de kerstvakantie en desnoods laten uitbetalen, is een verzoek en geen plicht. Als hij gewoon tijdig een vakantie aanvraagt in de periode waarin het wel mag (meeste bedrijven vinden juni en september geen zomervakantie meer) heeft hij een prima zomer. Zou hij net onder de CAO vallen die al vanaf april moeilijk doet, dan is dat zuur, maar zou ik er dus als de kippen bij zijn om eind maart te claimen, opdat je niet weer verplicht met kerst thuis zit.

Overigens ben ik het inhoudelijk niet eens met de voorrang voor mensen met kinderen. Ik vind een roulatiesysteem, waar mensen vrijwillig afstand van mogen doen, meer fair. Wel vind ik het dan netjes dat mensen die buiten de zomer vallen, het eerst recht hebben op overige vakanties, zoals de meivakantie.
quote:Kastanjez schreef op 18 mei 2016 @ 16:07:

Jammer dat ik na vier pagina's nog steeds niet het antwoord heb gelezen op de vraag waarom zoonlief niet in mei/juni of september/oktober op vakantie kan. Het 'solidariteitsargument' van baas slaat namelijk nergens op als hij ALLEEN MAAR met kerst op vakantie mag. Schoolzomervakantie is maar 8 weken per jaar (incl spreiding) dus dan blijft er zat over.

In die zin ben ik het wel eens met Lattemachiatto, dat je misschien niet weet wat hier nu echt achter zit. Ik vind het daarnaast heel raar dat je dit jezelf 11 jaar laat aanleunen als medewerker.... dan wordt het inderdaad wel heel moeilijk om nog wat te veranderen.Dit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven