Geld & Recht alle pijlers

verkeerd pinbedrag

01-06-2010 19:00 299 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laats gepind en dat was toen ik thuis kwam te weinig nu heb ik een mail van de bank gekregen dat ik me moet melden bij de winkel maar ik vind dit raar kunnen die zomaar mijn gegevens krijgen hun hebben de fout gemaakt en het pin bedrag verkeerd ingetoetst
Wat Marels zegt bedoelde ik dus. Het verschil tussen moreel ( vaak gebaseerd op normen waarden en gevoel ) of feitelijk ( aantoonbaar middels wet en regelgeving )
..popcorn?
quote:Broedkippetje schreef op 01 juni 2010 @ 20:59:

Ik vind dat jullie een beetje flauw doen tegen Vikki.

Over drammen gesproken.

Volgens mij probeerde Vikki met haar 'het is gewoon diefstal' duidelijk te maken dat het volgens haar niet mag. Dat het dan 'verduistering' heet in plaats van 'diefstal' vind ik dan gerommel in de marge. Haar punt 'het mag niet' blijft dan toch staan?

Voor de leek (niet beledigend bedoeld!) lijkt het 'gerommel in de marge' maar voor de juridisch wat meer ingewijden (waar ik Celeone en mijzelf in elk geval onder schaar) is het een essentieel verschil. Het komt erop neer dat je bij diefstal vanaf het begin al snode plannen had, en bij verduistering pas later.

Degene die de Appie insjouwt met het vaste voornemen om een fles wijn onder zijn jas te stoppen, pleegt winkeldiefstal.

Degene die een fles wijn wil kopen, maar volledig in dromenland verkeert en de kassa voorbijloopt, zich buiten realiseert dat hij die fles niet heeft betaald, denkt een mazzeltje te hebben en naar huis fietst, pleegt verduistering.
Van mij mag het Broedkippetje, maar ik heb de definitie van verduistering niet gelezen, daar was ik dan weer te lui voor.

Ik concludeer maar dat wat vriendin van Iris gedaan heeft onder de noemer "niet zo netjes" valt.
668, the neighbour of the Beast
@ ikwilafvallen; ik vond m wel grappig gevonden hihi
..popcorn?
quote:Broedkippetje schreef op 01 juni 2010 @ 21:00:

[...]

Weet ik.

Ik probeerde mijn punt te verduidelijken.

Maar dat kan ik gewoon beter aan jou overlaten! Jij deed de voorzet, ik kopte 'm in: teamwerk!
quote:nola schreef op 01 juni 2010 @ 21:05:

@ ikwilafvallen; ik vond m wel grappig gevonden hihi

Ik ook

Ik snap wel wat je wilde zeggen en ik denk dat je gelijk hebt
quote:ninon schreef op 01 juni 2010 @ 21:02:

[...]

En hiermee Case Closed? Please?

Er zit een knop op je pc

die helpt je zo uit de puree

En wat Dhelia zegt dus. Die had ik ook al ergens gepost.

Dat de vriendin van Iris niet met een tas onder haar trenchcoat en een bivakmuts op de winkel uit rende maar in de veronderstelling was dat ze netjes betaald had. Dat maakt het dus géén diefstal. Dat ze achteraf te weinig betaald bleek te hebben doet voor de vraag of ze al dan niet een dief is niet ter zake.

Het gaat om de opzet, en de vriendin van Iris ging die tas netjes betalen.

En dan ben ik niet eens juridisch ingewijd
quote:Marels schreef op 01 juni 2010 @ 21:04:

Van mij mag het Broedkippetje, maar ik heb de definitie van verduistering niet gelezen, daar was ik dan weer te lui voor.

Ik concludeer maar dat wat vriendin van Iris gedaan heeft onder de noemer "niet zo netjes" valt.

Kijk, bij die stelling kan ik me geheel aansluiten.

@Dhelia:

Dank je voor je uitleg.

Maar om het nog één keer op te nemen voor Vikki: een aantal mensen zei dat TO en de tassen-mevrouw zelf mochten beslissen of ze terug zouden gaan, dat koop-is-koop, dat het de schuld is van de niet-oplettende caissière en dat de winkel daarom het geld niet kan eisen, etcetera.

Vikki maakte een punt dat TO (en de tassendame) het geld wel zouden moeten teruggeven, omdat het anders diefstal is.

Dat het eigenlijk geen diefstal is, maar verduistering, doet -in mijn lekenogen- niets af aan het feit dat het schuin-gedrukte deel in mijn tekst dus niet klopt.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Hét opzet Marels, maar verder voor een niet-juridisch ingewijde best aardig.
Naaaa, Broedkippetje.

Vikki beweerde nogal stellig dat het niet "niet netjes" was maar dat de vriendin van Iris een dievegge is.

Niet zomaar dat het niet zo netjes is of moreel onjuist, maar dat de vriendin juridisch gezien een dief is. En dáár ageren de andere forummers tegen.
@ Marels: Kun je dat aantonen met de tijd waarop je het postte? Dat je dat al eens gepost had, en daarmee eerder was dan de rest? En jij je dus rechtmatig de juisteheid van de conclusie kan toe eigenen.
..popcorn?
quote:Dhelia schreef op 01 juni 2010 @ 21:06:

[...]

Er zit een knop op je pc

die helpt je zo uit de puree

Ik had gehoopt dat we met de post van Marels in de minne konden schikken over de definities van diefstal c.q. verduistering en ik over kon gaan tot met twee ogen voetbal kijken, maar ijdele hoop begrijp ik Overigens heb ik de klapstoeltjes er niet voor niets bijgehaald, dus ik voel me min of meer verplicht dit interessante topic te volgen
quote:Marels schreef op 01 juni 2010 @ 21:10:

Naaaa, Broedkippetje.

Vikki beweerde nogal stellig dat het niet "niet netjes" was maar dat de vriendin van Iris een dievegge is.

Niet zomaar dat het niet zo netjes is of moreel onjuist, maar dat de vriendin juridisch gezien een dief is. En dáár ageren de andere forummers tegen.En dan ook nog eens dat het niet haar mening was, maar dat het gewoon zo was. Een feit dus.
Precies, daar ging het mij om; de stelligheid waarmee werd gezegd dat het diefstal was, óók toen er overduidelijk sprake was van verduistering.
Het opzet? Nu ben ik geen Neerlandica ook (sjesus, wat kan ik eigenlijk wél?!), maar ik dacht altijd dat het "de opzet" was.

Maar ik lees net dat "de opzet" wel degelijk juist is alleen dat bij het juridische begrip opzet gesproken wordt van hét opzet. Klopt dat?
quote:nola schreef op 01 juni 2010 @ 21:10:

@ Marels: Kun je dat aantonen met de tijd waarop je het postte? Dat je dat al eens gepost had, en daarmee eerder was dan de rest? En jij je dus rechtmatig de juisteheid van de conclusie kan toe eigenen.

En dat dus de conclusie als eerste door een niet-juridisch ingewijde getrokken werd?

I'm on it!
Dat klopt marels, daar viel je dus door de mand.
quote:Broedkippetje schreef op 01 juni 2010 @ 21:08:

[...]

Kijk, bij die stelling kan ik me geheel aansluiten.

@Dhelia:

Dank je voor je uitleg.

Maar om het nog één keer op te nemen voor Vikki: een aantal mensen zei dat TO en de tassen-mevrouw zelf mochten beslissen of ze terug zouden gaan, dat koop-is-koop, dat het de schuld is van de niet-oplettende caissière en dat de winkel daarom het geld niet kan eisen, etcetera.

Vikki maakte een punt dat TO (en de tassendame) het geld wel zouden moeten teruggeven, omdat het anders diefstal is.

Dat het eigenlijk geen diefstal is, maar verduistering, doet -in mijn lekenogen- niets af aan het feit dat het schuin-gedrukte deel in mijn tekst dus niet klopt.Nee, klopt, dat klopt niet ( Hoe herken je de jurist? Die weet zelfs een gewone zin volkomen onbegrijpelijk te maken. Jij hebt dus gelijk, en dat schuingedrukte stuk is fout)
Ninon laat die klapstoel nog even staan wil je, anders moet ik er een aan de buurman gaan vragen.

( Dat voetbal wordt toch niks joh hihi )

Mijn hoop is nog steeds gevstigd op Marels. Die scoort nog steeds punten.
..popcorn?
Maar ik gaf toe dat ik niet-ingewijd was he.

Maar goed, weer wat geleerd.

Is "het opzet" in zijn betekenis dan ook nog anders als "de opzet"?

Of hebben we het bij "de opzet" over de opzet van een toneelstuk en bij "het opzet" over "iets met opzet doen"?

Dan ben ik weer helemaal mee enzo he.
Ik heb Vikki duidelijk anders gelezen dan jullie, want ik vatte haar stelligheid op als stelligheid in dat het echt niet mag, niet stelligheid over de terminologie.

Dus wat mij betreft: 1 punt voor Vikki dat het toch echt niet mag en 1 punt voor jullie dat 'diefstal' niet de correcte term is.

Maar ja, wat zit ik hier nou ook te proberen te bemiddelen.

Ik lijk wel een vrouw
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Marels schreef op 01 juni 2010 @ 21:12:

Het opzet? Nu ben ik geen Neerlandica ook (sjesus, wat kan ik eigenlijk wél?!), maar ik dacht altijd dat het "de opzet" was.

Maar ik lees net dat "de opzet" wel degelijk juist is alleen dat bij het juridische begrip opzet gesproken wordt van hét opzet. Klopt dat?

En ook daar weer 10 punten (damn waarom heb ik 5 jaar over mijn studie gedaan als het kennelijk zó simpel is??)

op·zet 1 de; m -ten het op touw zetten van iets; de manier waarop dit gebeurt 2 het; o toeleg, plan, voornemen: met ~ expres

(Van Dale)
Oh shit lees net dat ze door de mand gevallen is..
..popcorn?
Hahaha, och, ik leer graag wat bij he.

Ik wist oprecht niet dat er een verschil was tussen de en het opzet, maar goed, dat weet ik nu dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven