Geld & Recht alle pijlers

Weer gelukt!!!

07-01-2011 11:44 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben zo trots. Het is me weer gelukt voor 75 euro boodschappen te doen deze week voor huishouden van 6 personen! Is toch knap, dan eet, drinkt, poept en piest elk persoon een hele week voor maar 11,- Vind het zo'n leuk spelletje. En dan heb ik deze week ook nog schoonmaakartikelen, een fles shampoo, afwasmachineblokjes en wasmiddel bij gekocht. Zo trots, zo trots.

Goed, dat wilde ik dus even melden.
quote:zusenzoo schreef op 07 januari 2011 @ 12:34:

riblappen kosten bij de AH standaard 7,99 RMIk kijk behalve naar de prijs ook naar het gewicht ,en dan ben ik bij de lidle een stuk goedkoper uit dan bij Appie.
quote:zusenzoo schreef op 07 januari 2011 @ 12:15:

Ik ben ook wel benieuwd, ik jaag er hier gemiddeld rond de 150 per week doorheen, soms minder, vaak meer.

Moet ik zeggen dat wasmiddel, wasverzachter ed wel van A-merken wil en wij geen varkensvlees eten en heel veel groenten en fruit er door heen jassen.Sowieso is de Arabische slager goedkoper en het fruit ook wanneer je het even goed uitzoekt :-)
zeker knap! hier ben ik rond de 50 euro kwijt voor 2 personen, 3 katten en een hond. Maar er zitten ook dingen bij die luxe zijn zoals frisdrank, koek, snoep, chips.
quote:zusenzoo schreef op 07 januari 2011 @ 12:32:

Star, heb jij dan echt een weekmenu ed?

Ja. we doen zaterdags de grote boodschappen voor ongeveer 40 - 50 euro en doordeweeks komt daar vaak nog een pak melk, extra fruit, of wat er ook op is, bij. Totaal zal dat ongeveer 75 per week zijn (ik houd het niet precies bij).

En daar zit alles bij, wasmiddel, kratje bier, wijntje.
Mijn moeder kon dit ook, en ik begrijp nog steeds niet hoe ze dat deed...

Sterker nog, ze kon bij de aanblik van haar volle winkelkar met een speling van 5 euro zeggen hoeveel het haar zou kosten... en het was altijd juist!

Wat wij wel doen is veel vlees uit de snelverkoop halen (is zo in België, weet niet hoe het in NL zit). Het vlees is meestal aan halve prijs en vliegt bij ons onmiddellijk de vriezer in. Zo kan je echt heel erg veel besparen. Ook kopen wij regelmatig aan in grote hoeveelheden, dan kost het 1 keer wat meer, maar ben je wel een hele tijd gerust!

Een weekmenu opstellen is een goed idee, dan kan je aan de hand daarvan je boodschappen doen en koop je nooit teveel. Ook je weekmenu aanpassen aan de aanbiedingen van de week kan al heel veel doen. Voor de rest houden wij ook de acties in het oog via internet. Soms kan je bons voor gratis producten gewoon afdrukken.

maar toch: 75 euro voor 6 personen, ik denk niet dat het me zou lukken
Krijg je misschien ook nog een voedselpakket van de Voedselbank? Knap hoor om zoveel te kunnen kopen voor zo weinig geld. Een wijntje of een biertje erbij zit er zeker niet in?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
75 euro voor 6 zou me wel lukken denk ik, maar dan moet ik wel gaan schrappen in de lekkere, luxe dingen, zoals een wijntje, hapjes etc.

Tja, het is niet nodig, maar ik hecht er wel aan.
Bespaartip: geen vlees meer eten. Met tofu, bonen en zuivelproducten in plaats van vlees kun je gezond en goedkoop en lekker eten.
aikidoka wijzigde dit bericht op 07-01-2011 12:44
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:aikidoka schreef op 07 januari 2011 @ 12:43:

Bespaartip: geen vlees meer eten. Met tofu, bonen en zuivelproducten in plaats van vlees kun je gezond en goedkoop en lekker eten.Ik eet liever minder en lekker dan dat ik iets koop wat ik niet te eten vind en de prullenbak in gooi.
Wauw, super goed! Ben benieuwd naar je tips!
ik vind geen vlees of minder vlees eten echt geen optie, vleesvervangers zijn vaak net zo duur, noten zijn ook aan de prijs en vis is ook duur.
Dat is knap gedaan voor dat bedrag!

Ik ben benieuwd wat je voor dat bedrag allemaal hebt.

Zit er ook iets extra's bij voor als er vrienden komen eten/drinken?

Is alles vers, of kook je met pakjes?
Jeetje, wat een reacties, hihi. Jullie willen wat tips, okee, komen ze.

Standaard eten we een dag per week iets met spekjes, zoals bijv. pasta met broccoli, knoflook, ui en spekjes, beetje creme fraiche of room erbij. Heel erg budget. Ook eten we vaak kippenbouten, dat zijn die hele dikke poten, die zijn dus maar 2,50 per KILO (Aldi), daar kun je hele lekkere coq au vin mee maken of ragout is hier ook een toppertje. Een keer per week eten we zelggemaakte soep, deze week was dat pittige, dikke pompoensoep met afbakbrood (kost ook geen drol). Een keer per week eten we gewoon aardappels, groente van het seizoen en vlees. Wij eten wel varkensgehakt: A vinden we lekkerder B is goedkoper C niemand in het gezin hoeft op de kilo's te letten. Daarnaast eten wij qua gewicht niet zoveel vlees, meestal is 500gr voor ons zessen voldoende (okee, zit wel kindje van 3 bij). Hartige taart eten we ook vaak en ook roerbakgroente (AH 35% afgeprijsd vaak) met kip, of kip in ketjapsaus met rijst.

Verder met de tips: ik doe boodschappen in winkelcentrum waar de Aldi naast de AH zit. Heb een tijdje bijgehouden wat waar goedkoper was en ga nu eerst naar de Aldi en koop daar wat daar het goedkoopst is, daarna door naar de AH om daar de goedkope artikelen te scoren. En vergis je niet, heel vaak is de AH euroshopper goedkoper dan de Aldi. In het weekend bak ik zelf koekjes en taarten, maar voor komend weekend heb ik bijv. mergpijpjes en gevulde koeken gekocht van euroshopper, samen 1,50. Overigens probeer ik al het goedkoops uit, maar als het niet lekker is, koop ik het dus niet meer. Zoals bijv. cola is voor mij niet te vervangen, blijft dus Coca Cola.

Verder zit hier om de hoek ook nog een Bas vd Heijden en een Plus, dus als ik de foldertjes maandag binnen krijg stem ik daar het weekmenu op af. Ik hamster ook als iets in de aanbieding is wat goed blijft, nu bijv. rookworst bij AH (2 halen, eentje gratis). Schoonmaakmiddelen heb ik vandaag vooral euroshopper gekocht, met een A-merk scheelt je dit al gauw 2 euro en citroen ruikt bij Euroshopper ook naar Citroen. Shampoo en afwasmachineblokjes altijd in aanbieding.

Ik snap dat veel mensen zoiets hebben van pfffffffft, maar ik vind het gewoon een sport en......ik spaar stiekem zonder dat mijn man het weet voor de vakantie. Hem zeg ik dat ik 100,- per week nodig heb, wat ik elke week over hou, zet ik op mijn spaarrekening, dat maakt de drive om zo goedkoop mogelijk te doen nog groter. En geloof me, eerst gaf ik per week zo'n 200,- uit aan boodschappen en qua hoe we eten en hoeveel lekkere dingen we hebben lijkt het niks te schelen. Hebben nog steeds broodjes en appelflappen in het weekend, filet american en eitjes, koekjes en chocolade en dit weekend dus een pompoentaart en pindakoekjes, mjam.
Goed hoor. Wij zijn voor 2 volwassenen en twee peuters al rond de 600-700 euro kwijt per maand aan boodschappen. Meestal gaan we naar de Jumbo en Albert Heijn. We wonen vlak bij de Aldi maar dat is niet mijn winkel.
Misschien wel leuk als voorbeeld, het kassabonnetje van vandaag:

- halfvolle melk

-magere yogurt

- fruitdrank

- sinas light

- luchtverfrisser wc

- 2x pakje schouderham

- belegen goudse kaas

- 10 scharreleieren L

- filet american met peper

- chocolade rozijntjes

- paprika chips

- 10 witte bolletjes

Totaalprijs........maar 10,91!!!! Dat is toch niks!
.
anoniem_112545 wijzigde dit bericht op 07-01-2011 14:47
Reden: dubbel
% gewijzigd
woow ivy1970! wat doe je dat goed! ik let er wel op dat we geen dure dingen halen maar zijn net zoveel als jij kwijt. en dat met ons 2en!

Waar heb je dat voorbeeldlijstje gehaald?
leuke menusuggesties zag ik voorbij komen; hoe maak jij die coq-au-vin met kippenbouten? Wij hebben (nog van onze bruiloft meer dan 2 jaar geleden) meer flessen rode wijn dan een weldenkend mens ooit kan opdrinken dus een goede coq au vin zou precies wat zijn om op een chique wijze van de wijnplas af te komen:-) En zo'n pompoensoep; wat gaat daar allemaal in?

(heb nog niks bedacht voor het eten vanavond)
Tenzij hetnatuurlijk niet anders kan, maar anders vind ik het niet bijzonder. Als je van alles het goedkoopste neemt lukt dat iedereen. Het is alleen de vraag of je het ook wilt. Ik wil namelijk geen goedkoop wc papier. Ik wil geen supermarktvlees/brood/nootjes etc. Elke dag voldoende groentes en veel fruit. En dat kost dus ook veel en veel meer. Maar ik zou liever geen vlees eten dan supermarktvlees. Brrr.
Wij eten hier ook vaak budgetrecepten, inderdaad ook de macaroni met spinazie, creme fraiche, spekjes en een salade. We zijn ook met zijn zessen en hebben gelukkig ook een zwaarlijvigen hier want dan is creme fraiche en spekjes natuurlijk geen goed idee. We eten ook regelmatig vissticks en rode kool van Euroshopper met aardappels, courgettesoep is hier ook een favoriet. Helaas zat ik vandaag al aan ¤ 80 boodschappen en dan heb ik nog en eens niet alles voor deze week. Dat kwam wel voornamelijk doordat ik bij de Hamsterweken 3 flessen Ariel en twee megazakken Dreft vaatwastabletten heb gekocht.

Ik denk dus dat ¤ 75,- prima te doen is voor 6 personen mits je het standaard elke-dag-vlees loslaat en niet te veel extra's neemt.
Maar Ivy, even nieuwsgierig? Waarom ben je van ¤ 200,- naar ¤ 100,- gegaan en daarna naar ¤ 75,-. En waarom spaar je stiekem voor een vakantie? Als ik op vakantie wil, dan doen we dat gewoon van onze spaar- of betaalrekening maar het blijft ons geld, dus ik vind het wat vreemd daar stiekem van te sparen.
ìk snap heel goed dat je van 200 euro naar 100 gaat als je weet dat het ook goedkoper kan! Vind het allemaal hele goede tips, alleen stel ik me bij een gezin met 6 personen toch een gezin voor wat wel bijv iets meer vlees eet :p. Wat ik me ook afvraag, wat voor brood koop je bijvoorbeeld als je voor zo weinig geld boodschappen doet? Ik eet alleen de duurdere broodsoorten a la pain de boulonge, medetiraine, oerbrood etc. Dat is per heel al snel 2 euro!
pain de boulonge is nu in de bonus bij AH. Lekker brood hoor

Tja, bij ons gaan er wel 3 broden per week doorheen, dus ik koop dat niet zonder korting. Dan moeten we dus genoegen nemen met goedkoper brood Atelier_madame, lijkt me logisch.

Ik vind goedkoper brood niet perse minder lekker. Het bruine tijgerbrood bij de AH is 1 euro, vind ik best te doen.
maruschka, ik ben Ivy natuurlijk niet, maar ik denk dat ze stiekum spaart als verrassing. Zo dat ze op vakantie kan zeggen: we gaan een paar keer lekker uit eten, want ik heb het hele jaar geld gespaard. Zoiets dus.
@Starshine

Jij snapt het helemaal. Ik ga inderdaad op vakantie ineens zeggen: en nou gaan we eens lekker luxe doen, of ik zeg tegen mijn man, zullen we een weekje extra op vakantie gaan. Toch leuk, verheug me er al helemaal op. Is tegen die tijd toch zo'n 700,- die ik gespaard heb.

Enne...wij eten AH brood. Moet er wel bijzeggen, wij zijn geen supergrote broodeters, maar een brood of drie/vier gaat er hier per week wel doorheen. Bij AH heb je voordeelbrood: 3 broden (wit, bruin of volkoren, neem er van elk eentje) voor ¤2,- Verder eten ze hier veel beschuit, crackers, yogurt met van die rijstdingetjes (ieuw!).

@Maruschka

Ik lette eigenlijk nooit op wat ik uitgaf en man klaagde dat het geld er uit vloog (was ook zo), dus toen ben ik gaan kijken hoe zuinig ik kon doen zonder echt in levensstandaard omlaag te gaan. Ik had voor mezelf 100 vastgesteld. Leek mij bijna ondoenlijk, maar bleek makkelijk te kunnen. Toen heb ik dat extra sparen bedacht, als extra motivatie. Enne...ben zelf niet zo weg van Hamsterweken van AH, zijn bijna allemaal A-merken, dus ben je toch nog duurder uit dan dat je euroshopper had gekocht (alleen de rookworst 1,25 voor twee).

@Blackdress

Klopt mijn recepten zijn ook niet zo speciaal, maar het is voor door de week met vier kinderen, dan ga ik geen kerstdiner op tafel zetten. En ja, geen supermarktvlees zeg je. Voor een gezin met 4 kinderen is slagersvlees absoluut onbetaalbaar. Heb ik er ook niet voor over eerlijk gezegd.

@Nixus

Hier alvast receptje pompoensoep

1,5 kg pompoen, 150gr aardappel, spaanse peper, 3 teentjes knoflook, 2 uien, 2L kippenbouillon

Pompoen schillen en in blokjes snijden, ui snipperen, aardappels schillen en in gelijke blokjes snijden. Ui fruiten, daarna pompoen, aardappel en knoflook (uitgeperst) toevoegen, 5 minuten fruiten, pepertje kleinsnijden (of een halve) erbij, bouillon toevoegen en 25 minuten zachtjes laten koken. Pureren en scheutje slagroom of creme fraiche erdoor. Heel lekker kleingesneden uitgebakken ontbijtspek erover snipperen en wat bieslook smaakt er ook goed bij. Succes.

@Moeilijkenaam

Voorbeeldlijstje heb ik bij de Aldi gehaald. Ook eigenlijk niet mijn winkel, maar sommige dingen zijn echt goed te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven