Gezondheid alle pijlers

17 jaar pedagoog?

05-09-2015 21:38 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik heb een jong dochtertje van net 17 jaar oud, wegens paar omstandigheden in haar priveleven wil ik dat ze naar een psycholoog gaat (zij wilt dit ook) maar omdat ze nog een jong kindje is vraag ik me af of ze naar een gewone psycholoog moet gaan, of naar een pedagoog? Ik hoop dat iemand me het duidelijk kan maken.
Een pedagoog is er voor opvoedvraagstukken. Dat is iets heel anders dan een psycholoog. En serieus, je 17 jarige nog een jong kindje noemen? Dan heb je echt issues.
quote:snoopylynn schreef op 05 september 2015 @ 22:09:

Hartverwarmende reacties voor To! Kun je hier wat mee, we zijn iig eensgezind over het feit dat je dochter geen baby meer is.

Er wordt ook meerdere keren gezegd dat dochter bij HA kan aankloppen en dat een pedagoog voor kinderen is, of voor opvoedingsproblemen. Meer kunnen we als forum toch niet voor haar doen?
Je was zelf net 19. Jij mocht wel jong volwassen zijn, maar houdt je dochter klein? Heel vreemd.
TO, is je dochter zwanger?

En wil je haar duidelijk maken dat vroeg een kindje krijgen niet altijd top is?

Dan zou ik niet naar een psycholoog/pedagoog gaan maar een gesprekje aanvragen bij het FIOM

verder: een pedagoog is voor opvoedkundige kwesties welke de ontwikkeling van het kind negatief beïnvloeden. Naast de gezondheid van het kind, dus ook de sociale vaardigheden en zelfredzaamheid van het kind.

Psycholoog is voor als je zelf een beetje in de knoop zit. Deze laat vaak de cliënt zelf t verhaal vertellen, zet met bepaalde vragen de cliënt aan het denken, en laat cliënt zo zelf een oplossing verzinnen. Overleg dit wel met je dochter of ze daarvoor open staat...
quote:snoopylynn schreef op 05 september 2015 @ 22:09:

Hartverwarmende reacties voor To! Kun je hier wat mee, we zijn iig eensgezind over het feit dat je dochter geen baby meer is. Als de dochter van TO een psycholoog nodig heeft, lijkt het me handig als haar moeder haar hiermee ondersteunt op een volwassen manier.
Ohja, en vanaf 16 jaar mag de dokter of andere medische hulpverlener jou geen medische informatie meer verstrekken over je dochter. Ik belde voor de uitslag voor een mogelijke blaasontsteking toen mijn dochter net 16 was en kreeg echt geen uitslag.

Dus ZIJ gaat naar de huisarts en samen met hem kan ze een traject bedenken die voor haar kan werken.
Later is nu
Ik denk dat je zelf beter naar een psycholoog kan gaan.

Maar hier het verschil tussen een pedagoog en een psycholoog:

Pedagoog: Een pedagoog is een iemand die kijkt naar de ontwikkeling van de jeugdige. Hierbij rekening houdende met een aantal ontwikkelingsaspecten, zoals;

Biologische ontwikkeling

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Cognitieve ontwikkeling

Psychologische ontwikkeling

Psycholoog: Een psycholoog is een professioneel deskundige in de psychologie, de wetenschap die zich bezighoudt met het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van de mens.

Het is niet zo dat je vanaf je 18de per definitie naar een psycholoog moet, en daar onder naar een pedagoog. Dat is echt bullshit. Of je naar een psycholoog of een pedagoog moet, ligt aan de aard van het probleem.
Als mijn moeder me op mijn 17e een jong kindje of haar dochtertje had genoemd hadden we gegarandeerd ruzie gekregen. Vond mezelf toen al best wat en zeker geen baby.
quote:nerdopviva schreef op 05 september 2015 @ 22:09:

Over een paar jaar kan ze al moeder zijn, net als jij TO... Ze is echt geen klein kindje meer.Gemiddeld gezien kon dochtertje zelfs al moeder zijn...
Silence is golden. Duct tape is silver.
Als je moeder je nog als een baby en jong kindje beschouwt heb je zeker wel psychologische hulp nodig van een psycholoog.

Kan niet anders of zo' n moeder richt schade aan. Zo'n moeder maakt het je in ieder geval heel moeilijk om een zelfstandige volwassene te worden.

Ik zou ook gelijk een verwijzing vragen voor jezelf. Niet normaal zoals jij tegen je dochter aankijkt.
Bij een jong dochtertje en jong kindje denk ik aan een peuter of kleuter of schoolgaand kind van Max 10 jaar.

Ik hoop dat je je dochter die hard op weg is een jonge vrouw te worden, niet zo kleineert als dat je hier doet.

Dus pedagoog: niet voor je dochter, maar wel voor jou. Kun je wat pedagogische adviezen krijgen.
Waarom praat je zo kleinerend over je 17-jarige dochter?

Je zegt dat je dat niet tegen haar doet, waarom dan wel op een forum?

Hoezo is ze in jouw ogen nog een baby? Is ze misschien verstandelijk beperkt? Zo ja; dan nog is ze geen baby, maar een 17-jarige jonge vrouw met een verstandelijke beperking.

Zo nee; waarom zie je haar zo? Wat is er mis met jouw beeld van haar?

Je dochter kan afspraak maken bij de huisarts (mijn voorkeur heeft zonder jou, maar het kan zijn dat ze je mee wilt. Wat mij zal verbazen). Hier legt ze haar probleem of problemen neer. Huisarts en dochter bekijken samen de mogelijke oplossingen. Psycholoog oid.

Je huisarts zal je dochter nooit naar een pedagoog sturen, die is er voor ouders met kinderen die een achterstand hebben in bepaalde ontwikkelingen. Of die ouders opvoedkundige tips geven, omdat de huidige manier van doen het kind kunnen schaden.
anoniem_6523240b244e0 wijzigde dit bericht op 05-09-2015 22:44
Reden: Typo
% gewijzigd
quote:lionlily schreef op 05 september 2015 @ 21:52:

Even ter indicatie: ik ben nu zwanger, over 3 maanden heb ik een pasgeborene, een heel jong kindje. Tot een jaar of 10 zal ik dochtertje zeggen, daarna dochter. En vanaf 15 jaar zal ik 'mijn grote dochter' zeggen. Of 'mijn volwassen dochter'. Zeker als ze op zichzelf gaat wonen. Ze mag godbetert bijna stemmen...Echt? Ik heb altijd dochter gezegd, nooit "ik heb een dochtertje".
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Dus jij bent op je 18e zwanger geraakt.. Een jaar ouder dan jouw jonge kindje, jong dochtertje en jouw baby. Wat heeft jouw jong kindje weinig tijd om van baby in een jaar naar een volwassene te gaan die zelf zwanger kan raken van een baby.

Ik kan mij wel voorstellen dat zij naar een psycholoog moet. Als jij zo over haar praat, praat jij ook waarschijnlijk zo tegen haar. Het lijkt erop dat zij geen kans krijgt om volwassen te worden.

Je wordt nu misschien wel heel erg aangevallen door iedereen maar kijk eens objectief naar hoe jij je opstelt naar jouw dochter. Hou jij haar klein of mag ze zich gewoon ontwikkelen?
quote:Doreia schreef op 05 september 2015 @ 21:48:

[...]

Huh? Als ze een gewone normale bijna adolescent is in haar geestelijke, mentale en fysieke gesteldheid, dan lijkt het me handig dat jij ook even een afspraak maakt voor jezelf.+ 999999999999999999999999
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ga zelf dan ook maar even...
Als die omstandigheden zijn dat ze een eigen mening aan het ontwikkelen is en niet meer luistert naar haar moeder, dan heeft ze geen psycholoog of pedagoog nodig hoor. Dan is ze gewoon een beetje laat met de puberteit.

Anders: naar de huisarts om daar te bespreken welke hulp voor haar gewenst is. Zonder jou uiteraard.
Je kunt een doorverwijzing vragen via haar peuterspeelzaal.
Speechless
quote:muzemeisje schreef op 05 september 2015 @ 23:25:

Je kunt een doorverwijzing vragen via haar peuterspeelzaal.
ik dacht " goh 17 jaar en werken als pedagoog., das knap 😀"
Psycholoog doen, en daar kan ze dan met railrunnerkaartje met de tjoeke tjoek naar toe.
quote:selena36 schreef op 05 september 2015 @ 21:44:

In mijn ogen is ze nog steeds een baby, sorry als het raar overkomt. Ik twijfel namekijk heel erg of ze naar een psycholoog moet of naar een pedagoog.. ik weet dat een pedagoog meer voor kinderen is bedoelt maar omdat ze nog steeds niet wettelijk volwassen is, dacht ik misschien moet ze naar een pedagoog.

Dit meen je niet serieus he ? Volgend jaar is ze een volwassen vrouw.

Ik denk dat het de hoogste tijd is dat je zelf op zoek gaat naar een goede psycholoog.

Je dochter is volgens mij ernstig beschadigt door een moeder die heel hard probeert om haar klein te houden.
Niet geschoten is altijd mis
TO, kun je iets meer vertellen over de problemen waar je dochter mee worstelt?
Je dochter kan naar een psycholoog gaan. Ze kan een afspraak maken bij de huisarts en deze kan haar doorverwijzen. Pedagoog is echt absoluut geen sprake meer van.

Sterkte voor haar (en voor jou).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven