Gezondheid alle pijlers

ADHD een 'fictieve ziekte'?

03-12-2013 18:24 130 berichten
Vandaag verscheen er een stukje op facebook over ADHD, de "bedenker" Leon Eisenberg zou op zijn sterfbed hebben toegegeven dat ADHD een 'fictieve ziekte' zou zijn.

Ik zelf heb jarenlang verschillende onderzoeken ondergaan, mijn omgeving wist eigenlijk al zeker dat ik ADHD zou hebben, maar toch kwam er uit de onderzoeken alleen dat ik 'kenmerken' zou hebben. Toch is er een aantal jaar geleden, door een particuliere psycholoog die tevens zelf ook ADHD heeft, de diagnose bij mij gesteld. Ik heb ADHD, zonder twijfel.

Het heeft mij op dat moment enorm gerustgesteld, ik wist eindelijk wat er mis was. Ik kreeg eindelijk een antwoord op de vraag waarom sommige 'normale' dingen soms zoveel moeilijker waren dan voor anderen. Er viel ook een last van mijn schouders, ik wist nu dat dit niet aan mij persoonlijk lag, dat ik ook heus wel een normaal leven zou kunnen leiden alleen wel met de nodige begeleiding en ondersteuning. Zo heb ik een aantal cursussen gevolgd over het omgaan met ADHD in het dagelijks leven, dit was in een groep met andere 'lotgenoten'. Ik heb mij nog nooit zo begrepen en thuis gevoeld als daar in die groep. Ik herkende bijna alles wat er besproken werd en dat gaf een enorme rust. Juist door die cursussen en in combinatie met de medicatie die ik krijg, ben ik in staat een normaal leven te leiden net als ieder ander.

Toch loop ik steeds vaker aan tegen de reacties van mensen zonder ADHD. Qua hyperactiviteit pas ik namelijk niet in het plaatje dat de buitenwereld van ADHD heeft. Ik vind het erg vermoeiend om steeds weer het hele verhaal uit te leggen wat het precies inhoud en dat er verschillende types zijn. Toch zie ik, ook na mijn uitleg, nog steeds die vragende blikken. Ik denk dat als je geen ADHD hebt je nooit helemaal zult kunnen begrijpen wat er elke dag weer in ons omgaat.

Het stukje over Leon Eisenberg riep natuurlijk enorm veel reacties op. Mensen die lachend zeggen, ik zei het toch het is gewoon nep en ADHD-ers die zich op verschillende manieren proberen te verdedigen. Het is heel frustrerend wanneer je weet dat er zoveel mensen zijn die je niet begrijpen.. Toch ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden, met of zonder ADHD. Wat denken de mensen zonder dat het inhoud en hoe gaan de mensen mét om met hun stoornis. Gebruiken jullie medicatie, volgen jullie cursussen of krijgen jullie begeleiding?

Ik denk dat het tijd word dat ADHD meer begrepen wordt..

Ik ben benieuwd..
O nou wat Helena zegt dus; collegegeld terug gaan halen
Alle reacties Link kopieren
Ella/Elia

Je vriendin moet zich iets beter later informeren. Ze heeft nog een boel te leren tijdens haar studie dat blijkt wel.
Jammer dat je je berciht hebt ingekort zespri, sta ik daar met mijn reply...
jah zag t Christiane..

Maar wil t nog wel een keer typen hoor
Over dsm V nog maar niet te spreken.
Hypersapiens lezen is een aanrader dan kan er bij t volgend geopende topic nog meer verteld worden door mensen zonder adhd, maar dan hopelijk iets begripvoller.

Door gebruik van suikers , en kleurstoffen werd ik juist rustiger. En dat is ook niet bewezen als boosdoener voor adhd. Ook mijn opvoeding was vooral streng en duidelijk met veel regels. (dat is juist mijn redding geweest , dat er heel duidelijk grenzen waren binnen ons gezin daardoor ben ik 1 van de weinige adhd'ers die bv niet te laat komt , die juist der administratie wel op orde heeft omdat t er zo flink opgehamerd is dat dat belangrijk is *maar wat mij enorm veel energie heeft gekost en nu nog kost..met ritalin gaat t beter stukken beter0

Ik werd ook rustiger van xtc en speed. gelukkig niet doorgeslagen met drugs zoals zoveel mede adhd'ers wel. (waarschijnlijk ook door mijn opvoeding dat ik toch waarden/normen heb mee gekregen daarover)

Mijn filter in mijn hoofd werkt niet , iemand zonder adhd zal dat nooit en te nimmer begrijpen.
http://www.dsm5.org/Documents/ADHD%20Fact%20Sheet.pdf

Hier het hele stuk
Star, je weet toch wel dat de dsm nu zo breed is uitgemeten dat geen mens meer zonder stempel kan?

iedere ziekte (om het zo maar te noemen) heeft nu 5 categorien, van hoog naar laag.

Zwak - sterk.
Kleurstoffen e.d. zijn toch sowieso niet bewezen?

Een hele tijd terug een programma gezien, op de BBC geloof ik.

De programma-makers hadden twee feestjes georganiseerd. Op het ene feestje werd alleen fruit en rauwkost gegeven aan de kinderen, op het andere feestje alleen snoep.

De ouders werd verteld dat de kinderen op het feestje snoep hadden gekregen terwijl ze alleen fruit hadden gekregen en vice versa. Bijna alle ouders beweerden na het, wat zij dachten, snoepfeestje dat hun kinderen verschrikkelijk druk waren. En andersom.
quote:christiane schreef op 03 december 2013 @ 20:36:

Star, je weet toch wel dat de dsm nu zo breed is uitgemeten dat geen mens meer zonder stempel kan?

iedere ziekte (om het zo maar te noemen) heeft nu 5 categorien, van hoog naar laag.

Zwak - sterk.Ik zeg het alleen maar omdat hier iemand beweert dat ADHD uit de DSM gehaald is. Wat dus quatsch is. Ik zeg niet dat ik er al dan niet mee eens ben.
Ja je kan beter zeggen, nog breder uitgemeten.

DSM-IV had van mij niet herziend hoeven worden. Slechte zaak.
quote:Star schreef op 03 december 2013 @ 20:37:

[...]

Ik zeg het alleen maar omdat hier iemand beweert dat ADHD uit de DSM gehaald is. Wat dus quatsch is.Jammer.
quote:Medina schreef op 03 december 2013 @ 20:45:

[...]

Jammer. Sorry, ik heb het ook niet verzonnen
Ik ben die stempels heel erg zat. Ik geloof wel in ADHD maar ik vind ook dat er teveel onder die noemer geaccepteerd wordt. "Hij kan er niets aan doen want hij heeft ADHD" en dan wordt er maar niet meer getracht om hem rustiger te krijgen. Een ADHDer is geen rotkind, maar op zaterdagmiddag de Kalverstraat aflopen en allerlei winkels in is gewoon van de zotte. Geen grenzen stellen ook. Ik herken het ook: dat volle hoofd, geen filter, bad judgement. Ook het altijd maar in discussie gaan want er moet wel goed uitgelegd worden waarom iets niet kan. ADHD is ok, maar het zegt niet dat er dan maar een pilletje in moet en dat het dan maar beter moet gaan.

Die suikerhype snap ik ook niet. Ik merk bij mijn kinderen helemaal niet of ze wel of niet suiker hebben gegeten.
quote:Star schreef op 03 december 2013 @ 20:47:

[...]

Sorry, ik heb het ook niet verzonnen Leon Eisenberg wel.
nvt
Dat adhd het gevolg van de opvoeding zou zijn is echt onzin! Wat wel een gegeven is is dat adhd dominant erfelijk is en dat de vader of moeder van zo'n kind vaak ook adhd heeft (en dit vaak niet weet). Daardoor hebben ze weer meer moeite met het geven van structuur waardoor het kind sneller overprikkeld raakt. Maar dat de opvoeding de oorzaak is is echt volslagen ridicuul.

Adhd is volgens mij geen ziekte, wel een vorm van anders bedraadde hersenen die in een samenleving met steeds meer prikkels soms voor problemen zorgen. Maar het heeft ook positieve kanten daarentegen.
Maar hoe zit het nu ook al weer met het gegeven dat Franse kinderen geen ADHD hebben? Link
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Even los van of ADHD een verzonnen ziekte is of niet, ik heb het artikel een tijd geleden ook op facebook voorbij zien komen en ik had niet de indruk dat het een wetenschappelijk goed onderbouwd of zelfs maar intelligent geschreven stuk was, eerlijk gezegd. Het was een bijeengeraapte hoeveelheid mogelijk ook nog uit zijn verband gerukte quotes die werd gebruikt om een zelf bedacht idee te ondersteunen, als je het mij vraagt.
quote:suzyqfive schreef op 03 december 2013 @ 19:08:

Met een hersenscan kan aangetoond worden dat iemand met adhd wel degelijk anders functionerende hersenen heeft dan een 'normaal' iemand.

Dat bericht is trouwens al oud. Niks van aantrekken ;)Kun je dit staven met wetenschappelijke referenties? Volgens mij is het vooralsnog onmogelijk om via een hersenonderzoek aan te tonen dat iemand ADHD heeft. Wel zijn er een onderzoeken waarbij men ADHD-ers heeft vergeleken met een controlegroep. Kijk je dan naar de gemiddelden dan kun je inderdaad wel verschillen ontdekken tussen beide groepen. Maar goed, als je een groep mensen neemt die bijv. introvert zijn en je vergelijkt die met extroverte personen dan zul je vast en zeker ook verschillen in de hersenanatomie vinden. Maar goed, ik ben geen expert maar zoals ik al zei is er geen enkel neurologisch bewijs te vinden op individueel niveau voor ADHD.
Nou je moet wel nageven dat het heel makkelijk is een stoornis te bedenken en dat er dan ineens een hele meute die stoornis herkend en zichzelf aan zal meten of aan laten meten.

Daarnaast de minstens 75% aan misdiagnoses wb adhd
Wat citronella zegt inderdaad.

Hoe kom je aan het cijfer van 75% Christane?
van internet Lisa.
Ik geloof best dat er een stoornis als ADHD bestaat en dat je daar last van kunt hebben. Voor diegenen die daar last van hebben is het erg fijn dat de diagnose gesteld kan worden zodat zij hulp en erkenning krijgen.

Wat je echter niet moet vergeten is dat er een aantal mensen zijn die een hele hoop geld verdienen aan het hele ADHD verhaal, en vooral in hun eigen portemonnee geinteresseerd zijn,

Ik las een tijd geleden een interview in Psychologie met Allen Frances, de psychiater die aan het hoofd stond van het team dat de DSM-IV heeft geschreven. De cijfers weet ik niet precies meer maar hij zei dat de diagnose ADHD na het verschijnen daarvan explosieve proporties heeft aangenomen. Natuurlijk verwachtte men een stijging toen de stoornis eenmaal was opgenomen, maar de daadwerkelijke cijfer waren volgens mij wel 2 tot 3 keer zo hoog als normaal. Voor de mensen die echt aan de stoornis lijden is het natuurlijk geweldig dat zij de juiste hulp kunnen krijgen. Maar er lopen ongetwijfeld ook heel wat mensen (kinderen) rond die onterecht de diagnose hebben gekregen, moeten rondlopen met het idee "ziek" te zijn, en worden volgestopt met psychofarmica.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven