Gezondheid alle pijlers

alcoholgebruik

04-12-2012 18:30 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als iemand vrijwel elke dag het volgende aan alcohol binnenkrijgt, valt dit dan onder alcoholisme?

-lunch: een glas wijn (bel vorm)

-3 uur: biertje (flesje)

-avondeten: halve fles wijn

-10 uur: borrel

Dus zeg vijf glazen alcohol per dag minimaal?
quote:citronella schreef op 04 december 2012 @ 22:31:

Ik zie dat ik midden in een discussie binnen val, excuses

*kruipt weer terug in hoekje van het forum* Welnee, kom er bij. Ik zit hier in feite te werken, op mijn vrije avond, dus neem het stokje gerust over
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:Very__Cherry schreef op 04 december 2012 @ 22:25:

[...]

Ik ga even uit van mijn eigen werk, ik werk op een polikliniek voor curatieve behandeling (hoogdrempelig, we werken toe naar herstel, we zijn dus geen zorgafdeling), mensen melden zich vrijwillig aan, wanneer zij last ondervinden van hun patronen. Ik geef zowel diagnoses misbruik als afhankelijkheid, maar met die laatste ben ik inderdaad heel voorzichtig. Merendeel van mijn mensen hebben een uit de hand gelopen patroon (misbruik) maar zijn niet afhankelijk, hooguit psychisch afhankelijk. Dus we doen heel erg aan functieanalyses, dus welke plaats neemt alcohol in in iemands leven, en waarom. Da;s veel interessanter en waardevoller dan een etiketje plakken.

Dat kan ik me goed voorstellen. Ik kwam ook niet met de termen verslaving en afhankelijkheid, hoewel ik weet dat dit door de omgeving vaak belangrijk wordt gevonden. Waarschijnlijk omdat ze ervan overtuigd willen/moeten worden dat er echt een probleem is. Je kan het natuurlijk ook een probleem noemen omdat jij het drankgebruik van de ander als een probleem ervaart. Hetzelfde geldt voor de drinker zelf.

Maar dat was niet de vraag die ik stelde. Ik vroeg of vijf glazen per dag verantwoord drankgebruik is.
Ga in therapie!
Haha, ik zit ook werkontwijkend te forummen. Of eigenlijk zit ik werkontwijkend te dichten en dichtontwijkend te forummen
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 04 december 2012 @ 22:37:

[...]

Maar dat was niet de vraag die ik stelde. Ik vroeg of vijf glazen per dag verantwoord drankgebruik is.

Hangt er dus van af op wat voor manier je dat bedoelt, "verantwoord". Denk dat ik hierboven genoeg heb uitgelegd, door het verschil te maken tussen a. lichamelijke afhankeljkheid, b, geestelijke afhankelijkheid, en c. gezondheidsaspecten?

Verder zijn er natuurlijk ook nog relationele, maatschappelijke en financiele aspecten. Maar ook dat hangt af van de omstandigheden. Wat mij betreft zijn er dus geen zwart witte antwoorden, ik kijk erg naar context. Iemand anders??
quote:dubiootje schreef op 04 december 2012 @ 22:38:

Haha, ik zit ook werkontwijkend te forummen. Of eigenlijk zit ik werkontwijkend te dichten en dichtontwijkend te forummen Neem n borrel, dat dicht lekkerder
Dit is meer dan 5 glazen en als dit dagelijkse kost is, zitten ze in ieder geval flink boven de richtlijnen voor 'verstandig alcohol gebruik' om het zo maar te zeggen. Dus hoe dan ook niet erg gezond/ verstandig.

Als ze niet zonder kunnen/ absoluut niet willen denk ik dat je wel kunt spreken van een verslaving.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
quote:Very__Cherry schreef op 04 december 2012 @ 22:30:

[...]

Ik weet niet precies op wat voor schade jij doelt?

Ik had het over het gevaar om lichamelijk afhankelijk te raken, en niet zozeer over schade.

Ik kan over de gezondheid ook nog wat toelichten; Wanneer mensen langere tijd drinken, maar met tussenpozen, en goed blijven eten en drinken, zie je bijv (vrijwel) geen afwijkende leverwaarden (gamma CT) in de bloeduitslagen, en als ze er wel zijn, zijn ze tijdelijk en herstellen ze zich weer binnen een paar weken. Ook Korsakov voorkom je als alcoholist door goed te blijven eten. Punt is dat dat vaak niet gebeurt.

Ik had het inderdaad over gezondheidsschade. Het lijkt me dat verantwoord drankgebruik drankgebruik is dat niet leidt/heeft geleid tot (psychische of lichamelijke) afhankelijkheid en geen schade aan de gezondheid toebrengt. Ook als je niet verslaafd bent, kun je nog wel (veel) meer drinken dan goed voor je is.

Uit onderstaande informatie blijkt dat het drinken van vijf glazen alcohol per dag wel degelijk een negatief effect heeft, maar ook dat niet iedereen die zo veel drinkt ook alcoholist is.

Disialo carbohydrate-deficient transferrin (%dCDT) is a blood test for heavy alcohol use that can be very useful in evaluating medical symptoms and predicting complications after surgery. It is based on the fact that an average daily consumption of more than 60g of alcohol (about 5 standard drinks) during the previous 2 weeks increases the percentage of transferrin that has a deficient carbohydrate content. A positive %dCDT test result is 1.7% or higher and may change up or down with increased or decreased drinking.

Does a high %dCDT mean that a person is an alcoholic?

No, not at all. Alcoholism is a clinical diagnosis that can only be made with a more complete assessment. There are many people who might be drinking heavily enough to elevate %dCDT who do not meet criteria for alcohol abuse or dependence.

Does a high %dCDT indicate harmful alcohol use?

The fact that %dCDT is elevated most likely means that a person is drinking too much. %dCDT is an indication that alcohol is disrupting the normal chemistry of the liver cell. While it does not mean that there is liver damage per se it does indicate that alcohol is having a negative effect. It also means that alcohol may be affecting other organs besides the liver and playing a harmful role in the patient’s medical or social functioning.

http://www.muschealth.com ... rofessionals/lab/FAQ_Page

Alcohol - the liver`s worst enemy

Alcohol is the liver`s worst enemy. As a matter of fact, alcohol abuse is the cause of two thirds of all chronic liver disease. Currently, nearly 3 million people in Germany are in need of liver treatment. The liver and alcohol - in the worst case a fatal affair. And the question that always crops up: How much alcohol can you consume without having to worry about liver damage?

The answer: women and men can tolerate different amounts of alcohol. A man with a healthy liver can consume about 60 grams of alcohol daily - this is equivalent to a bottle of wine (0,75 l) or 5 glasses of lager (1,5L) or four double liquors. A woman can consume about two-thirds of this. By the way, regular, excessive consumption of alcohol attacks the liver more intensely than having a binge now and again. A tip for all those who drink regularly: take a break! Stay away from alcohol entirely four to six weeks at least once a year, more often if possible. An otherwise healthy liver can fully recuperate during a period of strict abstinence and there is a good chance that a fatty liver will regress.

Wat ik hieruit opmaak, is dat je 4 tot 6 weken helemaal moet stoppen met drinken om de lever de kans te geven zich te herstellen. Regelmatig veel drinken is schadelijker dan comazuipen.

http://cito.cellnet.org/FAQ/english/Liver.html

Uit onderstaande maak ik op dat 4-5 standaardglazen alcohol per dag wordt beschouwd als zwaar drankgebruik. Als dit langer dan 2 weken achter elkaar wordt gedaan, is het chronisch zwaar drankgebruik. Hier wordt overigens geen onderscheid tussen mannen en vrouwen gemaakt: voor vrouwen ligt de norm meestal lager.

When clinicians evaluate a patient’s history of alcohol consumption, they want to know not only about recent (i.e., acute) drinking patterns but also about long-term (i.e., chronic) drinking patterns and whether that drinking has been moderate or heavy. (Heavy drinking is defined in this article as consuming more than 60 grams of alcohol—between four and five drinks—a day, unless otherwise noted. Consuming this amount for 2 weeks or more is considered to be chronic heavy drinking.)

http://pubs.niaaa.nih.gov/publications/ ... /30-37.htm
Ga in therapie!
Ik heb t effe drie keer moeten lezen hoor, ik vind het niet overal even duidelijk.

Hebben ze het in regel vijf nou over meer dan 60 gram per dag (het woordje more had je niet dikgedrukt), en zo ja, gedurende welke periode dan?

Wat ik eruit haal, is dat de veilige marge ligt bij 60 gram (heb het ook effe opgezocht op Nederlandse sites), als je als man dagelijks meer drinkt dan 60 gram alcohol, wat gelijk staat aan meer dan 5 a 6 consumpties, dan kom je in de zone die op lange termijn blijvende schade aan de lever tot gevolg heeft. In vrijwel alle stukken die ik kon vinden, wordt aangegeven dat tot die 60 gram per dag (bij vrouwen al bij 20 geloof ik) er wel sprake is van negatieve invloed op de leverfuncties maar die zijn niet onherstelbaar.

(Bron;gezondheidsrisicotest.nl)

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond, dat het percentage CDT de meest geschikte laboratoriumbepaling is voor het aantonen van chronisch overmatig alcoholgebruik. De bovengrens van het percentage CDT ligt voor mannen bij een inname van gemiddeld 60 gram alcohol per dag. Dat is grofweg 1,5 liter bier of 1 fles wijn per dag, gedurende minimaal een week. Bij een inname van meer dan 60 gram alcohol per dag, zal op de lange termijn ernstige orgaanschade ontstaan. Voor vrouwen ligt deze bovengrens bij ongeveer 40 gram alcohol per dag.
Holy f..., nog effe en ik kan een wit kapje op
.
Zat nadelige effecten, inderdaad.

Het hoofdbrekens-ding hier was vanavond waar ligt de grens tussen de veilige marge en de echte risicovolle (lees blijvende schade aanrichtende) marge.

Bijv je menstruatie gaat heus niet ineens stoppen (zoals hierboven staat) bij twee borrels per dag en ook niet bij vier. Tenzij je zo teut bent dat je het condoom ineens van ondergeschikt belang acht.
Geen wonder trouwens dat alles in het Engels is. Die Engelsen die kunnen er inderdaad wat van.
.
.
Net zo goed als dat je een bijsluiter van paracetamol ook maar beter niet kan lezen.
quote:Very__Cherry schreef op 04 december 2012 @ 18:53:

Als vijf eenheden per dag een verslaving is, dan kan mijn halve vriendenkring en familie acuut de detox in. Inclusief ikzelf.

Ik vind het nogal veel. Voor élke dag? En werk je dan niet? Voor een man wordt aangeraden 2 glazen per dag, voor n vrouw 1.

Met vijf eenheden per dag zit je daar dus toch echt wel ongezond boven.
.
.
quote:gwenni schreef op 05 december 2012 @ 02:33:

[...]

Ik vind het nogal veel. Voor élke dag? En werk je dan niet? Voor een man wordt aangeraden 2 glazen per dag, voor n vrouw 1.

Met vijf eenheden per dag zit je daar dus toch echt wel ongezond boven.Niet dat ik jou verantwoording schuldig ben over mijn alcoholgebruik mam, maar het was een soort van grapje. En ja, ik werk gewoon hoor, apart he

Mijn opmerking hierboven sloeg op het feit, dat als iedereen die op 4 eenheden per dag zit meteen "verslaafd" te noemen is, de afkickklinieken in Nederland overvol zouden zitten. Deze stelling werken we later uit.

Verder gaat dus de hele discussie een pagina of 6 over waar nou de grens nou ligt tussen geaccepteerd en ongezond, en op welke criteria, dus ik zou zeggen lees maar even verder.
quote:Very__Cherry schreef op 04 december 2012 @ 22:42:

[...]

Hangt er dus van af op wat voor manier je dat bedoelt, "verantwoord". Denk dat ik hierboven genoeg heb uitgelegd, door het verschil te maken tussen a. lichamelijke afhankeljkheid, b, geestelijke afhankelijkheid, en c. gezondheidsaspecten?

Verder zijn er natuurlijk ook nog relationele, maatschappelijke en financiele aspecten. Maar ook dat hangt af van de omstandigheden. Wat mij betreft zijn er dus geen zwart witte antwoorden, ik kijk erg naar context. Iemand anders??
quote:mirabile schreef op 05 december 2012 @ 14:44:

[...]

Ja, ik.

Maar serieus, interessant, VC. Niet alleen deze post, maar je andere ook. Het is toch een iets andere insteek dan wat ik meestal lees over alcoholproblemen.

Dank

Ik weet dat ik een wat onconventionele kijk heb en niet heel veel waarde hecht aan etiketjes en diagnoses (wel een beetje natuurlijk, maar slechts in mijn achterhoofd).

Mijn doel is verhogen van levenskwaliteit en verkleinen van de rol van het middel. Positief bekrachtigen is daarbij van groot belang. Een stuk eerlijke informatievoorziening hoort daar ook bij, zoals wat de gevolgen kunnen zijn bij heftig gebruik op lange termijn (zoals hierboven gegoogeld en geplakt). Maar dat doen we 1 keer, en verder spelen we vooral in op de persoonlijke hulpvraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven