Beschamend overgewicht
woensdag 2 januari 2019 om 20:52
Beste lezers,
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
.
Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.
Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...
Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.
Ik hoor het graag
zaterdag 5 januari 2019 om 16:25
Tja, cup-a-soup is wat mij betreft niet ongezond nee.
Ook niet heel handig na een GBP, want het vult niet, maar dat geldt voor zelfgemaakte bouillon ook.
En rauwost vind ik idd niet lekker, wat niet betekent dat ik het niet eet.
Het verzadigt alleen niet.
Everything is impossible, even if you believe in it.
Week 31 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 5 januari 2019 om 16:26
zaterdag 5 januari 2019 om 16:44
Welnee.
Ik zeg dat het veel complexer is dan 'eigen schuld, dikke bult'. Niet dat je er zelf niks aan kan doen.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:02
Dat schrijf jij inderdaad wel vaker maar ik begrijp nooit wat je dan precies bedoelt want dan verzandt het vaak in ‘een signaaltje dat mist’. Kan je dan eens opnoemen wat concreet complicerende factoren zijn die echt in de kern buiten de beinvloedingssfeer van de persoon zelf liggen?
zaterdag 5 januari 2019 om 17:04
Ik was tot mijn 30e niet obees. Toen kreeg ik een enkel blessure en daarna bleek mijn knie rot. Meer sporten dan ik nu doe is geen optie, omdat ik dan mijn knie nog kapotter maak. Dus waarschijnlijk zou ik idd afvallen, maar dan moet ik kunstknieën, lijkt me niet opwegen.
Ik denk dat solomio best gelijk heeft in dat zonder begeleiding veel afvallen er toe kan leiden dat je je stofwisseling om zeep helpt en dan idd steeds minder mag eten. Want als je rustverbranding nog2000 kcal is, kun je bij de film nog eens een bak popcorn nemen, of een taartje op een verjaardag. Als je rustverbranding 1300 of minder is, dan betekent dat dat je over elke hap moet nadenken. En dat maakt je leven niet leuker. En je schamen voor je overgewicht is negatieve energie waar je niet gelukkig van wordt en in mijn ogen compleet onzin. Reacties zoals die van Julius zullen mensen als TO uiteindelijk meer demotiveren dan die van solemio, want als je gelooft dat iedereen die dat maar hard genoeg wil kan afvallen, volgt daaruit automatisch dat wanneer afvallen niet lukt je dat of niet hard genoeg wilt, of dat je idd een slappeling bent, omdat jou iets dat iedereen zou mouten kunnen, niet lukt. En hoe die frustratie voelt, weet ik wel heel goed.
Ik denk dat solomio best gelijk heeft in dat zonder begeleiding veel afvallen er toe kan leiden dat je je stofwisseling om zeep helpt en dan idd steeds minder mag eten. Want als je rustverbranding nog2000 kcal is, kun je bij de film nog eens een bak popcorn nemen, of een taartje op een verjaardag. Als je rustverbranding 1300 of minder is, dan betekent dat dat je over elke hap moet nadenken. En dat maakt je leven niet leuker. En je schamen voor je overgewicht is negatieve energie waar je niet gelukkig van wordt en in mijn ogen compleet onzin. Reacties zoals die van Julius zullen mensen als TO uiteindelijk meer demotiveren dan die van solemio, want als je gelooft dat iedereen die dat maar hard genoeg wil kan afvallen, volgt daaruit automatisch dat wanneer afvallen niet lukt je dat of niet hard genoeg wilt, of dat je idd een slappeling bent, omdat jou iets dat iedereen zou mouten kunnen, niet lukt. En hoe die frustratie voelt, weet ik wel heel goed.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 17:39
27.46% gewijzigd
zaterdag 5 januari 2019 om 17:08
Hormonen, psyche, smaak, noem maar op.Koffiekop1 schreef: ↑05-01-2019 17:02Dat schrijf jij inderdaad wel vaker maar ik begrijp nooit wat je dan precies bedoelt want dan verzandt het vaak in ‘een signaaltje dat mist’. Kan je dan eens opnoemen wat concreet complicerende factoren zijn die echt in de kern buiten de beinvloedingssfeer van de persoon zelf liggen?
Zelfs wilskracht is niet bij iedereen hetzelfde.
Kun je wel blijven hameren op een gebrek aan wilskracht, maar ook dat ligt niet volledig in je eigen invloed.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:15
Ze zegt niet dat het je eigen schuld is dat je ernstig overgewicht hebt (voor de meeste obese mensen). Ze zegt niet dat je er niets aan kunt doen dat je zo geworden bent. Ze zegt wel dat het moeilijk is om er op eigen houtje blijvend iets aan te doen. En de statistieken geven haar daarin gelijk. Iemand haalde al de tv-programma's Big Diet en Obese aan, en daaruit blijkt ook dat de deelnemers heel goed veel kunnen afvallen in bijv een jaar tijd, maar dat ze vijf jaar later voor het overgrote deel weer obese zijn.
Zonder hulp is blijvend zoveel afvallen als TO wil nagenoeg onmogelijk. De eerste post van Solomio in dit topic lees ik dan ook vrij vertaald als 'goed dat je wilt afvallen, ik raad je aan om er professionele hulp bij te zoeken want het is zonder hulp niet te doen'.
En Solomio zegt ook dat niet iedereen het genot uit sporten weet te halen wat sommigen hier beweren.
Ik vind het overigens heel erg om te lezen dat urenlang wandelen niet als genoeg beweging wordt gezien. Voor mensen met morbide obesitas is dat een enorme uitdaging (voor veel niet-obese mensen ook trouwens). Met een kilometer wandelen verbrand je net zoveel calorieën als met een kilometer hardlopen. Je doet er alleen wat langer over. Voor je gewrichten is wandelen gezonder dan hardlopen.
Ik heb overigens na pagina 3 nog maar 1 persoon zien posten dat ze met TO mee wou doen. Dat was iemand die 5 kilo kwijt wil, als ik het zo las had diegene een bmi van (ruim) onder de 30. Ik kan me niet voorstellen dat het motiverend is voor TO om een serieuze afvalpoging van tientallen kilo's te doen en dan te chatten met iemand die met haar vergeleken slank is en de kerstkilootjes kwijt wil.
anoniem_360164 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 17:16
0.77% gewijzigd
zaterdag 5 januari 2019 om 17:16
Iederéén in dit topic erkent dat het een zeer complex proces is. Eigen schuld , dikke bult is helemaal niet aan de orde.
Het verschil is dat jij zegt:
terwijl inmiddels duidelijk is dat meer dan een kilo of 20 (of 30, veel iig) afvallen en daarna niet meer aankomen vrijwel niemand lukt.
En dat anderen ervaren hebben dat blijvend 20 à 30 kilo afvallen wél lukt. Ik heb een hekel aan de N=1 voorbeelden maar ik ben ook blijvend 30 kilo afgevallen. En ja, als ik gemiddeld méér dan 1200 kcal tot me neem, kom ik weer aan. Het is niet anders. Ik kan blijven kijken naar anderen die met 2000 en meer kcal nog afvallen, maar daar schiet ik niets mee op. Ik heb te maken met mijn lijf en metabolisme. Tja...
zaterdag 5 januari 2019 om 17:18
je verwart spijsvertering met stofwisseling. Hoe vaak je poept heeft vrij weinig te maken met hoeveel voedingsstoffen er worden opgenomen.
Het is onmogelijk die reep na een paar uur uit te kakken. fysiologisch.
anoniem_377822 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 17:26
8.18% gewijzigd
zaterdag 5 januari 2019 om 17:24
Ik verwar niks, ik chargeerde.SuperLegerro schreef: ↑05-01-2019 17:18je verwart spijsvertering met stofwisseling. Hoe vaak je poept heeft vrij weinig te maken met hoeveel voedingsstoffen er worden opgenomen.
Blijft het feit dat er bij haar minder wordt opgenomen van die reep dan bij mij.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:27
Eigen schuld dikke bult is wel degelijk aan de orde in dit topic.Lacuba schreef: ↑05-01-2019 17:16Iederéén in dit topic erkent dat het een zeer complex proces is. Eigen schuld , dikke bult is helemaal niet aan de orde.
Het verschil is dat jij zegt:
terwijl inmiddels duidelijk is dat meer dan een kilo of 20 (of 30, veel iig) afvallen en daarna niet meer aankomen vrijwel niemand lukt.
En dat anderen ervaren hebben dat blijvend 20 à 30 kilo afvallen wél lukt. Ik heb een hekel aan de N=1 voorbeelden maar ik ben ook blijvend 30 kilo afgevallen. En ja, als ik gemiddeld méér dan 1200 kcal tot me neem, kom ik weer aan. Het is niet anders. Ik kan blijven kijken naar anderen die met 2000 en meer kcal nog afvallen, maar daar schiet ik niets mee op. Ik heb te maken met mijn lijf en metabolisme. Tja...
Ik zou mijn verantwoordelijkheid niet nemen, weigeren de hand in eigen boezem te steken, niet graag genoeg willen, enz. enz.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:27
En als je drie keer per week een uurtje serieus met gewichten bezig gaat, dan moet je meer eten dan je lekker vindt.Solomio schreef: ↑05-01-2019 13:50Waar baseer jij je conclusies toch op?
Waarom ik wel of niet wil of kan sporten weet je helemaal niet en doet er ook niet toe.
Wel weet ik dat sporten maar een klein onderdeel is van het hele gewichtsgedoe.
En ja, als ik fanatiek zou gaan sporten zou ik mss nog wel wat afvallen.
Mss ook niet, je weet het niet.
Moet ik iig niet ook meer gaan eten, wat natuurlijk wel gebeurt als ik zou gaan sporten.
In ieder geval was ik vroeger zonder sporten en met meer eten een stuk slanker.
Maar het hele verhaal van alsmaar honger en nooit verzadigd blijft gewoon gelden, ook als ik zou sporten.
Alleen heb ik dan meer calorieën nodig, dus krijg ik nog eerder honger.
Geen mens die meer moet eten dan iemand die krachttraining doet. Lijkt mij vrij ideaal hoor, als je altijd honger hebt.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:28
De hoeveelheid die je poept en de snelheid waarmee eten er weer uitkomt zegt natuurlijk wel degelijk iets.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:30
En waarom moet diegene meer eten? Omdat diegene meer verbrandt. En dus meer honger heeft.
Nog meer verbranden, nog meer honger, meer eten.
Per saldo zou het dus zomaar zo kunnen zijn dat die honger gewoon blijft bestaan.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:31
Niet ideaal na een GBP natuurlijk!
zaterdag 5 januari 2019 om 17:37
Als je eenmaal fors overgewicht hebt (gehad) ben je een soort van doomed, helaas.
Alle hormonen werken niet mee. De aangemaakte vetcellen blijven om meer vragen(grehline) dan vergt het heel veel discipline om die honger te negeren.
niet verzadigd raken is helaas waar bij veel mensen met overgewicht.
Alle hormonen werken niet mee. De aangemaakte vetcellen blijven om meer vragen(grehline) dan vergt het heel veel discipline om die honger te negeren.
niet verzadigd raken is helaas waar bij veel mensen met overgewicht.
zaterdag 5 januari 2019 om 17:54
Niks mis met een discussie. Soms loopt iets zo.... Afvaltopics voor TO zijn er genoeg.love2dance schreef: ↑05-01-2019 17:52Wat jammer dat dit topic een grote discussie is geworden i.p.v. een plek waar mensen elkaar kunnen motiveren.Niet raar dat TO niet terugkomt op deze manier
zaterdag 5 januari 2019 om 18:32
love2dance schreef: ↑05-01-2019 17:52Wat jammer dat dit topic een grote discussie is geworden i.p.v. een plek waar mensen elkaar kunnen motiveren.Niet raar dat TO niet terugkomt op deze manier
TO heeft ook niet echt haar best gedaan om er wel het topic van te maken dat ze voor ogen heeft. En er zijn heel weinig anderen geweest die met haar mee wilden schrijven. Denk dat aansluiten bij een ander topic sowieso handiger was geweest.
zaterdag 5 januari 2019 om 18:37
Een krachtsporter moet eiwitten eten, zodat de spieren die zijn gesloopt door de training kunnen worden hersteld en kunnen groeien.
Ondertussen wordt er tijdens de training vet verbrand. Win win.
zaterdag 5 januari 2019 om 18:49
Nou, geniet ervan.
Niet raar dat TO niet terugkomt op deze manier