Gezondheid alle pijlers

Beschamend overgewicht

02-01-2019 20:52 539 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Helaas heb ik een behoorlijk en beschamend overgewicht. 2019 gaat mijn jaar worden om daar drastisch verandering in aan te brengen.

Ik zou graag in contact willen komen met iemand die in dezelfde situatie zit, en er dit jaar ook aan wil werken om daar verandering in aan te brengen.
En dan heb ik het niet over 10 kilo afvallen helaas (zat ik maar in die luxe positie), maar veel meer dan dat...

Wellicht kunnen wij elkaar daarin motiveren? Af en toe een update en stand van zaken. Wat zijn de valkuilen? Wellicht eens een dip met elkaar delen, en uiteraard ook een succesverhaal.

Ik hoor het graag :).
Solomio schreef:
02-01-2019 21:23
De crux zit em in het woordje 'blijvend'.....
Overigens neem ik aan dat TO het ook over ruim meer dan 20 kilo heeft.
Als je bij weight watchers blijft is het wel blijvend.
Solomio schreef:
05-01-2019 15:59
Verplicht?
Ik zou echt niet gaan. Desnoods zou ik me ziek melden.
Prima dat er bij werk dingen horen die niet leuk zijn, maar dit soort teamuitjes zou ik weigeren.
Ziekmelden kan natuurlijk altijd. Flauw, maar het kan. Maar uiteindelijk vinden ook de minder sportieven het toch wel gezellig. Er zit natuurlijk ook altijd een inhoudelijk deel bij de dag, dus dan mis je dat wel. Ik zet me er gewoon overheen en uiteindelijk valt het reuze mee.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 19:21
2.08% gewijzigd
Sporten (en dan bedoel ik stevig, krachttraining, heuvels beklimmen) doet wel degelijk iets met je metabolisme.
Nitflex schreef:
05-01-2019 13:31
Wat betreft het jojo-en, en het aankomen na heftig diëten, omdat je metabolisme is afgeremd.

Wat zou het mooi zijn als het andersom kon! Eerst een tijdje nóg meer eten dan anders en dan weer terug naar normaal. En dat je lijf nog steeds verbrandt op basis van de grote hoeveelheid eten en dus sneller verbrandt dan nodig, waardoor je afvalt. Omgekeerde jojo! Ik droom maar wat.
Kan hoor, heel veel eiwitten eten en bewegen :) Die combinatie zorgt voor een grotere spiermassa en aangezien spiermassa tot 90% meer verbrandt dan vetmassa zal je stofwisseling daardoor sneller gaan.
Maar ik geef Osolomio gelijk op veel fronten. Eenmaal dik is het vele malen moeilijker om op een gezond gewicht te komen en blijven. Puur fysiologisch.
telefoontje schreef:
05-01-2019 19:21
Kan hoor, heel veel eiwitten eten en bewegen :) Die combinatie zorgt voor een grotere spiermassa en aangezien spiermassa tot 90% meer verbrandt dan vetmassa zal je stofwisseling daardoor sneller gaan.
Oh ja? Ik weet inderdaad eigenlijk te weinig van de verschillende voedingsstoffen. Ik lijn alleen door te minderen en de overduidelijk vette, zoute en zoete dingen te schrappen. Alles door de helft (nou ja, tweederde).

Maar dat werkt alleen als je er een paar kilo’s af wil hebben. Bij het grotere werk zul je misschien een duidelijker plan moeten hebben. Ik snap dat dat van een totaal andere orde is. Ik denk dat TO het wat grondiger aan wil pakken.
Nitflex schreef:
05-01-2019 19:30
Oh ja? Ik weet inderdaad eigenlijk te weinig van de verschillende voedingsstoffen. Ik lijn alleen door te minderen en de overduidelijk vette, zoute en zoete dingen te schrappen. Alles door de helft (nou ja, tweederde).

Maar dat werkt alleen als je er een paar kilo’s af wil hebben. Bij het grotere werk zul je misschien een duidelijker plan moeten hebben. Ik snap dat dat van een totaal andere orde is. Ik denk dat TO het wat grondiger aan wil pakken.
Het is echt zo, daarbij geven eiwitten een verzadigd gevoel win/win dus. Google maar eens op eiwitten/spiermassa & stofwisseling
telefoontje schreef:
05-01-2019 19:21
Ik heb eerder in dit topic al een linkje geplaatst, maar dat zet niet echt veel zoden aan de dijk. Alleen ala je echt topsport doet gaat het tellen.
In het voorbeeld wat ik plaatste, berekening van Martijn Katan, scheelde het ern half blokje kaas per dag.
Live in the here and now, because your future doesn't look bright.
Week 8 van de Extremely Demotivational Calendar
telefoontje schreef:
05-01-2019 19:33
Het is echt zo, daarbij geven eiwitten een verzadigd gevoel win/win dus. Google maar eens op eiwitten/spiermassa & stofwisseling
Ik ga het eens uitpluizen. Liefst eet ik wat ik normaal ook eet, maar wat meer gematigd.
telefoontje schreef:
05-01-2019 19:33
Dat eiwitten een verzadigd gevoel geven lees ik steeds vaker.
In overleg met de diëtiste heb ik een deel van mijn koolhydraten vervangen door eiwitten, zonder mijn calorie-inname te veranderen. Want van eiwitten zou je langer een verzadigd gevoel hebben.
Mss ben ik een uitzondering, maar ik ben langer verzadigd van een boterham dan van bijv kwark.
Solomio schreef:
05-01-2019 17:08
Hormonen, psyche, smaak, noem maar op.
Zelfs wilskracht is niet bij iedereen hetzelfde.
Kun je wel blijven hameren op een gebrek aan wilskracht, maar ook dat ligt niet volledig in je eigen invloed.

Ik hamer nooit op wilskracht. Wilskracht is erg overschat. Ik hamer op zelfliefde en zelfvertrouwen dat geeft INTRINSIEKE en positieve motivatie. Dan gaat het 90% van de tijd als vanzelf. En de juiste sport met de juiste mensen kan dáár juist erg aan bijdragen, los van calorieen verbruik, maar omdat je je lichaam heel anders leert waarderen.

In plaats van dat verbeten ‘wilskracht’, dat bij afvallen vaak gebaseerd is op jezelf maar zwak en lelijk vinden. Dan gaat het nooit lukken.
En na een gewonnen wedstrijd bestelt men een teamschotel. Jij hebt ook honger en die schaal met hapjes staat voor je neus. Kin je jebeheersen en ondanks je honger niet die bitterbal eten, of accepteer je dat je eigenlijk voor niets hebt gesport? Ik vind mijn sport leuk, maar team is slecht voor mijn lijn.
En krachttraining vind ik saai en vervelend. Ik doe braaf precies wat nodig is om mijn knieën en enkels bij elkaar te houden, maar een hobby is het niet.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 05-01-2019 19:56
Reden: Aanvulling
20.21% gewijzigd
Solomio schreef:
05-01-2019 19:38
Dat eiwitten een verzadigd gevoel geven lees ik steeds vaker.
In overleg met de diëtiste heb ik een deel van mijn koolhydraten vervangen door eiwitten, zonder mijn calorie-inname te veranderen. Want van eiwitten zou je langer een verzadigd gevoel hebben.
Mss ben ik een uitzondering, maar ik ben langer verzadigd van een boterham dan van bijv kwark.
Eiwit en vet geven een verzadigd gevoel. Alleen eiwit niet; lees over Rabbit starvation.
Koffiekop1 schreef:
05-01-2019 19:45
Ik hamer nooit op wilskracht. Wilskracht is erg overschat. Ik hamer op zelfliefde en zelfvertrouwen dat geeft INTRINSIEKE en positieve motivatie. Dan gaat het 90% van de tijd als vanzelf. En de juiste sport met de juiste mensen kan dáár juist erg aan bijdragen, los van calorieen verbruik, maar omdat je je lichaam heel anders leert waarderen.

In plaats van dat verbeten ‘wilskracht’, dat bij afvallen vaak gebaseerd is op jezelf maar zwak en lelijk vinden. Dan gaat het nooit lukken.
Dat sport is wel jouw stokpaardje hè?

Zelfliefde is voor mij die operatie geweest. Stoppen met mezelf zwak en lelijk vinden, gewoon de koe bij de horens vatten en datgene doen wat de grootste kans op gezondheidswinst gaf.
SuperLegerro schreef:
05-01-2019 20:10
Eiwit en vet geven een verzadigd gevoel. Alleen eiwit niet; lees over Rabbit starvation.
Nog niet zo heel lang geleden moest je vooral volkoren graanproducten eten, want die gaven een verzadigd gevoel. En waren bovendien goed voor de stoelgang, vanwege de vezels.
Nog veel korter geleden bleek ineens dat sommige mensen een betere stoelgang hadden (of geen verschil, ik weet het niet meer precies) van bijv witbrood.
Dit soort inzichten veranderen steeds, vaak door wetenschapelijk onderzoek.
Maar volgens mij wordt wel steeds duidelijker dat dit soort dingen juist heel persoonlijk zijn.

Na een GBP moet je veel eiwitten eten, om je spierafbraak te voorkomen én omdat eiwitten langer verzadigen.
Maar weinig vet, vanwege de calorieën.
Als ik zie dat mijn eetschema niet gaat lukken vanwege afspraken, dan neem ik een boterham. Na een boterham kan ik veel langer wachten met het volgende eetmoment dan na kwark, yoghurt, eiwitten dus.
Solomio schreef:
05-01-2019 20:29
Nog niet zo heel lang geleden moest je vooral volkoren graanproducten eten, want die gaven een verzadigd gevoel. En waren bovendien goed voor de stoelgang, vanwege de vezels.
Nog veel korter geleden bleek ineens dat sommige mensen een betere stoelgang hadden (of geen verschil, ik weet het niet meer precies) van bijv witbrood.
Dit soort inzichten veranderen steeds, vaak door wetenschapelijk onderzoek.
Maar volgens mij wordt wel steeds duidelijker dat dit soort dingen juist heel persoonlijk zijn.

Na een GBP moet je veel eiwitten eten, om je spierafbraak te voorkomen én omdat eiwitten langer verzadigen.
Maar weinig vet, vanwege de calorieën.
Als ik zie dat mijn eetschema niet gaat lukken vanwege afspraken, dan neem ik een boterham. Na een boterham kan ik veel langer wachten met het volgende eetmoment dan na kwark, yoghurt, eiwitten dus.

Er is ook helemaal niks mis met een (volkoren) boterham. Er zitten juist de broodnodige koolhydraten in die je lichaam een verzadigd gevoel geven. En vezels bovendien!
vogelkip schreef:
05-01-2019 20:33
Er is ook helemaal niks mis met een (volkoren) boterham. Er zitten juist de broodnodige koolhydraten in die je lichaam een verzadigd gevoel geven. En vezels bovendien!
Dat zeg ik.

Maar tegenwoordig moet je voor een verzadigd gevoel ineens eiwitten eten, al of niet gecombineerd met vet.
Solomio schreef:
05-01-2019 18:49
Nou, geniet ervan.
Ik doe het niet meer, omdat ik niet tegen dat eetregime kon. Eten als je echt geen honger hebt vond ik veel vervelender dan niet eten als ik wel honger heb.

Ik ben overgestapt op kickboksen. Zeer motiverend als je een leuke school hebt gevonden.
Solomio schreef:
05-01-2019 20:37
Dat zeg ik.

Maar tegenwoordig moet je voor een verzadigd gevoel ineens eiwitten eten, al of niet gecombineerd met vet.
Vet blijft langer in je systeem en kan je langer op teren dan op vezels.
Maar dat alles na een gbp anders is geloof ik zeker.
julius schreef:
05-01-2019 21:12
Ik doe het niet meer, omdat ik niet tegen dat eetregime kon. Eten als je echt geen honger hebt vond ik veel vervelender dan niet eten als ik wel honger heb.

Ik ben overgestapt op kickboksen. Zeer motiverend als je een leuke school hebt gevonden.
Ik ben gaan studeren.
Ik val er niet van af, maar het is zeer motiverend .
Hersengymnastiek is meer mijn ding.
SuperLegerro schreef:
05-01-2019 21:32
Vet blijft langer in je systeem en kan je langer op teren dan op vezels.
Maar dat alles na een gbp anders is geloof ik zeker.
Wat ik hier boven schreef gold al voor mijn gbp.
Maar qua meer of minder verzadigd zijn is er niet veel veranderd m.b.t. welke voedingsmiddelen meer verzadigen.
Vet beperk ik toch, vanwege de calorieën.
:whut:

Ik wil alleen even vragen aan de mensen die me een pb hebben gestuurd of ze mijn antwoord hebben ontvangen, het lijkt alsof ze geen van allen gelezen zijn.

Al kan ik me voorstellen dat dit gekaapte topic allang niet meer gelezen wordt door de mensen voor wie het bedoeld is.
Heb echt met verbazing, nee verbijstering zitten lezen sinds de vorige keer dat ik hier was.
Ongelooflijk hoe dit topic ontspoort is in mijn ogen :(

Mocht TO en de anderen die me pb stuurden nog meelezen: laat me even weten of je mijn pb ontvangen hebt. Zo niet schrijf ik met alle liefde nog even op hoe ik blijvend, al tientallen jaren blijvend ook al schijnt dat onmogelijk te zijn heul veul ben afgevallen.

Ik pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben maar kan natuurlijk wel vertellen wat voor mij werkte; ook tijdens de overgang, na zwangerschappen. Ook besef ik heel goed dat ieder lichaam anders in elkaar zit. Succes niet verzekerd maar bij veel mensen werkt mijn supersimpele manier prima.
Eigenlijk staat het hier en daar al, anderen hebben dus dezelfde ervaring.

Jammer dat sommigen echt blijven hakken uit frustratie dat het hen niet lukt en nooit zal lukken.
Triest, ik zou sommige mensen aanraden eens hartelijk te lachen; kan je zittend doen en ook schuddebuiken van het lachen kost energie. Geen geld ook!!

Weg hier, de negatieve energie is slecht voor mijn humeur. Mochten degenen die me gemaild hebben dit nog lezen: ik zie as we speak mijn visite parkeren dus mochten de pb's ergens zijn blijven hangen stuur ik ze maandag nog een keer, morgen heb ik ook andere afspraken.

Heel veel succes voor degenen die het niet zo somber inzien: het kan heus wel.
Geen slagingspecentages bij de hand helaas maar wel ervaringsdeskundigen zat in mijn omgeving :-D
Als jouw manier zo super simpel is, waarom zet je die dan niet gewoon hier neer?
Waarom zo 'stiekem' via pb?

Vertel maar hoor, waar ik fout zit.
Jammer dat je zo sneert en dingen schrijft die hier niet gezegd zijn.
Dat maakt het nou juist zo negatief.
Jake99 schreef:
05-01-2019 07:17
Ik heb nu de eerste en de laatste pagina gelezen. Maar ik zie alweer dat de tussenliggende pagina’s veel onzin bevatten.

Je hoeft niet 4 a 5 dagen per week zwaar te trainen om af te vallen. Afvallen is 80% (!) voeding en slechts 20% beweging. Beweging betekent iedere dag tenminste een half uur extra bewegen. Een half uur extra fietsen, wandelen op stevig tempo, etc.

En voor iedereen werkt iets anders goed. De één wil 5 dagen per week sporten, de ander wil 2 keer per week een les bodypump doen en 5 keer per week een stevige wandeling van een half uur maken. Allemaal prima. Laat elkaar lekker in waarde.
Eens met je! Ik heb de meeste dingen hier gelezen maar heb niet alles kunnen onthouden. Voor de een werkt dit goed en voor de ander dat.
Ik sport omdat ik het leuk vind en wandel ook veel. En inderdaad iedereen in zijn waarde laten!
Ik vind de discussie aan de ene kant boeiend maar aan de andere kant ook heftig.

To is hier ook nergens meer te bekennen. Ze houdt het voor gezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven