Gezondheid alle pijlers

Bezorgd om opmars e-sigaret

15-11-2013 17:06 239 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie - ook hier- dat de e-sigaret overal in populariteit wint. Er zitten natuurlijk ook veel voordelen aan voor mensen die toch al verslaafd zijn aan roken en het roken niet kunnen laten. Maar ik maak me wel een beetje zorgen. Er is geen enkele wetgeving voor deze producten, en dat terwijl er wel degelijk risico's zijn.

Op dit moment mag je wettelijk gezien overal een e-sigaret opsteken, ook op plekken waar roken al heel lang verboden is.

Vorig weekend zat ik te genieten van een heerlijk gezellig etentje in een restaurant en ineens begon een dame aan een andere tafel te dampen. Het stinkt niet, je ruikt het amper, personeel laat de dame haar gang gaan maar wat ademt zij nu uit? Het is vrijwel zeker dat dat niet slechts waterdamp is, er zitten carcinogenen in die vloeistoffen en die damp daarvan verspreid zich in de omgeving.

(zie: http://www.bfr.bund.de/en/press_informa ... 30596.html of http://news.yahoo.com/blogs/sideshow/-s ... 45093.html

Ik word niet zo blij van dat idee.

Ik moet er niet aan denken dat het straks normaal word om op kantoor te dampen, of in de omgeving van mijn kinderen maar er is geen wetgeving.

Hoe hier mee om te gaan? Mag je een damper verzoeken om ergens anders te gaan dampen of is dat not-done?

En weet iemand hier of er al wetgeving in de maak is?
quote:kerol schreef op 16 november 2013 @ 15:43:

[...]

Jij vergeet op basis van die ene dame die jij tegenkwam, dat 99% van de rokers en dampers al netjes buiten staat.

Zou TO ook zo uit de band springen op het moment dat er iemand in een openbaar toilet met toiletverfrisser staat te sprayen, of in een openbaar toilet deodorant opdoet..?

Zou TO gaan klagen over de stoffen die vrij komen in een snackbar, want al die frituurdampen..daar zit ook een hoop in..
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
quote:kerol schreef op 16 november 2013 @ 15:45:

[...]

Diezelfde marktanalisten verwachten ook dat de vraag naar fossiele brandstoffen de komende decennia alleen maar zal toenemen. En dus het fijnstof in binnen- en buitenlucht. Kies je eigen favoriete demoon maar.

Nou, dat is dan een makkelijke keuze. Dan kies ik de demoon die het makkelijkste te 'bestrijden' is. Er zijn meer dan 7 miljoen auto's in Nederland, het lijkt me vrij onzinnig om langs de A2 te gaan staan om te vragen of mensen hun motor uit willen zetten.

Het lijkt me eenvoudiger om in een restaurant vriendelijk te vragen of die e-sigaret elders gerookt kan worden.
quote:Sense-1970 schreef op 16 november 2013 @ 15:58:

[...]

Zou TO ook zo uit de band springen op het moment dat er iemand in een openbaar toilet met toiletverfrisser staat te sprayen, of in een openbaar toilet deodorant opdoet..?

Zou TO gaan klagen over de stoffen die vrij komen in een snackbar, want al die frituurdampen..daar zit ook een hoop in..Ehm, heb je mij al uit de band zien springen?
quote:guirne schreef op 16 november 2013 @ 16:15:

[...]

Nou, dat is dan een makkelijke keuze. Dan kies ik de demoon die het makkelijkste te 'bestrijden' is. Er zijn meer dan 7 miljoen auto's in Nederland, het lijkt me vrij onzinnig om langs de A2 te gaan staan om te vragen of mensen hun motor uit willen zetten.

Het lijkt me eenvoudiger om in een restaurant vriendelijk te vragen of die e-sigaret elders gerookt kan worden.Ik dacht het al. Niet kiezen voor hoe je zelf de wereld kan verbeteren, maar dat wel van je buurman vragen. Omdat het makkelijker is. Verbeter de wereld, begin bij de ander.
quote:pepersteak schreef op 15 november 2013 @ 18:27:

[...]

Lees is eerst eens in voordat je dingen gaat roepen.

In de e sigaret zitten veel minder schadelijke stoffen dus alle rokers die gaan dampen worden gezonder den dus juist minder ziektekosten.

Ook de waterdamp die ze uitademen is scho(o)n(er) dus ook meedampen is minder schadelijk.Stomme vraag misschien hoor, maar als je dat dampt, ruikt dan de ruimte naar banaan?
Enfin, ik spring op mijn fietsie met mijn damperslongen, ik moet nog een boodschapje doen. Toedeloe!
quote:kerol schreef op 16 november 2013 @ 16:23:

[...]

Ik dacht het al. Niet kiezen voor hoe je zelf de wereld kan verbeteren, maar dat wel van je buurman vragen. Omdat het makkelijker is. Verbeter de wereld, begin bij de ander.

Vreemde interpretatie van mijn antwoord. Je zult het toch met me eens zijn dat het makkelijker is om 1 damper, die naast je zit, aan te spreken dan 7 miljoen automobilisten.

Daarnaast geloof ik niet dat jij weet wat ik allemaal doe om de wereld te verbeteren.
quote:guirne schreef op 16 november 2013 @ 16:18:

[...]

Ehm, heb je mij al uit de band zien springen?heb je je stellingen in de OP al gelezen? Nee ik bedoel niet je vragen, maar je stellingen...
quote:Vinyl schreef op 16 november 2013 @ 16:24:

[...]

Stomme vraag misschien hoor, maar als je dat dampt, ruikt dan de ruimte naar banaan?Mijn collega (ik ben eigen baas dus bepaal zelf of er op het werk gedampt mag worden) ruikt iets 'licht zoetigs' maar niet specifiek banaan of een ander smaakje
@nessemeisje en pepersteak nogmaals het verzoek om de quotes weg te halen. Anders zal ik de desbetreffende berichten helaas moeten staffen.
quote:Sense-1970 schreef op 16 november 2013 @ 16:36:

[...]

heb je je stellingen in de OP al gelezen? Nee ik bedoel niet je vragen, maar je stellingen...

Kan het zijn dat je niet weet wat de uitdrukking 'uit de band springen' betekend misschien?

Betekenis: Uitbundig plezier maken, zonder rekening te houden met de regels van orde en fatsoen.

Vind jij werkelijk dat ik me onfatsoenlijk heb gedragen

Joh, kijk even naar je eigen reacties van 14.16 en 14.19 en ga dan nog maar eens met je vinger naar mij wijzen.
Guirne, er zijn al meer mensen geweest die je hebben aan gesproken over de wijze waarop je de OP hebt verwoord, wellicht heb je dat in een aantal posts genuanceerd, maar er zijn meer posts van je waarop je dezelfde toon aanhoud als in de OP..
Gaat niet echt ergens heen zo he, die discussie.

Eigenlijk is er ook weinig discussie over mogelijk, als je vraag is of je om de damprook heen kan.

Daar is nml gewoon 1 antwoord op.

Ja je kan er omheen, moet je wel zelf een stukje omlopen. Of, als je het lief vraagt, wil een damper misschien rekening met je houden.

Dus je kan de discussie hier aanzwengelen, je kan zeggen dat het makkelijker is om aan 1 damper iets te vragen dan aan miljoenen automobilisten, dat klopt allemaal.

Maar feit is dat jij gewoon pech hebt in deze. Wellicht zou dit in de toekomst anders zijn, maar op dit moment wordt er wettelijk niks met jouw hulpvraag gedaan.

Het spijt me voor je.
quote:masque schreef op 16 november 2013 @ 16:42:

@nessemeisje en pepersteak nogmaals het verzoek om de quotes weg te halen. Anders zal ik de desbetreffende berichten helaas moeten staffen.

Pardon??

Ik zit niet vast gebonden aan mijn pc hoor,

Er is ook nog en leven buiten het forum dat soms mijn aandacht nodig heeft.
quote:pepersteak schreef op zaterdag 16 november 2013 18:26 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="masque in "Bezorgd om opmars e-sigaret"" class="messagelink">masque schreef op 16 november 2013 @ 16:42</a>:</b>

@nessemeisje en pepersteak nogmaals het verzoek om de quotes weg te halen. Anders zal ik de desbetreffende berichten helaas moeten staffen.</div></blockquote>

Pardon??

Ik zit niet vast gebonden aan mijn pc hoor,

Er is ook nog en leven buiten het forum dat soms mijn aandacht nodig heeft. Ik had het al eerder gevraagd lees maar terug.. En daarna heb je nog gereageerd vandaar.....
En jij mist nooit een berichtje?
Zolang ik het niet ruik en het niet prikt in mijn ogen en mijn luchtwegen dan heb ik er niet zo'n probleem mee, maar in 'n restaurant vind ik het beeld van 'n roker gewoon niet meer kunnen. Op 'n terras prima als men eindelijk de ouderwetse stinkstokkies daar ook kan uitbannen.
Het is geen roker elninjoo. Er wordt namelijk niet gerookt.
quote:pepersteak schreef op zaterdag 16 november 2013 18:36 En jij mist nooit een berichtje?Lieve pepersteak, dank je wel voor het verwijderen! aller aardigst!
Bij dit soort topics heb ik vaak het idee dat ze ontstaan uit een soort rancune. Is het eindelijk zo ver dat de niet-rokers hebben gezegevierd en het roken vrijwel geheel uit het openbare leven is geband, hebben die vermaledijde (gehate?) rokers een manier gevonden om legaal te kunnen genieten van een "rokertje". Ik heb wel eens het idee dat verbeten niet-rokers dat gewoon niet kunnen verkroppen en daarom zo reageren. Sneu.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dat weet ik, maar het geeft 'n fout signaal af door met zo'n ordinaire nicotinestik in je mond te zitten, ook al geeft het verder geen overlast meer.
Wie bepaald wat een fout signaal is?

Een dikkerd met een ijsje mag ook niet zeker en die vrouw die een wijntje bij het eten neemt geeft ook het verkeerde signaal?
Wijn en nicotine hebben een belangrijk verschil. Wijn wordt doorgaans genuttigd bij het eten een nicotinejunk wil zijn genotsproduct vanaf dat ie wakker wordt tot ie naar bed gaat tot zich nemen. Dan ben je gewoon 'n ordinaire verslaafde.
Wie zegt jouw dat die vrouw niet verslaafd is aan alcohol en de damper een gelegenheids damper is?
quote:jira schreef op 15 november 2013 @ 18:02:[...]Zo'n beetje als de types die om de verkeerde redenen een prius rijden en dan overtuigd zijn dat ze bijdragen aan het milieu.

Ah, weer zo'n [...], puf puf op batterijen.

Gewoon, omdat het kan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven