Gezondheid alle pijlers

chemo en moeheid

13-10-2011 08:29 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het het hoort er allemaal bij, kaal koppie, misselijk, moe zijn. Met dat laatste heb ik moeite, energie is totaal weg. Nu 2 chemo kuren gehad, er volgen er nog 4 en dan 35 bestralingen. Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft en mss handige tips heeft zeker met betrekking tot het moe zijn. alvast bedankt en iedereen een prettige dag
Geen ervaring.

Ik denk dat je toch vooral je rust moet proberen te pakken, het is natuulijk nogal een aanslag op je lijf. Hopelijk krijg je straks weer wat meer energie, misschien moet je lijf ook even 'wennen'? Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Sterkte in ieder geval!
dankje SummerDee voor je reactie
Je lijf moet natuurlijk wennen aan de chemo. En chemomoeheid is iets wat alleen iemand kan beschrijven die het zelf heeft gehad.

Ik weet het van mijn man en mijn dochtertje. Niet van mezelf.

Mijn vriendin stelde altijd een doel. Iedere dag een blokje omlopen zover als het lukte en tot aan de volgende kuur steeds een stukje verder. Ik vond het erg knap dat ze dat vol heeft gehouden.

Sommige wennen aan de chemo en kunnen steeds beter, maar dat geldt helaas niet voor iedereen. Sterkte met je volgende kuur.

Is niets tegen te doen, je rust nemen en veel slapen. Jè lichaam vecht tegen kanker en tegen vernieling door chemo.

Want vergeet niet, chemo maakt alle cellen kapot ook goede. En het enige wat jij kan doen is rusten, zodat je lichaam de kracht heeft om dit gevecht aan te gaan. Heel veel sterkte !!!
Luister naar je lichaam en pak je rust!

Laat de mensen kletsen die over een poosje gaan zeggen 'ach,iedereen is wel eens moe'

Die snappen niet dat dit echt een ander soort moeheid is.

22 jaar geleden heb ik chemo en bestralingen gehad en soms word ik nog steeds overvallen door chemomoeheid. Maar je leert er mee omgaan in de loop der jaren.

Sterkte
Van de mensen om mij heen die ik ken die met chemo te maken hebben gehad. Die waren ook allemaal heel moe,zo'n chemo is een aanslag op je lichaam . Als je moe bent neem je rust . De energie komt als het straks achter de rug is weer terug.

Maar begrijp wel dat het lastig is.

Heel veel sterkte

Groeten superhuisvrouw
Elmoos, wat is moe en wat doe je op een dag? Accepteer je dat alles een tandje lager moet en langer duurt? Welke kuur heb je trouwens? En wat wil je daarnaast doen? Sowieso is het heel verschillend wat je lijf aankan, ik weet iemand die op zo'n 70% van haar normale kracht gewoon competitie doorspeelde en (veel meer) anderen die al blij waren met een wandeling van 20 minuutjes.

Mijn geheugen wordt een beetje roestig na vier jaar, maar dit is zo'n beetje wat ik deed: in elk geval elke dag even naar buiten. Minimaal een blokje om, vaak even heen en weer naar de winkelstraat vlakbij, daar iets kleins eten (=hoef niet meer te koken en mijn smaak was toch beperkt) en weer naar huis. In de goede week deed ik onder begeleiding van een fysiotherapeut wat apparaten voor spierbehoud. Tijdens de kuren met T zat mijn lijf vast, was ik met dat blokje al heel blij en moest ik twee dagen bijkomen van de sportschool (toen heb ik dus aangegeven minder te willen sporten tussen de kuren). Ik ben eigenlijk altijd blijven fietsen (mijn actieradius was wel een stuk beperkter, verder dan een minuut of 10-15 kwam ik niet en met T werd het weer een stuk minder), behalve de periode na de operatie.

Ken je Tegenkracht al? Biedt jouw ziekenhuis Oncomove? (da's van na mijn tijd, zelf geen ervaring mee)

Ik weet niet of je al eens gekeken hebt bij de-amazones.nl (soms schrikt het mensen in eerste instantie af, zo'n site vol vrouwen met kanker), maar we kunnen je daar echt steunen.
Bedankt lieve mensen. Ik probeer al een nieuwe indeling van de dag te maken. Een halfuurtje tot 3 kwartier huishouden. Eventueel verdeeld over de dag. Ga 's middags om 13.00uur een anderhalf uur naar bed. Ik wandel ook elke dag, 20 tot 30 minuten. Nu bezig met FEC kuur. Ik ga zeker even op die sites kijken Bergamot. En ik moet gewoon accepteren dat ik moe ben. Verder maak ik kaarten, kost niet veel energie. lezen, pc, tv.
Zie hier een lopend onderzoek in NL over bewegen tijdens chemo: http://www.a-care.org/het-onderzoek/sub ... /studie-2/

Ik weet niet hoe het voor mij was geweest als ik niet had gesport, maar ik ging superfit de chemo in en ben er conditioneel best ok uit gekomen, op gewicht gebleven (buiten de gebruikelijke schommelingen door dexa en zo) en was binnen een jaar na laatste behandeling structureel gereintegreerd op mijn werk (fulltime).
dankje Bergamot. Ga morgen naar oncologisch verpleegkundige en zal het met haar er over hebben of er in mijn omgeving iets is (amersfoort). Mijn gewicht schommelt ook. Weeg nu 62 kilo bij 172cm. Maar de pc gaat poosje uit, kijk straks wel weer. Tot nu toe bedankt voor de reacties allemaal
Zelf geen ervaring, wel een vriendin. Doodmoe is ze soms. Maar nu kiest ze elke dag iets wat ze graag wil doen en bewaart daar dus haar energie voor.

Tussendoor rust ze veel. Sterkte!
Elmoos, werk je ook nog op je goede dagen? Of is dat in jouw functie niet mogelijk (ook niet eventueel aangepast werk)? Hoe oud ben je trouwens?
Tja, ook ik was, en ben eigenlijk nog steeds moe. Kan je alleen zeggen luister goed naar je lichaam en neem rust als je lichaam er om vraagt. De chemo verder heb ik weinig last van gehad wat misselijkheid betreft, nooit last van gehad namelijk. Wel kaal koppie uiteraard. Ik weet niet of je een pruik hebt en of die bevalt, hoor vaak dat het vervelend kriebelt. Ik heb er voor gekozen er geen te nemen. Ik kreeg in het ZH van een oncologie verpleegkundige een folder van Mutsja. Dat is een vrouw die zelf ook borstkanker heeft gehad en flauw werd van de pruiken en sjaaltjes. Zij heeft heel leuke ( vond ik dan hoor ) mutsjes ontworpen. Daar heb ik er destijds een aantal van besteld. Miss een optie ipv pruik. Even mutsja googelen en je vind haar. Verder kan ik je alleen heel veel sterkte wensen.
Ik weet er niks van maar bij mij op (heel rustige) yoga zit een vrouw die chemo ondergaat en een die genezen is van kanker. Zij komen trouw dus kennelijk helpt het hen met alle klachten om te gaan. Is in Amsterdam.

Sterkte!!
.
geweldig de reacties.

even vragen beantwoorden. @Bergamot, ik ben 46, werk niet meer. (wao)

@Carola1978, ik heb poosje geleden 4 mutssja's besteld, krijg positieve reacties, allerlei kleurtjes passend bij mijn kleding.

@Adnama, doe gewoon elke dag iets in het huishouden, heb de lat gewoon wat lager gelegd.

Ik heb een sap centrifuge aangeschaft, gooi je gewoon ongeschild fruit in, behalve citrus vruchten en je krijgt heerlijke sapjes, het pulp scheidt zich van het sap. heerlijk en boordevol vitaminen.

lieve mensen bedankt nogmaals voor jullie reacties, ik ga nu poosje te bedde. even anderhalf uur ofzo
de 1e 3 kuren heten FEC, de laatste 3 kuren heten taxotere. veel bijwerkingen, heb ik gelezen. iemand ervaring mee? hoe wel ik weet iedereen is anders en reageert anders maar ben toch benieuwd
Je krijgt de Noordse combinatie! (omdat deze kuur veel in de omgeving Groningen-UMCG wordt gegeven) Had zelf een andere, elk ziekenhuis heeft zo zijn voorkeuren, maar wel ook een combi van een anthracycline, gevolgd door een taxaan.

Toitoitoi!
Trouwens voor je sapcentrifuge: bij AH heb je nu van dat aardbeiensap met basilicum. Kun jij zelf maken! En aardbei-peterselie is ook een superlekkere combi.
Mango met een stukje peper.
Elmoos: in de chemo die ik had zat ook taxotere, bij mij gingen de nagels scheuren. Niet alleen aan de bovenkant maar ook gewoon midden. Dit heeft zeker wel een jaar geduurd. Ik was ook erg moe en misselijk en last van verstoppingen. Toch vond ik de hele chemo periode niet echt dramatisch, de dagen dat ik me goed voelde ging ik gewoon leuke dingen doen.

Ik moet er toch wel bij vermelden dat het bij mij nu drie jaar geleden is, er waren ook wel dagen dat ik heel down was maar dat kwam door de medicatie. Heel veel sterkte elmoos...
@Bergamot: klinkt lekker

@Raccoon: we zien het wel, nog 1 x FEC 28-10, en dan die taxotere

we gaan ervoor
Die mango met peper kun je dan maar beter snel proberen, dat gaat je niet bevallen als je last hebt van maagzuur tijdens chemo
quote:bergamot schreef op 16 oktober 2011 @ 15:43:

Trouwens voor je sapcentrifuge: bij AH heb je nu van dat aardbeiensap met basilicum. Kun jij zelf maken! En aardbei-peterselie is ook een superlekkere combi.Bergamot, klinkt inderdaad erg lekker die drankjes..Maar weet je wat ik het lekkerst vond tijdens de chemo: frieten met mayo dat was zo'n beetje het enigste wat erin ging.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven