Gezondheid alle pijlers

Dementerende ouder

04-06-2019 09:24 249 berichten
Dag allemaal,

Ik schrijf al vele jaren (zeker acht jaar) op het forum, maar maak nu een nieuwe Nick aan voor dit specifieke onderwerp, omdat dit verhaal me in combinatie met al het andere dat ik hier schrijf wel behoorlijk herkenbaar maakt en ik vind juist de anonimiteit hier erg prettig.

Mijn verhaal is het volgende:
Ik heb een dementerende moeder die er alleen voorstaat, geen partner. Wij, ik en sibs, zijn er wel voor haar. Ook heeft ze een redelijk grote familie. Helaas zijn de verhoudingen niet helemaal soepel en is ook niet iedereen het eens met de diagnose en behandeling. Dat laatste is zeer frustrerend. Ik heb hierdoor ook al eens conflicten gehad met ooms en tantes die vinden dat wij niet goed voor onze moeder zorgen.
Ik heb het daar moeilijk mee, niet in de laatste plaats omdat ik mijn moeder als steun en toeverlaat al kwijt ben. Wij hebben jonge kinderen en ik kan mijn moeder bijvoorbeeld niet meer laten oppassen of om advies vragen.

Ik wil hier graag van me afschrijven. Mocht er al een dergelijk topic zijn, dan sluit ik me graag aan. Alleen ik kon het niet vinden.

Ik hoor graag van jullie, dank!
anoniem_64a4a4726d758 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 09:34
Reden: Kleine aanpassing
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met je moeder, Ilaria?

Ik schreef eerder dat mijn zin had in de dagbesteding, maar dat is nu 180 graden omgedraaid. Hij wil niet en wordt boos als mijn moeder het er over heeft. De CM komt nu 2 dagen eerder, zodat zij met hem kan praten. Hopelijk krijgt zij hem gemotiveerd om woensdag er toch heen te gaan.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Juultje schreef:
29-06-2020 21:09
Hoe gaat het met je moeder, Ilaria?

Ik schreef eerder dat mijn zin had in de dagbesteding, maar dat is nu 180 graden omgedraaid. Hij wil niet en wordt boos als mijn moeder het er over heeft. De CM komt nu 2 dagen eerder, zodat zij met hem kan praten. Hopelijk krijgt zij hem gemotiveerd om woensdag er toch heen te gaan.

Oh nee, wat ellendig!! Ik hoop dat de CM kan helpen om hem toch weer die kant op te krijgen. Die boosheid is zo akelig en helaas herken ik het.

Onze CM is echt het omgekeerde. Ze appt ons gerust om te vragen naar welke dagbesteding mijn moeder gaat en welke dagen ook alweer :facepalm:
We hebben zo niets aan haar! Ik heb nu gebeld met de huisarts om om raad te vragen. Gelukkig gaat het met mijn moeder nu redelijk op de dagbesteding.

Sterkte! Ik hoop dat het met jouw vader gauw goedkomt!
nlies schreef:
13-06-2020 14:08
Ben bang dat een dementerende zich niet altijd in kan leven in de gevoelens van een ander
Dat idee heb ik ook, iig bij mijn moeder. Ze heeft geen idee hoe dingen werkelijk zijn. Ze is gelukkig heel lief, maar ze heeft bepaalde dingen echt niet (meer) door. En dan onvoldoende inzicht in hoe wij dat ervaren.
Ik vind dat best moeilijk. Soms wil ik mijn hart nl luchten en dat deed ik altijd bij mijn moeder, maar die is er niet meer (in haar vroegere vorm).
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kom me ook maar melden hier. Mijn vader (70) heeft vorig jaar de diagnose Mild Cognitive Impairment gehad. Dit is nadat ik al enkele jaren aangaf dat papa vergeetachtig aan het worden was en ook al meerdere keren had gevraagd of hij zich zou willen checken (en aan mijn moeder had gevraagd om daar in te helpen).

Het helpt niet dat mijn vader al een heel chaotische ongeorganiseerde man is, waardoor moeilijker te onderscheiden is wat door de aandoening komt en wat door zijn persoonlijkheid. Gelukkig is hij een hele lieve man met een hart van goud en uniek scherp gevoel voor humor.

Sinds de diagnose zien we wel echt dat hij achteruit gaat. Gelukkig functioneert hij nog wel, kunnen we nog mooie gesprekken hebben en heel hard met elkaar lachen. Zijn fijne motoriek is wat het laatste jaar verslechterd is (de USB plug in een verkeerde socket van je laptop stoppen die veels te groot/klein is) en zijn 'zicht'. Als iets recht voor zijn neus ligt ziet hij het soms niet.

Door deze progressie van symptomen denk ik dat de volgende 'herkeuring' er wel een dementie diagnose zal vallen.

Aangezien het nu even niet zo goed gaat met mijn moeder vooral (ook een hele verandering voor haar natuurlijk) zit ik er heel erg mee. Ik ben nu ook hulp gaan zoeken (Alzheimer telefoon was geweldig). Ik merk dat ik het lastig vind om met mensen hierover te praten, ben blij dat dit forum er is.
Alle reacties Link kopieren
SingleQueen schreef:
02-07-2020 18:52
Hallo allemaal,

Ik kom me ook maar melden hier. Mijn vader (70) heeft vorig jaar de diagnose Mild Cognitive Impairment gehad. Dit is nadat ik al enkele jaren aangaf dat papa vergeetachtig aan het worden was en ook al meerdere keren had gevraagd of hij zich zou willen checken (en aan mijn moeder had gevraagd om daar in te helpen).

Het helpt niet dat mijn vader al een heel chaotische ongeorganiseerde man is, waardoor moeilijker te onderscheiden is wat door de aandoening komt en wat door zijn persoonlijkheid. Gelukkig is hij een hele lieve man met een hart van goud en uniek scherp gevoel voor humor.

Sinds de diagnose zien we wel echt dat hij achteruit gaat. Gelukkig functioneert hij nog wel, kunnen we nog mooie gesprekken hebben en heel hard met elkaar lachen. Zijn fijne motoriek is wat het laatste jaar verslechterd is (de USB plug in een verkeerde socket van je laptop stoppen die veels te groot/klein is) en zijn 'zicht'. Als iets recht voor zijn neus ligt ziet hij het soms niet.

Door deze progressie van symptomen denk ik dat de volgende 'herkeuring' er wel een dementie diagnose zal vallen.

Aangezien het nu even niet zo goed gaat met mijn moeder vooral (ook een hele verandering voor haar natuurlijk) zit ik er heel erg mee. Ik ben nu ook hulp gaan zoeken (Alzheimer telefoon was geweldig). Ik merk dat ik het lastig vind om met mensen hierover te praten, ben blij dat dit forum er is.
Misschien eens meenemen naar de oogarts om te checken of het geen macula degeneratie is.

Ik weet verder niet hoe fit jouw vader nog is, maar misschien is het leuk voor hem om actief te zijn met andere mensen.
https://buuv.nu/ is er in een aantal steden met vraag en aanbod.
Fietsmaatje, waar ik het eerder al over had, is ook erg leuk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even "het zal me een zorg zijn" gekeken. Zo ontzettend leuk. Mooie locatie waar ze wonen.

https://www.youtube.com/playlist?list=P ... izDrdM1n6j
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel, dat had mijn moeder, een Macula degeneratie. Ze is eraan geopereerd en dat heeft geholpen. Zicht wordt alleen nooit meer zoals het was helaas. Vanwege deze operatie moet zijn nu een medische keuring voor haar rijbewijs en daar is ze bang voor. Als zij ook niet meer zou mogen rijden, wordt hun wereld echt heel klein... De oogarts gaf vorig jaar wel aan, dat hij geen problemen zag voor het autorijden. Ik was toen mee met de afsluitende afspraak en heb daar toen naar gevraagd.

Singlequeen, wat naar dat je vader zo achteruit gaat. Goed dat je hulp zoekt!

Mijn vader is woensdag voor het eerst naar de dagbesteding geweest. Waar hij dinsdag in het gesprek met de CM nog aangaf het prima te vinden, wilde hij woensdagochtend niet meer, maar hij is toch zonder problemen in het busje gestapt. Daarna heeft hij de hele ochtend ons om de beurt gebeld, maar begin van de middag leek het beter te worden en werd hij rustiger. Ik ben benieuwd naar de volgende keer..

Morgen ga ik met mijn man en kinderen voor het eerst sinds maanden weer met zijn allen heen. Ik ben een paar keer alleen geweest, maar de rest van mijn gezin hebben ze al maanden niet gezien, behalve via Facetime.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Single queen, welkom! Wat fijn dat je ons hebt gevonden nu je ook je hart wil (moet) luchten. Naar om te zien dat je vader achteruit gaat. De Alzheimertelefoon is idd fijn voor het luisterend oor, maar soms ook confronterend vind ik. Maar dat is misschien ook omdat wij al heel snel te horen kregen dat mijn moeder echt Alzheimer heeft en ik toen wat dingen vroeg aan de telefoon en het antwoord was nogal direct🙈 Dat vond ik heftig.
Maar dat is het helaas ook gewoon, ook in het echt. Elke keer als ik denk: ok, dit vind ik nog ok, dan gaat mijn moeder toch weer verder achteruit. Dat is gewoon echt niet leuk.

En over dat zien, dat heeft mijn moeder ook, maar het is geen macula degeneratie . Dat is getest. Helaas kan ook Alzheimer zorgen voor een verstoring van het zicht. Dan is het meer dat mensen zintuigelijk wel waarnemen, maar de hersenen het niet goed registreren.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen weekend eindelijk langs kunnen gaan. Door corona, mijn werk en vooral de afstand naar het verzorghuis waar mijn vader verblijft was dat tot nu niet gelukt.

Schrikken?? Tja, eigenlijk wel een beetje. Hij herkende me gelukkig wel. Hoewel hij niet mijn naam zei, maar er kwam een blik van herkenning. Hij is heel mat in gedrag, wat ik weet is dat hij gedragsmedicatie krijgt. Alle emoties worden afgevlakt. Moeilijk dus, gelukkig waren mijn kinderen erbij, dat geeft een beetje afleiding. Merk dat ze het een beetje eng vinden. Hij is zo in de war.

Het is moeilijk om te zeggen wat ik hier nu over voel. Ben voornamelijk verdrietig, denk ik. Pppfff......
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
21-07-2020 21:00
Afgelopen weekend eindelijk langs kunnen gaan. Door corona, mijn werk en vooral de afstand naar het verzorghuis waar mijn vader verblijft was dat tot nu niet gelukt.

Schrikken?? Tja, eigenlijk wel een beetje. Hij herkende me gelukkig wel. Hoewel hij niet mijn naam zei, maar er kwam een blik van herkenning. Hij is heel mat in gedrag, wat ik weet is dat hij gedragsmedicatie krijgt. Alle emoties worden afgevlakt. Moeilijk dus, gelukkig waren mijn kinderen erbij, dat geeft een beetje afleiding. Merk dat ze het een beetje eng vinden. Hij is zo in de war.

Het is moeilijk om te zeggen wat ik hier nu over voel. Ben voornamelijk verdrietig, denk ik. Pppfff......
Wat krijgt hij en waarom?
Als hij andere bewoners aanvalt begrijp ik het wel, maar vanwege onrustig gedrag niet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Vond dit topic zojuist.
Mijn vader woont nog thuis (uren van ons vandaan, wij werken en hebben 3 kids onder de 8), met vasculaire dementie en Parkinson. Hij kan helemaal niets meer zeggen en herkend me niet meer. Lege blik.
Hij kon laatste keer ook niet meer zelf eten en lopen is laatste maanden erg verslechterd. Mijn moeder helpt hem, maar is eigenlijk niet meer te doen. Maar ja- nu in een verpleeghuis, terwijl Corona er is en kans op tweede golf.... Dat wil ze niet. En dat snap ik. Ze hebben thuis slaapkamer en badkamer op benedenverdieping.
Vaker ruzie met mijn moeder, zelfs met videobellen, alles wat ik doe of zeg is verkeerd, ik help haar niet, etc. Ook nadat wanneer we speciaal een dag langs komen voor huis en tuin-klussen.
EVV-er lijkt niets te doen, had haar in begin ook niet op ergo gewezen. Is zeer afwachtend. Huis verslonst. Ik maak schoon in de tijd dat ik er ben, dat is maar weinig, zeker nu. Huisarts zei dat ze geen bezoek mochten ontvangen tijdens Corona, dus 4 maand daar niet geweest.
Grootste probleem is, dat mijn moeder nooit weg kan.
Ja- ‘vrijwilligers’ wordt dan meteen geroepen... iedereen in NL helpt toch? Nee: vrijwilligers willen niet met niet-pratende man die zich elke minuut verslikt en dan enorm kucht, op de koffie. De patiënt moet namelijk kunnen communiceren.
En die vrijwilligers willen ook 1 keer per week langs komen. Maar dat wil mijn moeder niet, want dan wordt ook haar laatste vrijheid, vrijheid thuis, afgenomen, want dan moet ze in die uren verplicht weg uit huis!
Verder zijn er weinig mensen die even op hem willen passen, kennissenkring is kleiner geworden en iedereen is oud.
Thuiszorg wilde in begintijd van Corona geen mondkapjes dragen, al had mijn moeder ze voor hen, want ‘was zo benauwd’. Ze lezen geen zorgdossier door, en iedereen doet het anders. Tijdens Corona ging de ADL goed, geen thuiszorg, maar nu gaat het slecht en hij lijkt lichamelijk vasculair ook weer wat te hebben gehad.
Bestaat er iets waar je naar toe kunt bellen, voor iemand die dan even kan ‘oppassen’, zodat de mantelzorg even weg kan? Respijtzorg, Ja- maar dan moet je meteen dagen weg uit je huis en mag je geen contact hebben met de patiënt.
Hoi Anoniempje,

Wat naar zeg hoe het bij je ouders gaat. Dubbel rot in deze Corona tijd.

Mijn ouders hebben PGB, deels in natura voor dagopvang, deels in geld om zorg in te kopen. Mij ieder heeft dus iemand die komt slapen en haar helpt aankleden als
Mijn vader naar zijn werk is. Maar zo iemand kan je natuurlijk ook inzetten zodat je even rust hebt. Ze kopen ook schoonmaak in.

Misschien eens bespreken met de case manager wat er binnen het budget mogelijk is? De dagopvang is weer gedeeltelijk open bij ons in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Tickel: hij kan inderdaad agressief zijn naar andere mensen. Dit is ook al eens voorgekomen.
Verdere informatie krijg ik niet, relatie met mijn moeder is slecht. Dat maakt het zo moeilijk ook. Ik hoor voornamelijk de slechte dingen...

Wat een vervelende situatie anoniempje. Ik kan je jammer genoeg weinig advies geven omdat ik niet betrokken ben bij de gesprekken. En zoals je hierboven ook leest hoor ik weinig van mijn moeder. Het is heel moeilijk als de communicatie niet goed loopt.
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
22-07-2020 13:33
Tickel: hij kan inderdaad agressief zijn naar andere mensen. Dit is ook al eens voorgekomen.
Verdere informatie krijg ik niet, relatie met mijn moeder is slecht. Dat maakt het zo moeilijk ook. Ik hoor voornamelijk de slechte dingen...

Wat een vervelende situatie anoniempje. Ik kan je jammer genoeg weinig advies geven omdat ik niet betrokken ben bij de gesprekken. En zoals je hierboven ook leest hoor ik weinig van mijn moeder. Het is heel moeilijk als de communicatie niet goed loopt.
Dat is wel jammer. Maar ik ben wel van mening dat agressie ook te maken kan hebben met de manier van benaderen, door zowel de verzorging als je moeder, en beter kijken naar de behoeften van bewoners.
Mijn vader kon ook wel boos worden als er werd gezegd dat hij niet alleen naar buiten mocht. Maar met een positieve benadering én afleiding was hij dat heel snel kwijt. Dan werd hij meegenomen om vuilnis of vuile was weg te brengen elders in het gebouw. Vond ie reuze interessant en leuk.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel, zeker waar hoor. Er was iemand in zijn kamer, een andere bewoner, daar reageerde hij zeer agressief op.
Er is ook nog een andere meneer en daar heeft hij het ook niet zo op.
Hij is niet vanuit zichzelf agressief, maar altijd als reactie op. Jammer genoeg ben ik dus nergens bij betrokken en krijg ik alleen te horen wat er gebeurt is. Ik sta volledig buiten spel.
Alle reacties Link kopieren
Lellebel81 schreef:
22-07-2020 15:20
Tickel, zeker waar hoor. Er was iemand in zijn kamer, een andere bewoner, daar reageerde hij zeer agressief op.
Er is ook nog een andere meneer en daar heeft hij het ook niet zo op.
Hij is niet vanuit zichzelf agressief, maar altijd als reactie op. Jammer genoeg ben ik dus nergens bij betrokken en krijg ik alleen te horen wat er gebeurt is. Ik sta volledig buiten spel.
Ga je dan niet langs verder? Ik vond de opname juist een verademing omdat ik niet meer langs de vrouw van mijn vader hoefde om contact met hem te hebben.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Lellebel, wat rot dat je zo weinig inzicht krijgt in de behandeling van je vader. Wat Tickel zegt, kan dat? Zou je nu toch bij je vader langs kunnen gaan en zo ook met zijn begeleiding spreken in het tehuis? Ik weet niet hoe juridisch de verhoudingen liggen??? Bijv een levenstestament of curatele

Anoniempje, fijn dat je ons hebt gevonden. Wij hebben via de zorgverzekering respijtzorg bij De Mantelaar. Je kunt daar ook zorgstudenten inschakelen voor maar een paar uur. Dus dan ben je best flexibel. Verder hebben we nu een mantelzorgmakelaar via de gemeente, want met de case manager, dat ging niet.
Die makelaar helpt ons nu goed! We hebben dus de tip voor de mantelaar gekregen en hebben nu ook al een geschikte student voor mijn moeder! Studeert geneeskunde en heeft eerder al in verpleegtehuizen gewerkt en weet veel van dementie af. Dat is erg fijn!
Voor jou, ik weet hoe zoekende je kunt zijn. Dat zijn wij ook lange tijd erg geweest. Nu gaat het gelukkig weer wat beter met de hulp die we nu krijgen.
Maar het is gewoon allemaal niet leuk als je ouders aftakelen. Is het voor je ouders een idee om een schoonmaakhulp te regelen? Of via de thuiszorg? Of particulier?
En wat vindt je moeder wel leuk om te doen? Ik denk dat ze er hoognodig tussenuit moet als ik je zo lees!
Onze kinderen zijn nog jonger dan de jouwe, dus ik herken ook hoe heftig het kan zijn om beiden te moeten verzorgen..
sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier al even niet geweest, maar heb wel af en toe bijgelezen. Het was even wat te confronterend denk ik (en ik was op vakantie).

Anoniempje, wat zwaar voor je moeder om voor je vader te zorgen, maar ook voor jou om dit op afstand te zien. Wat naar ook om te lezen dat het met de thuiszorg in het begin zo moeizaam liep. Een kennis van mij werkte in de thuiszorg en baalde juist dat er geen mondkapjes voor haar waren. Die had ze met graag gedragen als ze er geweest waren.
Bij mijn ouders komt elke week ook iemand om met mijn vader te schaken of te praten, maar mijn moeder kan dan gewoon thuis zijn hoor. Dan gaat ze boven ofzo wat dingen doen of iemand bellen waar ze anders niet aan toe komt.

Lellebel, rot dat je nergens bij betrokken wordt. Is daar niet over te praten met je moeder of is jullie relatie daar te slecht voor?

Ilaria, hoe gaat het met jouw moeder?

Met mijn vader gaat het niet zo goed. Hij is in vrij korte tijd hard achteruit gegaan. Hij herkent meerdere keren per dag mijn moeder niet meer en zegt dat ze daar niet woont. Als hij weer uit zo'n bui is, is hij heel verdrietig om wat hij gezegd heeft. Dat weet hij dan niet meer, maar mijn moeder heeft het hem wel eens verteld. Ook is hij veel boos en heeft mijn moeder ook een paar keer hard vastgepakt, wat echt pijn deed. Ze is bang dat hij haar op een gegeven moment het huis uitzet, omdat hij vindt zij daar niet woont. Ik heb in ieder geval met haar afgesproken dat ze een sleutel en onze telefoonnummers in de garage legt, daar kan ze wel bij als hij haar eruit zet en ook een buur op de hoogte brengt, zodat ze daar indien nodig terecht kan.

Hij gaat sinds begin juli 1 dag per week naar de dagopvang. Dat gaat elke week weer gepaard met dat hij geen zin heeft en hij belt dan ook vaak naar huis, dat mijn moeder hem op moet halen. Dat doet ze niet en ze neemt ook niet altijd op, maar dat is wel heel moeilijk voor haar. Mijn broer belt deze week met de case manager voor overleg, want we maken ons vooral erg zorgen om haar.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
11-08-2020 11:09
Ik ben hier al even niet geweest, maar heb wel af en toe bijgelezen. Het was even wat te confronterend denk ik (en ik was op vakantie).

Anoniempje, wat zwaar voor je moeder om voor je vader te zorgen, maar ook voor jou om dit op afstand te zien. Wat naar ook om te lezen dat het met de thuiszorg in het begin zo moeizaam liep. Een kennis van mij werkte in de thuiszorg en baalde juist dat er geen mondkapjes voor haar waren. Die had ze met graag gedragen als ze er geweest waren.
Bij mijn ouders komt elke week ook iemand om met mijn vader te schaken of te praten, maar mijn moeder kan dan gewoon thuis zijn hoor. Dan gaat ze boven ofzo wat dingen doen of iemand bellen waar ze anders niet aan toe komt.

Lellebel, rot dat je nergens bij betrokken wordt. Is daar niet over te praten met je moeder of is jullie relatie daar te slecht voor?

Ilaria, hoe gaat het met jouw moeder?

Met mijn vader gaat het niet zo goed. Hij is in vrij korte tijd hard achteruit gegaan. Hij herkent meerdere keren per dag mijn moeder niet meer en zegt dat ze daar niet woont. Als hij weer uit zo'n bui is, is hij heel verdrietig om wat hij gezegd heeft. Dat weet hij dan niet meer, maar mijn moeder heeft het hem wel eens verteld. Ook is hij veel boos en heeft mijn moeder ook een paar keer hard vastgepakt, wat echt pijn deed. Ze is bang dat hij haar op een gegeven moment het huis uitzet, omdat hij vindt zij daar niet woont. Ik heb in ieder geval met haar afgesproken dat ze een sleutel en onze telefoonnummers in de garage legt, daar kan ze wel bij als hij haar eruit zet en ook een buur op de hoogte brengt, zodat ze daar indien nodig terecht kan.

Hij gaat sinds begin juli 1 dag per week naar de dagopvang. Dat gaat elke week weer gepaard met dat hij geen zin heeft en hij belt dan ook vaak naar huis, dat mijn moeder hem op moet halen. Dat doet ze niet en ze neemt ook niet altijd op, maar dat is wel heel moeilijk voor haar. Mijn broer belt deze week met de case manager voor overleg, want we maken ons vooral erg zorgen om haar.
Is jouw vader getest op een blaasontsteking?

En verder, is hij al ergens ingeschreven? Vaak zijn er lange wachtlijsten en soms kan het echt heel snel achteruit gaan in gedrag.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel, nee, daar is hij niet op getest. Vorig jaar wel een keer, toen had hij het niet, maar op zich wel een goed idee. Ik zal het eens met mijn moeder bespreken.

Hij is nog niet ingeschreven. Mijn ouders hebben heel erg hun kop in het zand gestoken en mijn vader wilde het er nooit over hebben. En nu zeker niet meer. Komende gesprek met de case manager zal hierover gaan. Ik denk alleen niet dat hij zijn handtekening ergens onder gaat zetten.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
11-08-2020 16:26
Tickel, nee, daar is hij niet op getest. Vorig jaar wel een keer, toen had hij het niet, maar op zich wel een goed idee. Ik zal het eens met mijn moeder bespreken.

Hij is nog niet ingeschreven. Mijn ouders hebben heel erg hun kop in het zand gestoken en mijn vader wilde het er nooit over hebben. En nu zeker niet meer. Komende gesprek met de case manager zal hierover gaan. Ik denk alleen niet dat hij zijn handtekening ergens onder gaat zetten.
Doordring je moeder ervan dat ze nu nog iets te kiezen heeft qua huis. Als het een crisisopname wordt, dan komt je vader dáár waar plek is. En dat is niet noodzakelijk in de buurt. En er zijn vaak lange wachtrijen omdat de gesloten afdelingen vaak niet zo groot zijn.

Mijn vader stond al vrij lang ingeschreven en stond als 6e in de rij. "Gelukkig" kon hij snel terecht toen hij op burgernet terecht was gekomen.
Praat erover met de casemanager welke stappen je moeder kunt nemen. Er komt een moment dat je vader niets te willen heeft omdat de situatie gewoon te gevaarlijk wordt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel, dat is mijn moeder inmiddels duidelijk, na een gesprek met de case manager. Daar heeft ze volgende week weer een afspraak mee, ook omdat mijn vader best agressief kan zijn of daarmee dreigt. Daar is blijkbaar ook medicatie voor, die dat kan afvlakken. Huisarts moet dat voorschrijven, dus daar gaat dan ze binnenkort voor hem naar toe (is nu op vakantie).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
12-08-2020 15:41
Tickel, dat is mijn moeder inmiddels duidelijk, na een gesprek met de case manager. Daar heeft ze volgende week weer een afspraak mee, ook omdat mijn vader best agressief kan zijn of daarmee dreigt. Daar is blijkbaar ook medicatie voor, die dat kan afvlakken. Huisarts moet dat voorschrijven, dus daar gaat dan ze binnenkort voor hem naar toe (is nu op vakantie).
Ik ben zelf, na gebruik van haldol bij mijn schoonmoeder, geen voorstander van dat soort middelen. Lees je in over wat de gevolgen (kunnen) zijn van dat soort medicatie. Huisartsen zijn niet noodzakelijk gespecialiseerd in ouderen/dementie. Zorg dat je daar goede begeleiding in krijgt door een specialist ouderengeneeskunde.
https://www.vilans.nl/artikelen/psychof ... n-dementie


Van Verenso, er zijn eerst andere wegen te bewandelen voordat er naar medicatie gegrepen zou moeten worden medicatie.

Aanbevelingen

Doe een zorgvuldige multidisciplinaire probleemanalyse bij mensen met dementie en geagiteerd gedrag en stem de interventie hierop af.

Geef psycho-educatie aan mensen met dementie en geagiteerd gedrag, aan hun naasten en aan zorgverleners.

Maak bij geagiteerd gedrag bij mensen met dementie een op de persoon en de analyse/hypothese afgestemd interventieplan, gericht op concreet doelgedrag dat ook wordt geregistreerd.
Overweeg als mogelijke onderdelen van een individueel interventieplan:
- activiteiten die aansluiten bij deze persoon met dementie en die positieve reacties teweeg brengen;
- muziekinterventies;
- auditieve prikkels via een koptelefoon, zoals gesimuleerde aanwezigheid van naasten;
- tactiele prikkels, zoals handmassage, acupressuur en aanraking (‘therapeutic touch’);
- snoezelen;
- aromatherapie met citroenmelisse;
- een op de persoon afgestemd uitgebalanceerd schema van inspanning en rust.

Stel de hypothese of interventies telkens bij. Bied ondersteuning bij het uitvoeren van dit plan aan mantelzorgers en professionele zorgmedewerkers.

Gebruik geen lichttherapie voor geagiteerd gedrag bij mensen met dementie.

Wanneer een medicamenteuze behandeling noodzakelijk is bij mensen met geagiteerd of agressief gedrag en dementie, gebruik dan haloperidol (startdosering 0,5 mg; maximale dosering, 3mg; probeer uiterlijk na drie maanden af te bouwen). Indien sprak is van agressie kan risperidon als middel van tweede keuze ingezet worden. Wees alert op bijwerkingen.

Gebruik geen antidepressiva, anti-epileptica of antidementiemiddelen voor geagiteerd gedrag bij mensen met dementie.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, Tickel, ik ga het eens rustig lezen allemaal.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, dank voor wat jullie allemaal delen. Mijn ouders zijn nu bij ons op bezoek ( ik woon niet in Nederland) en toch weer achteruitgang zien bij mijn vader. Het maakt me zo intens verdrietig. Ik voel me enorm schuldig dat ik jaren geleden naar het buitenland ben verhuisd en er niet vaker op uit ben getrokken met mijn vader. Rationeel weet ik dat het onzin is. Ik ( en mijn man) zijn meerdere keren samen op vakantie geweest met mijn ouders en ik vloog ong 5x p jaar terug. Mijn man en ik hebben besloten iets eerder terug te verhuizen naar nl - voor het einde vh jaar.

Hebben jullie tips om mijn moeder te overtuigen zo snel mogelijk weer een afspraak te maken met een geriater? Ik twijfel er niet aan dat hij nu de diagnose dementie krijgt, maar mijn moeder ziet het nut van een vroege diagnose niet en is een beetje een struisvogel. Gelukkig erkent ze sinds kort wel dat mijn vader achteruit gaat en waarsch dementie heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven