Gezondheid alle pijlers

Dementerende ouder

04-06-2019 09:24 249 berichten
Dag allemaal,

Ik schrijf al vele jaren (zeker acht jaar) op het forum, maar maak nu een nieuwe Nick aan voor dit specifieke onderwerp, omdat dit verhaal me in combinatie met al het andere dat ik hier schrijf wel behoorlijk herkenbaar maakt en ik vind juist de anonimiteit hier erg prettig.

Mijn verhaal is het volgende:
Ik heb een dementerende moeder die er alleen voorstaat, geen partner. Wij, ik en sibs, zijn er wel voor haar. Ook heeft ze een redelijk grote familie. Helaas zijn de verhoudingen niet helemaal soepel en is ook niet iedereen het eens met de diagnose en behandeling. Dat laatste is zeer frustrerend. Ik heb hierdoor ook al eens conflicten gehad met ooms en tantes die vinden dat wij niet goed voor onze moeder zorgen.
Ik heb het daar moeilijk mee, niet in de laatste plaats omdat ik mijn moeder als steun en toeverlaat al kwijt ben. Wij hebben jonge kinderen en ik kan mijn moeder bijvoorbeeld niet meer laten oppassen of om advies vragen.

Ik wil hier graag van me afschrijven. Mocht er al een dergelijk topic zijn, dan sluit ik me graag aan. Alleen ik kon het niet vinden.

Ik hoor graag van jullie, dank!
anoniem_64a4a4726d758 wijzigde dit bericht op 04-06-2019 09:34
Reden: Kleine aanpassing
0.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
08-06-2020 22:18
Mijn vader is niet zo heel erg mobiel helaas. Hij heeft in december een ruggenwervel gebroken die daardoor is ingezakt. Hij heeft nu een corset en een rollator. Met de rollator kan hij kleine stukken lopen, mijn moeder oefent met hem om steeds een beetje verder te gaan. Fietsen doet hij al tijden niet meer, hij is een paar jaar geleden omgevallen in een bocht omdat hij te weinig vaart had. Sindsdien durft hij niet meer.

Om zo foto’s te kijken is veel leuker inderdaad. Dan wordt hij niet gefrustreerd dat hij het niet meer weet en is het juist leuk als hij het zich nog wel weet te herinneren.
Ze kunnen niet van de fiets vallen. Ze zitten op een fijn stoeltje met een gordel en de voeten zitten vast gegespt aan de pedalen.

Afbeelding
Afbeelding
https://fietsmaatjes.nl/zoek-een-locatie/

Edit: wat trouwens leuk is, als het bij je in de buurt zit: Je kunt zelf, of je moeder, ook de fiets reserveren om met je vader te gaan fietsen. Je moet wel eerst een instructiemiddag of ochtend volgen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dat ziet er super uit! Ik wil niet negatief doen en ik waardeer de tips, maar mijn vader is nogal lastig in dit soort dingen, ik denk echt dat hij dit niet wil. Hij accepteert nog steeds niet dat hij ziek is en accepteert daardoor heel moeilijk hulp, zeker als het zijn Alzheimer betreft. Mijn moeder zou dit soort dingen eerder doen, maar daar is het niet voor nodig (gelukkig!).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het wel onthouden trouwens, misschien dat hij dit over een tijdje wel gaat willen.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
09-06-2020 07:43
Ik ga het wel onthouden trouwens, misschien dat hij dit over een tijdje wel gaat willen.
Je kunt altijd info opvragen en hem bij hem neerleggen zodat hij het door kan bladeren. Sommige mensen hebben tijd nodig om een stap te zetten. En het geeft hem veel meer bewegingsvrijheid.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn lastige dingen Juultje. Hopelijk gaat hij er positiever over nadenken.
Hier is het eerste bezoek moment na Corona geweest, van mijn moeder bij mijn vader dan. Aankomend weekend gaat ze weer.
Begreep dat mijn vader haar wel herkende, wat ik best spannend vond. Wie weet herkende hij haar niet meer. Maar dat was dus wel zo. Hij wil graag naar huis toe. Dat geeft hij veel aan. Ze zijn bang dat hij wegloopt als hij uit het gesloten gedeelte komt, dus even bij het restaurantje in het gebouw wat drinken kan niet.
Ik hoop dat het rustig blijft rondom de corona en dat de bezoekregels voorspoedig verder verruimd worden.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je ouders elkaar hebben kunnen zien, Lellebel! Moeilijk lijkt me voor haar om te horen dat hij zo graag naar huis wil. Hopelijk kun je zelf ook binnenkort bij hem op bezoek. Ben je een keer op 'raamvisite' geweest?

Mijn vader belde me vandaag, hij belt de laatste tijd heel vaak, iets wat hij vroeger nooit deed. De gesprekken worden steeds verwarder, ik vraag me af of hij altijd wel weet dat hij mij aan de telefoon heeft..
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Tickel schreef:
06-06-2020 23:34
Misschien is het voor sommige van jullie iets om https://www.hulpstudent.nl/ in te schakelen als het bij jullie ouder(s) in de buurt zit. Mijn vader had 2 wandelmaatjes die, samen, 3 keer in de week kwamen wandelen. Dan gingen ze de stad in, koffie drinken, broodje eten. Vond mijn vader altijd heel gezellig. Hij woonde op een PG afdeling maar vond het maar raar dat hij niet alleen naar buiten mocht. Hij bepaalde altijd waar ze naar toe gingen en hoe lang het duurde. We hadden 3 uur per keer staan, maar soms was hij het na een uurtje al zat, of zat lekker 3 uur op een terrasje met maatje.

Leuk Tickel! Ik ga kijken of het iets voor mijn moeder is en of het bij haar in de buurt wordt aangeboden😊
Alle reacties Link kopieren
Ilaria_Viva schreef:
11-06-2020 22:13
Leuk Tickel! Ik ga kijken of het iets voor mijn moeder is en of het bij haar in de buurt wordt aangeboden😊
Je kunt zelf aangeven wat je precies zoekt. En er is altijd eerst een kennismaking.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Er wordt voor mijn vader gezocht naar iemand om mee te schaken, hij heeft aangegeven dat hij dat weer graag zou willen doen. Dat heeft mijn moeder doorgegeven aan de case manager en die is er meteen mee aan de slag gegaan. Ik ben benieuwd!
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Tickel schreef:
11-06-2020 22:18
Je kunt zelf aangeven wat je precies zoekt. En er is altijd eerst een kennismaking.
Maken jullie er ook gebruik van?
Juultje schreef:
11-06-2020 22:53
Er wordt voor mijn vader gezocht naar iemand om mee te schaken, hij heeft aangegeven dat hij dat weer graag zou willen doen. Dat heeft mijn moeder doorgegeven aan de case manager en die is er meteen mee aan de slag gegaan. Ik ben benieuwd!

Ik hoop dat ze gauw iemand voor hem vinden☺️
Alle reacties Link kopieren
Ilaria_Viva schreef:
12-06-2020 13:30
Maken jullie er ook gebruik van?
Mijn vader maakte er gebruik van, hij is onlangs overleden.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
12-06-2020 16:59
Mijn vader maakte er gebruik van, hij is onlangs overleden.
Wat naar Tickel, gecondoleerd nog :hug:
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Ilaria_Viva schreef:
12-06-2020 13:31
Ik hoop dat ze gauw iemand voor hem vinden☺️
Dat hoop ik ook! En anders kan het een extra motivatie zijn voor de dagbesteding zodra hij daar aan de beurt is, daar wil misschien wel iemand met hem schaken.

Ik heb net mijn ouders gesproken via Facetime. Ik denk dat mijn vader slecht geslapen had, hij dommelde een paar keer weg...

Ze gaan vanaf morgen een weekje samen weg, naar familie in Nederland gewoon, maar wel zelf in een studio in een andere plaats. Ik heb mijn moeder op het hart gedrukt altijd bij hem te blijven, ook als ze ergens wat eten of drinken en hij gaat naar de wc. En dat hij altijd zijn telefoon bij zich heeft. Ik maak me wel een beetje zorgen, hoop dat alles goed gaat.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
12-06-2020 17:24
Wat naar Tickel, gecondoleerd nog :hug:
Dank je :redrose:
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Per 1 juli kan mijn vader een dag per week naar de dagbesteding, maar hij wil niet... Ik hoop dat we hem kunnen bewegen om het wel te doen, ook voor mijn moeder.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder zei ook altijd dat ze niet meer ging, en dan stond de deeltaxi voor en dan stapte ze gewoon in, en dan had ze het nog gezellig ook. Maar ma was iemand die graag mensen om zich heen had. Maar ze ging dus echt geen vaasjes schilderen, of dat soort dingen wat ze daar bedachten om te doen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Juultje schreef:
13-06-2020 00:03
Per 1 juli kan mijn vader een dag per week naar de dagbesteding, maar hij wil niet... Ik hoop dat we hem kunnen bewegen om het wel te doen, ook voor mijn moeder.
Kun je het niet daarop gooien? Dat je moeder echt af en toe wat rust nodig heeft, en dat dat kan als hij naar de dagbesteding gaat?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
13-06-2020 09:18
Kun je het niet daarop gooien? Dat je moeder echt af en toe wat rust nodig heeft, en dat dat kan als hij naar de dagbesteding gaat?
Dat ben ik wel van plan inderdaad.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
13-06-2020 09:18
Kun je het niet daarop gooien? Dat je moeder echt af en toe wat rust nodig heeft, en dat dat kan als hij naar de dagbesteding gaat?
Ben bang dat een dementerende zich niet altijd in kan leven in de gevoelens van een ander
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
13-06-2020 14:08
Ben bang dat een dementerende zich niet altijd in kan leven in de gevoelens van een ander
Dat realiseer ik me ook. En als hij op basis daarvan nu ja zegt, hij dat nog weet tegen de tijd dat hij er heen gaat.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
13-06-2020 14:08
Ben bang dat een dementerende zich niet altijd in kan leven in de gevoelens van een ander
Mijn vader was in sommige opzichten best ver, maar toen wij aangaven dat ie een poosje uit "logeren" ging omdat het te zwaar werd thuis (partner moest uitrusten), begreep hij dat wel. Maar de tijd tussen het vertellen en opname was minder dan een week.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader gesproken intussen en hij geeft aan dat hij het leuk vindt :-) Mijn moeder daarna ook nog aan de telefoon gehad en hij was er tegen haar nu ook positief over gisteren. Misschien moest het even bezinken. Nu hopen dat hij over 2 weken er nog zo oven denkt.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hi allemaal!

Hoe is het met jullie? Hier is het even druk geweest met een (iets) meer normaal leven de laatste weken.
Ik ga even teruglezen wat jullie hebben meegemaakt.

Groetjes,
Ilaria
Tickel schreef:
12-06-2020 16:59
Mijn vader maakte er gebruik van, hij is onlangs overleden.
Gecondoleerd Tickel!! Veel sterkte met het verlies :rose:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven