Gezondheid alle pijlers

Ervaringen plaatsen koperspiraal gezocht

24-06-2013 16:21 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
8 Weken geleden ben ik bevallen van een prachtige dochter. Over 4 weken heb ik een afspraak bij de gynaecoloog om een koperspiraal te laten plaatsen. Ik heb gekozen voor een koperspiraal, omdat ik totaal niet tegen hormonen kan. Voorheen aan de pil geweest en de nuvaring, wat was stoppen daarmee een verademing: totaal geen last meer van een laag libido, chagerijnigheid, vochtvasthouden, etc!

Nu merk ik dat ik een beetje op zie tegen het plaatsen. Ik ben op zoek naar ervaringen, deed het bij jou heel veel zeer, heb je na de behandeling veel last gehad? Ik heb al een beetje gegoogled, kom wel wat tips tegen (b.v. 2 paracetamol nemen, ik geef nog borstvoeding) en dat je er hele erge menstruaties van kan krijgen. Weegt dit laatste op tegen het feit dat er geen hormonen in zitten?
Heb koperspiraal laten zetten voor ik kinderen had. Pijn viel enorm mee, één pijnscheut (wee) en klaar. Daarna gaan lunchen en winkelen.

Mij viel mijn menstruatie er na tegen dus heb 'm snel laten verwijderen. Maar dat is persoonlijk en was een gevolg van endometriose. Ik wist niet dat ik dat had en dat werd erger door de heftige menstruaties.

Nu cerazette, hele lichte pil zonder oestrogeen.
Ik heb zes jaar lang een koperspiraal gehad zonder klachten, zelfs geen veranderingen in mijn menstruatie. Het plaatsen viel me wel tegen, dat is behoorlijk pijnlijk. Vanmorgen heeft de huisarts geprobeerd om een nieuw spiraal te plaatsen (vorige keer gyn), maar na 3 pogingen heeft ze me nu doorverwezen naar de gyn. Maar als hij eenmaal zit is het perfect en ben je voor jaren klaar (in mijn geval voor de rest van mijn leven )
Hoi!

Toevallig heb ik mijn koperspiraal twee weken geleden weer laten verwijderen, omdat 'ie was verschoven en daardoor bloedingen veroorzaakte (volgens mij zwerft mijn post daarover nog op de Gezondheidspeiler) - maar ik moet zeggen dat ik tot die verschuiving best tevreden was met de koperspiraal. De plaatsing vond ik wel behoorlijk pijnlijk (ik had op doktersadvies van tevoren een zware ibuprofen genomen), maar ik hoor overal dat het vooral pijn doet als je nog geen kinderen hebt gekregen. De dienstdoende arts zei dat de pijn die je voelt bij de plaatsing een soort 'miniweeën' zijn en na afloop zei ze ook tegen mijn vriend, die erbij was: 'Zo, dan heb je vast een preview gehad van een bevalling!' Na de plaatsing mocht ik nog 10 minuutjes blijven liggen om bij te komen, maar dat was eigenlijk niet nodig; ik ben daarna gewoon naar huis gelopen en heb nauwelijks meer last gehad.

In de maanden dat ik de spiraal droeg, had ik beduidend meer vaginale afscheiding, dat vond ik wel vervelend. Eigenlijk kon ik niet zonder inlegkruisje, omdat mijn slipje anders aan het eind van de dag gewoon echt vochtig en plakkerig was. Mijn menstruaties waren behoorlijk heftig (niet zo zeer qua buikkrampen, meer wat betreft bloedverlies) en tijdens seks was ik me soms wel bewust van 'dat ding' in mijn buik. Mijn uiteindelijke ervaring met de koperspiraal was dus niet zo goed, omdat 'ie dus was verschoven en daardoor bloedingen veroorzaakte (en onbetrouwbaar is geweest!), waar ik erg van was geschrokken. Maar goed, er zijn natuurlijk ook veel vrouwen bij wie het gewoon goed gaat, dus hoop dat 'ie bij jou geen klachten veroorzaakt!
Zo'n spiraal plaatsen nadat je bent bevallen is echt een makkie. Het enige nare gevoel is het pakken vd baarmoedermond, wat weeïg gevoel, pijnlijk is het niet

Je baarmoedermond staat na een ooit doorgemaakte ontsluiting nooit meer volledig dicht, het is juist het openen van een dichte baarmoedermond wat het plaatsen pijnlijk kan maken

Laat wel een controle-echo maken 4-6 wkn na plaatsen!

Ik heb al jaren een koperspiraal en ben erg zeer tevreden over.

Als je hiervoor gewend was aan een cyclus live hormonen kan het wennen zijn, je behoudt immers je eigen cyclus nu.

Ik weet niet of jullie alweer aan seks doen maar in het begin kan je partner de draadjes soms voelen. Die buigen oiv jouw warmte om je baarmoedermond maar dat kan een week of 2 duren. Ga dus niet te snel terug om ze bij te laten knippen want als ze te kort zijn kunnen ze niet meer buigen
Je bent zelf een theepot
Gefeliciteerd met je kersverse kindje!

Ik heb nu een aantal jaar een koperspiraal (na jarenlang de pil te hebben geslikt) en ben er zeer tevreden over. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik het je dus zeker aanraden.

Ervaringen kunnen altijd verschillen, dus of een koperspiraal jou bevalt is toch iets dat je zelf zou moeten uitvinden. Over het plaatsen zou ik me geen zorgen maken, dat is eventjes onprettig maar daarna hoef je jarenlang nergens meer aan te denken.

Er zitten geen hormonen in een koperspiraal, dus het feit dat je meer "jezelf" bent vind ik erg fijn. Ook omdat ik, net als jij, veel bijwerkingen had van de pil.

De eerste maanden was mijn menstruatie wat zwaarder, maar dat trok weer bij. Het is overigens niet zo dat je van een koperspiraal heviger menstrueert, je krijgt je eigen cyclus gewoon terug. In vergelijking met de cyclus die je hebt als je de pil slikt, kan dit dus wat zwaarder zijn.
Jaren lang een koperspiraal gehad en geen problemen. Had altijd al zware menstruatie en dat veranderde niet (werd dus niet erger!).

Eerste plaatsing (heb nooit kinderen gebaard) was niet zo leuk. Eruit halen voor de vervanging (elke 5 jaar) was ook niet leuk, maar na 1 pijnscheut wel over.

Enige issue was dat er na jaren bij een toevallige controle uitkwam dat de spiraal verzakt was en dan dus niet meer werkt. Wist niet dat dat kon en voelde er zelf niks van. Ik zou daar iets meer over vragen (misschien is het gewoon erg zeldzaam).

Zelf nu weer aan de pil om andere redenen, maar heb daar ook geen nadelige effecten van.
quote:Oola schreef op 24 juni 2013 @ 16:55:

Gefeliciteerd met je kersverse kindje!

Ik heb nu een aantal jaar een koperspiraal (na jarenlang de pil te hebben geslikt) en ben er zeer tevreden over. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik het je dus zeker aanraden.

Ervaringen kunnen altijd verschillen, dus of een koperspiraal jou bevalt is toch iets dat je zelf zou moeten uitvinden. Over het plaatsen zou ik me geen zorgen maken, dat is eventjes onprettig maar daarna hoef je jarenlang nergens meer aan te denken.

Er zitten geen hormonen in een koperspiraal, dus het feit dat je meer "jezelf" bent vind ik erg fijn. Ook omdat ik, net als jij, veel bijwerkingen had van de pil.

De eerste maanden was mijn menstruatie wat zwaarder, maar dat trok weer bij. Het is overigens niet zo dat je van een koperspiraal heviger menstrueert, je krijgt je eigen cyclus gewoon terug. In vergelijking met de cyclus die je hebt als je de pil slikt, kan dit dus wat zwaarder zijn.

Omdat er veel mythes rondgaan over de koperspiraal vind ik deze Posts zo goed. ( want ik denk persoonlijk dat de koperspiraal onterecht een slechte naam heeft mits er aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan maar dat geldt voor elke ac)

Heftigere menstruaties komen vaker voor maar die klachten zakken vaak af na 6 mnd. Daarbij neemt het bloedverlies juist af hoe langer de spiraal zit

( weliswaar heel anders dan bij de Mirena)

De koperspiraal werkt minstens 10 jaar. Deze grens is 2 jr geleden opgetrokken ( was eerst 5 jr, maar die 5 jaarsgrens was marketing)

In Scandinavië wordt de koperspiraal veel meer gebruikt dan elders en wordt er daardoor meer onderzoek meegedaan. De spiraal werkt zelfs langer dan 10 jaar lijkt.

De Mirena is na 5 jr echt uitgewerkt, er is ook geen verdere werking daarna omdat er een vreemd lichaam in de baarmoeder zit. Het grootste misverstand naast dat een spiraal innesteling zou tegengaan.
Je bent zelf een theepot
Ik heb er jaren geleden 1 gehad, het plaatsen vond ik peace of cake.

Nee het was zeker niet pijnloos, maar wel zo gebeurt.

Om eerlijk te zijn vond ik het verder niet prettig en bij mij waren de menstruaties helemaal niet fijn. (moet er wel even bij zeggen dat ik geen kinderen gebaard heb, al weet ik niet of dat wat uitmaakt) en vind ik anticonceptie met hormonen 100 x fijner.

Heb nu bijna 5 maanden een implanon, het plaatsen daarvan was al helemaal simpel en bijna pijnloos. (het enige wat ik voelde was het verdovingsprikje)
Ik heb nu ruim een jaar een koperspiraal en ben niet zwanger geworden, dus het doet bij mij wat het moet doen. Plaatsen is naar, ik kende het al van de mirena die ik ervoor had. Maar het zijn maar korte pijnen (wee-achtig), die vervelender schijnen te zijn als je nog geen kind hebt gebaard, zoals in mijn geval. (Alleen ik heb altijd het idee dat mijn baarmoeder daarna nog een paar uur chagrijnig en boos is )

Mijn menstruatie is na plaatsing van dezelfde heftigheid geworden als voordat ik aan de hormonen ging, inmiddels is het wat minder geworden. Ik heb wat andere PMS klachten (terug)gekregen, maar vind mezelf en de wereld een stuk leuker zonder hormonen, dus voor mij een prima AC.
Ik sta wel een beetje te kijken van de reacties die overwegend zeggen dat het plaatsen 'een beetje vervelend' is. Ik vind het toch wel bijzonder pijnlijk. Vooraf had ik diclofenac genomen (avond van tevoren, en 1,5 uur van tevoren), maar mijn baarmoeder is blijkbaar zo gevoelig dat het bijna niet te doen is. Het grijpen van de baarmoedermond is inderdaad wat vervelend maar niet heel pijnlijk, maar het naar binnen schuiven van allerlei objecten wel. Het meest pijnlijk vond ik het tegen de binnenkant van de baarmoeder stoten. Het zweet brak me aan alle kanten uit en ik viel bijna flauw. Heel vreemd want ik heb twee vaginale bevallingen gehad (zonder verdoving), dus ik kan in principe wel wat hebben.
Bedankt voor jullie reacties (en felicitaties), elke dag weer genieten met zo'n klein meisje .

Ik heb zelf een normale ongesteldheid (helemaal niet zwaar), ik vond het heerlijk zonder hormonen. Als dat niet echt verandert met een spiraaltje zou ik dat heel erg fijn vinden! Maar ik moet nog maar zien hoe mijn cyclus wordt zo na de zwangerschap, dat kan schijnbaar heel anders zijn dan ervoor.

Ik ga er maar vanuit dat het als een wee zal voelen het plaatsen (een wee kan ik nog wel hebben, ik heb er al zoveel gehad bij de bevalling). Ik hoorde inderdaad dat het meer zeer zou doen als je nog niet een bevalling had meegemaakt, blijkbaar is dat niet altijd het geval.

Bedankt voor de tip van de controle afspraak, die ga ik zeker maken. En die draadjes, had ik helemaal niet bij stil gestaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven