Gezondheid alle pijlers

Herpes Genitalis: hoe lang klachten?

12-07-2017 19:31 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo blij als ik de laatste tijd was dat ik een nieuw iemand heb leren kennen, zo naar voel ik me nu.

Sinds zondag voel ik me grieperig en had ik pijn op het toilet. Na wat zelfonderzoek zag ik een aantal rare wondjes down-under, dus ik ben me lamgeschrokken. Kon gelukkig direct bij de huisarts terecht en die stelde na het bekijken vast dat het genitale herpes is. Inmiddels ben ik al op de helft met een antibioticakuur tegen de klachten, maar ik merk nog nul verbetering.

Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben en weten hoe lang ik nog aan bed gekluisterd blijf? Ik heb nog steeds koorts, keelpijn, spierpijn en een branderig gevoel bij mijn vagina.
Genitale herpes is een seksueel overdraagbare aandoening die veroorzaakt wordt door het virus herpes simplex en kan leiden tot genitale klachten. Wie eenmaal besmet is met het virus, draagt het een leven lang bij zich, ook als er geen symptomen zijn. ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herpes_genitales
Vanuit een vorige werkplek veel ervaring hiermee.
Eerste aanval kan tot ca 2 weken duren. Soms verloopt het ook grillig dat er ineens weer nieuwe zweertjes komen naast de al genezende zweertjes , dan duurt het dus langer.
Volgende aanvallen duren meestal korter of verlopen iig minder heftig met minder pijn en zweertjes en bijkomende klachten.
Probeer te plassen onder de douche of met een knijpfles water erbij.
Wel naar voor je trouwens hoor!
Zowel op korte als lange termijn heeft het toch impact.
En je partner? Wist hij dat hij herpes had?
Nee en van de huisarts mocht ik hem niet kielhalen, omdat er veel 'stille dragers' van het virus schijnen te zijn. Dat houdt in dat er een boel mensen met het virus in zich rondlopen, zonder klachten te hebben en dit dus niet weten. Gezien de heftigheid redeneert de arts dat dit mijn eerste besmetting is en dat betekent dat het wel van hem moet komen, erg balen, want ik wens dit niemand toe.

Ik ben me kapot geschrokken toen de diagnose werd gesteld en ben verbaasd over hoe lang de malaise aanhoudt, je zou denken dat halverwege de antibioticakuur de klachten enigszins zouden afnemen..

Water erbij doet ook ontzettend zeer, maar bedankt voor de tip!
Herpes is toch een virus? Daar werkt AB niet bij.

Gordelroos doet 2 weken pijn, dan gaat het indrogen en jeuken.

Zal bij genitale herpes ook wel zo ongeveer verlopen.
Als je wil koelen: maandverband nat maken en iets gebogen invriezen. Washand erom zodat het niet te koud is.
Veel stille dragers ja dat klopt maar kans is groot dat deze besmetting wel van hem komt idd. Positief bekeken zal hij het misschien niet geweten hebben maar ik maakte op mijn werk ook mee dat besmettingen verzwegen werden door allerlei oorzaken. Overleg dus met de huisarts voor evt aanvullende soa-test.

Heb je zink geprobeerd op de blaasjes? Dan drogen ze wat sneller in. Er zijn ook mensen die baat hebben bij teatree.
MoirenPhae schreef:
12-07-2017 22:38
Herpes is toch een virus? Daar werkt AB niet bij.

Gordelroos doet 2 weken pijn, dan gaat het indrogen en jeuken.

Zal bij genitale herpes ook wel zo ongeveer verlopen.
Klopt, het is alleen om het virus te remmen en uitbreiding te voorkomen. Valaciclovir ofzo heet het. Schijnen ze ook voor te schrijven bij mensen bij wie het meer dan zes keer terugkeert, zo'n 'uitbraak'.

Het is niet alleen het branden wat zo naar is, maar m'n afweersysteem reageert blijkbaar heel heftig.. ik ga je tip proberen! Dankjewel!
appelflapje* schreef:
12-07-2017 22:45
Klopt, het is alleen om het virus te remmen en uitbreiding te voorkomen. Valaciclovir ofzo heet het. Schijnen ze ook voor te schrijven bij mensen bij wie het meer dan zes keer terugkeert, zo'n 'uitbraak'.

Het is niet alleen het branden wat zo naar is, maar m'n afweersysteem reageert blijkbaar heel heftig.. ik ga je tip proberen! Dankjewel!
Was een tip van mijn kraamverzorgster ooit. Oja, verbandjes wel even in een boterhamzakje doen voordat je ze invriest. En gewoon die hele dikke goedkope nemen.
Ben je plasmadonor? ZO ja, even bellen. Als ik weer eens gordelroos heb rollen ze nog net de rode loper niet uit ivm erg kostbare antistoffen.
rodebes schreef:
12-07-2017 22:44
Veel stille dragers ja dat klopt maar kans is groot dat deze besmetting wel van hem komt idd. Positief bekeken zal hij het misschien niet geweten hebben maar ik maakte op mijn werk ook mee dat besmettingen verzwegen werden door allerlei oorzaken. Overleg dus met de huisarts voor evt aanvullende soa-test.

Heb je zink geprobeerd op de blaasjes? Dan drogen ze wat sneller in. Er zijn ook mensen die baat hebben bij teatree.
Ik heb op het moment alleen sudocreme in huis, mag dat ook?

Hij zegt dat hij nooit ergens last van heeft gehad en na z'n ex met niemand anders heeft gerommeld.. ik weet het niet, maar heb hem wel gezegd contact met zijn huisarts op te nemen.
MoirenPhae schreef:
12-07-2017 22:47
Ben je plasmadonor? ZO ja, even bellen. Als ik weer eens gordelroos heb rollen ze nog net de rode loper niet uit ivm erg kostbare antistoffen.
Nee, geen plasmadonor.. maar leg alsjeblieft uit?
appelflapje* schreef:
12-07-2017 22:55
Nee, geen plasmadonor.. maar leg alsjeblieft uit?
Wel bloeddonor?

Als ik gordelroos heb (herpes), dan maakt mijn lichaam antistoffen aan. Die antistoffen zijn ontzettend moeilijk te krijgen (synthetisch werkt niet geloof ik), dus halen ze dat uit je plasma, voor kinderen en mensen die bijvoorbeeld een beenmergtransplantatie krijgen en zelf nog nooit de waterpokken hebben gehad.

Je moet dan 3x in 2 weken komen. Ik kan hier zelfs buiten de reguliere tijden komen, zo graag willen ze die antistoffen hebben. Mij kost het een half uurtje en ik heb het gevoel dat al die pijn nog een beetje nut heeft.
appelflapje* schreef:
12-07-2017 22:54
Ik heb op het moment alleen sudocreme in huis, mag dat ook?

Hij zegt dat hij nooit ergens last van heeft gehad en na z'n ex met niemand anders heeft gerommeld.. ik weet het niet, maar heb hem wel gezegd contact met zijn huisarts op te nemen.

Misschien ben ik achterdochtig hoor, maar hoe lang kennen jullie elkaar nou? Hij kan oprecht zijn of uit z'n nek kletsen, of zijn ex of niet lang genoeg gewacht bij testen na risicovol contact etc etc. Neem het in eigen hand en laat je testen. Misschien is er meer aan de hand.
Sudocreme is geparfumeerd dus kan je misschien wel meer last van krijgen. Ga morgen even naar de apotheek en vraag om advies, daar is de apotheker voor.
rodebes schreef:
12-07-2017 23:07
Sudocreme is geparfumeerd dus kan je misschien wel meer last van krijgen. Ga morgen even naar de apotheek en vraag om advies, daar is de apotheker voor.
Die grijze met het rode etiket?? Die ruikt niet geparfumeerd en is het volgens mij ook niet.

Vraag even aan de huisarts of dichtsmeren wel verstandig is. Ik moet het altijd zo open mogelijk houden.
anoniem_338027 wijzigde dit bericht op 12-07-2017 23:11
1.54% gewijzigd
rodebes schreef:
12-07-2017 23:03
Misschien ben ik achterdochtig hoor, maar hoe lang kennen jullie elkaar nou? Hij kan oprecht zijn of uit z'n nek kletsen, of zijn ex of niet lang genoeg gewacht bij testen na risicovol contact etc etc. Neem het in eigen hand en laat je testen. Misschien is er meer aan de hand.
Bijna drie maanden, maar de huisarts heeft geen swab oid genomen. Vlak voor ik hem leerde kennen had ik een standaard soa-test gedaan (doe ik eens in het jaar, gewoon voor de zekerheid, niet omdat ik erg losbandig oid ben) en daar kwam niks uit. Ik neem morgen even contact op met de huisarts.
rodebes schreef:
12-07-2017 23:03
Bijna drie maanden, maar de huisarts heeft geen swab oid genomen. Vlak voor ik hem leerde kennen had ik een standaard soa-test gedaan (doe ik eens in het jaar, gewoon voor de zekerheid, niet omdat ik erg losbandig oid ben) en daar kwam niks uit. Ik neem morgen even contact op met de huisarts.
appelflapje* schreef:
12-07-2017 23:08
Bij een standaard test testen ze niet op herpes.
MoirenPhae schreef:
12-07-2017 23:13
Klopt, maar gezien de ernst van de klachten bij mij gaat de huisarts er vanuit dat dit de eerste besmetting is.

Het schijnt te zijn dat er in het bloedbeeld een heleboel mensen anti-stoffen hebben tegen herpes.. ja ik heb bizar veel nieuwe kennis gekregen. Ik was altijd panisch voor een koortslip en nu heb ik het elders.. geen idee ook hoe het in de toekomst zal zijn. Eigen huisarts zag het niet eens, de tweede kwam kijken en zei lekker tactvol 'o ik zie het al, herpes' en loopt zo weg.
MoirenPhae schreef:
12-07-2017 23:13
Klopt, heeft ook weinig zin ivm vele dragers. Daarom dus wel schijnveiligheid omdat je met condoom de kans op herpes genitalis wel verkleint.
Herpes is juist een soa die je ook met condoom makkelijk oploopt.
MoirenPhae schreef:
12-07-2017 23:20
Herpes is juist een soa die je ook met condoom makkelijk oploopt.
Kans is kleiner met, kan ook heel goed zonder. Zoals ik al schreef.

Wordt ook onderbouwd in de literatuur

"Aangetoond is dat condoomgebruik vooral vrouwelijke partners van HSV-2 positieve mannen beschermt. Andersom is het moeilijker omdat wondjes bij de vrouw meer verspreid zijn. Het is raadzaam om geen seksuele contacten te hebben indien er zichtbare herpeslaesies zijn of in ieder geval een condoom te gebruiken. Het gebruik van condooms geeft een gedeeltelijke bescherming tegen een herpesinfectie".
Beterschap! Balen. Ik heb ooit een plekje op mijn buik gehad en moet er niet aan denken dat het op mijn genitalien zou zitten.

Is het een beetje uit te houden met het middeltje van de huisarts?

Hoop voor je dat het niet (te vaak) terugkomt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven