Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Teaus schreef:
16-06-2021 15:16
Er zijn hier vast wel elvanse/lisdex gebruikers

Heb al wel een afspraak bij de huisarts staan maar ik merk dat ik, wat dit betreft, niet zo heel erg veel vertrouwen heb in zijn oordeel of in ieder geval graag enigszins beslagen ten ijs wil komen

Dus... is het op enige manier te vergelijken met de kortwerkende dex?
Wat zijn voor jou de voor-, nadelen
Ik weet ook dat echt iedereen anders reageert maar ik ben toch benieuwd.
Ik merk nl zoveel verschil tussen Tentin en de van Ceban (mijn absolute favoriet) en de Magistrale Bereider dat ik niet zeker weet of ik wel bereid ben elke dag de bijwerkingen van Tentin te accepteren.
Elvanse gebruiker!
Voordelen: 1x pd een pil. Dus geen rebounds tussendoor en hoeft er niet meer aan te denken. Werkt ongeveer 8 uur bij mij. Dus een werkdag kom ik er goed door heen. Werkt vrij snel in (plusminus 30 min)
Nadelen: trek gevoel verdwijnt waardoor ik vergeet te eten. Maar als het is uitgewerkt gaat er wel een goeie prak in 😇. Na inname kan ik mega misselijk worden voor een korte periode. Moet ook echt bij worden gegeten.

Voordeel: er is een terugbetaal regeling mbt eigen bijdrage medicatie

Verder, ik ben er relaxt onder, minder opgefokt.. geconcentreerder, overzichtelijker...
MEFunny schreef:
17-06-2021 07:40
Elvanse gebruiker!
Voordelen: 1x pd een pil. Dus geen rebounds tussendoor en hoeft er niet meer aan te denken. Werkt ongeveer 8 uur bij mij. Dus een werkdag kom ik er goed door heen. Werkt vrij snel in (plusminus 30 min)
Nadelen: trek gevoel verdwijnt waardoor ik vergeet te eten. Maar als het is uitgewerkt gaat er wel een goeie prak in 😇. Na inname kan ik mega misselijk worden voor een korte periode. Moet ook echt bij worden gegeten.

Voordeel: er is een terugbetaal regeling mbt eigen bijdrage medicatie

Verder, ik ben er relaxt onder, minder opgefokt.. geconcentreerder, overzichtelijker...
Thanks MEF
Klinkt als de moeite van het proberen waard!
Dat van die eetlust lijkt me dan wel weer een pré :whistle:

Maar het (b)lijkt niet zo simpel... "moeilijk, moeilijk..sjonge, spannend en gedoe" maw ik mag naar een psychiater om eventuele opties te bespreken. Ik denk er kennelijk véél te makkelijk over
Mijn eerste reactie was dan ook ..." laat maar zitten, ben er alweer helemaal klaar mee dan maar geen fijne pillen dan hou ik de tentin wel voor als het echt 'moet ' "

Frustratie is wat gezakt.. . Zo s kijken waar ik van hem naar toe moet

Waar moeten we straks, zonder het forum, nou toch onze info delen/halen, verhalen herkennen @(
Ik gebruik ook Elvanse! 30 en 20 mg, zonodig samen om 50 te maken. Wel icm een halve Tentin in de ochtend, want bij mij duurt het iets langer voordat hij goed werkt.

Maar de rest van de dag niet nadenken over het nemen van een pil is echt fijn! En ik ervaar ook vooral het gebrek aan eetlust/eetprikkels. Wel vervelend, want ik zit inmiddels redelijk onder mijn ideale gewicht en als ik aan het werk ben, denk ik er dus veel te laat aan dat ik moet eten.

Maar verder weinig last van bijwerkingen en de rebound valt in de avond ook mee. Ik ben er blij mee 😊.
Teaus schreef:
17-06-2021 14:01
Thanks MEF
Klinkt als de moeite van het proberen waard!
Dat van die eetlust lijkt me dan wel weer een pré :whistle:

Maar het (b)lijkt niet zo simpel... "moeilijk, moeilijk..sjonge, spannend en gedoe" maw ik mag naar een psychiater om eventuele opties te bespreken. Ik denk er kennelijk véél te makkelijk over
Mijn eerste reactie was dan ook ..." laat maar zitten, ben er alweer helemaal klaar mee dan maar geen fijne pillen dan hou ik de tentin wel voor als het echt 'moet ' "

Frustratie is wat gezakt.. . Zo s kijken waar ik van hem naar toe moet

Waar moeten we straks, zonder het forum, nou toch onze info delen/halen, verhalen herkennen @(

Nouja, dat niet eten... je moet wel eten om je suikerspiegel goed te houden anders ga je alsnog een soort gekkigheid doen vanwege je pil. :bonk: . Dat je dat wel even weet

Ohja, wat ik ook ervaar, is erg veel dorst. Ik drink veel water en droge mond.

En wat doen wij als ADHD sisters na 2 augustus O_o
MEFunny schreef:
18-06-2021 07:48
Inderdaad.

Ik bewaar in ieder geval de informatie zoals medicatie die jullie beschrijven in een document.

Maar omdat mijn afspraak pas in oktober is (HA gaat er nog wel achter aan) had en zou ik het fijn vinden als we op de een of andere manier nog altijd contact hebben omdat ik ws. met de diagnose en mogelijke medicatie veel vragen zou kunnen hebben.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
MEFunny schreef:
18-06-2021 07:48
Ik las het gisteravond pas! Echt niet tof, zou inderdaad fijn zijn om op een andere manier contact te houden/tips en tricks uit te wisselen. Misschien is er een ander forum dat een goed alternatief is?
Hoe is het jullie vergaan met thuiswerken? Hier echt een ramp. Lastig om structuur vast te houden. Ben blij dat ik bijna weer naar kantoor mag.
Millie-x schreef:
18-06-2021 22:36
Hoe is het jullie vergaan met thuiswerken? Hier echt een ramp. Lastig om structuur vast te houden. Ben blij dat ik bijna weer naar kantoor mag.
Ik vind thuiswerken heel lastig maar met medicijnen gaat het inmiddels best goed.
Ik werk een dag per week op kantoor, hopelijk binnenkort twee dagen..
aardbeienslof schreef:
18-06-2021 23:05
Ik vind thuiswerken heel lastig maar met medicijnen gaat het inmiddels best goed.
Ik werk een dag per week op kantoor, hopelijk binnenkort twee dagen..
Ben je vanwege het thuiswerken met medicatie begonnen?
Millie-x schreef:
18-06-2021 23:12
Ben je vanwege het thuiswerken met medicatie begonnen?
Hmmm goede vraag, niet direct maar ik liep nu wel zo vast dat ik echt dacht: ik moet er wat mee.
Wat meespeelde was dat mijn dochter vastliep, zij heeft ook add. Ik ben niet zo van de medicijnen maar zij wilde het graag en toen ik zag dat ze er veel baat bij had ben ik ook weer gaan slikken.
Ik werk graag met collega’s, zij geven veel positieve afleiding waar ik energie van krijg. Zonder hen zak ik echt in :)
Celaena1 schreef:
18-06-2021 15:28
Ik las het gisteravond pas! Echt niet tof, zou inderdaad fijn zijn om op een andere manier contact te houden/tips en tricks uit te wisselen. Misschien is er een ander forum dat een goed alternatief is?
Er zijn nu allemaal topics gaande over een ander/nieuw forum.
Deze probeer ik een beetje te volgen.
Ik ben wel voorstander van de persoon die een heel nieuw forum wilt opzetten. Maarja...
Mijn dochter gebruikt ook Elvanse. Omdat ze van langwerkend methylfenidaat echt een enorme rebound had die vooral op haar humeur en stemming sloeg. Jeetje wat werd zij daar ongeduldig, boos, vijandig van.
Nu geen last van met deze. Ze vindt dat haar concentratie toch ook beter is dan zonder. Maar ze is nog aan het uitzoeken hoeveel het beste resultaat geeft.
Volgende week een stapje hoger proberen.
Ik ben inderdaad best wel snel afgeleid. Het valt nog mee, maar op kantoor ben ik productiever. Echter omdat ik tot een risicogroep behoor, werkte ik vrij veel thuis. Wel dan zo: als ik op kantoor was, dan knalde ik de thuis opgebouwde achterstand vanwege 'lummelen' er in no-time doorheen.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Millie-x schreef:
Vreselijk. En dat was al voor ik wist dat ik ADHD had. Godzijdank ben ik er toen (door iets anders) achter gekomen, want ik had geen enkel moment de gedachte dat het door iets kon komen dat ik maar bevroren zat te zitten hele dagen. Ik was dom en achterlijk en lui.
Met medicatie gaat het me goed af als ik de werkzaamheden goed inricht en zorg voor regelmatig menselijk contact (via teams maar toch).
Ik twijfel of ik mijn werkgever moet vertellen welke impact het thuiswerken heeft. Weten jullie collega's en leidinggevenden dat je ADD hebt?
Millie-x schreef:
19-06-2021 14:12
Ik twijfel of ik mijn werkgever moet vertellen welke impact het thuiswerken heeft. Weten jullie collega's en leidinggevenden dat je ADD hebt?
Ik heb nog niet de diagnose, maar ik krijg wel terug dat mijn gedachten alle kanten uitvliegen, door mijn werkgever en collega's. Voorbeeld: er moet iets georganiseerd zijn, ik roeptoeter van alles, mede ook om voor mezelf om de boel op een rijtje te hebben en hoewel dat heel chaotisch lijkt en ik mij dat kan voorstellen, is het voor mij een manier om de boel op een rijtje te zetten, en in te schatten wat er moet gebeuren en hoeveel tijd welke taak kost.
Mocht ik de diagnose krijgen, dan wil ik het wel mededelen, maar goed, ik weet dat ik mij daar veilig genoeg voor voel. Het zou dan als uitleg kunnen dienen dat op het moment dat er iets moet gebeuren, ze ook begrijpen waarom ik zo reageer. En misschien wel gebruik kunnen maken van mijn razendsnelle overzicht maken....
Millie-x schreef:
Wisselend! Ik ben, ook met medicatie, nog wel snel afgeleid/moe en ik moet thuis echt alles op orde hebben voordat ik begin met werken. Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd, ofzo. Maar daardoor begin ik de werkdag al wat later en kom ik vervolgens in de knel. Motivatie is ook ver te zoeken! Merk wel na ruim een jaar dat alles goed opschrijven echt helpt. Ik heb nu een dagplanner van de Hema en die geeft me veel meer overzicht en rust (als ik hem ‘s ochtends invul 😉).
MEFunny schreef:
19-06-2021 07:58
Er zijn nu allemaal topics gaande over een ander/nieuw forum.
Deze probeer ik een beetje te volgen.
Ik ben wel voorstander van de persoon die een heel nieuw forum wilt opzetten. Maarja...
Hm, ben benieuwd wat er uitkomt! Ik las ook al wat over Femme in de kindpijler.
Celaena1 schreef:
19-06-2021 16:52
Wisselend! Ik ben, ook met medicatie, nog wel snel afgeleid/moe en ik moet thuis echt alles op orde hebben voordat ik begin met werken. Opgeruimd huis, opgeruimd hoofd, ofzo. Maar daardoor begin ik de werkdag al wat later en kom ik vervolgens in de knel. Motivatie is ook ver te zoeken! Merk wel na ruim een jaar dat alles goed opschrijven echt helpt. Ik heb nu een dagplanner van de Hema en die geeft me veel meer overzicht en rust (als ik hem ‘s ochtends invul 😉).
Herkenbaar wat je schrijft. Behalve de medicatie. Agenda werkt niet voldoende, begrijp ik? Wat voegt de dakpannen toe? Dat je echt taken opschrijft en afvinken? Ik loop er tegen aan dat ik soms lastig kan inschatten hoeveel tijd ik voor een bepaalde taak nodig heb. Hoe ondervang je dat?

Sorry trouwens voor de vele vragen. Wil de weken die er nog zijn graag optimaal gebruiken ;-)
anoniem_392432 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 17:13
Reden: dakpannen = dagplanner
0.00% gewijzigd
Ik lees graag mee waar jullie heengaan vanaf 2 aug 😭.
Het is toch echt waardevol te schrijven met mensen die net wat anders zijn dan de gemiddelde mens :) en tegen dezelfde dingen aanlopen.
Nog een update over dex langwerkend van de Regenboog: kickt niet in, kickt niet uit (geeeeen rebound dus Doper fijn, voel er helemaal niks van) en verder weet ik niet precies wat het doet, ik denk wel veel maar chaotisch/concentratieproblemen en impulsief gaat bij mij gewoon keihard door alle middelen die ik heb gebruikt heen, ben wel wat minder onrustig.
Millie-x schreef:
19-06-2021 20:26
Herkenbaar wat je schrijft. Behalve de medicatie. Agenda werkt niet voldoende, begrijp ik? Wat voegt de dakpannen toe? Dat je echt taken opschrijft en afvinken?
Haha, vraag maar raak, hoor! Sorry voor de late reactie. Ik wilde een foto maken van de planner, maar vergat dat uiteraard steeds 🙈. En toen bedacht ik me dat ik ook gewoon de foto van de site kan gebruiken, haha. Dus bij deze, ik vind het zelf heel fijn dat ik verschillende zaken kan noteren:

https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... 64652.html

Priorities
Hier schrijf ik 2/3 dingen op die echt gedaan moeten worden die dag.

To do
Hier komt m’n totale lijstje te staan, daar pik ik dan dus prioriteiten uit om bovenin te zetten. De rest kan ook doorgeschoven worden. Qua inschatten van tijd: ik zet het er nu pas achter als ik klaar ben, maar kan dan hopelijk straks een soort van gemiddelde aanhouden.

Het afvinken vind ik idd ook heel fijn!

Schedule
Hier zet ik alleen de meetings in voor die dag, helaas zijn dat er vaak minstens 3. Maar je kunt dat stuk ook gebruiken om je dag op te delen in taken.

Notes
Alles wat er gedurende de dag door m’n hoofd gaat, probeer ik daar meteen op te schrijven zodat ik het “kwijt” ben en niet zo’n overvol hoofd krijg. Dingen voor werk, maar bijvoorbeeld ook gewoon dat er nog vlees uit de vriezer moet of ik de opticien/huisarts/wie dan ook moet bellen oid.
Millie-x schreef:
19-06-2021 14:12
Nee, ik leg de lat voor mezelf altijd hoog en omdat ik van de details ben, zie ik veel wat collega’s niet zien.. ik compenseer dus veel :P . Daarnaast hebben veel collega’s moeite met thuiswerken.

Een collega weet het wel maar hij heeft ook add, wij maken er altijd grappen over. :)
@Celeana; de planner is besteld. Ziet er overzichtelijk uit. Sowieso beter dan een volgekalkte bureaulegger en 1000 geveltjes haha. Bedankt voor de tip!
Millie-x schreef:
21-06-2021 15:08
@Celeana; de planner is besteld. Ziet er overzichtelijk uit. Sowieso beter dan een volgekalkte bureaulegger en 1000 geveltjes haha. Bedankt voor de tip!
Graag gedaan, hopelijk helpt het je! 😊

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven