Gezondheid alle pijlers

Het ADD topic

23-01-2021 23:48 653 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn hier vast nog meer mensen die ooit de diagnose ADD hebben gekregen.

Waar lopen jullie het meeste tegenaan in het dagelijkse leven?
Gebruik je er medicatie voor? Hoelang al en bevalt het?
En zo nee wat doe je er dan aan om zo min mogelijk last te hebben van je ADD?
sjiraf wijzigde dit bericht op 06-10-2021 00:28
0.55% gewijzigd
Suzy65 schreef:
04-07-2021 12:41
Ik ben wel extravert, maar ook extreme conflictvermijder en het helpt mij op zich wel dat ik een (te?) tolerant type ben en me niet snel opwind over of erger aan iets of iemand, dus kost mij niet veel moeite om mijn mond te houden, ook al vind ik ook lang niet alles even leuk of okay van een ander.

Ik ben absoluut geen klager of zeikerd die bij alles op haar strepen staat, verre van zelfs.
Ik let niet zo op anderen, laat staan op "fouten" van anderen, dat leeft wel een stuk aangenamer.
Dat maakt me tegelijkertijd ook een "veilige", makkelijk "tegenstander" om ruzie mee te maken: lekker eenzijdig op mij eea kunnen botvieren zonder noemenswaardige tegenstand.
Ik wil zelf uit alle macht correct en redelijk blijven, zodat ik nooit in impulsiviteit gemene dingen zeg die ik niet meen of de ander echt mee zou kwetsen.

Mijn grenzen liggen veel te hoog, ik kom meestal pas voor mezelf op uit verdediging op een "aanval" op mij.
En ik maar "incasseren".
Ik vind dat dan zoooo onrechtvaardig en oneerlijk, zeker als het om dingen gaat die die ander zelf (ook) volop doet (maar dat ff vergeet of totaal niet ziet>> eigen blinde vlek) en ik diegene omgekeerd bij eenzelfde situatie in zijn/haar waarde laat, weet wie het zegt, met de mantel der liefde bedek, laat gaan.

Ik loop dan maar te piekeren en schrijf mijn "grieven" die ik daarover heb wel tig keer op, blijf erover malen, in kringetjes draaien, net zolang tot ik het begrijp en een oplossing/antwoord erop heb gevonden.
Dan nog wordt de confrontatie terug er niet makkelijker op, integendeel, mijn eigen verontwaardiging borrelt en gist van binnen gewoon door, door dat uitstellen. Ik ben dan niet eens boos, maar baal dan gewoon, ook van mezelf, dat ik me niet eens verdedig, dat ik ogenschijnlijk maar toelaat, waardoor de ander dan triomfantelijk kan blijven denken gelijk te hebben, omdat het niet weersproken wordt (zo van: zie je wel, daar heb je niet van terug he).
Dit had ik kunnen schrijven, echt woord voor woord.
Ik heb (alvast) een adhd topic geopend op het viafora..nl
:cheer:
Is iedereen verhuisd naar elders?
Hoe gaat het met jullie , allemaal in vakantiestemming?

Ik loop al dagen medicatieloos te 'verdwalen', te chaotiseren, bedenk heel veel briljante oplossingen, doe 9 klusjes tegelijk en maak onherstelbare vlekken :rolling:
Het is dus ouderwets gezellig

Alles om maar geen Tentin te hoeven nemen
Het lijkt er op dat er toch een alternatieve dex geleverd gaat worden ( of het echt zo is en of dat dan ook vergoed gaat worden... dat durf ik nog niet te geloven)
Heeee Teaus!

Je bent lekker aan het stuiteren dus.

Ik zit zeker in de zomermodus. Alles op standje zonnestralen pakken.
Komt een drukke periode op het werk aan, de helft is met vakantie dus mijn werkload word even flink opgehoogd.
Teaus schreef:
21-07-2021 13:22

Alles om maar geen Tentin te hoeven nemen
Het lijkt er op dat er toch een alternatieve dex geleverd gaat worden ( of het echt zo is en of dat dan ook vergoed gaat worden... dat durf ik nog niet te geloven)
... de dooie mus was gelukkig altijd al mijn lievelingsdier ;-D
Terug naar start... poging nr.5, zo wordt het vanzelf januari en kan je gewoon overstappen naar een andere verzekeraar
MEFunny schreef:
22-07-2021 07:37
Heeee Teaus!

Je bent lekker aan het stuiteren dus.

Ik zit zeker in de zomermodus. Alles op standje zonnestralen pakken.
Komt een drukke periode op het werk aan, de helft is met vakantie dus mijn werkload word even flink opgehoogd.
Je klinkt positief, da's mooi en even opladen voor de grote drukte is erg verstandig van je.
Nieuw huis en nieuwe stad bevallen je goed?

Anders dan bij de meesten hier zit mijn stuiter helemaal van binnen.. ik kom dus echt tot niks :facepalm:
Teaus schreef:
22-07-2021 15:38
Je klinkt positief, da's mooi en even opladen voor de grote drukte is erg verstandig van je.
Nieuw huis en nieuwe stad bevallen je goed?

Anders dan bij de meesten hier zit mijn stuiter helemaal van binnen.. ik kom dus echt tot niks :facepalm:
Yesss ik ben zeker positief. Was gister mijn pil vergeten dus mijn gesprekken gingen lekker alle kanten op merkte ik. :bonk:
Ondanks dat..

Huis bevalt mij zeker en ook de omgeving. Ik kom hier helemaal tot rust en qua verbouwen ben ik helemaal trots hoe het er allemaal uitziet.
Ik ben met tennislessen begonnen en ik heb nu ook een tennismaatje, we zijn allebei net zo slecht en tennissen samen (oefenen) een paar keer per week.

Maar een vervangende Dex? Waar komt deze dan vandaan?
Ik heb een lijst gekregen om in te vullen: Schaal van Conners.
Dit ter voorbereiding van mijn ADD onderzoek.

Zijn jullie daarmee bekend?
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
koreana schreef:
16-08-2021 21:17
Ik heb een lijst gekregen om in te vullen: Schaal van Conners.
Dit ter voorbereiding van mijn ADD onderzoek.

Zijn jullie daarmee bekend?
Ja, zijn gewoon de adhd kenmerken opgesomt, waarbij je moet aangeven hoeveel last je ervan hebt.
Veel herkenning! Ik vermoed dat ik ook wel eens ADD zou kunnen hebben. Dit is nog nooit eerder bij me opgekomen (ik ben 43!!!jaar). Maar door mijn zoon (er spelen wat dingen op school), gaat er opeens een belletje rinkelen.

En toen ben ik eens over mezelf gaan nadenken. Welke van mijn ‘ struikelpunten’ passen bij ADD:

- uitstellen, tot in het extreme en dan in het nauw gedreven de gekste smoezen verzinnen
- niet langer dan een paar minuten kunnen concentreren
- behalve op iets (meestal iets niet -nuttigs) wat me op dat moment enorm interesseert, dan ben ik uren zoet, mijn man noemt dat dan hyperfocus
- ik lees iets of luister naar iemand maar ik neem uiteindelijk niets in me op
- ik kan momenten maar ook namen of mensen glad vergeten
- ik begin aan dingen en maak ze niet af: studies, breiwerkjes en alles daartussen
- vroeger al op de basisschool noemden leraren mij een dromer
- ik voel me elke dag onrustig. Gedachten, maar bv ook liedjes dreunen non-stop door mijn hoofd
- bij een taak weet ik vaak niet waar ik moet beginnen (het opruimen van ons vakantiehuis gister was een ramp. Eerst alle handdoeken op een hoop.. oh daar ligt een knuffel, even naar de speelgoedtas lopen om die op te bergen … hey daar ligt een hoopje zand, even opvegen… oh daar ligt een schoen- hebben we al een tas voor de schoenen? - intussen even wat vuile mokken in de vaatwasser doen. Waar was ik nou ook alweer mee bezig? … Na een half uur zit ik dan verdwaasd op een bed, met stapels spullen overal (mijn man: maar wat heb je dan al die tijd gedaan)?

Het is nooit in me opgekomen dat ik ‘iets’ zou kunnen hebben. Ik heb een vrij laag zelfbeeld dus ik denk altijd dat ik ‘gewoon’ slordig en lui ben en soms een beetje ‘dommig’ (als in: ik ben meer boekenslim en niet zo ad rem of street wise).

Hoe zijn jullie (degenen met diagnose) op het idee gekomen om hulp te zoeken? En hoe pak je dan zoiets aan? (Ik neem aan huisarts, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen).
Ook door de diagnose van mijn kind. Er gingen heel wat belletjes rinkelen zeg maar en ik heb het er toen met de huisarts over gehad en die wist wat locaties waar ik een kort traject kon doen waar ik mij kon laten testen enzo. Al vrij snel had ik ook een diagnose. Daar is geen half jaar overheen gegaan.
Elninjaa welkom.

Zo herkenbaar wat je schrijft. Die hyperfocus, als ik het bijvoorbeeld in mijn hoofd haal om de Marathon van New York te lopen, dan ga ik niet alleen als een idioot trainen, maar ook de feitjes bestuderen en kan ik je haarfijn vertellen wie hem als eerste won, wanneer een vrouw won, iemand van kleur etc. wanneer hij niet werd gehouden en waarom, wat een opvallende marathon in het gn dezelschap was etc etc.

Ik ben ook ontzettend goed in 'Ik weet er alles van', of 'Weet ik veel' omdat ik heel veel (nutteloze) feitjes weet, ze ook interessant vind, maar ook heel snel kan denken, door bijv. deductie toe te passen als ik het antwoord niet weet.

Ook herken ik het uitstelgedrag. Stel ik moet een klus van een dag doen die eind volgende week klaar is, dan doe ik dus alle dagen helemaal niets, om vervolgens op vrijdagmiddag het feilloos in twee uurtjes topproductie er doorheen te knallen.

Studies lukten gek genoeg allemaal wel, en kon ik de tijd voor nemen om onderzoekjes te doen alvorens ik een verslag moest opleveren. Dat kon ik - toentertijd althans - wel.

Ik ben alledrie, boekenslim, ad rem, street wise en kan bijvoorbeeld heel slecht tegen onrecht, of stom gedrag, bijvoorbeeld dat ze je naam bij een bedrijf tot tig keer toe verhaspelen. Ondanks mijn Koreaanse moeder heb ik gewoon een Nederlandse achternaam (nu met naam man gecombineerd) en een Nederlandse eerste naam, wel heb ik een tweede Koreaanse naam. Maar ik heet als voorbeeld gewoon Maria Jansen - van Pietersen en als een bedrijf het dan ook, zelfs na vriendelijke mails en telefoontjes het blijft verprutsen kan ik razend zijn. Ik vind dat dan echt ongelofelijk dom.

Het is bij mij meer dat ik al eerder dacht aan ADD maar men woof dat altijd weg bij mij. Toen ik in de overgang kwam - weinig last van gehad, ik stopte gewoon met menstrueren - werd de ergernis hebben, erger. Dat begon mensen op te vallen. Verder werd ik steeds drukker in mijn hoofd, het is 24/7 aan het werk, denken, en bezig.

Verder ben ik heel snel, als er iets georganiseerd moet worden, heb ik al helemaal klaar hoe dat moet, wie wat doet, en in welke volgorde. Ik heb het feest bij wijze van spreke al helemaal geregeld waar een ander roept: huh, oh, feestje? Ik erger mij dan weer aan die slomerikken. Ik moet echt opletten dat ik mensen ook een kans geef om de organisatie van dat feest op zich te nemen, bijvoorbeeld. Ik probeer dat wel, maar zit me ondertussen dan weer te verbijten.

Al met al ben ik mij gaan inlezen, wo. hier en werd mij steeds meer duidelijk dat mijn symptomen best wel eens ADD-gelinkt konden zijn.
Ik heb in oktober mijn onderzoek.
Mijn posts gaan niet over jou. Maar als je je aangesproken voelt, voel je je kennelijk aangesproken. Doe daar iets mee.
Vanwege de diagnose van de jongste
@Elninjaa
Wat heb je dat goed in beeld.. mijn eerste reactie op "herken je iets in adhd? " was totale verbijstering en dat ik een flinke schop nodig had om een beetje beter mijn best te doen

Ik ben wel blij met mijn diagnose het helpt mij om dingen in perspectief te zien en mezelf wat meer krediet te geven... dat mijn manier niet per definitie fout is wel (vaak) anders dan gebruikelijk ;-D
MEFunny schreef:
23-07-2021 07:30
Yesss ik ben zeker positief. Was gister mijn pil vergeten dus mijn gesprekken gingen lekker alle kanten op merkte ik. :bonk:
Ondanks dat..

Huis bevalt mij zeker en ook de omgeving. Ik kom hier helemaal tot rust en qua verbouwen ben ik helemaal trots hoe het er allemaal uitziet.
Ik ben met tennislessen begonnen en ik heb nu ook een tennismaatje, we zijn allebei net zo slecht en tennissen samen (oefenen) een paar keer per week.

Maar een vervangende Dex? Waar komt deze dan vandaan?
Klinkt goed en gezellig dat tennissen!

De dex-feuilleton was vreselijk.. mensen die niet wilden, niet konden, begrepen, wachtlijsten van 13 tot wel 30 weken, dat was echt enorm afzien
Nu start ik overmorgen met lisdex, na 8 weken nagenoeg medicatieloos, hopelijk bevalt dat beter dan Tentin al houd ik al wel een beetje rekening met een overstap naar DSW in januari

Het Vervangende dex-verhaal dat zou dan een zelfbereiding moeten zijn ( mijn verzekeraar vergoed er nl. al wel 1) maar deze route liep dood, ik ga uit eigenwijzigheid nog wel verder zoeken want het is toch te zot dat er nu maar 1 (duurder?) produkt geleverd mag worden terwijl de generieke bereidingen over het algemeen veel minder bijwerkingen gaven
Jeetje Koreana, wat zijn jouw "symptomen"herkenbaar zeg, alsof ik over mijzelf lees. Dat hyperfocussen en ingaan op zaken die eigenlijk niet zo van belang zijn, maar waar je dan alles over weet en opzoekt. En dat uitstellen tot de deadline. Ook het organiseren van dingen, ik heb hier ook wedstrijden georganiseerd met meer dan 100 deelnemers, heel veel vrijwilligers en dan alles bijna in mijn eentje. dan stond ik echt aan en ging maar door, tot midden in de nacht, draai dan echt op adrenaline. Maar langdurige klussen zonder begin en eind met veel herhaling daar ga ik niet van aan en kom ik niet doorheen, daar heb ik met name in mijn werk veel last van. Ik hoop dat het onderzoek jou wat helpt. Ook trouwens tijdens mijn (vervroegde) overgang, meer klachten en chaos en onrust.
Teaus schreef:
18-08-2021 21:36
Klinkt goed en gezellig dat tennissen!

De dex-feuilleton was vreselijk.. mensen die niet wilden, niet konden, begrepen, wachtlijsten van 13 tot wel 30 weken, dat was echt enorm afzien
Nu start ik overmorgen met lisdex, na 8 weken nagenoeg medicatieloos, hopelijk bevalt dat beter dan Tentin al houd ik al wel een beetje rekening met een overstap naar DSW in januari

Het Vervangende dex-verhaal dat zou dan een zelfbereiding moeten zijn ( mijn verzekeraar vergoed er nl. al wel 1) maar deze route liep dood, ik ga uit eigenwijzigheid nog wel verder zoeken want het is toch te zot dat er nu maar 1 (duurder?) produkt geleverd mag worden terwijl de generieke bereidingen over het algemeen veel minder bijwerkingen gaven
Het klopt ook van geen kant. En daar loopt letterlijk alle Dex gebruikers tegenaan.
Hoe bevalt de lisdex?

Waar het een aantal weken geleden fleurig ging, gaat het nu denderend slecht. Ik heb mij gister ziek gemeld. Overspannen/burn-out. Geen idee maar zal hier met werk in overleg gaan wat nu het plan word.

Ondanks dat ben ik nog steeds blij dat ik ben verhuisd…
MEFunny: :hug: :hug:
Oww MEF dat is kak :hug:

Ga niet te stoer doen hè, kennelijk moet je even op de rem.

Lisdex dag 1.. valt niks tegen ;-D 20mg is waarschijnlijk wel wat weing maar is al wel genoeg om de frustratietolerantie flink op te rekken
Wat dat betreft vindt iedereen het al een succes :yes: en het is tot dusver fijn 'mild en zacht'

In de loop van de week wil ik wel wat gaan ophogen, er liggen wat (leuke) klusjes die dit jaar steeds zijn blijven liggen wellicht komt het er nu van.
koreana schreef:
20-08-2021 10:26
MEFunny: :hug: :hug:
:hug:
Teaus schreef:
20-08-2021 16:57
Oww MEF dat is kak :hug:

Ga niet te stoer doen hè, kennelijk moet je even op de rem.

Hoezo te stoer 😉

Kennelijk… het was/is iets te veel en iets te lang… met nog wat extra omstandigheden en een te groot verantwoordelijkheidsgevoel lukte het niet om eerder de rem te pakken. Vind het ook enerzijds een opluchting toch de knoop te hebben doorgehakt, anderzijds een teleurstelling.

Succes met de lisdex, mijn advies, hoog niet te snel op. Ervaar het eerst even voor een paar weken op deze dosis.
Het blijft trouwens wel erg grappig Hoe ADHD (met of zonder H) zich bij iedereen manifesteert en vooral wélke superpower het brengt

Ik lees bv met verbijstering de "laat mij maar grote evenementen organiseren, das een eitje" .. ik verdwaal bij het lezen alleen al in mijn eigen 'HOE dan??'-kramp :rofl:

Ondanks dit soort verschillen is er vooral vreselijk veel herkenning hoor en vaak vergeet ik weer waar ik tegenaan loop/ wel of niet doe en met hoeveel gemak totdat iemand iets benoemt en je een Ohja-moment hebt.

En verder:
Dag 5 van de lisdex, in overleg met de apotheker (die heeft beduidend meer kennis dan de arts) probeer ik nu voor de 2e dag 40mg , dat is als je mijn dex-dosering omrekent naar lisdex nog steeds erg laag.

Waar ik bij 20mg vnl mijn frustratietolerantie omhoog zag schieten (ook echt heel fijn en.een grote winst! Ik ben soms net een stampvoetende puber :$ )
heb ik nu ècht een fijne focus, schiet ik makkelijk in 'doen' zonder alles 100x te overdenken of randvoorwaarden te verzinnen.
Dus deze houden we er maar even in
MEFunny schreef:
21-08-2021 09:39
Hoezo te stoer 😉

Kennelijk… het was/is iets te veel en iets te lang… met nog wat extra omstandigheden en een te groot verantwoordelijkheidsgevoel lukte het niet om eerder de rem te pakken. Vind het ook enerzijds een opluchting toch de knoop te hebben doorgehakt, anderzijds een teleurstelling.

Succes met de lisdex, mijn advies, hoog niet te snel op. Ervaar het eerst even voor een paar weken op deze dosis.

Dat is precies wat ik bedoelde : je kunt niet in je eentje voor iedereen zorgen
Je grenzen goed aanvoelen, aanvaarden dat het soms 'op' is (dat dat geen zwakheid of prinsessengedrag is :lmao: ) en weten wanneer je moet bijsturen, anderen wat laten oppakken en daar op vertrouwen .. volgens mij één van de grootste uitdagingen die er zijn.

Zorg goed voor jezelf :heart:
As. vrijdag heb ik mijn test

Ik hou jullie op de hoogte.
koreana schreef:
27-09-2021 21:38
As. vrijdag heb ik mijn test

Ik hou jullie op de hoogte.
🍀 succes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven