Gezondheid alle pijlers

Lage temperatuur kraamvrouw

26-04-2014 08:45 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb mijn kraamweek erop zitten, maar zit eigenlijk nog met een vraag. Ik vind eigenlijk dat ikzelf niet goed genoeg ben gecontroleerd door de kraamverzorgster. Ze controleerde niet elke dag mijn hechtingen en baarmoederstand (dit heeft ze 3 à 4 keer gedaan) en ze controleerde mijn temperatuur met een oorthermometer, maar nu hoor ik opeens overal dat dit eigenlijk niet betrouwbaar genoeg is. Nu heeft ze halverwege mijn kraamweek een temperatuur gemeten van 35,9 graden. Ze heeft het een paar keer nagemeten en normaal zat deze temperatuur wel rond de 37 graden. Ze heeft er verder niet veel over gezegd, maar ik dacht eigenlijk wel; is dit wel goed?

Ik ben al snel na mijn zware bevalling weer gaan lopen en beneden zitten en dingetjes doen, maar hier kwam ik later mee op de koffie doordat ik een paar keer bijna ben flauwgevallen in mijn kraamweek. Toen heb ik het maar echt rustiger aan gedaan. Maar nu denk ik; als de kraamverzorgster nu wat beter opgelet had en mij had gezegd dat ik beter wat rustiger aan kon doen in het begin, was ik misschien helemaal niet bijna flauwgevallen en had ik mijn kraamweek rustiger beleefd. Ook de eerste nacht met onze lieverd hebben wij niet goed ervaren, want we waren hier ook niet goed genoeg op voorbereid. We hadden een erg aardige kraamverzorgster, maar achteraf gezien denk ik dat het wel beter had gekunt. Klopt mijn gedachte vinden jullie en weten jullie wat het betekent als je een te lage temperatuur hebt?

Liefs V.
herstellen van een bevalling en een zwangerschap terwijl je voor t eerst de zorg voor een babietje hebt (en dus de gebroken nachten enz) is nou eenmaal pittig. Dat 't eens een keer zwart voor je ogen wordt of dat je duizelig bent, is helemaal niet raar. Een keer een afwijkende temperatuur ook niet. Dat je niet voldoende voorbereid bent op de eerste nacht is normaal, dat kán ook niet.

De ene kraamvrouw kan twee weken haar bed niet uit, de andere staat op dag twee een wasje te draaien en beschuitjes te smeren. Dat kan je kraamzorg niet allemaal managen, je zal toch echt zelf een beetje moeten aanvoelen wat wel en niet kan.

Ik zou het dus loslaten, accepteren dat het nou eenmaal nooit ideaal is, en dat je kraamverzorgster daar ook niet zoveel aan kan doen. Probeer te genieten!

En gefeliciteerd met je kleintje!
Ik vind niet dat je de kraamverzorgster hier de schuld van mag geven. Je bent er zelf ook bij. Die eerste nacht herken ik helemaal. Wij dachten dat onze dochter veel te koud was omdat we alleen het tipje van de thermometer in haar staken, wisten wij veel dat je een rel stuk van de thermometer in haar gatje moest steken.

Als het goed is is de verloskundige ook een paar keer geweest, daar had je ook je medische vragen aan kunnen stellen. Jezelf een beetje in acht nemen en ook zelf verantwoordelijkheid nemen.
Eens met bovenstaande reacties. Die eerste nacht kan niemand je op voorbereiden, dus wat had ze moeten doen verder? En ik ben ook bijna flauwgevallen die eerste week, is niet zo heel raar. Ik zou het loslaten verder, je kan er weinig mee meer.
Ik vind je gedachtegang niet helemaal kloppen. Als je flauw valt voel je zelf toch ook aan dat je rustiger aan moet doen? De kraamverzorgster had dat idd ook wel mogen zeggen, maar zou jij dan alleen rustiger aandoen als een professional het tegen je zegt?

Ook door de gebroken nachten kan je temperatuur idd lager zijn (door vermoeidheid). In het ziekenhuis worden ook alleen maar oorthermometers gebruikt dus dat is betrouwbaar genoeg hoor. En beter een iets lagere temperatuur dan koorts. Iig niets om je zorgen over te maken.

Verder is een kleintje erg zwaar, zkr na een lange bevalling. De kraamverzorgster helpt hierbij maar je kan zkr niet verwachten dat daardoor alles vlekkeloos verloopt.

Gefeliciteerd trouwens nog en geniet van de kleine!
Volgens mij is een keertje lage temperatuur niet zo erg, 35,9 is ook niet héél laag. Zou me er geen zorgen om maken als je je verder niet ziek voelt.

Verder eens met bovenstaande. En ik vroeg me ook even af in welke zin jullie niet goed voorbereid waren op de eerste nacht, is er iets gebeurd wat je niet had voorzien, wist je niet of/hoe je moest voeden, heeft ze veel gehuild?
Allereerst van harte gefeliciteerd met je kindje!

Hoe is je temp normaal? Veel mensen hebben van nature een lage temp

Ik heb jaren als kraamverzorgende gewerkt, en heb nooit een oorthermometer gebruikt, gewoon omdat die inderdaad niet nauwkeurig zijn.

In het ziekenhuis doen ze dat vaak wel, maar dat zijn veel betere dan de meesten thuis hebben

gewoon rectaal temperaturen, onder de oksel kan ook, maar bij twijfel rectaal

Een kv moet wel aanvoelen hoe het met iemand gaat, alleen mijn ervaring is ook dat sommige vrouwen ondanks het advies te gaan rusten toch veel op zitten

Oke, ik dacht dan, ik zeg het een paar keer, en wat iemand dan doet is toch eigen verantwoording

Hechtingen en baarmoederstand elke dag controleren, temp en pols 2x per dag, tenzij ze kort werkt dan moet de kraamvrouw zichzelf even temperaturen

Lage temperatuur kan ook te maken hebben met laag hb (dit verklaart ook de duizeligheid), maar eerder denk ik dat gewoon de thermometer niet het juiste aangaf, is er in beide oren gemeten? Ook dit geeft vaak verschillende uitslagen

Goed eten, eventueel floradix, goed je rust nemen en zeker ook een stukje gaan wandelen met de baby
quote:Desperate_Housewive schreef op 26 april 2014 @ 09:03:

Eens met bovenstaande reacties. Die eerste nacht kan niemand je op voorbereiden, dus wat had ze moeten doen verder? En ik ben ook bijna flauwgevallen die eerste week, is niet zo heel raar. Ik zou het loslaten verder, je kan er weinig mee meer.Ben ik het niet helemaal mee eens, je kunt mensen wel degelijk vertellen wat ze kunnen verwachten, wat normale dingen zijn en bij wat voor situaties ze een verloskundige moeten bellen
Sorry, ik vind je een zeur. Als je ergens vraagtekens bij had, had je dat gelijk aan moeten geven. En die eerste nacht... welke versgebakken ouders zijn er nou wel totaal ontspannen? Kom op, niet zaniken. Zo'n kraamhulp doet ook gewoon haar best. Alles is toch goed nu?
Eens met Pearle, waarschijnlijk lage temp doordat je hb verlaagd is, tijdens een bevalling verlies je veel bloed. Het lichaam heeft tijd nodig om dit aan te vullen. Ik zou me meer zorgen maken bij koorts, want dat kan duiden op een infectie. Inderdaad gewoon rustig aan blijven doen, en goed blijven luisteren naar je lichaam.
En hoe had je voorbereid willen worden op de eerste nacht?

Man, zelfs bij mijn tweede was ik er niet op voorbereid?!

Temperatuur lijkt me vooral van belang als je koorts hebt.

Verder kan je zelf ook bedenken dat je wat rustiger aan moet doen.

Ik was bij de eerste ook volop in touw. Heb me voorgenomen dat bij een volgende anders te doen.

Maar goed, je mag nu nog zeiken en zeuren hoor, de hormonen doen nog volop hun werk
Lijkt me trouwens prettig, een kv die niet rectaal tempt. Gedver wat had ik daar een hekel aan!
quote:toosnickloos schreef op 26 april 2014 @ 09:24:

Lijkt me trouwens prettig, een kv die niet rectaal tempt. Gedver wat had ik daar een hekel aan!haha, ja lijkt mij ook niks hoor, ik snapte het altijd helemaal als mensen het niet willen
Oh de luxe van de Nederlandse kraamzorg. Daar zou ik zo voor tekenen.
Hier mocht ik kiezen van de kv, hoe mijn temp gemeten werd. Ik koos voor oksel, want heb geen oorthermometer.
Je bent bevallen, dat doen miljoenen vrouwen... Je hebt geen dodelijke ziekte!
Wat een rare reactie, viavia. Ik vind dat altijd zo'n dooddoener. Alsof je alleen maar onzeker mag zijn, vragen mag hebben of hier iets mag posten als je iets dodelijks onder de leden hebt.
Bij mijn tweede had de kv gezegd dat we ons kindje echt niet wakker hoefden te maken voor een nachtvoeding,

Helaas beseften we dat pas toen hij maar niet wakker wilde worden.....
Ik vind sommige reacties wel erg onvriendelijk.

Je bent onzeker, net moeder, je voelt je niet zo goed en had misschien liever een directieve kraamhulp gehad.

En achteraf voelt het stom dat je daar niks over gezegd hebt.

Het heeft geen zin je hier nog langer druk om te maken. Ik had een muts van een kraamhulp die echt niks deed, stond zelf nog mijn brood te smeren van de honger en ik durfde niks te zeggen. En dat met een katheter in mijn muts na een sterrenkijkerbevalling.

Wellicht heb jij nu hetzelfde baal gevoel als wat ik lange tijd erna heb gehad. Maar je doet er verder helemaal niks meer aan. Ja, goed voor jezelf zorgen en genieten van je kindje en bij een eventueel volgende keer er meer ad rem op reageren als je merkt dat het niet klikt met je hulp.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Oh en je lage temp.: je hebt er toch niks aan over gehouden? Niks toch? Dan zou ik me er niet zo druk meer over maken!

Geniet lekker van je kindje ipv je druk te maken over een kraamverzorgster!
quote:neave schreef op zaterdag 26 april 2014 09:46 Bij mijn tweede had de kv gezegd dat we ons kindje echt niet wakker hoefden te maken voor een nachtvoeding,

Helaas beseften we dat pas toen hij maar niet wakker wilde worden..... Neave dat vind ik oprecht verschrikkelijk. Maar ligt dat aan de kv?!
35,9 graden met een oorthermometer zegt niks. Zo de temperatuur opmeten is erg onbetrouwbaar. Niet teveel over inzitten dus.

En mocht je nog vragen hebben bel dan je verloskundige. Daar is ze voor, ook nu nog.
quote:nucky schreef op 26 april 2014 @ 09:51:

[...]

Neave dat vind ik oprecht verschrikkelijk. Maar ligt dat aan de kv?!Nee natuurlijk niet! Dat lag aan ons: je wordt zo overweldigd door alle toestanden dat je de helft niet hoort, ondanks dat je goed voorbereid bent!
quote:viavia2013 schreef op 26 april 2014 @ 09:37:

Je bent bevallen, dat doen miljoenen vrouwen... Je hebt geen dodelijke ziekte!

Er zijn vrouwen die verlaten worden door hun vriend of partner, daar staat de hele relatiepijler vol mee

Dat overkomt ook miljoenen vrouwen, mogen we daar dan ook niet meer over praten?
quote:neave schreef op 26 april 2014 @ 09:46:

Bij mijn tweede had de kv gezegd dat we ons kindje echt niet wakker hoefden te maken voor een nachtvoeding,

Helaas beseften we dat pas toen hij maar niet wakker wilde worden.....Wat een afschuwelijke ontdekking is dat geweest

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven