Gezondheid alle pijlers

Multivitamine voor vegans

27-06-2021 18:05 28 berichten
Hallo een vraagje voor de vegans op Viva. Slikken jullie multivitaminen ernaast en welke moet ik hebben?

Ik ben onlangs overgegaan van vegetarisch naar vegan. Ik let goed op mijn voeding maar ik denk dat het goed is om er toch ook wat supplementen bij te slikken. Ben benieuwd naar jullie tips :)
Ik slik gewoon die van het Kruidvat
( de A-Z vitamine)
Ik zou vooral letten op B12.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
27-06-2021 18:08
Ik zou vooral letten op B12.
En B6
https://www.etos.nl/producten/etos-mult ... 57214.html
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Als je zorgt dat je gevarieerd eet, zou je eigenlijk alleen B12 moeten bijslikken.

Zie de info van het Voedingscentrum:
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... eten-.aspx
B12 moet je echt bijslikken als veganist. Verder hangt het van je eetpatroon af. Lees je goed in en laat niet zo maar dingen weg. Maar dat geldt ook voor vegetariërs vind ik.
https://www.veganisme.org/informatie/voedingsstoffen/
Vitakruid B12

Maar ook Magnesium En vit D+K van Vitakruid zijn de Bomb. Ik krijg er heel veel energie van.
Oh, en ik slik deze omega 3 af en toe:
https://www.vitaminstore.nl/product/tes ... aps-271888
Mevrouw75 schreef:
27-06-2021 18:19
En B6
Letten op dat je niet te veel B6 binnenkrijgt!

De multi green vega van de etos is goed. Bij Losse vitamines en mineralen zijn vooral de B12, D3 en Omega 3 belangrijk. Eventueel aangevuld met calcium, magnesium, zink, ijzer en jodium. De laatste vooral als je te weinig brood eet.
Laat bloedprikken bij de huisarts. Als je tekorten hebt, slik je die bij.
Een multivitamine heeft weinig zin. De doses daarin zijn zo laag dat je bij een tekort alsnog niet genoeg binnen krijgt om het aan te vullen, en bij een vitamine waar je al goed zit, mogelijk teveel binnen krijgt.
Ik ben gewoon een alleseter. Heb dus geen verstand van veganisme.
Maar is het nou zo heel gek dat ik van mening ben dat het feit dat je met veganistisch eten geen volwaardige voeding binnen kunt krijgen betekent dat een mens hier niet voor gemaakt is?
Mijn man en ik slikken de multivitamine voor veganisten van Etos. Wij laten ieder voorjaar ook bloedprikken om te kijken hoe het staat met de vitamines. Naast de multivitamine slikken we ook nog omega 3 uit algen en ik gebruik het hele jaar door vitamine D3 omdat die bij mij altijd aan de lage kant is.

Dit is wel een interessant artikel: https://vegetus.nl/de-valse-veiligheid- ... vitamines/
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
Titanic40 schreef:
27-06-2021 18:40
Vitakruid B12

Maar ook Magnesium En vit D+K van Vitakruid zijn de Bomb. Ik krijg er heel veel energie van.

Dat zijn toch die smelttabletten? Die kreeg ik ook geadviseerd! Schijnt beter te worden opgenomen dan gewone pillen.
Stefke schreef:
27-06-2021 19:45
Maar is het nou zo heel gek dat ik van mening ben dat het feit dat je met veganistisch eten geen volwaardige voeding binnen kunt krijgen betekent dat een mens hier niet voor gemaakt is?
Je bent ervan op de hoogte dat varkens vitamine B12 pillen door hun eten krijgen, zodat het vlees B12 bevat? Dus die pillen krijg je indirect toch ook binnen.
Stefke schreef:
Dat zal best maar ik wil gewoon niet meewerken aan een industrie die ik verwerpelijk vind. Daar is bovendien ook niets natuurlijks meer aan, dus neem ik liever een pilletje voor lief.
Hogwarts schreef:
27-06-2021 19:21
Letten op dat je niet te veel B6 binnenkrijgt!

De multi green vega van de etos is goed. Bij Losse vitamines en mineralen zijn vooral de B12, D3 en Omega 3 belangrijk. Eventueel aangevuld met calcium, magnesium, zink, ijzer en jodium. De laatste vooral als je te weinig brood eet.
Dat gaat als veganist niet snel gebeuren.
Mevrouw75 schreef:
27-06-2021 20:26
Wel als je een supplement slikt. En perifere neuropathie wil je niet.
B6 komt ook voor in brood, graan, aardappelen, peulvruchten en groenten. Maar zowel veganist als niet veganist zal niet snel te veel B6 via de voeding binnenkrijgen.
Stefke schreef:
Betekent het feit dat in veevoer b12 (naast nog heel veel andere supplementen) moet worden toegevoegd dan niet dat dieren niet gemaakt zijn voor de bio-industrie?

Het enige dat je als veganist mist is b12, verder kun je alles dat je nodig hebt uit plantaardig voedsel halen.
Mevrouw75 schreef:
27-06-2021 20:26
Tekort aan b6 komt bijna niet voor, ik heb nog nooit gehoord dat je dat als veganist moet bij slikken. Wel dat je uiterst voorzichtig met supplement van b6 moet zijn ivm gevaar op overdosering.
Dit staat op de site van de Nederlandse vereniging voor veganisme over het nemen van een supplement b6:
Let op dat veganistische voeding van zichzelf ook al vrij veel vitamine B6 bevat uit granen, groente, bonen en edelgist. Een vitamine B6 overschot kan leiden tot aandoeningen aan de zenuwen in de armen en benen (perifere neuropathie).
Zij raden een multivitamine ook af om o.a. die reden.
https://www.veganisme.org/informatie/vo ... vitamines/
Rondstruiner schreef:
27-06-2021 22:08
Betekent het feit dat in veevoer b12 (naast nog heel veel andere supplementen) moet worden toegevoegd dan niet dat dieren niet gemaakt zijn voor de bio-industrie?

Het enige dat je als veganist mist is b12, verder kun je alles dat je nodig hebt uit plantaardig voedsel halen.
Nee hoor.....!!
Varkens (en niet alleen in de Bio industrie) krijgen 100% plantaardig voer, terwijl het ornivoren (alleseters) zijn. Dus ook zij krijgen dan een vitamine B12 tekort en daarmee gezondheidsproblemen.
Forgotten schreef:
27-06-2021 22:32
Nee hoor.....!!
Varkens (en niet alleen in de Bio industrie) krijgen 100% plantaardig voer, terwijl het ornivoren (alleseters) zijn. Dus ook zij krijgen dan een vitamine B12 tekort en daarmee gezondheidsproblemen.
Varkens krijgen dus ook B12 toegevoegd: https://eostrace.be/artikelen/de-feiten ... tamine-b12
Sowieso een interessante link.

"Als die veganistische levensstijl zo gezond zou zijn, dan waren er geen supplementen of verrijkte producten nodig om gezond te leven, vindt menig vleeseter. De vraag is in hoeverre dit argument klopt. Zit vitamine B12 inderdaad alleen in dierlijke producten? Waar halen dieren het zelf vandaan? En wat is vitamine B12 nu eigenlijk?"
Bedankt voor de tips.

Grappig trouwens is, mijn man had voordat we vegetarisch aten een B12 te kort en kreeg daar shots voor.

Toen we 10 jaar geleden vegetarisch gingen eten, met al heel weinig dierlijke producten, zijn we beter op onze voeding gaan letten. Mijn man kwam bij een andere huisarts en die wilde eerst even weer opnieuw bloedprikken voordat hij verder ging met B12 shots en toen bleek mijn man helemaal geen tekort meer te hebben. Een half jaar later weer geprikt en was nog steeds goed.

Enige waarop we nog zondigen was vegetarische kaas. Maar dat gaan we nu dus ook schrappen.
Forgotten schreef:
27-06-2021 22:32
Nee hoor.....!!
Waar zeg je precies nee hoor tegen?
Herkauwers krijgen ook b12 als supplement, dat zijn herbivoren. Ik heb het niet alleen over varkens.
Rondstruiner schreef:
27-06-2021 23:01
Waar zeg je precies nee hoor tegen?
Herkauwers krijgen ook b12 als supplement, dat zijn herbivoren. Ik heb het niet alleen over varkens.
Een herbivoor is in beginsel geen vitamine B12 nodig. En koeien die alleen ruwvoer eten krijgen ook geen extra B12 binnen.
Alleen (hoog) productieve koeien krijgen krachtvoer met extra vitamine B12 omdat dit via de melk het lichaam verlaat en dan zouden er alsnog een tekort ontstaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven