Gezondheid alle pijlers

Onvruchtbaarheid door groeiremmers (ethinyl estradiol)

13-12-2012 09:29 162 berichten
Goedemorgen.

ik schrok me gisteren het apezuur toen ik op TV hoorde dat groeiremmers onvruchtbaarheid kunnen veroorzaken. Ik ben van mijn 11e tot mijn 13e behandeld met (100 microgram) groeiremmers. Mijn lengte voorspelling lag op 195-200cm. Ik ben blijven steken op 1.75m.

Vanochtend heb ik naar het ziekenhuis gebeld waar ik ben behandeld. Zij verwezen me door naar deze website: Het onderzoek . Mijns inziens nogal genant, want ik betwijfel of ik veel van de werkelijke betekenis had begrepen als ik geen geneeskunde studeerde.

Zijn er hier meer vrouwen die behandeld zijn met groeiremmers? Zo ja, hebben jullie iets gemerkt van de vruchtbaarheidsproblemen? Ik merk dat ik er zelf echt heel erg van geschrokken ben. Ik heb 3 wensen in dit leven. Arts worden, een fijne partner hebben en moeder worden. Ik ben altijd een beetje bang geweest dat kinderen krijgen later misschien niet makkelijk zal gaan, maar nu heb ik ook nog een echte reden om dat te denken en ik merk dat ik het niet van me af kan schudden.

Het duurt nog een jaar of 6 a 7 (ben 23) voor dat ik er uberhaupt voor zou kunnen gaan, maar ik ben nu al zó bang dat het niet zal lukken.

Anyhoe, zijn er hier meer dames die deze behandeling gehad hebben? Met vragen zitten? Bang zijn (of juist niet)?
Ik zal het even voor je opzoeken. Het is idd daar niet mee te vinden. Ja, vervroegde overgang is idd een mogelijkheid.De eicelvoorraad put versneld uit. Tegen de tijd dat die op raken gaat je hypofyse heel hard aan het werk om FSH te maken. Met hele hoge FSH spiegels poogt de hypofyse toch nog een eisprong uit je eierstokken te halen, die dat dan dus niet meer doen. Oestrogenen dalen dan en de overgang zet in. Ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels 51 en in de overgang. Maar die begon op een normaal moment, dus niets bijzonders hier.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:nimas schreef op 13 december 2012 @ 10:38:

Een van de grootste problemen bij de opleiding geneeskunde...vrouwen.

Als je het niet gelooft ga dan maar eens met professoren en opleidingsdirecteuren praten Of vraag het deze flapdrol
KLIK
quote:Solomio schreef op 07 juli 2015 @ 22:23:

Ik ben inmiddels 51 en in de overgang. Maar die begon op een normaal moment, dus niets bijzonders hier.Daar hoop ik bij mij ook op ^^!
quote:Enora schreef op 07 juli 2015 @ 22:27:

[...]

Daar hoop ik bij mij ook op ^^!

Ik heb me verder ook nooit willen verdiepen in eventuele nadelige effecten van de groeiremming, omdat ik die behandeling toch al gehad had en daar niets meer aan te doen was.

Kan me wel voorstellen dat je laat bekijken of het verstandig is om eerder aan kinderen te beginnen.

David Dunning
Kan je misschien nu je eicellen laten invriezen?
Zo erg is het nou ook weer niet
Een vraag van hele andere orde, zouden jullie met dit hele verhaal in jullie achterhoofd je eigen kinderen groeiremmers laten slikken? Onze dochter heeft mijn genen en groeit nu al boven de bovenste curve. Tegen de tijd dat het zover is laat ik een handfoto maken maar vind dit wel erg moeilijk vraagstuk. Ikzelf heb veel moeite gehad met zwanger worden en grote zus ook. Toch ben ik nog steeds blij dat ik geen 1.96 ben geworden maae gestopt ben bij 1.79. Het vraagstuj speelt nu nog niet, misschien neemt de groeispurt wel af (al is ze met 6 jaar en 1.34 wel erg lang voor een 6 jarige) maar dit vraagstuk komt wel bij moj naar boven.
quote:knorretje28 schreef op 10 juli 2015 @ 13:33:

Een vraag van hele andere orde, zouden jullie met dit hele verhaal in jullie achterhoofd je eigen kinderen groeiremmers laten slikken? Onze dochter heeft mijn genen en groeit nu al boven de bovenste curve. Tegen de tijd dat het zover is laat ik een handfoto maken maar vind dit wel erg moeilijk vraagstuk. Ikzelf heb veel moeite gehad met zwanger worden en grote zus ook. Toch ben ik nog steeds blij dat ik geen 1.96 ben geworden maae gestopt ben bij 1.79. Het vraagstuj speelt nu nog niet, misschien neemt de groeispurt wel af (al is ze met 6 jaar en 1.34 wel erg lang voor een 6 jarige) maar dit vraagstuk komt wel bij moj naar boven.

Ik heb twee zoons en heb bij allebei wel een lengteprognose laten doen toen ze een jaar of 11 waren. Nu is groei remmen bij jongens lastiger dan bij meisjes, dus geen idee wat we gedaan zouden hebben, maar het bleek gelukkig niet nodig.

Mijn oudste werd door de schoolarts doorverwezen voor een lengteprognose, omdat hij in de groeicurve richting de 2,15 m. ging.

Gelukkig bleek hij fysiek 2 jaar voor te lopen, waardoor hij dus 2 jaar eerder in de puberteit kwam en daardoor ook eerder stopte met groeien. Hij is nu ongeveer 1,95 m. en klaar met groeien.

Mijn jongste wordt ook zoiets.

Ik ben zelf 1,90 m. en zou dat zeker voor een dochter wel het maximum vinden, maar ik zou haar daar zelf ook zoveel mogelijk inspraak bij geven.

Lastig hoor, zeker nu er toch meer bekend is dan in mijn jeugd.

David Dunning
Het lastige is bij ons dat dochter dus boven de groeicurve zit en zoon op de -2 lijn 😁. Had het liever andersom gehad. Dat dochter iets meer genen van mijn schoonfamilie had gehad. Wij mochten ook meebeslissen toendertijd van mijn ouders, maar ik denk dat ik mij nooit gerealiseerd heb wat het zou betekenen om zo lang te zijn. Ik torende toen al boven al mijn vriendinnen uit en dat vond ik heel naar en dus nam ik de medicijnen, maar met alles wat er nu bekend is vind ik het echt lastig. Tegen die tijd zal er misschien nog meer bekend zijn, maar ik vroeg het mij geeoon af wat andere zouden doen.
quote:knorretje28 schreef op 10 juli 2015 @ 13:45:

Het lastige is bij ons dat dochter dus boven de groeicurve zit en zoon op de -2 lijn 😁. Had het liever andersom gehad. Dat dochter iets meer genen van mijn schoonfamilie had gehad. Wij mochten ook meebeslissen toendertijd van mijn ouders, maar ik denk dat ik mij nooit gerealiseerd heb wat het zou betekenen om zo lang te zijn. Ik torende toen al boven al mijn vriendinnen uit en dat vond ik heel naar en dus nam ik de medicijnen, maar met alles wat er nu bekend is vind ik het echt lastig. Tegen die tijd zal er misschien nog meer bekend zijn, maar ik vroeg het mij geeoon af wat andere zouden doen.

Het is ook lastig. Want het kan dus best ook zo zijn dat je dochter minder lang doorgroeit en je zoon juist wat langer en dan is de uitkomst weer anders.

Dit kun je alleen maar laten vaststellen door een goed onderzoek. De huidige groeicurve zegt daarover wel iets, maar is te onnauwkeurig.

David Dunning
Het enige wat mij rust brengt betreffende dit hele gebeuren is dat ik heel erg blij ben niet langer dan 1.75 te zijn geworden. Ik was dan doodongelukkig geweest. Voel mij nu al groot en aanwezig , laat staan met 1.85+.

Je kunt altijd vragen om een gesprek met een gynaecoloog in het erasmus die weet van dit onderzoek. Die kan alles exact uitleggen. Het is niet perse zo dat je als groeigeremde vrouw kinderloos blijft, maar het kan moeilijker gaan. Bij een bepaalde lengte zou ik dat idd overwegen.

Ik zeg niet dat ik helemaal geen spijt heb, maar misschien was ik zonder wel zo onzeker geworden dat ik nu bijv. helemaal geen relatie had gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven