Gezondheid alle pijlers

roken op het terras

05-07-2013 15:05 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit lekker met m'n dreumes (zichtbaar beperking in de vorm van slang in z'n neus/grote pleister op z'n wang) een drankje te doen op het terras. Komen er net 2 dames van middelbare leeftijd aan het tafeltje naast ons zitten terwijl het een groot terras is en er overal nog tafeltjes vrij zijn. En ze steken beiden de ene na de andere sigaret aan. De wind staat zo dat de rook vol onze kant uit komt.

Mijn eerste vraag is rook je dan ook mee zo buiten? Dat vraag ik natuurlijk voor mijn zoontje. En mijn tweede vraag is of dat niet onbeschoft is. Of stel ik me aan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Vrijmiborreltopic, toch?

Hoeveel mensen zouden hun biebboek mee naar de plee hebben genomen en zou je dat ook aan die bladzijden kunnen ruiken?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 18:07:

[...]

Anoniem, ik ben zo'n roker waar je gerust aan kunt vragen of ik mijn sigaret wil uitmaken omdat jij er last van hebt. Het is ook jouw zon.Vragen kan altijd. Je kan een "ja " of een " nee " krijgen.
Ik zeg: rook zoveel als je wilt en waar je wilt, maar val een ander er niet mee lastig.
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 juli 2013 @ 18:08:

[...]

Vragen kan altijd. Je kan een "ja " of een " nee " krijgen.Precies. De kans is groot dat ik; 'ja tuurlijk, geen probleem, sorry!' zeg.
De BBQ van je buren stinkt altijd harder dan je eigen sigaret.
't Is net als wanneer de buurman om 1 uur 's nachts de stereo op 20 zet. Natuurlijk kun je gaan vragen of het wat zachter mag, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

Dat een niet roker niet in de stank wil zitten is ook zonder dat hij daarom vraagt voor iedereen wel duidelijk, toch?

* Niet-rook fundamentalist meldt zich voor de vrimibo
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2013 @ 18:06:

[...]

Met de rooklobby zijn ook miljarden gemoeid.Staat in geen verhouding, echt niet.
Hier een niet roker

Helaas is verkassen niet altijd mogelijk omdat rokers zich in mijn stad zo gespreid mogelijk over het terras lijken te verdelen. Ik denk dat het een hoop scheelt als er maar op 1 helft asbakken wordt gezet dan onstaat er een iets betere verdeling.

Soms vraag ik of ze willen stoppen maar vaak ben ik, eerlijk gezegd, ook een beetje een watje op dat gebied.

Wel vraag ik me al tijden iets dingen af op gebied van roken:

Ik snap dat rokers niet zomaar kunnen stoppen, nooit meer chocola zou ik ook niet kunnen. Maar waarom beginnen ze er eigenlijk aan? (Aangezien ikvaak hoor hoe vies de eerste (paar) sigaretten zijn). Waarom zou je willen leren roken, zoals je bijvoorbeeld leert koffie drinken? (Al snap ik dat laatste ook jiet zo goed, waarom nog dingen nemen als ze vies zijn terwijl erg genoeg lekkere drankjes zijn)
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 18:12:

[...]

Precies. De kans is groot dat ik; 'ja tuurlijk, geen probleem, sorry!' zeg.

Wat maakt die kans groot? De manier waarop ze het vragen?

Maak jij je peuk uit als mensen heel geërgerd gaan zitten wapperen en zo?
Er moet om gevraagd worden?

Stel:

Ik heb altijd keiharde house muziek aan.

Daar begin ik mee om 6 uur 's morgens.

Maar je mag altijd vragen of het wat zachter kan, hoor!
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 18:07:

[...]

Anoniem, ik ben zo'n roker waar je gerust aan kunt vragen of ik mijn sigaret wil uitmaken omdat jij er last van hebt. Het is ook jouw zon.

Dat is fijn. Maar weet je, het is soms best lastig om in te schatten aan wie je het wel of niet kunt vragen. We hebben ook best wel eens nare reacties gehad.

We proberen Meestal net dat hoekje te scoren waar we uit de wind zitten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 juli 2013 @ 18:13:

[...]

Wat maakt die kans groot? De manier waarop ze het vragen?

Maak jij je peuk uit als mensen heel geërgerd gaan zitten wapperen en zo?Ook dan maak ik mijn sigaret uit.
quote:neweve schreef op 05 juli 2013 @ 18:13:

Maar waarom beginnen ze er eigenlijk aan?)

De meesten zijn als puber begonnen.

Waarom doen pubers dingen die niet goed voor ze zijn?

Omdat het kan.

Omdat het niet mag van hun ouders.

Om er bij te horen.

Om gevaarlijk/ wild te leven.

Omdat het stoer staat.

Omdat ze denken dat het zo'n vaart niet loopt met verslaving, ziektes.

Nog meer redenen?
Hey, zie dat merano hetzelfde denkt!
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 18:15:

[...]

Ook dan maak ik mijn sigaret uit.Ben je een beter mens dan ik.
Maar goed... Ook ik heb PMS hè. 5 dagen in de maand ben ik wat minder voorspelbaar.

Redenen waarom jongeren beginnen

Waarom beginnen jongeren met roken of met het gebruik van alcohol of drugs?

Er zijn verschillende redenen waarom jongeren beginnen roken of met het gebruik van alcohol of drugs. De meest voorkomende oorzaak is groepsdruk.

Groepsdruk

In de puberteit is het belangrijk om bij een groep te horen en veel vrienden te hebben. Deze wil je dan kostte wat het kost behouden. Wanneer vrienden in de nabije omgeving gaan gebruiken, zal het lastig zijn om hier ‘nee’ tegen te zeggen.

Nieuwsgierig en experimenteren

Ze zijn nieuwsgierig en ze willen nieuwe dingen uitproberen. Er wordt veel geëxperimenteerd met zowel drank, seks, roken, het uiterlijk en ook drugs.

Ingrijpende gebeurtenis

Een ingrijpende gebeurtenis in het leven kan ervoor zorgen dat ze alcohol of drugs gaan proberen of veel gaan gamen om zich beter te voelen. Dit zorgt ervoor dat de gebeurtenis meer naar de achtergrond verdwijnt, waardoor ze er even niet aan hoeven te denken.

Onzekerheid

In de puberteit zijn jongeren vaak onzeker en hebben gevoelens van minderwaardigheid. Dit kan ervoor zorgen dat jongeren roken, alcohol of drugs gaan uitproberen.

Problemen thuissituatie

Jongeren die in een gezin opgroeien waar veel problemen zijn en die weinig toekomstperspectief hebben, grijpen ook makkelijker naar alcohol of drugs om hun situatie te kunnen ontvluchten.

Stress

Wanneer jongeren te maken krijgen met stress (dit kan door van alles komen) dan zijn alcohol, drugs of gamen/internetten gemakkelijke manieren om even te kunnen ontspannen.

Verveling

Verveling is ook een belangrijke reden om te gaan roken, drinken, drugs te gaan gebruikmen of te gaan gokken. Jongeren willen graag geprikkeld worden en zijn op zoek naar sensatie. Middelengebruik, gamen of gokken kunnen voor deze prikkel zorgen.
En in mijn jeugd waren er reclames die roken aanmoedigden.

En als er een verjaardag was haalden de gastheer en gastvrouw voor iedereen sigaretten die in een glaasje op de tafel stonden; roken was voor later, als je groot was.

Er zijn in instellingen zat mensen met een beperking ( bepaalde generatie ) die thuis geleerd hebben om te roken.
9 pagina's bijlezen...lekker met een sigaretje erbij
quote:yasuko schreef op 05 juli 2013 @ 18:17:

Hey, zie dat merano hetzelfde denkt!

Ik denk dat veel niet-rokers het opsteken van een sigaret in hun nabijheid als een daad van agressie voelen. De roker eigent zich daarmee de ruimte toe.

Daarom krijg je van die rare pasief agressieve reacties van mensen die van nature weinig assertief/agressief zijn.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik hou altijd rekening met niet rokers maar..............................als ik sommige reacties hier lees zou ik 10 sigaretten tegelijk op willen steken en dan in een toilet of lift gaan staan met desbetreffende figuren.

Bah, zeikerds.

Ik heb ook weleens geweigerd om mijn sigaret uit te doen. Zit je te roken op een bijna leeg terras, komen er antirookterroristen naast je zitten en vragen of je sigaret uit mag. Niet dus.
Het is een soort binnendringen in je territorium.
Vrijwel elke leerling in groep acht zegt dat hij of zij niet wil roken, maar een paar jaar later rookt een derde tóch. Hoe is dat mogelijk?

“In de puberteit vergeten jongeren alles wat ze eerder belangrijk vonden”, zeggen longartsen Wanda de Kanter en Pauline Dekker. “Het gedeelte in de hersenen dat emoties regelt en dingen wil uitproberen is dan erg actief en groeit snel. Het gedeelte dat beslissingen maakt, controle houdt en naar de gevolgen op lange termijn kijkt, ontwikkelt zich veel langzamer. Daarom staan kinderen in groep acht aan het begin van een turbulente periode. Een periode waarin ze veel dingen gaan proberen. Ook roken. Maar dat hebben ze dus niet zelf onder controle.”

Om de jongeren te beschermen, zijn de twee artsen gestart met het initiatief Rookalarm, dat streeft naar hogere sigarettenprijzen en minder verkooppunten. Op de website www.rookalarm.nl staat hierover een interessant filmpje
quote:blijfgewoonbianca schreef op 05 juli 2013 @ 18:21:

En in mijn jeugd waren er reclames die roken aanmoedigden.

En als er een verjaardag was haalden de gastheer en gastvrouw voor iedereen sigaretten die in een glaasje op de tafel stonden; roken was voor later, als je groot was.

Er zijn in instellingen zat mensen met een beperking ( bepaalde generatie ) die thuis geleerd hebben om te roken.

En dan krijg je niet-rokende collega's die vinden dat iemand van 70+ niet mag roken.
quote:Aminah schreef op 05 juli 2013 @ 18:26:

Ik hou altijd rekening met niet rokers maar..............................als ik sommige reacties hier lees zou ik 10 sigaretten tegelijk op willen steken en dan in een toilet of lift gaan staan met desbetreffende figuren.

.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven