Gezondheid alle pijlers

roken op het terras

05-07-2013 15:05 345 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit lekker met m'n dreumes (zichtbaar beperking in de vorm van slang in z'n neus/grote pleister op z'n wang) een drankje te doen op het terras. Komen er net 2 dames van middelbare leeftijd aan het tafeltje naast ons zitten terwijl het een groot terras is en er overal nog tafeltjes vrij zijn. En ze steken beiden de ene na de andere sigaret aan. De wind staat zo dat de rook vol onze kant uit komt.

Mijn eerste vraag is rook je dan ook mee zo buiten? Dat vraag ik natuurlijk voor mijn zoontje. En mijn tweede vraag is of dat niet onbeschoft is. Of stel ik me aan?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
quote:kerol schreef op 05 juli 2013 @ 17:36:

[...]

Dat dus! Antirookfanatiekelingen zijn blind voor het moderne dagelijkse leven, waarin een gemiddelde roker zich 365 dagen per jaar 24/7 praktisch altijd buiten jouw gezichtsveld in zijn eentje staat te roken. Koukleumend, uitkijkend op blinde pismuren of gevangen in rookkasten die rookruimte heten. Maar de woede richt zich op die enkele keer in het jaar dat een roker al rokend het pad kruist van de antirookfundamentalist.

Eh, jij was net nog van de genuanceerde discussie toch?

Hier doe je precies hetzelfde als waar je anderen van beschuldigd.

Ik gooi de nuance er dan maar even in. Niet rokers worden nooit 365 dagen gevrijwaard van rook. Voor het ziekenhuis waar ik naar de longarts ga moet ik door de rook. Op het busstation moet ik door de rook. In mijn eigen tuin en slaapkamer krijg ik rook van de rokende buren. Op straat wordt er volop gerookt. Op terrassen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Roepen dat een niet roker het hele jaar door gevrijwaard is van rook en dat "hun" woede zich richt op de weinige mooie dagen per jaar dat er op terrassen gerookt wordt, is bijzonder ongenuanceerd.
Zijn er hier ook mensen die in de bibliotheek uitgebreid aan een boek ruiken of de vorige lener niet per ongeluk een peuk gerookt had tijdens het lezen?
Over fijnstof en al die andere ongezondheden:

Laatst was er een dokter op tv, die ene die dat nieuwe kankermedicijn heeft 'uitgevonden'. Die had een lijstje met ongezonde gewoontes in relatie tot kanker. Daarin stond roken op eenzame hoogte bovenaan, dan een hele tijd niets en dan andere bekende ongezonde zaken als te dik zijn en dergelijke.

Maar dat is een zijweg..
Later is nu
quote:Lady-Voldemort schreef op 05 juli 2013 @ 17:46:

Zijn er hier ook mensen die in de bibliotheek uitgebreid aan een boek ruiken of de vorige lener niet per ongeluk een peuk gerookt had tijdens het lezen?Bestaan die?

[...]

Dat dus! Antirookfanatiekelingen zijn blind voor het moderne dagelijkse leven, waarin een gemiddelde roker zich 365 dagen per jaar 24/7 praktisch altijd buiten jouw gezichtsveld in zijn eentje staat te roken. Koukleumend, uitkijkend op blinde pismuren of gevangen in rookkasten die rookruimte heten. Maar de woede richt zich op die enkele keer in het jaar dat een roker al rokend het pad kruist van de antirookfundamentalist. Toe aan een sigaret?
Aan boeken hoef ik niet speciaal te ruiken.

Dat merk ik meteen als die door een roker gelezen zijn.

Onderschat die lucht niet!
En ik vind het trouwens wel gek om te zeggen dat je een anti rook fanatiekeling bent als je zegt dat je er last van hebt.

Dat ben ik namelijk echt niet. Ik zou zo weer beginnen als ik het kon verantwoorden (wat ik echt niet kan). Heb altijd gezegd dat ik straks in het bejaardentehuis weer zou gaan roken alleen wist ik toen nog niet dat mijn kind voor de rest van zijn leven hartpatiënt zou zijn. Iets met het goede voorbeeld geven.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik ga nooit naar de bibliotheek. Mijn man ruikt wel aan nieuwe boeken. Die schijnen (?) lekker te ruiken? Geen idee.
quote:lorav schreef op 05 juli 2013 @ 16:09:

Lekker de omgekeerde wereld eigenlijk...niet rokers moeten wijken voor rokers. Nee hoor...die smerige gewoonte doen ze maar lekker thuis. Ik ben voor verbod in dichtbevolkte gebieden. Thuis prima en eventueel strand of zo.

Scheveningse strand mag dan wel of niet? Best druk, daar.

En als je buren astma hebben en de wind staat verkeerd, mag je dan wel of niet in je eigen tuin of op je eigen balkon roken?

Ik had er direct iets van gezegd tegen de dames. Wat onfatsoenlijk zeg.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je een feitelijke discussie aangaat met een roker is het gesprek heel snel klaar.

Het stinkt

Klopt

Het is slecht voor je gezondheid

Klopt

Het is duur

Klopt ook.
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2013 @ 17:46:

[...]

Eh, jij was net nog van de genuanceerde discussie toch?

Hier doe je precies hetzelfde als waar je anderen van beschuldigd.

Ik gooi de nuance er dan maar even in. Niet rokers worden nooit 365 dagen gevrijwaard van rook. Voor het ziekenhuis waar ik naar de longarts ga moet ik door de rook. Op het busstation moet ik door de rook. In mijn eigen tuin en slaapkamer krijg ik rook van de rokende buren. Op straat wordt er volop gerookt. Op terrassen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Roepen dat een niet roker het hele jaar door gevrijwaard is van rook en dat "hun" woede zich richt op de weinige mooie dagen per jaar dat er op terrassen gerookt wordt, is bijzonder ongenuanceerd.

Ik heb het dan ook beslist niet over niet-rokers. Ik ben ermee getrouwd, ze zijn familie van me, het zijn mijn beste vrienden. En met al die niet-rokers heb ik als roker nog nooit een seconde een probleem gehad.

Ik heb het over de antirookfundamentalisten die alle niet-rokers over 1 kam scheren. Lees maar terug.
Ik denk trouwens dat je het wel kunt ruiken als een boek een aantal weken in een ruimte heeft gelegen waar wordt gerookt. Je ruikt het ook duidelijk aan iemands kleding.
Nou lady voldermont... Daar zeg jij wel wat..

In mijn kraamweek een kolf apparaat gehoord en mijn hemel wat stonk dat ding naar rook. Elke keer als ik boven kwam rook ik dat! Bah!
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2013 @ 17:54:

Ik denk trouwens dat je het wel kunt ruiken als een boek een aantal weken in een ruimte heeft gelegen waar wordt gerookt. Je ruikt het ook duidelijk aan iemands kleding.Ja. En dan?

[...]

Dat dus! Antirookfanatiekelingen zijn blind voor het moderne dagelijkse leven, waarin een gemiddelde roker zich 365 dagen per jaar 24/7 praktisch altijd buiten jouw gezichtsveld in zijn eentje staat te roken. Koukleumend, uitkijkend op blinde pismuren of gevangen in rookkasten die rookruimte heten. Maar de woede richt zich op die enkele keer in het jaar dat een roker al rokend het pad kruist van de antirookfundamentalist.

De gemiddelde roker rookt alleen? 'Gevangen 'in die ruimte met duur afzuigsysteem die speciaal voor hem/haar is aangelegd?

Ik krijg weleens het idee dat ik beter zou kunnen roken, er wordt heel wat afgekletst en alvast geregeld met de sigaret aan de lippen.

Als de rokers niet zo verschrikkelijk slachtofferig zouden doen alsof zij de outcast van de samenleving zouden zijn en de niet-rokende astmatische bevolkingsgroep beleefd, maar eerlijk zegt als ze last hebben van een roker in de openbare ruimte zodat die de andere kant op kan blazen, dan komen we de komende jaren samen nog wel door.
quote:Dreamer schreef op 05 juli 2013 @ 17:48:

Over fijnstof en al die andere ongezondheden:

Laatst was er een dokter op tv, die ene die dat nieuwe kankermedicijn heeft 'uitgevonden'. Die had een lijstje met ongezonde gewoontes in relatie tot kanker. Daarin stond roken op eenzame hoogte bovenaan, dan een hele tijd niets en dan andere bekende ongezonde zaken als te dik zijn en dergelijke.

Maar dat is een zijweg..Fijnstof uit het verkeer en de industrie veroorzaakt ook een flink aantal doden per jaar, maar niet door kanker. Daar komt ook nog bij dat je een multimiljardenindustrie, die het verkeer en de industrie is, natuurlijk niet zomaar ongenuanceerd beschuldigd van dit soort zaken. Daar zijn veel te veel belangen mee gemoeid.
quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 17:52:

Als je een feitelijke discussie aangaat met een roker is het gesprek heel snel klaar.

Het stinkt

Klopt

Het is slecht voor je gezondheid

Klopt

Het is duur

Klopt ook.

Yup, klopt. Daarom rook ik naar volle tevredenheid in het openbare leven alleen buiten. De gezondheidsargumenten staan recht overeind.

Het rechtvaardigt niet de manier waarop ik als roker soms wordt becommentarieerd en weggezet door mensen die ik heul niet ken. De toon van de muziek, de felheid en verbetenheid waarmee rokers steeds verder naar het buitenste buitenbos gejaagd worden door sommige rookhaters, in plattitudes die suggereren dat ik aansprakelijk ben voor de eventuele asocialiteit van een andere roker die ze ooit zijn tegengekomen...
quote:kerol schreef op 05 juli 2013 @ 17:52:

[...]

Ik heb het dan ook beslist niet over niet-rokers. Ik ben ermee getrouwd, ze zijn familie van me, het zijn mijn beste vrienden. En met al die niet-rokers heb ik als roker nog nooit een seconde een probleem gehad.

Ik heb het over de antirookfundamentalisten die alle niet-rokers over 1 kam scheren. Lees maar terug.

Oké, dan heb ik dat verkeerd opgevat.

Ik ben geen antirookfundamentalist, maar eerlijk is eerlijk, hoeveel te minder er gerookt wordt, des te liever het mij is. En dat is vanwege gezondheidsklachten.

Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat er plekken voor rokers zijn. En daar blijf ik voor mijn eigen bestwil zo ver mogelijk bij uit de buurt. Maar ik vind dat terras als het eindelijk zomer is ook zo fijn. Maar we zitten er niet ontspannen, altijd alert op rook. En dat is best wel eens vervelend.
quote:boannan schreef op 05 juli 2013 @ 17:50:

En ik vind het trouwens wel gek om te zeggen dat je een anti rook fanatiekeling bent als je zegt dat je er last van hebt. Dat heb ik niet gezegd. Geef aan wat je wilt en dan komen 'we' (ben geen roker) er samen wel uit toch? Ik heb het over een groep zeer fanatieke niet rokers die heel heftig hun mening betuigen over het roken van anderen, veelal in een rookvrije ruimte en vaak zonder dat er rokers aanwezig zijn.

Ik vind ze eng.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Eens met Kerol. En ik laat me niet zo heel snel op de kast jagen over gesprekken/topics die over roken gaan. Ik weet toch wel dat ik in de underdog positie zit. Het is een soort buigen of barsten discussie waar ik soms geen zin in heb en soms juist wel.
quote:kerol schreef op 05 juli 2013 @ 17:52:

[...]

Humor me.

Vraag ze op een gelegen moment eens of ze ook geen problemen met jou hebben gehad.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:roza34 schreef op 05 juli 2013 @ 17:56:

[...]

Ja. En dan?

Als het erg zou stinken, dan zou ik zo'n boek niet lenen. Omdat ik er benauwd van word. Dan zou ik een ander boek kiezen.

Maar dat is hypothetisch, want ik leen geen boeken van de bieb.
Ik vind roken altijd asociaal in het bijzijn van anderen. Dat je zelf je longen wil vernaggelen moet je zelf weten, maar val vooral andere (babys, kinderen, ouderen, astmapatienten etc.) er niet mee lastig.
quote:Cateautje schreef op 05 juli 2013 @ 17:57:

[...]

Fijnstof uit het verkeer en de industrie veroorzaakt ook een flink aantal doden per jaar, maar niet door kanker. Daar komt ook nog bij dat je een multimiljardenindustrie, die het verkeer en de industrie is, natuurlijk niet zomaar ongenuanceerd beschuldigd van dit soort zaken. Daar zijn veel te veel belangen mee gemoeid.Met de rooklobby zijn ook miljarden gemoeid.
quote:Ikbenanoniem schreef op 05 juli 2013 @ 18:02:

[...]

Oké, dan heb ik dat verkeerd opgevat.

Ik ben geen antirookfundamentalist, maar eerlijk is eerlijk, hoeveel te minder er gerookt wordt, des te liever het mij is. En dat is vanwege gezondheidsklachten.

Dat neemt niet weg dat ik begrijp dat er plekken voor rokers zijn. En daar blijf ik voor mijn eigen bestwil zo ver mogelijk bij uit de

buurt. Maar ik vind dat terras als het eindelijk zomer is ook zo fijn. Maar we zitten er niet ontspannen, altijd alert op rook. En dat is best wel eens vervelend.Anoniem, ik ben zo'n roker waar je gerust aan kunt vragen of ik mijn sigaret wil uitmaken omdat jij er last van hebt. Het is ook jouw zon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven