Gezondheid alle pijlers

Spanning voor uitstrijkje

16-04-2013 20:46 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Donderdag moet ik voor m'n uitstrijkje, ben onlangs 30 geworden. Zie er tegenop. Heb geen klachten maar vindt het heel spannend... Als alles maar goed is! Ik heb een dochter van 2 en sinds ik moeder ben, ben ik veel angstiger geworden.

Vrouwen ervaringen, tips etc?

Gr. donja
Sorry dubbel
Ik heb je uitleg wel gelezen maar ik snap ook niet waarom je dat uitstrijkje niet gewoon doet hoor echt raar.
quote:melissa-x schreef op 18 april 2013 @ 19:29:

[...]

Om die reden heeft mijn huisarts uitgelegd dat je dat kunt ondervangen door af en toe een HPV-thuistest te doen (is heel makkelijk). Dit kun je dan naar eigen inzicht doen om eventueel vreemdgaan ook nog te ondervangen. Als ik geen HPV bij me draag, kan ik geen baarmoederhalskanker ontwikkelen (zoals Fay laat zien met die link naar de RIVM-uitleg van 2012).

Dus mensen uit de lage risico-groepen (maagden, mensen die elkaar eersten zijn en andere mensen met een erg 'veilige' geschiedenis (bijv. beiden slechts één middelbare school-ex waarbij je destijds allebei duidelijk nog maagd was)) en mensen uit bepaalde omgevingen (vraag je huisarts) kunnen met hun huisarts bespreken of ze nog risico's zullen ondervangen door thuis af en toe een HPV-testje te doen. Je kunt er natuurlijk ook zelf voor kiezen dit te doen.

Kijk, maar dat moet je maar net weten.

Ik val niet in de laag-risico categorie, dus dit is mij nooit verteld.
quote:Meryan schreef op 18 april 2013 @ 21:53:

[...]

Kijk, maar dat moet je maar net weten.

Ik val niet in de laag-risico categorie, dus dit is mij nooit verteld.

Dat begrijp ik. Mij was het ook nooit actief verteld! Ik heb echt jaren lang braaf die uitstrijkjes laten doen (zonde, achteraf) en zag toen een folder bij de huisarts waar de hele uitleg in stond over de HPV-prikken en de risico's op HPV. Toen wilde ik meer weten en vroeg ik de huisarts hoe dit zat (ook in verband met het alsnog laten inenten van mijn dochter die al boven de leeftijdscategorie viel). De huisarts legde toen ook uit dat ik veel risico liep op onnodige behandelingen als ik alsmaar uitstrijkjes liet doen terwijl ik geen HPV kan hebben opgelopen. Ik moest dus pas weer een uitstrijkje laten maken als ik ooit nog van partner zou veranderen of als zou blijken dat ik het virus draag. Nog een paar jaar later (2009?) kwamen er ook folders over risico-afweging rond uitstrijkjes. Die zag ik bij enkele apotheken liggen. Dat waren folders die konden helpen om te beslissen of je in jouw situatie beter wel of geen uitstrijkjes kon laten doen.

Hoe het zit met de ontwikkeling van uitleg en campagnes hierover, weet ik niet. Maar Fay legde net uit dat zij recentelijk binnen een of andere opleiding heel uitgebreid bezig zijn geweest met de besliskunde rond uitstrijkjes. Dus misschien weet zij meer over of en hoe de informatieverstrekking hierover in het algemeen verloopt. En of dat de komende jaren nog wat bekender gaat worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven