Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Adele, ik kom ook regelmatig in de verleiding om er 1 op te steken hoor. Dat ik het nog niet gedaan heb komt omdat ik ze gewoon niet in huis heb. En ik moet 10 minuten rijden met de auto om ze te kunnen kopen. Afgelopen maandag heb ik nog alle kasten in huis doorzocht om te kijken of er nog een vergeten pakje lag ergens.

Je gaat vandaag gewoon weer verder en die ene sigaret vergeten we.

Zoebie, ik zal aan je denken de komende week. Maar onthou 1 ding, je rookt niet punt.

Hier gaat het best redelijk. Dit is dag 18.
*komt zich met gebogen hoofd en het schaamrood op de kaken schoorvoetend melden*

(mompelend) Hai. Ik ben Efa. Iets meer dan een jaar geleden ben ik gestopt met roken en vlak nadat ik stopte met posten op dit topic ben ik weer begonnen. Dat ging heel geleidelijk. Eerst eentje op een feestje, toen eentje tijdens een huilbui. Toen.... etc. Tot er weer overal aangebroken pakjes lagen en ik weer aanstekers vond in jaszakken en tasjes.

(weer gewoon pratend, met geheven hoofd) En nu ben ik weer gestopt. Dit is dag 9 en het gaat tot nu toe best aardig. Ik probeer het nu maar dag voor dag te doen, want het vooruitzicht nooit meer te roken vind ik maar treurig. Vandaag gewoon niet. En morgen weer niet, maar dat is morgen.

Wel heel irritant (en nu het terug is herinner ik het me van de vorige keer). Die 'zenuwen' in mijn buik. Zo'n onrustig plankenkoorts gevoel. Ik denk écht dat dat door het stoppen komt. Soms kan ik het monster voeden met koekjes en dan is hij tijdelijk rustig, maar echt constructief is dat natuurlijk niet. Wat jullie: gaat 'ie vanzelf weg of kan je daar iets tegen doen?
Efa! Jammer dat je weer begonnen was, maar van harte met je nieuwe stop!!

Wat mij hielp, en misschien klinkt dat wat zweverig, maar het werkte wel, is om dat gevoel gewoon te verwelkomen, zonder daar verder over te oordelen: het gevoel is er, dat is niet slecht, dat is niet goed, het is er gewoon. Je hoeft het dus ook niet weg te drukken (of weg te eten). Gewoon in jezelf zeggen: 'oh hoi, ben jij er ook weer!' Geef 't beestje voor mijn part een naam, Nico doet het hier altijd wel leuk Je zult merken dat hij steeds minder vaak komt.

Adele, niet meer doen! Goed bedenken hoe het kwam dat je die sigaret gerookt hebt, en hoe je gaat voorkomen dat je het weer doet. Je schrijft: 'door omstandigheden', maar die omstandigheden, wat het ook geweest mag zijn, hebben niet die sigaret in je mond gestopt en aangestoken: dat was je zelf. Probeer het niet af te schuiven, maar neem die verantwoordelijkheid. Anders zullen de eerstvolgende 'omstandigheden' ook weer een peuk in je mond duwen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling! Succes!!!

Heb d'r even twee uitgepikt, maar wens jullie natuurlijk allemaal superveel sterkte! Ik ben 1 november 14 maanden gestopt, daar ben ik nog steeds ontzettend blij mee, mijn kersverse echtgenoot is er dolgelukkig mee, en de baby in mijn buik vindt het denk ik ook geheel niet vervelend Maar ik weet hoe moeilijk het is hoor, zeker die eerste periode. Hou vol, sToppers!!! Het is het zó waard!
-
Zoebie

Wat een zware rottijd voor je zeg, maar een sigaret gaat jou of je man's gezondheid écht niet helpen, en je denkt misschien dat het wel helpt om te roken tegen stress maar da's niet waar hoor, da's je verslaving die weer eens een poging doet om je maar weer aan de nicotine te krijgen. Trap er niet in en...

Sterkte

Efa!!!

Wat jammer dat je weer begonnen was, maar top dat je Nico er weer uit hebt geschopt. En je weet het nu, je moet hier toch wat langer blijven posten dit keer

Adele, een herhaling van Anemoon's bericht naar jou toe van mij. "Omstandigheden" laten je niet roken maar geven je simpelweg een excuus om een peuk op te steken. Jíj bent degene die opgestoken heeft en niet "omstandigheden" "stress" of wie of wat dan ook. Zolang je dat niet toegeeft ga je het moeilijk volhouden. Eerlijk gezegd vraag ik me ook af waarom je in godsnaam met de Champix bent gestopt, standaard staat daar 3 maanden voor en dat je het na 2 maanden eens een keer vergeet, okay maar na 3 weken lijkt me een ietsepietsie overdreven!

Nelson, je huisarts kan je zeker ondersteunen met je stop, misschien kun je zelfs overwegen met Champix te stoppen, dat schijnt voor een hoop mensen echt resultaat te geven! Ga er anders eens over in gesprek??!
Hela! Wat een rust hier! Ik ga er van uit dat dat betekent dat jullie niet eens meer dénken aan gestopt zijn en nu gewoon, alsof het niks is, de hele dag frisse lucht met teugen tegelijk aan het inademen zijn. Toch?

Ik ga ook best goed, dag 10. Gister woest uitgeweest, vanavond weer (oef!) in zo'n lekkere bruine kroeg waar gewoon nog gerookt wordt, maar ik heb het gelaten. Lekker!
Whahahaha die eerste zin van jou efa... dat zou echt geweldig zijn maar zo werkt het helaas niet (hier niet iig )

Overdag gaat het echt prima, alleen 'savonds heb ik echt zin in een sigaret. Tegen bedtijd (en ook niet eerder. echt heel vreemd).

Goed van je dat je tussen de stoomboten gestaan hebt maar geen verleiding hebt gehad (of misschien wel gehad maar niet aan toegegeven. das misschien nog wel knapper) en fijn/trots gevoel hou je daaraan over hè

voor iedereen hier
Efa jammer dat het niet zo eenvoudig is. Vandaag extra moeilijk want mijn meis zou 26 jaar zijn geworden. Ze is 11 gebleven. Ik ben in zo'n weemoedige bui dat ik erg veel zin in een peuk heb.

Ik ga naar de winkel Bloemen halen en een mooi stukje maken voor mijn kind. Bezig blijven is het enige wat helpt.
Jeetje Zoebie... Wat verschrikkelijk. Wát verschrikkelijk en wat moeilijk. Ik kan me helemaal voorstellen (maar waarom ik dat kan ga ik hier niet opschrijven) dat het op een dag als vandaag helemaal moeilijk is. Maar je kan het. Echt hoor.

Sterkte vandaag!
voor Zoebie.
Zoebie
Zoebie
Zoeb...
Sterkte, Zoebie!
-
Zoebie, sterkte.
van mij ook een knuffel voor je Zoebie....
Jeetje wat een gen hier allemaal. Wat lief zeg. En ook wat fijn.

Het is goed gegaan. Geen zin in een sigaret gehad.

Het lijkt steeds gemakkelijker te worden. Ehhh morgen de 3 weken grens. Maar dan ben ik op de meet en zijn er genoeg forummers om me te steunen. Toch?
Zoebie, wat goed dat je niet gerookt hebt vandaag.

En wat gaaf dat je naar de meeting gaat. Ik had ook heel graag gewild, maar ik kan niet weg nu. Mijn moeder en schoonmoeder zijn hier en dan zou het een beetje lullig zijn als ik naar NL ga

Ik verwacht wel een leuk verslag van de meeting dan. En doe vooral af en toe wat mensen de hartelijke groeten van Lapin
Ik ga iedereen ook van jou Huggen Lapin.

Wat gezellig dat je moeder en schoonmoeder er zijn. Die meet is voor jou ook niet naast de deur.
Ja Zoebie, dat moet je doen, iedereen ook uit mijn naam huggen

Ik had er echt graag bij willen zijn, lijkt me heel erg gaaf. Helaas lukt het nu niet. Er komt vast wel nog een meeting.

Veel plezier morgen.
Dag 25 is ingegaan! De lastige drie weken grens is voorbij (denk ik). Het gaat goed, alleen dat slapen blijft een crime. Zal ook weer goed komen.

Iemand vroeg me naar de gevolgen van COPD:

COPD (vroeger CARA genoemd) is een afkorting voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (chronisch obstructieve longziekten). Bij COPD is er sprake van een chronische vernauwing van de luchtwegen die de ademhaling beperkt. Deze vernauwing ontstaat door chronische ontstekingsreacties in de luchtwegen na inademing van schadelijke deeltjes, zoals rook. De klachten kunnen verergeren door onder meer blootstelling aan tabaksrook, bak- en braadlucht, chloordamp, koude lucht en temperatuursovergangen.

Als gevolg van COPD treden klachten bij de ademhaling op. Klachten die hierbij voorkomen zijn kortademigheid, vermoeidheid en hoesten (vaak met slijm). De kortademigheid wordt vaak heviger tijdens inspanning, zoals traplopen, tegen de wind in fietsen, sporten en zwaar lichamelijk werk. Bewegen zorgt daardoor sneller voor vermoeidheid. Wanneer de COPD heviger wordt, kan ook bij minder inspanning of in rust kortademigheid optreden. De meeste patienten hebben betere en slechtere dagen.

Als je googled kom je genoeg narigheid tegen, reden te meer om er nooit meer aan te beginnen!

Iedereen een heel fijn rookvrij weekend gerwenst!
Dag 27. Mmmh even wat minder. Als ik er over nadenk niet eens zin in roken maar wel rusteloos en somber. Verlangend naar het gevoel van toegeven aan de nicotinedrang. Nico trekt aan me maar kan me niet eens meer echt in verleiding brengen. Fuck off Nico. Je stinkt.
Bah. Wat een off-day. Eerder dit jaar, in op april, ook gestopt en na bijna 4 weken verloren van Nico en weer gaan roken. Dat gaat nu niet weer gebeuren maar zou het zo zijn dat mijn breekpunt niet op 3 maar op of rond 4 weken ligt? Niet iedereen zal het toch op precies dezelfde dag hebben lijkt me. Ik had het ook niet op of direkt na de 3e dag maar later, in 2e week geloof ik het ergst. Nou dames medesToppers, succes weer allemaal verder. Ik duik nog even wat winkels in denk ik.....
Jikkie hou vol hoor! Nu je weet dat er een moeilijk moment aan komt (of dat nu na 3 of 4 weken is) kun je je er geestelijk op voorbereiden en ook nadenken over wat je gaat doen of laten om er zo goed mogelijk doorheen te komen> Kom op sToppertje, je bent net zo lekker bezig, laat vieze Nico lekker buiten staan en hang in there
ojee, wat knap wat ik zo lees (niet alles gelezen maar goed).

Ik wil ook zo graag stoppen maar doorzettingsvermogen ho maar.

Zijn jullie naar de dokter gegaan voor "hulpmiddelen"? Of gewoon cold turkey? of mbv pleisters etc?

Ik rook ongeveer 10 tot 13 sigaretten per dag. Hoeveel rookTE jullie?

TIps? graag!

Sal
Welkom Salle! Ik ben na 2 weken mentale voorbereiding zonder medische hulpmiddelen gestopt. Komende maandag 4 weken niet gerookt! Vandaag 1 van de mindere dagen maar over het algemeen voel ik me beter dan in eerdere stoppogingen en ook beter dan tijdens mijn rokende bestaan! Rookte niet echt veel en tóch was ik er moe, lusteloos, grauw van. Sporten en hier lezen en schrijven, dat zijn mijn hulpmiddelen. Hoe ga jij het aanpakken Salle? Ben je al bezig met de mentale voorbereiding? Al vaker een stop poging gedaan?

Sartan, thanks!! Ik ga NOOIT meer roken! Fijn weekend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven