Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hey Efa, huilen mag! En grommen ook. En daarna hysterisch lachen.... en weer huilen... (klinkt bekend?!) Het enige wat "niet mag" (wat je niet wil!!!) is een peuk aansteken want het HELPT NIET!

Wat wel helpt? Een virtuele knuffel , een lekkere warme douche, of bad, dan je pyama aan en lekker met een warm dekentje en kopje thee op de bank zitten, koekje erbij, kaarsjes aan, leuke film aan of een lekker muziekje, etc etc.

En nog een
He Efa, gaat het weer? Moeilijk he die beginperiode? Maar het gaat over en het wordt steeds makkelijker. Moet je eens denken aan al dat geld dat je overhoudt.

Ik moet trouwens wel lachen om je avatar in combinatie met je bericht/noodkreet . Ik zie het je helemaal schreeuwen zo.

Dikke knuffel en hou vol. Het duurt niet eeuwig.
Dag 29!

Gestopt Datum: 06 oktober 2009

Tijdsduur: 28 dagen 15 uren 27 minuten 36 seconden

Niet gerookt: 859

Bespaard: 195,85

Vooral dat laatste! Mén, wat een bedrag! Tas, Lapin?

Efa, hoe is het vandaag? Hou vol he? Je kunt het!

Goh Nelson........ een man..... Hoe gaat het daar?
Quote"Ik wil eigenlijk niet stoppen! Echter, ik heb het benauwd en flink ook. Ik gebruik ondertussen puffers om te kunnen blijven functioneren. Als ik terug fiets van de kids wegbrengen van school sta ik thuis met een rood hoofd boven de wasbak te hoesten etc etc etc. Het is me heel duidelijk dat doorroken geen optie is! Maar stoppen wil ik niet! Deze tweestrijd doet me echt veel verdriet."unquote.

Nelson.......nelson.......nelson...... tsssk.

zegt dit niet genoeg??

Jouw eigen woorden??

Tuurlijk kan ook jij stoppen.

Je bewijst het toch zelf al?????

Goed bezig. Hou vol he!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jonna !!!!!!!!!!!!!! GO GIRL!!!!!

EFA< JIJ KUNT HET OOK!!!!!

One year, four months, four days, 21 hours, 38 minutes and 43 seconds. 14757 cigarettes not smoked, saving ¤ 3.107,01. Life saved: 7 weeks, 2 days, 5 hours, 45 minutes.
vandaag 4 maanden!

Ik vind het zo heerlijk om niet meer te roken en de momenten dat ik toch een sigaretje op zou willen steken zijn ondertussen ZO schaars! Ik ben echt super blij.

Sterkte iedereen, het wordt echt makkelijker!
quote:Boefus schreef op 04 november 2009 @ 18:10:

vandaag 4 maanden!

Boefus wat heerlijk!

Efa, Nelson hoe gaat ie nu?
Hoi sToppers!

Dank voor jullie belangstelling en aanmoediging!

Nou gisteravond voelde ik me precies zoals Efa het omschreef. Ik kon me er helemaal in vinden en terwijl ik dit wilde melden lukte zelfs dat niet Ik ben dus maar naar bed gegaan.

Afgelopen nacht wat beter geslapen en dat doet me wel goed. Het niet roken valt me best zwaar, maar ik heb veel meer lucht. Ik hoest bijna geen slijm meer op. Het gebruik van mijn puffers is al gehalveerd. Wie had dat gedacht na 5 dagen

Echt stoer dat jullie het zolang volhouden, ik doe mee.
Goed zo Boefus!!!!!!!!!!!!!!!! Wat ver al he? 4 Maanden rookvrij.

Echt je bent heel goed bezig.

Hou vol! En het wordt echt steeds makkelijker he? Hoe langer je niet rookt des te sporadischer komen de momenten dat je eraan denkt.

Zelfs ik denk er nog wel eens aan maaaaaaaaaaaaaaaarr IK HOEF NIET MEER!!!!! En dat is heerlijk te kunnen zeggen.

En Nelson,

Goed van je dat je naar bed bent gegaan dan merk je de trek niet.

Ik deed dat ook vaak in het begin van mijn rookvrije leven.

En dat slapen dat herken ik ook.

De eerste week menigmaal naar het plafond liggen staren maar toch volhouden.

En inderdaad die lichamelijke klachten worden minder.

Das mooi meegenomen. Meer lucht, minder stank en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Jullie zijn allemaal knapperds!!!!!!!!!!!

PS Nelson, wij zijn niet stoer maar verstandig.

En wij haten Nico en Tine.

en mijn smilies doen het steeds niet. vervelend....
Trouwens ik zit bijna aan de 15000 niet gerookte nico's.

Jeetje, wat veel.
quote:sartan schreef op 03 november 2009 @ 20:43:

Wat wel helpt? Een virtuele knuffel , een lekkere warme douche, of bad, dan je pyama aan en lekker met een warm dekentje en kopje thee op de bank zitten, koekje erbij, kaarsjes aan, leuke film aan of een lekker muziekje, etc etc.

En nog een En precies dat heb ik maar gedaan. Een hele hete douche, een pot thee, kaarsjes aan en een dik boek. En maar denken aan dat het wel overgaat, uiteindelijk. En dat ging het! Dank voor je support! terug
quote:lapin schreef op 03 november 2009 @ 22:36:

He Efa, gaat het weer? Moeilijk he die beginperiode?

Ik moet trouwens wel lachen om je avatar in combinatie met je bericht/noodkreet . Ik zie het je helemaal schreeuwen zo.

Dikke knuffel en hou vol. Het duurt niet eeuwig.

Haha, ja, die avater is hysterisch he? Ik durf te wedden dat zij wél rookt. Heel elegant en nonchalant. Misschien is het tijd voor een nieuwe. Misschien een gekke gedachtensprong, maar het doet me er wel aan denken dat roken voor mij toch stiekem ook wel écht een imago-ding is. Als ik zou moeten opschrijven wat roken me 'opleverde' zou dat echt een punt zijn: imago. En op een gedeelde 1e plek: de gezelligheid van samen een peuk roken.

Als ik mijn eigen woorden zo lees realiseer ik me dat ik dergelijk (kinderachtige) motivatie niet meer nodig heb. Wég ermee!
Tja en verder: vandaag gaat het echt SUPERGOED! Ik táál niet naar sigaretten. Misschien komt het omdat ik écht best wel druk ben en dat het verdriet van eerder deze week een beetje bekoeld is, maar op dit moment ben ik héél blij dat ik niet rook!

Hoe gaat het met de anderen?
Ik ben vorig jaar 10 maand gestopt geweest en heb onder het mom van "verdomme het is uit met mn vriend, ik ben dus heeeel erg zielig en ik mag eraan toegeven om een peuk/ een dag/ een week/een paar weken... te roken" een peuk gebietst... Hoe standaard.. Maar goed.

Ondertussen ben ik dus bezig om weer te gaan stoppen. Heb er nog 4, dan is het afgelopen...

Zie er wel tegenop. Die eerste periode was vorige keer niet zo erg, na een paar maanden vond ik het veel moeilijker...

Zal hier binnenkort dus wel vaker te vinden zijn!!!!
Hej Katootje! Dat klinkt een beetje als wat ik gedaan heb. Behalve dat het niet uit is met mijn vriend, maar crisis was er wel Verder ook behoorlijk gestopt en langzaam weer begonnen.

Mijn ervaring: deze keer is het minder moeilijk (vergis je niet: alsnog moeilijk hoor!).

Hoe lang doe jij over 4 sigaretten?
Nou, eerder rookte ik een pakje per dag, maar op dagen dat ik in de kroeg zat (woonde niet in Nederland en mocht inde kroeg nog roken) ook wel meer dan 2 pakjes... Rook nu een half pakje per dag, dus ga er zo 1 roken, na het eten 1 onderweg naar de bios, na de bios 1 en eventueel daarna nog 1, dus ik denk dat dat maar betekent dat vandaag gewoon mijn laatste dag moet zijn!
Heb trouwens een aantal posts gelezen, maar niet alles. Hoe lang ben jij nu gestopt?
Ik ben nu 3 1/2 week gestopt. En vier kilo aangekomen.

Maar manlief kreeg vandaag een brief dat hij 450.- in de maand minder salaris krijgt omdat hij door kanker al een jaar ziek is, dus we vallen vanzelf wel af als we op een houtje moeten bijten.

Maar goed dat ik gestopt ben. Ik had er nu toch geen geld meer voor.
Jeetje Zoeb, wat een vervelend nieuws. Sterkte. En natuurlijk ook gefeliciteerd met je 3 1/2e week!
Ow Zoebie wat een rottige toestanden allemaal... pfffff

Efa fijn dat het wat beter gaat!

Katootje, welkom aan boord! Tja , als ervaren sToppert weet je natuurlijk wat je te wachten staat dus ook dat je het af en toe opééns moeilijk kunt krijgen (vooral wanneer na de eerste periode de motivatie misschien een beetje weg is gezakt) In dat soort gevallen helpt het vaak om hier even een virtuele "opfrisser" te komen halen (althans, 't heeft mij wel geholpen)

Succes
Het valt me op dat bij alles wat ik doe er een belletje gaat dat ik dan daarna mag roken. Blijkbaar zit er in mijn systeem dat ik mijn hele dag rondom het roken heen plande.

Nou, das mooi. Dat hoeft dus lekker niet meer!

Vandaag gaat het prima! Geen moeilijjke momenten, NNico heeft vandaag niet veel te vertellen.

Zoebie, tja das K##! Maar wel gewoon volhouden!

Efa, het lijkt alsof je aan een improved model werkt! Cool! Daar hoort wellicht ook een andere avatar bij.

Kaatoo, wees welkom! Je hebt nu gemeld wanneer je gaat stoppen. Het vastzetten van een stopmoment vond ik de grootste stap tot nu toe!

Sartan, je lijkt het langst gestopt te zijn. Hoe blijf je op de lange termijn gemotiveerd?
Nelson, fijn dat het beter gaat! Hou er rekening mee dat je een aantal van deze dips te verstouwen krijgt. Als je weet dat ze eraankomen zijn ze niet minder vervelend maar kun je er wel beter mee "dealen"! Grappig dat je dat zegt van dat "belletje" want zo werkt het dus écht. Iedere separate situatie waarin je anders zou roken moet je "herconditioneren" --> zo gebeurde het dat ik pas twee jaar nadat ik gestopt was pas weer voor het eerst op het strand was en toen opeens trek kreeg in een peuk toen ik terug kwam van het zwemmen in zee ??!!! Heb er hartelijk om gelachen want weet hoe het komt natuurlijk. Maar zo moet je er wel naar kijken en het kan ff duren allemaal dus!

Het klopt wel dat ik van de vaste mensen hier het langst gestopt ben denk ik. Hoe ik gemotiveerd blijf? Omdat ik me elke dag realiseer hoe blij ik ben (echt) dat ik niet meer hoef. Dat ik niet meer afhankelijk ben en dus ook niet de hele dag bezig hoef te zijn met mijn volgende peuk. Dat ik niet meer stink. Niet meer grauw en geel ben. Niet meer naar adem hap bij een simpel sprintje.

Daarbij: nadat ik drie maanden gestopt was werd bij mijn moeder longemfyseem geconstateerd. Ze gaat hard achteruit. Is ondertussen al jaren gestopt met roken (was ze al jaren voor ik stopte) maar wel 20 jaar te laat natuurlijk. Als ik bij haar op bezoek ga en ik zie dat ze niets meer kan en letterlijk naar adem zit te happen heb ik echt verder geen peptalk meer nodig heur...

Goeiemorgen sToppers!

Aansluitend op de vraag van Nelson:

Sartan, heb jij nu, na zoveel tijd, nog wel eens een moeilijk of zelfs écht moeilijk moment? Dus dat je twijfelt of je er 1 zal opsteken?
Oh haha sorry! Kruiste mekaar!
Wat afschuwelijk voor je moeder Sartan. Sterkte. Knuffel. Ook voor ál die motiverende en lieve postings van je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven