Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Hey Salle, welkom hier!

De stopmethodes hier lopen nogal uiteen (we zijn net mensen soms ) Ik persoonlijk ben 2 jaar en 4 maanden terug "lauw turkey" gestopt.... Lauw omdat ik één nicotinepleister heb gebruikt maar daar werd ik zo beroerd van dat ik daar na een halve dag mee gestopt ben. Andere mensen zijn gestopt met behulp van Champix, kauwgom, hypnose etc etc.

Doorzettingsvermogen heb je helaas bij élke stopmethode nodig, moeilijke momenten krijgt iedere sTopper maar vaak helpt het om op dat soort momenten hier op het forum langs te komen voor wat tips, trucs, troostende woorden, zomaar een knuffel of een beetje broodnodige pep/ schop onder derriere.....

Als je van plan bent om te gaan stoppen (en daar lijkt het toch op want je hebt hier zomaar een berichtje geplaatst.. wie weet waar dat toe leidt..) bereid je dan in ieder geval heel goed voor op wat er komen gaat. Lees de openingspost die Anemoon met veel liefde heeft samengesteld aandachtig door, volg de links als je wilt voor nog meer informatie en hulp en ga ervoor!

Salle, ik ben morgen 3 weken gestopt. Cold Turkey.

Ik rookte 2,5 pakje (50 sigaretten!!!!!) per dag.

Als ik het even niet zie zitten kom ik hier altijd even klagen en dan krijg ik een heleboel virtuele hugs van iedereen en dan kan ik er weer even tegen

Doe je met ons mee?
Ik had gisteren op de meet na het eten opeens heel veel zin in een sigaret. Maar het was dan ook pas weer de eerste keer dat ik met een leuke groep was. Niet gedaan natuurlijk. Alleen toen ik even naar buiten liep om even een frisse neus te halen dacht iedereen dat ik ging roken.

Nee hoor ik heb niet gerookt. Alleen gesnoven en toen was er een Engel die me even wegtrok van die rokende massa.

Thanks Angel V.
Zoebie, ik had het al gehoord

Had al gevraagd op het meet verslag topic of Zoebie gerookt had Even controleren.
quote:Zoebie schreef op 01 november 2009 @ 10:30:

Ik had gisteren op de meet na het eten opeens heel veel zin in een sigaret. Maar het was dan ook pas weer de eerste keer dat ik met een leuke groep was. Niet gedaan natuurlijk. Alleen toen ik even naar buiten liep om even een frisse neus te halen dacht iedereen dat ik ging roken.

Nee hoor ik heb niet gerookt. Alleen gesnoven en toen was er een Engel die me even wegtrok van die rokende massa.

Thanks Angel V. Het is One!
Even een staande ovatie voor alle sToppers!!

Goed gedaan Zoeb! Het was ook wel lastig he? Kruip door, sluip door gisteren om te roken. Gelukkig waren er heul veul sta in de weggen

Jikkie, ik heb vandaag zo'n dag. Dinsdag 4 weken niet rokend. Bleegh, bleegh, bleegh. Maar Nico mooi een poepie laten ruiken!

Salle, hier een klein beetje hulp van nicotine pleisters. Zes dagen geloof ik en toen vergat ik ze. Moeilijke momenten blijven, maar zijn korter dan de momenten dat je blij bent dat je niet langer rookt!
Vandaag 3 weken niet gerookt. Nooit gedacht dat ik dat nog een keer zou kunnen zeggen, sta echt een beetje versteld van mezelf Mijn man heeft trouwens ook niet gerookt. We slepen elkaar door de moeilijke momenten heen.

Op naar week 4.
Goeiemorgen! Vandaag dag 13: morgen ben ik 2 weken rookvrij. Wat heerlijk Lapin, dat hij ook gestopt is. Mijn vriend rookt onverminderd door. Ook binnen. Hij wil gewoon echt (nog) niet stoppen. Vandaag word denk ik een lastige dag. Heb al dagen slecht geslapen, sta op de rand van een relatiecrisis, en deze week is het een jaar geleden dat een goede vriend overleed. Ik weet dat deze drie redenen eigenlijk gewoon 1 reden zijn, en dat dit rotgevoel ook nog eens wordt versterkt door het gebrek aan nicotine, maar voel me wel heel rot.

Ik ga vast verzinnen wat voor beloning ik mezelf ga geven als ik 2 weken gestopt ben... morgen.
Hallo,

Ik meld me ook maar weer eens.Ik kijk hier zo nu en dan ff rond.Veel nieuwe stoppers goed hoor!

Ik vandaag 17 maand rookvrij laatste maand wat minder met mijn gezondheid veel hoesten naar longverpleegkundige voor het sporten nu een pufje gekregen hielp de eerst keer direct dus dat is dan weer positief! Voor iedereen hier een knuffel!
Hoi allemaal, ik put er moed uit dat het jullie allemaal zo goed afgaat. Echt heel cool.

Ik heb, zoals gezegd, vrijdag avond mijn laatste sigaret gerookt. Ondertussen al weer veel moeilijke momenten verder (rokende klanten en echtgenote, woorden thuis, slecht slapen, onrustig gevoel, hoofdpijn, stappen, familie bezoek, ziekenhuis) kan ik met enige trots zeggen dat ik nu 2,5 dag niet gerookt heb! Gezien de 17 maanden van sigridje is dat wellicht wat weinig maar voor mij is het heel wat!

Ben nog steeds vol goede moed, roken is geen optie meer en Nico is een watje! Verder begin ik tot mijn verbazing nu al een fijner gevoel in mijn longen te krijgen! Ik hoest nog wel lekker, maar toch anders, minder benauwd of verkrampt of zo...

Het motiveerd mij in ieder geval wel!

Lapin, gefeliciteerd! Heel stoer!

JonnaX,

Efa, Nico gaat je zeker niet helpen! Het klinkt alsof je gewoon een knuffel nodig hebt!

Zoebie, Goed zo! Nu je deze moeilijke dag achter de rug hebt, kun je de volgende dagen ook wel aan.
Goeiemorgen sToppers! Goed bezig allemaal. Ik ben ook weer door mijn dip heen. Gister de 4 weken gepasseerd of de 5e week begonnen, klinkt nog beter!

Succes weer verder allemaal! Nelson, je 4e dag vandaag! Goedzo!!!
En Efa, vandaag een cadeautje kopen!! Vind het een extra cadeautje waard dat je het volhoudt terwijl er in je huis nog wordt gerookt! Nico gaat die rotsituaties niet voor je oplossen, realiseer je dat goed. Bedenk dat je bent gestopt omdat je dat wilde en dat als je er weer 1 opsteekt, je weer opnieuw door die 1e dagen/weken heen moet. En dat niet JIJ wilt roken, maar dat je VERSLAVING dat wil. En dat je nu bezig bent die verslaving de nek om te draaien. Sterkte. Knuffel (weet niet hoe ik dat symbooltje maak...)
Nelson! Way to go meid! Vandaag dus dag 4 voor jou. Het schijnt dat dit een lastige dag is, maar mocht dat voor jou ook gelden? Niet doen! Géén peuk! Nico sucks!

Het slechte slapen gaat voorbij en de dingen worden er echt niet beter of mooier van als je wel zou roken. Sterker nog, je voelt jezelf rot en schuldig!

Sigridje al 17 maanden een sTopper! Ik ben trots op je! Vervelend dat het wat gezondheid wat minder met je gaat, maar je slaat je er hartsikke goed door!

Jikkie, wij gaan (bijna) gelijk op. Vandaag is mijn vijfde week in gegaan

Efa, ik sluit me helemaal bij Jikkie aan. Wat lijkt het mij verschrikkelijk lastig om niet te roken als er binnen wel gerookt wordt. Man en ik zijn gelijk gestopt en motiveren elkaar dus ook heel regelmatig.

Vandaag is jouw derde week ingegaan

Salle, hoe is het met jou? Heb je nico in de vuilnisbak kunnen gooien?

Lapin, jouw man is ook gelijk gestopt met jou he? Gaat het hem goed af?

Zoebie! Gefeliciteerd met je FvdM award!! Nu je niet meer rookt helemaal dik en dubbel verdiend!

Adele, hoe is het met jou? Lukt het? Heb je steun, support of schoppen nodig?

Hou vol he? Je kunt het!

Boefus en Bubbles? Ik hoef niet te vragen hoe het met jullie is...... gewoon sToppers dus!
Hoi jonna.

Ja gaat goed ,ga de 4 de week in.

Groetjes
Ja Jonna!! We gaan gelijk op! Goed van ons!!!
Heel goed van jullie!

Nou uhm dag 4 ga ik wel redden!

ps, ik ben een man
quote:JonnaX schreef op 03 november 2009 @ 10:37:

Wat lijkt het mij verschrikkelijk lastig om niet te roken als er binnen wel gerookt wordt. Man en ik zijn gelijk gestopt en motiveren elkaar dus ook heel regelmatig.

Vandaag is jouw derde week ingegaan

De derde week! Dat klinkt goooooeeed! Ik heb nog geen cadeautje verzonnen maar ik denk dat ik de sigaretten die nog in mijn la op kantoor liggen vanavond aan mijn vriend ga geven, met een strikje er om heen. Da's óók een cadeautje. Ik heb ze bewaard omdat het zo fijn voelde dat ze er in ieder geval nog lagen voor het geval dat. Dat heb ik na 2 weken niet meer nodig.

Ik vind het inderdaad lastig dat hij nog binnen (!) rookt. Überhaupt dat hij nog rookt. Maar ja. Om hem nou te verbieden in zijn eigen huis te roken... vind ik ook zo weer wat. Wel héél goed dat je man ook gestopt is! Lijkt me heerlijk!
quote:jikkie23 schreef op 03 november 2009 @ 08:35:

En Efa, vandaag een cadeautje kopen!! Vind het een extra cadeautje waard dat je het volhoudt terwijl er in je huis nog wordt gerookt! Nico gaat die rotsituaties niet voor je oplossen, realiseer je dat goed. Bedenk dat je bent gestopt omdat je dat wilde en dat als je er weer 1 opsteekt, je weer opnieuw door die 1e dagen/weken heen moet. En dat niet JIJ wilt roken, maar dat je VERSLAVING dat wil. En dat je nu bezig bent die verslaving de nek om te draaien. Sterkte. Knuffel (weet niet hoe ik dat symbooltje maak...)Wat een lief berichtje! En het is waar: een sigaret lost mijn sores niet op. Maakt ze eigenlijk alleen maar erger. IK ben gestopt. En daar heeft verder niemand iets mee van doen. Fijn idee!
quote:Nelson schreef op 03 november 2009 @ 13:14:

ps, ik ben een man

Wél echt heel goed bezig Nelson! 4 dagen is niet niks. Wat zeg ik: vier dagen is al bijna een week! Al meer dan de helft in ieder geval! Keep up the good work!
Hier heb ik dat cadeau voor mezelf al gekocht voordat ik stopte met roken , een Burberry tas

Nelson geeft niets hoor (dat je een man bent).
Pffffff, ik lijk een beetje hyper zo met al die lachende en rollende smileys in mijn vorige bericht. Sorry.
quote:lapin schreef op 03 november 2009 @ 14:54:

Hier heb ik dat cadeau voor mezelf al gekocht voordat ik stopte met roken , een Burberry tas

Hahahaha, dat kan ik niet betalen. Wat zég ik: dat wíl ik niet eens betalen Mijn cadeautjes aan mezelf zijn meer van het kaliber: nieuwe veters in mijn schoenen
Ja maar Efa, jij mag nog wat leuks voor jezelf kopen. Ik mag dat, door die Burberry tas, de komende 2 jaar niet meer doen
Hahaha, helemaal niet? Da's ook ernstig!

Hoe gaat het met de rest hier? Allemaal nog gestopt?
Had ik al gezegd dat ik stoppen met roken oervervelend en bloedirritant vind? Nico is calling me, luid en duidelijk. En mán wat ben ik chagrijnig! En ik wil huilen, als klap op de vuurpijl...

*gromgromgromgrom*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven