Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Nelson en Sartan, thanks!! Ik heb dat moment inderdaad ook duizend keer voor me uitgeschoven, en was me al wel mentaal aan het voorbereiden op het stoppen, maar je moet toch een keer bepalen wanneer het genoeg is.. En gister dacht ik: als ik het nou op het forum zeg, mag ik niet meer terug, dus heb het thuis ook maar meteen verteld gisteravond, dus ik moet nu wel. (heb ook geen peuken meer thuis dus dat scheelt)

Moest vandaag alleen dus wel vroeg op om de dokter te bellen (niet voor het roken) want heb zo'n dokter die je alleen tussen 8 en 9 kunt bellen. ZIt hier nu dus heel erg wakker te zijn achter mn laptop, veel te vroeg op een dag waarop je niet moet werken, en Nico vindt me geloof ik erg leuk en vraagt steeds of ik meega naar buiten (mag binnen niet roken )

Efa, heb ondertussen even bijgelezen en het schiet dus al lekker op! Goed bezig

Zoebie: sterkte!
quote:Kaatootje schreef op 05 november 2009 @ 17:00:

Heb trouwens een aantal posts gelezen, maar niet alles. Hoe lang ben jij nu gestopt?

Iets langer dan 2 weken.

Jij ondertussen ook gestopt? Hoe gaat het?
[quote]efa schreef op 06 november 2009 @ 09:54:

[...]

Iets langer dan 2 weken.

Jij ondertussen ook gestopt? Hoe gaat het?[/quote]

Message to self: .... Eerst alles lezen, dan pas regageren.

Goed bezig!
quote:Kaatootje schreef op 06 november 2009 @ 09:12:

ZIt hier nu dus heel erg wakker te zijn achter mn laptop, veel te vroeg op een dag waarop je niet moet werken, en Nico vindt me geloof ik erg leuk en vraagt steeds of ik meega naar buiten (mag binnen niet roken )

'Mee naar buiten gaan' associeer ik heel kinderachtig met ouderwets brommers kiek'n. Dus alleen en enkel als Nico dát wil mag je met hem mee naar buiten...
Ik ben inderdaad gestopt. Heb gisteravond om 22:15 mn laatste peuk gerookt!!
Oh enne, Nelson: dit klinkt goed zeg! Ben je een week gestopt ondertussen? Dat vind ik écht knap. Moet je kijken wat een verschil tussen wat je nu typt en hoe het vorige week was!

(En improved model klinkt goed. Een beetje efa2.0-achtig!)
@Katootje: GOEDZO! Dan zit je ondertussen al bijna op 12 rookvrije uren!
Haha, ben bang dat Nico geen interesse heeft in brommers kiek'n!

Ben zelf ook niet echt een held in het alles lezen, maar ga toch proberen het allemaal een beetje bij te houden nu!
"brommers kiek'n" hahaha da's lang geleden dat ik die uitdrukking voor het laatst gehoord heb...

Alles goed met iedereen? Fijn weekend en Nico is een loser!

Had zin om de kroeg in te gaan, maar iedereen daar rookt en na één dag is dat toch teveel verleiding... Dus ben in plaats daarvan maar tv aan het kijken met chips en bier :s

Maar: ik ben nu officieel 24 uur gestopt!!!!! 1e dag overleefd... :D
Goed gedaan Katootje! En wat een goed besluit van je om de verleiding te weerstaan en thuis te blijven!

Vandaag 1 maand niet gerookt! Yeah!

Hoe is het met alle sToppers?

Een heel fijn weekend!
Ha Kaatootje goed gedaan! En je zit nu alweer bijna aan de 36 (lang leve de slaap)

Klopt! Zo naar de startersdag van de kvk, niet heel veel zin in, vooral vanwege stations=wachten=peuk zal het wel overleven!

Mijn tong voelt heel raar trouwens en mn bier smaakte ook niet gister, komt dat iemand bekend voor????
Goedzo Katootje! En Goedzo Jonnax! Allebei mooie mijlpalen!

Ik heb vandaag een superdrukke dag (moet ongeveer een miljoen woorden produceren én inkopen doen voor een feest) waarbij ik tóch veel stil zal zitten (hoera voor de computer) en ik wéét dat ik ga willen roken. Zowel achter de computer als op het feestje later vandaag. Maar weet je wat. Ik doe het gewoon niet.

Maak er een mooie dag van!
quote:Kaatootje schreef op 07 november 2009 @ 09:28:

Mijn tong voelt heel raar trouwens en mn bier smaakte ook niet gister, komt dat iemand bekend voor????

Ja! Een soort (ranzige) tintel. Misschien zijn het teruggroeiende smaakpapillen

De trein... ook zo'n 'first'. Succes vandaag!
.... Nog steeds gestopt én hard aan het werk zoals gepland! Hoera!

Hoe vergaat het jullie vandaag?
Gisteravond op pad geweest. Ik werd er toch wel wat narrig van dat mevr. Nelson ging roken....

Maar ik heb niet gerookt en daarmee nu dus 1 week rookvrij!

Trouwens, zoenen brommers kieken (lol) als niet roker is veel leuker!
Is mevr. Nelson ook gestopt maar gister weer begonnen of rookt ze gewoon door?

Ik vind het dus ook behoorlijk irritant ondertussen dat vriend doorrookt. Wat zeg ik: ik verwijt het hem nog net niet (... zegt de vrouw die altijd mocht bietsen van haar lief en juist die sigaretten samen zo fantastisch vond). Ik denk steeds: jezus, die sigaretten zijn echt niet goed voor je, stop er toch mee... Maar ik zeg er maar niks van, dat lijkt me een garantie voor niet-stoppen

Brommers kiek'n... ach ja, het blef mooi *met zwaar Drents accent*
quote:efa schreef op 07 november 2009 @ 16:48:

Is mevr. Nelson ook gestopt maar gister weer begonnen of rookt ze gewoon door?

Vroeg ik me inderdaad ook af!

Knap dat jullie het allebei toch doen, terwijl je partner doorrookt, dapper hoor!
Efa hoe krijg je die quotes zoals ze horen? Want zoals bij mij ziet het er ni uit... Ben nog een beetje nieuw hier..
Je hebt het al bijna goed gedaan, alleen aan het eind van je tekst moet je [/quote] laten staan. Dan issie helemaal mooi!

*waanzinnige kater van gisteravond, nu weer verder typen aan megaklus, maar NIET GEROOKT! Hoera!*
Mijn vrouw rookt gewoon door. Aan de ene kant vind ik dit lastig en jammer, maar aan de andere kant...

Ik denk dat mijn lief eerder haar stoppoging op zou geven dan ik. Op het moment dat je samen stopt en 1 van de twee geeft het op, tja dan is het voor de ander extra moeilijk. Ik wil stoppen, for life en ik wil daarin niet afhankelijk zijn van mijn omgeving. Veel mensen om mij heen roken en flink ook!
Dan kunnen we elkaar de hand schudden. Die laatste twee zinnen gaan ook op voor mij.

Vriend vertrekt morgen: hij gaat een week op vakantie. Dan is mijn huis dus een week rookvrij! Wat zal dat lekker zijn... Gisteravond op mijn feestje heb ik iedereen in de de keuken laten roken: een mooi compromis tussen in de woonkamer (that's a nono) en het balkon (dat vind ik als verse ex-roker dan weer zielig). Vanochtend was het hier weliswaar een schitterende teringbende, maar het rook niet naar asbak: superfijn!
Wat goed dat je er ook op zo'n avond van afblijft!

Dit weekend heb ik het dus maar niet geprobeerd om de kroeg in te gaan.. Maar vanaf volgende week zien we wel weer verder.. Deze week start ik bij een tijdelijke baan, waar ze me dus niet gaan kennen als roker.. (nou hoop ik stiekem wel dat ze niet allemaal roken daarzo!!)

Maar goed, ik heb 60 uur overleefd, dus meer kan ook! En moet onderhand gaan tellen in dagen, want anders wordt het rekenwerk

En eh same hier: al mijn vriendinnen en hun vriendjes roken.. 1 van de vriendjes wil stoppen met oud en nieuw, en een andere vriend van me denkt er ook over, maar de rest zal nog wel even duren.....

Ik heb zelf geen vriend dus dat scheelt weer... Woon tijdelijk bij mn ouders en hier wordt gelukkig niet binnen gerookt... (Wat dus betekende dat ik altijd op straat stond te roken in de regen/sneeuw/kou maar wat de beslissing om niet te roken voor nu wel makkelijker maakt..

Zo wat een lulverhaal weer op de vroege morgen (ja ben net uit bed ) maar goed, ben alleen thuis en mijn hond luistert al lang niet meer hehe, dus ik ga m maar eens uitlaten, hij ook weer blij!
Katootje en Nelson, hartstikke goed. Zeker als je partner gewoon door blijft roken lijkt het me bijna niet te doen. Mijn man is tegelijk met mij gestopt en dat stimuleert me wel om niet te roken. Dan zou ik me namelijk ook nog ontzettend schuldig voelen t.o.v. hem. Stel je voor dat hij door mijn toedoen weer zou beginnen met roken, dan zou het mijn schuld zijn voor miijn gevoel.

Nou ja, lange warrige monoloog, maar wel duidelijk, hoop ik

Efa, met jou gaat het ook beter he?

Ik ben vandaag terug gekomen van een paar dagen Barcelona. En dat was best moeilijk. Ik heb hele leuke dagen gehad, maar het weer was heel mooi dus we zaten vaak op een terrasje met een drankje of een kop koffie. En daar hoort voor ons natuurlijk nog steeds een sigaret bij. Nou ja, niet gedaan dus en vandaag zijn we precies 4 weken gestopt.

Iedereen weer een rookvrije week toegewenst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven