Gezondheid alle pijlers

Terug naar Microgynon 30

22-08-2010 15:51 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 6 jaar slik ik de pil. Ik kreeg Microgynon 30 voorgeschreven door mijn huisarts, pil een aantal jaren geslikt en hiermee nooit problemen gehad.

Nadat de verzekeringsmaatschappijen overgingen tot het voorschrijven van de meest goedkoopste variant begon de ellende:

- Andere 'menstruatie'

- Veel minder zin in sex

- Overgeven als ik in week 2 een keer de pil ben vergeten en dan de dag erna twee pillen slik.

- Meer puistjes.

Ik ben na een tijdje geswitcht naar een lichtere pil (weet niet of het de zelfde fabrikant was), maar hier kreeg ik last van doorbraakbloedingen tijdens het doorslikken (bij de tweede maand doorslikken al, dit ook nooit gehad bij microgynon 30).

Dus deze pil, al snel aan de kant gegooid en terug naar de vorige zwaardere.

Nu wil ik graag terug naar de Microgynon 30. Herkent iemand zich in deze klachten en ben je weer terug naar de Microgynon, of zei je huisarts dat het onzin was, en dat je maar tevreden moest zijn met je huidige pil?

Ik begrijp wel dat de verzekering het niet dekt (deden ze toch al niet, maar vooruit). Dit is geen probleem, ik wil gewoon graag mijn oude pil terug!
Ik wil ook een motto
Geen ervaring maar ik lees even mee, ik wil binnenkort ook afspraak maken, altijd microgynon gehad en kreeg laatste paar jaar steridril.. en wil nu weer terug naar microgynon
quote:imikgirl schreef op 22 augustus 2010 @ 15:51:

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 6 jaar slik ik de pil. Ik kreeg Microgynon 30 voorgeschreven door mijn huisarts, pil een aantal jaren geslikt en hiermee nooit problemen gehad.

Nadat de verzekeringsmaatschappijen overgingen tot het voorschrijven van de meest goedkoopste variant begon de ellende:

- Andere 'menstruatie'

- Veel minder zin in sex

- Overgeven als ik in week 2 een keer de pil ben vergeten en dan de dag erna twee pillen slik.

- Meer puistjes.

Ik ben na een tijdje geswitcht naar een lichtere pil (weet niet of het de zelfde fabrikant was), maar hier kreeg ik last van doorbraakbloedingen tijdens het doorslikken (bij de tweede maand doorslikken al, dit ook nooit gehad bij microgynon 30).

Dus deze pil, al snel aan de kant gegooid en terug naar de vorige zwaardere.

Nu wil ik graag terug naar de Microgynon 30. Herkent iemand zich in deze klachten en ben je weer terug naar de Microgynon, of zei je huisarts dat het onzin was, en dat je maar tevreden moest zijn met je huidige pil?

Ik begrijp wel dat de verzekering het niet dekt (deden ze toch al niet, maar vooruit). Dit is geen probleem, ik wil gewoon graag mijn oude pil terug!En dat vind je zelf niet erg veel?
Als je bereid bent zelf te betalen, kun je gewoon de Microgynon krijgen hoor. Een huisarts zal dat denk ik gewoon doen, waarom niet?

Toen ik Microgynon 30 had, kreeg ik idd het huismerk (gratis) maar nu ik Microgynon 50 krijg, krijg ik altijd de echte Microgynon. Misschien dat daar geen huismerk voor is o.i.d. Het kost me maar een bijbetaling van 3,50 per 6 maanden.
Die steridril heb ik ook gehad! En de lichtere pil was van Sandoz.
Ik wil ook een motto
@ daffyduck

Wat bedoel je precies met; en dat vindt je zelf niet echt veel?
Ik wil ook een motto
In 1 week 2 keer de pil vergeten lijkt me. Dat is wel een beetje slordig... Maar daarvan braken? Dat is wel heel vreemd hoor, nooit van gehoord.
Ik denk toch echt dat ze bedoelt dat als ze in de tweede week van de 'cyclus' de pil vergeet en de volgende dag er dus twee neemt (dat kan), ze dan gaat braken.
In week 2 is het (volgens de bijsluiter in ieder geval) geen probleem, als je een dag de pil vergeet, dat je deze binnen 24 uur nog mag nemen (waarbij het bij de andere weken binnen 12 uur moet zijn).

Dit betekent dus dat je eenmalig twee pillen tegelijkertijd slikt in deze week.

Dus nee, ik vergeet niet regelmatig de pil, en mik dan gelijk de rest van de strip maar naar binnen Het staat misschien wat krom in de OP.

Het is allemaal conform de bijsluiter!
Ik wil ook een motto
@Elmira

yep, dat is het probleem!
Ik wil ook een motto
Ik heb precies hetzelfde gehad met een imitatie Microgynon30.

De hormonen zijn precies hetzelfde (schijnt), maar de hulpstoffen niet! En daar zit het hem in. Je zou denken dat zulke mini hoeveelheden niets uitmaakt maar ga maar na wat voor kleine mini hoeveelheid van hormonen je maar nodig hebt om geen eisprong te krijgen! Kortom, ook mini hoeveelheden kunnen een mega verandering teweegbrengen. Bij mij was het: constant spotting, geen libido, ook bijna geen gevoel meer bij erogene zones en puistjes in gezicht.

Met Stediril30 was het beter, maar nog steeds niet optimaal.

Aangezien de huisarts gewoon Microgynon30 had voorgeschreven heb ik bij de apotheek gemeld dat ik dat dan ook gewoon wil krijgen en niet iets anders. Werd niet moeilijk over gedaan en ook gewoon vergoed door de verzekering.

Overigens is het van vrouw tot vrouw wel verschillend welke pil goed bij je past. Bij ons is dat toevallig Microgynon30, maar mijn zus zweert bijv weer bij Stediril.
Ik vind het vreemd: in de merkpil en de generieke pil zitten dezelfde werkzame stoffen. Alleen de vulstof is anders.

Zou het zeker met je huisarts bespreken. Heb je dat al eerder gedaan? Gelet op je verhaal vermoed ik van niet: waarom niet? Hij/zij kan je het best helpen.
slik idd sinds een paar jaar ook het huismerk pil, heb hiervoor altijd microginon 30 gehad, kreeg na 1 maand deze pil geslikt te hebben al meteen last van acne (heb hier nog nooit last van gehad) ben hiervoor onder behandeling geweest, het is wel beter maar nog steeds niet helemaal over, heb ook last gekregen van pigment vlekken, de huisarts blijft volhouden dat het wel aan de pil kan liggen, maar dat de samenstelling hetzelfde is. Ben blij dat er dus meer mensen zijn die andere verschijnselen hebben gekregen van de pil.
@ Hermes,

Dit heb ik wel gedaan, met zijn plaatsvervanger (ze hebben een gedeelde praktijk).

Deze zei inderdaad dat het niet uit moest maken vanwege dezelfde generieke stoffen. Ik heb toen opgemerkt dat de hulpstoffen anders kunnen zijn en dat ik daar op reageerde, maar deze kans leek hem zeer onwaarschijnlijk. Hij zei dat ik wel een lichtere pil kon krijgen, en heeft mij deze toen voorgeschreven.

Even het tijdspad:

Microgynon 30

Vervanger xxx 30

Kreeg klachten, naar huisarts, kreeg een lichtere pil

Andere klachten, die duidelijk bij de bijwerkingen stonden van de lichtere pil, ben na enkele maanden weer overgegaan op de zwaardere surrogaat pil, omdat deze klachten minder erg waren. Hier had ik een nieuw recept voor nodig, maar dit kreeg ik bij de doktersassistent. Heb toen de huisarts niet gezien.

Oude pil-klachten zijn weer terug, en heb aankomende week een afspraak bij de dokter.

Ik wilde graag weten of er soortgelijke ervaringen zijn, zodat ik me goed voor kan bereiden ten opzichte van het huisartsbezoek.
Ik wil ook een motto
Ik heb ook problemen gehad met de goedkopere versie van een ander merk. Kreeg standaard in de stopweek een hevige migraine aanval. Van de apotheek hoorde ik dat heel veel vrouwen verschillende klachten hadden gekregen, die ze bij de echte microgynon niet hadden. Ik heb de situatie aan mijn huisarts uitgelegd en krijg nu zonder problemen de microgynon 30 "op medisch advies" (dit moet erbij vermeld zijn anders moet de apotheek het goedkopere merk geven). Dikke onzin, uiteindelijk betaal je het nu toch zelf en de arts kan een (telefonisch) consult in rekening brengen.
Dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik ben blij dat ik in ieder geval niet de enige ben en dat de huisarts mij alsnog deze pil gewoon kan voorschrijven!
Ik wil ook een motto
quote:imikgirl schreef op 22 augustus 2010 @ 15:51:

....................................

...................................

- Andere 'menstruatie'

- Veel minder zin in sex

- Meer puistjes.

Vraag me toch altijd af als mannen deze klacht zouden hebben bij hun anticonceptie, of dat dan ook zo zou worden 'weggewuifd' door de (heren) doktoren....
Bij mij ook dezelfde problemen. Kreeg opeens een ander merk pil, volgens de apotheker was de werking precies hetzelfde alleen goedkoper. Ik kreeg last van doorbraak bloedingen. Na een gesprek met de huisarts weer terug gezet op de microgon 30 en ook duidelijk op het recept gezet dat het niet veranderd mag worden.

Met de zorgverzekering geen problemen gehad.
Wat het kan zijn is dat je beter op het progestageen hormoon in de Microgynon 30 reageert dan op die in de generieke pil. Da's niet ethinylestradiol (daarvan zit in al deze soorten pil 30 microgram) maar een ander hormeen en dat verschilt per pilsoort.
Toevallig heb ik vrijdag opniew de pil gehaald, en ik kreeg gewoon weer Microgynon mee ipv het goedkopere merk. De apotheker vertelde me dat de Micro weer opgenomen is in het verzekeringspakket. (Kan allicht nogal verschillen met wat voor verzekering je hebt) Misschien dat dit voor jou ook wel weer van toepassing is?
Vooral last van spotting bij het gebruik van stediril en de merkloze variant. Bij microgynon 30 had ik dit niet. Ik dacht nog dat het aan mijn leeftijd (40+) lag maar de apotheker/doktersassistente vertelde dat het wellicht door de andere hulpstoffen komt en ik bij een nieuw recept gewoon weer microgynon kan krijgen. Ben ik zeker van plan!
Ik herken het helemaal! Had zo opeens ook last van zeurende hoofdpijn voordat ik ongesteld moest worden (en tijdens). Ik heb gewoon huisarts gebeld, kreeg uiteraard assistente aan de lijn. Die heeft het direct serieus genomen en doorgegeven aan de apotheek, heb nu weer gewoon M30, zonder problemen!! Dus gewoon ff bellen!
Ze hebben dit geintje ook mij uitgehaald.

En ik werd super misselijk van deze goedkope variant en had veel buikpijn.

Ik heb de dokter gebeld en die heeft mij terug gezet op de Microgynon 30. Maar ik moet de pil nu wel zelf betalen. Ongeveer 20 euro in de 3 maand dacht ik zo!?
hai,

ik heb ongveer 8 jaar microgynon 30 geslikt. Toen heb ik na een half jaar pil vrij een mirena spiraal gekregen. Dit was echt verschrikkelijk! inbrengen deed geen zeer maar wat een bijwerkingen! eruit gehaald en direct dezelfde dag met microgynon 30 begonnen. Een week voor stop week veel gebloed en in de stop week niets. nu heb ik ontzettend last van zere borsten jeukende tepels, grotere borsten opgeblazen buik en ontzettend moe..iemand hier ervaring mee?
Ik heb jarenlang Microgynon 30 geslikt, kreeg ook een goedkopere variant van de apotheek. Heel lang met pijnlijke borsten gelopen. Pas na een tijd linkte ik het aan die goedkopere variant. Sinds een paar maanden weer terug naar Microgynon 30 en geen last meer....

Overigens wordt Microgynon bij mijn verzekering nog wel vergoed (CZ).
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven