Wij leven met chronische pijn - kletstopic vervolg

vrijdag 20 september 2019 om 20:20
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".

donderdag 3 oktober 2019 om 10:49
Bericht niet gezien.
Die dingen, goede slaap, rust en ontspanning, helpen bij mij wel. Die ik dit niet, zijn mijn klachten wel veel erger.
Maar over gaan alle klachten er natuurlijk niet van. Bovendien ben je door de hoeveelheid rust die ik dan moet nemen en meerdere hier, zeer beperkt in mijn kunnen. Wat weer mentale pijn geeft.
Die dingen, goede slaap, rust en ontspanning, helpen bij mij wel. Die ik dit niet, zijn mijn klachten wel veel erger.
Maar over gaan alle klachten er natuurlijk niet van. Bovendien ben je door de hoeveelheid rust die ik dan moet nemen en meerdere hier, zeer beperkt in mijn kunnen. Wat weer mentale pijn geeft.

donderdag 3 oktober 2019 om 10:51
Natuurlijk is dat ook een beetje een open deur, maar het is niet DE oplossing.Gele_Suikerspin schreef: ↑03-10-2019 10:49Bericht niet gezien.
donderdag 3 oktober 2019 om 11:05
Bij mij helpt het voor 70% wel mee aan de oplossing.
En dat vind ik best veel.
Maar ik heb het nu over mezelf.
Dus dat hoef je niet te betrekken op jou. Het lijkt alsof dit soort onderwerpen jou extreem raken? Er zijn verschillende mensen en ook verschillende soorten aandoeningen/pijn hier.
Dat mij rust, ontspanning, slaap wel veel oplevert, betekent niet dat dit voor jou ook zo is of je iets fout doet ofzo.
In het algemeen denk ik, dat in Nederland erg het effect van slaap, rust, ontspanning word onderschat.
Ik wil niemand kwetsen, maar ik mag ook mijn mening geven. En onderling kunnen we anders denken. Anders denken en er voor elkaar zijn, zijn dingen die naast elkaar kunnen gaan.

donderdag 3 oktober 2019 om 11:21
Van deze buurman heb in zijn 06 niet dus ik kan hem niet appen. Misschien moet ik toch maar eens aan gaan bellen of we geen middenweg kunnen vinden want ik ben er gewoon extra medicijnen door aan het nemen ondertussen. Ik snap heel goed dat er verbouwd moet worden maar het houd niet op. Het zou heel fijn zijn als ik gewoon af en toe even rustig kan zitten.
Mijn benen zitten verder niet goed aan mijn lijf. Lopen kost moeite en doet pijn.
Suikerspin

Mijn benen zitten verder niet goed aan mijn lijf. Lopen kost moeite en doet pijn.
Suikerspin

donderdag 3 oktober 2019 om 11:26
Ah, ok.
Ik heb het niet gezien, dus kan de intentie niet beoordelen.
Deels is het een open deur, want voldoende rust en goed slapen is natuurlijk goed voor iedereen. Zonder rust kom ik de dag echt niet door. Maar het is natuurlijk niet dé oplossing voor alles. Al is het maar omdat mensen met pijn vaak slecht slapen door de pijn.

donderdag 3 oktober 2019 om 11:36
Het raakte mij juist niet. Ik betrok het ook totaal niet op mezelf. Het was niet de bedoeling die indruk te wekken. Daarom benoemde ik het ook als open deur want natuurlijk werkt rust en ontspanning positief door op pijn. Ik heb het er niet voor niets ingestampt gekregen van mijn MD. Voor jou werkt het 70%, voor mij iets minder maar evengoed werkt het ook.Gele_Suikerspin schreef: ↑03-10-2019 11:05Bij mij helpt het voor 70% wel mee aan de oplossing.
En dat vind ik best veel.
Maar ik heb het nu over mezelf.
Dus dat hoef je niet te betrekken op jou. Het lijkt alsof dit soort onderwerpen jou extreem raken? Er zijn verschillende mensen en ook verschillende soorten aandoeningen/pijn hier.
Dat mij rust, ontspanning, slaap wel veel oplevert, betekent niet dat dit voor jou ook zo is of je iets fout doet ofzo.
In het algemeen denk ik, dat in Nederland erg het effect van slaap, rust, ontspanning word onderschat.
Ik wil niemand kwetsen, maar ik mag ook mijn mening geven. En onderling kunnen we anders denken. Anders denken en er voor elkaar zijn, zijn dingen die naast elkaar kunnen gaan.
Dus ik betrok het niet op mezelf

donderdag 3 oktober 2019 om 12:34
Ja, ik heb bijvoorbeeld afgelopen nacht bijna niet geslapen door de pijn. Met als gevolg: nóg meer pijn. Dat lost het dan niet erg op.Doro75 schreef: ↑03-10-2019 11:26Ah, ok.
Ik heb het niet gezien, dus kan de intentie niet beoordelen.
Deels is het een open deur, want voldoende rust en goed slapen is natuurlijk goed voor iedereen. Zonder rust kom ik de dag echt niet door. Maar het is natuurlijk niet dé oplossing voor alles. Al is het maar omdat mensen met pijn vaak slecht slapen door de pijn.
Natuurlijk helpt rust en ontspanning iets. Maar Ja, er moet ook gewerkt, geleefd, gegeten worden enz.
En bij ons is het zo dat als we zóveel rust nemen om de pijn enigzins binnen de perken te houden, er verder niets meer kan.
En tsja, dan wordt het leven zonder pijn wel heel kort, als ik geen geld kan verdienen om boodschappen te doen, niet meer kan koken ( want ik moet rusten om de pijn acceptabel te houden) enz.
Dus dat lijkt me, niet echt een optie.
Ik trap maar weer eens een open deur in: het gaat om de balans. En die ligt bij iedereen anders. Voor mij, voor Lise, voor GS.
Dat maakt de ene pijn niet minder erg of erger dan de andere.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
donderdag 3 oktober 2019 om 12:41
Ja, klopt enigszins wel bij mij. Ik ben uiteraard niet genezen zodra ik voldoende slaap, rust en ontspanning neem maar als ik deze 3 invoer (wat echt 50% van de tijd niet eens toepasbaar is) voel ik mij stukken beter. Ik was altijd een bezige bij en heb met revalidatie echt moeten leren verplicht af en toe op mijn kont te gaan zitten. Ik vond daar echt geen past aan, en zei dan ook 'hoe lang dan!' en dat moest dan minstens 10 minuten. Zat ik dan 10 minuten lang op mn klok te kijken wanneer ik weer mocht.
Zelfde geld voor voldoende slaap, zonde van mijn tijd toch, dutjes doen en op tijd naar bed? Zat ik dan 'met luciferstokjes' mijzelf wakker te houden en vervolgens s' nachts geen oog dicht te kunnen doen.
Zelfde geld voor voldoende slaap, zonde van mijn tijd toch, dutjes doen en op tijd naar bed? Zat ik dan 'met luciferstokjes' mijzelf wakker te houden en vervolgens s' nachts geen oog dicht te kunnen doen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
donderdag 3 oktober 2019 om 13:02
Dankje.YellowLemon schreef: ↑03-10-2019 11:21Van deze buurman heb in zijn 06 niet dus ik kan hem niet appen. Misschien moet ik toch maar eens aan gaan bellen of we geen middenweg kunnen vinden want ik ben er gewoon extra medicijnen door aan het nemen ondertussen. Ik snap heel goed dat er verbouwd moet worden maar het houd niet op. Het zou heel fijn zijn als ik gewoon af en toe even rustig kan zitten.![]()
Suikerspin![]()
En lijkt me slim te overleggen en afspraken te maken.
Ik vind door de weeks tot 23uur echt de max. Maar vind dat al behoorlijk laat.
Welk voorstel is voor jou haalbaar?
Door de weeks van 8 tot 21uur
En in het weekend van 9 tot 23uur ?
Lastig te bepalen wat 'normaal' is.
donderdag 3 oktober 2019 om 13:11
Hier kan dus inderdaad weinig. Dat is mijn manier. Maar maakt mij wel zeer beperkt qua activiteiten. Hoe meer ik doe, hoe meer pijn. Maar inderdaad hier zijn allemaal verschillende personen en ook verschillende pijnen wellicht.lientje69 schreef: ↑03-10-2019 12:34Ja, ik heb bijvoorbeeld afgelopen nacht bijna niet geslapen door de pijn. Met als gevolg: nóg meer pijn. Dat lost het dan niet erg op.
Natuurlijk helpt rust en ontspanning iets. Maar Ja, er moet ook gewerkt, geleefd, gegeten worden enz.
En bij ons is het zo dat als we zóveel rust nemen om de pijn enigzins binnen de perken te houden, er verder niets meer kan.
En tsja, dan wordt het leven zonder pijn wel heel kort, als ik geen geld kan verdienen om boodschappen te doen, niet meer kan koken ( want ik moet rusten om de pijn acceptabel te houden) enz.
Dus dat lijkt me, niet echt een optie.
Ik trap maar weer eens een open deur in: het gaat om de balans. En die ligt bij iedereen anders. Voor mij, voor Lise, voor GS.
Dat maakt de ene pijn niet minder erg of erger dan de andere.
Mijn intensie is nooit, vergelijken. Dat weet iedereen hoop ik. Gewoon delen hoe ik het leven doorkom.
Hoe meer ik doe, hoe meer pijn.
Hoe meer rust, hoe minder pijn.
Maar inderdaad dan kan zware boodschappen en werk en sport en, en, en. Niet. En daardoor is mijn wereld zeer klein.
donderdag 3 oktober 2019 om 13:14
Ik heb eerst lang doorgelopen met pijn en het geprobeerd zo te handelen naast alles wat bij het leven hoort. Maar hierdoor totaal burn-out en depressief geraakt.
Dus nu is dit mijn manier. Klein leven. En voor mij is dit natuurlijk soms pijnlijk, want ik wil ook mee dien met de maatschappij. Maar zo ben ik meer in balans.
Dus nu is dit mijn manier. Klein leven. En voor mij is dit natuurlijk soms pijnlijk, want ik wil ook mee dien met de maatschappij. Maar zo ben ik meer in balans.

donderdag 3 oktober 2019 om 13:39
Ik ben opzich niet zo moeilijk, als in je wil een keer iets af krijgen en je bent tot 12 uur bezig. Je gaat je gang maar.Gele_Suikerspin schreef: ↑03-10-2019 13:02Dankje.
En lijkt me slim te overleggen en afspraken te maken.
Ik vind door de weeks tot 23uur echt de max. Maar vind dat al behoorlijk laat.
Welk voorstel is voor jou haalbaar?
Door de weeks van 8 tot 21uur
En in het weekend van 9 tot 23uur ?
Lastig te bepalen wat 'normaal' is.
Het is meer, er komt geen einde aan het geluid zeg maar. Er is geen moment van rust waar ik van uit kan gaan.
Dus aan de ene kant wil ik hem eigenlijk gewoon graag zijn 06 vragen. Dan kunnen we gewoon een ochtend en een middag stille klusjes afspreken of hij kan me even waarschuwen als het heftig word.
Maarrr ik heb hele slechte ervaringen met mijn 06 aan buren geven. Het is geen verre vriend die je kan ghosten als ze heel tokkie blijken te zijn. En dan krijg je van die berichtjes waar je sociaal omheen probeert te manoeuvreren omdat iemand weer eens met zijn neus in de poedersuiker valt (waarom is dit al mijn 2e buurman die dat doet?) en je die toch weer aan wil kunnen kijken de volgende dag omdat ze ook een kind hebben enzo.
Ik denk teveel na mensen.
anoniem_291865 wijzigde dit bericht op 03-10-2019 14:15
8.19% gewijzigd
donderdag 3 oktober 2019 om 14:02
suzyqfive schreef: ↑02-10-2019 20:46Welke maat moet je hebben? Was vanmiddag bij die Hema bij de primark en daar hing vlak voor sluitingstijd om 18:00 nog een gele in L en nog een heleboel blauwe en groene in alle maten. Heb er zelf een bij wehkamp besteld, die is van Miss Etam, daar zou je ook nog kunnen kijken (bij miss Etam zelf dan want bij wehkamp had ik de laatste in 42. Daar pas ik nu wel weer in qua armen en schouders, hoop alleen dat mijn borsten ook mee willen![]()
Ik heb wel (X)XL nodig, denk ik. En aangezien het nu echt winterweer wordt, laat ik het maar even. Als het goed is, zijn er vandaag ook regenjassen bij de Aldi, daar rijd ik nog even langs. Die is wel waterafstotend, dat helpt vaak niet voldoende bij een goede bui.
Later is nu
donderdag 3 oktober 2019 om 14:04
Als je niet aan durft te bellen: briefje in de deur. Daarna woningbouwvereniging. Briefje kun je ook overslaan en gelijk naar de verhuurder, maar ik vind zelf aanspreken altijd wel zo netjes.YellowLemon schreef: ↑03-10-2019 01:16Stel, het is 1 uur s nachts en je wil slapen maar je hoort nog steeds klusgeluiden... wat zouden jullie dan doen?
Ik dacht dat ik gestoord overgemotiveerd was. Zou bijna op de bank gaan liggen, beneden hoor je het een stuk minder. Alleen ik heb n fysiek nogal zwaar op mijn benen.
Later is nu
donderdag 3 oktober 2019 om 14:06
Wat vervelend dat je dat zo voeltGele_Suikerspin schreef: ↑03-10-2019 03:58
Maar zulke 'flashbacks' zijn niet leuk. Heb ook angst voor de foto's. Want daar zal ik ook wel dom, dik, raar en lelijk opstaan. Zo bijzonder hoe hardnekkig deze overtuigingen zijn. Zelfs na veel therapie en medicatie. Maar gelukkig wel meer onder controle als vroeger.
Iedereen zei dat ik er leuk uit zag. Had ook mijn best gedaan met mooie jurk en mijn haar. Overal aandacht aan besteed.
Zal hopelijk over een paar dagen wel zakken.
En hopelijk zo nog weer verder slapen. N

Later is nu
donderdag 3 oktober 2019 om 14:13
Ik ga naar reva, kat wil naar buiten. Kom terug (twee uur later) kat naar binnen met een dikke wang. Hè!
Hij speelt nogal graag met vliegjes. Denk dat ie een verkeerde had. Even in de gaten houden, zie niets aan zijn gebit en geen wondjes aan de buitenkant.
Hij speelt nogal graag met vliegjes. Denk dat ie een verkeerde had. Even in de gaten houden, zie niets aan zijn gebit en geen wondjes aan de buitenkant.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
donderdag 3 oktober 2019 om 14:13
Zoo en nu gewoon nog even reageren
Had vanmorgen cursus. Heb m'n beweging voor vandaag er weer opzitten. Wel 'trots' dat ik het op de fiets gedaan heb (voor mij half uur) maar nu nogal pijn in de knieën. Vanavond maar weer niet sporten, eerst arts volgende week afwachten.
Rust en goed slapen kunnen inderdaad pijnklachten verbeteren. Alleen.. dan moet je wel kunnen slapen. Ik kan dat gelukkig meestal goed en merk ook dat ik na korten nachten eerder overal last van hebt. Mijn oudste (die zoals iedereen geloof ik wel weet pijnpatiënt is) kan gewoon niet slapen. Ernstige insomnia. Toen hij de eerste keer naar revalidatie ging, intern, toen hielp medicatie, waardoor hij meer sliep én minder pijn kreeg (wat ook door die medicatie kon komen) helaas werkt dat medicijn inmiddels niet meer.
Maar voor hem helpt meer slapen dus wel. Meer rust kan haast niet, want door alle pijn behoorlijk immobiel.
Maar goed, er was dus weer iemand met dé oplossing. Wat aardig weer
Ik vind het ook altijd een beetje denigrerend, alsof we zelf al niet vanalles geprobeerd hebben. Alsof diverse artsen niet met dat soort oplossingen komen. enz.
De zon schijnt
Maakt me blij

Had vanmorgen cursus. Heb m'n beweging voor vandaag er weer opzitten. Wel 'trots' dat ik het op de fiets gedaan heb (voor mij half uur) maar nu nogal pijn in de knieën. Vanavond maar weer niet sporten, eerst arts volgende week afwachten.
Rust en goed slapen kunnen inderdaad pijnklachten verbeteren. Alleen.. dan moet je wel kunnen slapen. Ik kan dat gelukkig meestal goed en merk ook dat ik na korten nachten eerder overal last van hebt. Mijn oudste (die zoals iedereen geloof ik wel weet pijnpatiënt is) kan gewoon niet slapen. Ernstige insomnia. Toen hij de eerste keer naar revalidatie ging, intern, toen hielp medicatie, waardoor hij meer sliep én minder pijn kreeg (wat ook door die medicatie kon komen) helaas werkt dat medicijn inmiddels niet meer.
Maar voor hem helpt meer slapen dus wel. Meer rust kan haast niet, want door alle pijn behoorlijk immobiel.
Maar goed, er was dus weer iemand met dé oplossing. Wat aardig weer

Ik vind het ook altijd een beetje denigrerend, alsof we zelf al niet vanalles geprobeerd hebben. Alsof diverse artsen niet met dat soort oplossingen komen. enz.
De zon schijnt

Maakt me blij

Later is nu

donderdag 3 oktober 2019 om 14:42
Herkenbaar, op de burn-out en depressie na dan. Maar ik denk dat mijn omgeving en vooral de md op tijd aan de rem getrokken hebben.Gele_Suikerspin schreef: ↑03-10-2019 13:14Ik heb eerst lang doorgelopen met pijn en het geprobeerd zo te handelen naast alles wat bij het leven hoort. Maar hierdoor totaal burn-out en depressief geraakt.
Ik probeer ook zoveel mogelijk rust, ontspanning en slaap te nemen om zodoende ook wat dingen te kunnen doen. Zoals naar het bos vanmiddag. En daar word ik dan weer blij van.
donderdag 3 oktober 2019 om 14:44
Dankje.
Net wat foto's gezien, waar ik mezelf verschrikkelijk op vind staan. Voelde mij zo mooi en leuk gisteren. Maar hoe ik mij voel en ik mezelf in spiegel of op foto ziet, komt niet overeen.
Ik schrik ook vaak nog hoe dik ik ben.
Ik ben door mijn ziek zijn behoorlijk opgebolt. Maar voel mij nog hetzelfde, spontaan, leuk en slanker. Dus dan is elke keer het beeld een schok.
Beetje somber dus nu.
donderdag 3 oktober 2019 om 14:53
Ik ben ook meestal niet tevreden over foto's hoor. Maar mensen reageren over het algemeen positief op mij. Bovendien was mijn oma altijd heel negatief over zichzelf op foto's, terwijl ik dan vond dat het een mooie foto was, bijvoorbeeld.
Daarnaast: zo 'jong' als ik er nu uitzie, zal ik er nooit meer uitzien. Koesteren dus
En kennelijk boeit het me ook niet (meer) Dat vind ik ook wel rustig, eigenlijk.
Daarnaast: zo 'jong' als ik er nu uitzie, zal ik er nooit meer uitzien. Koesteren dus

En kennelijk boeit het me ook niet (meer) Dat vind ik ook wel rustig, eigenlijk.
Later is nu

donderdag 3 oktober 2019 om 15:03
+1Gele_Suikerspin schreef: ↑03-10-2019 10:49Bericht niet gezien.