Wij leven met chronische pijn - vervolg

zaterdag 27 juli 2019 om 21:50
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
dinsdag 30 juli 2019 om 10:48
Dank voor de tips, ik ga kijken wat er mogelijk is.
Lise, het lijkt er echt op dat het heel erg uitmaakt wie je treft. Toen ik herkeurd werd voor mijn Wajong, was ik er helemaal vanuit gegaan dat ik goedgekeurd werd. In eerste instantie was dat ook zo, nog voordat ze me gezien hadden. En toen ik bezwaar aantekende werd ik gebeld of ik het alsjeblieft in wilde trekken want het was toch zinloos. Toch mocht ik uiteindelijk komen en werd ik weer volledig afgekeurd. Nooit verwacht, maar ik trof zo’n lieve keuringsarts.
Het is echt oneerlijk dat dat zoveel uitmaakt, het lijkt daardoor inderdaad veel op willekeur en daar ben jij nu het slachtoffer van.
Lise, het lijkt er echt op dat het heel erg uitmaakt wie je treft. Toen ik herkeurd werd voor mijn Wajong, was ik er helemaal vanuit gegaan dat ik goedgekeurd werd. In eerste instantie was dat ook zo, nog voordat ze me gezien hadden. En toen ik bezwaar aantekende werd ik gebeld of ik het alsjeblieft in wilde trekken want het was toch zinloos. Toch mocht ik uiteindelijk komen en werd ik weer volledig afgekeurd. Nooit verwacht, maar ik trof zo’n lieve keuringsarts.
Het is echt oneerlijk dat dat zoveel uitmaakt, het lijkt daardoor inderdaad veel op willekeur en daar ben jij nu het slachtoffer van.

dinsdag 30 juli 2019 om 10:51
Nee, weet ik weet ik, maar ik hoor best vaak dat het 'maar' HMS is en niet dat Suzy dat zei, maar ik schiet er gewoon snel van in de verdediging inderdaad :')Dreamer schreef: ↑30-07-2019 10:44
Kohaku, dat Suzy haar HMS het minst erge (of zoiets, ik weet de formulering niet meer) vindt, wil niet zeggen dat het niet erg is he! Niet gelijk in de verdediging. Het is gewoon kut. En bij iedereen geeft het volgens mij ook weer een ander beeld met andere klachten.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
dinsdag 30 juli 2019 om 10:58
Lise1985; ik heb ooit in dat schuitje gezeten bij het UWV. Binnen 1 gesprek van 80-100% afgekeurd naar helemaal goedgekeurd.
Toen had ik de keuze om bezwaar aan te tekenen: ongegrond verklaard. Toen kon ik in beroep gaan, maar dat trok ik psychisch en lichamelijk niet.
De stress, het onbegrip en jezelf zo moeten verdedigen tegenover anderen is zo zwaar.
Net even bloed geprikt hier en verwacht donderdagmiddag telefonisch de uitslag.
Vrijdag naar de fysio en daar bespreken hoe we het vanaf hier aan gaan pakken.
Toen had ik de keuze om bezwaar aan te tekenen: ongegrond verklaard. Toen kon ik in beroep gaan, maar dat trok ik psychisch en lichamelijk niet.
De stress, het onbegrip en jezelf zo moeten verdedigen tegenover anderen is zo zwaar.
Net even bloed geprikt hier en verwacht donderdagmiddag telefonisch de uitslag.
Vrijdag naar de fysio en daar bespreken hoe we het vanaf hier aan gaan pakken.
dinsdag 30 juli 2019 om 11:00
Okay okay! Baas boven baasDreamer schreef: ↑30-07-2019 10:34Lientje![]()
En Drackie ook.
is voor een stedentrip een 'loophulp' of 'voortbewegingshulp' een idee? Ik weet dat de stap naar een rolstoel heel groot is of kan zijn, maar het kan zéker helpen. Hoewel steden als Wenen misschien weer niet zo heel toegankelijk zijn. Ik kijk in grote oude steden altijd met verbazing naar locals, die daar kennelijk altijd met rolstoel voortbewegen. Stoepen zijn hoger, wegen hebben behoorlijke stijgingspercentages enzovoorts.
Suzy, ik loop iets meer dan een béétje achter met foto's. Een digitaal album heb ik nog nooit gemaakt, man wel elke 2 jaar van het toernooi waar hij/wij heengaat/heengaan. Verder staan er nog dozen met foto's uit het analoge tijdperk
Af en toe heb ik toen een vakantie of rolletje wél ingeplakt.

De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

dinsdag 30 juli 2019 om 11:02
Ze werkte wel, maar is nooit financieel onafhankelijk geweest. Komt ook uit een tijd dat dat niet gebruikelijk was en je als vrouw vooral thuis moest zijn.Dreamer schreef: ↑30-07-2019 10:47Werkt(e) jouw moeder? Ik kan me namelijk voorstellen dat een vrouw, die gewend is geen eigen 'carrière' te hebben (tussen ' ..', want ik heb ook niet echt een carrière, maar een baan) maar afhankelijk te zijn van haar man, het als minder erg overkomt, dat je bijvoorbeeld je lievelingsberoep niet kunt uit oefenen én afhankelijk bent van zijn inkomen. Daarnaast ziet ze jouw beperking kennelijk echt niet en dat is vervelend.![]()
Ze heeft ook nooit begrepen dat ik HBO ben gaan doen en altijd aan mijn carrière heb gewerkt.
Ze zei letterlijk: maar je maakt toch mooie foto’s.

dinsdag 30 juli 2019 om 11:06
Makkelijkst te accepterenDreamer schreef: ↑30-07-2019 10:44
Kohaku, dat Suzy haar HMS het minst erge (of zoiets, ik weet de formulering niet meer) vindt, wil niet zeggen dat het niet erg is he! Niet gelijk in de verdediging. Het is gewoon kut. En bij iedereen geeft het volgens mij ook weer een ander beeld met andere klachten.

Daar ben ik mee geboren, de andere dingen zijn allemaal verworven en hadden wellicht voorkomen kunnen worden. Hoewel de PCS weer een gevolg is waarschijnlijk van de HMS, maar ja, ik moest zo nodig zo vaak zwanger zijn en een staand beroep kiezen

De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

dinsdag 30 juli 2019 om 11:09
Had je er dan al vroeg last van? Ik pas echt last/pijn sinds m'n 12e.suzyqfive schreef: ↑30-07-2019 11:06Makkelijkst te accepteren![]()
Daar ben ik mee geboren, de andere dingen zijn allemaal verworven en hadden wellicht voorkomen kunnen worden. Hoewel de PCS weer een gevolg is waarschijnlijk van de HMS, maar ja, ik moest zo nodig zo vaak zwanger zijn en een staand beroep kiezen![]()
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
dinsdag 30 juli 2019 om 11:10
Lise , dat toekomst omgooien moest hier ook gebeuren. Ik zou carrière maken en man zou thuisblijven als huisman. Toen moest het 100% om.
Misschien dat hij het me daarom wel " kwalijk " neemt, zijn leven moest ook gedwongen anders.
Nartjie, wat nou, anti bijstand brigade
Laat ze lekker de pip krijgen!
In jouw geval is het toch echt wel duidelijk dat je niet meer kunt werken lijkt me
Misschien dat hij het me daarom wel " kwalijk " neemt, zijn leven moest ook gedwongen anders.
Nartjie, wat nou, anti bijstand brigade
Laat ze lekker de pip krijgen!
In jouw geval is het toch echt wel duidelijk dat je niet meer kunt werken lijkt me
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

dinsdag 30 juli 2019 om 11:45
lise1985 schreef: ↑30-07-2019 11:02Ze werkte wel, maar is nooit financieel onafhankelijk geweest. Komt ook uit een tijd dat dat niet gebruikelijk was en je als vrouw vooral thuis moest zijn.
Ze heeft ook nooit begrepen dat ik HBO ben gaan doen en altijd aan mijn carrière heb gewerkt.
Ze zei letterlijk: maar je maakt toch mooie foto’s.
Mijn moeder werkte met veel gescheiden vrouwen en hamerde op een financiële onafhankelijkheid. Ze is ooit gaan werken, doordat m'n vader ineens werkloos raakte en ze toen met z'n tweeën zeilen moesten gaan bijzetten. Door deze twee ervaringen heeft zij altijd gehamerd op een afgemaakte opleiding en het behoud van een baan. Dat is wel een verschil, denk ik

Lastig dat je je ook nog zo moet verdedigen naar je eigen moeder toe
Later is nu

dinsdag 30 juli 2019 om 11:50
Mijn ouders kunnen zich niet inleven in mijn situatie en keuzes. Ze hadden liever gehad dat ik daar elke dag als een zielig vogeltje op de bank had gezeten en ze overal bij had betrokken.Dreamer schreef: ↑30-07-2019 11:45Mijn moeder werkte met veel gescheiden vrouwen en hamerde op een financiële onafhankelijkheid. Ze is ooit gaan werken, doordat m'n vader ineens werkloos raakte en ze toen met z'n tweeën zeilen moesten gaan bijzetten. Door deze twee ervaringen heeft zij altijd gehamerd op een afgemaakte opleiding en het behoud van een baan. Dat is wel een verschil, denk ik
Lastig dat je je ook nog zo moet verdedigen naar je eigen moeder toe
Zoals schoonzus zeg maar
dinsdag 30 juli 2019 om 12:27
Dat met het uwv is heel gek. Het systeem is zo dat als een pietje directeur is en klachten krijgt, hij meer kans op een uitkering heeft (meer loonverlies richting minimum loon)
Dan als dezelfde pietje met de zelfde klachten cassiere is (minder loonverlies richting minimum loon)
Dat je geen recht op een wia uitkering hebt betekent dus niet (altijd) dat je niet ziek (genoeg) bent. Maar dat je te weinig loonverlies hebt.
Dit kan dan enigszins nog gezien worden als erkenning, dat je dus wel ziek bent maar stom genoeg bv met 3 uur pennen draaien per dag alsnog 70% van je verdiende salaris voor je ziek werd, kan verdienen.
Niet gericht aan iemand specifiek dit bericht hoor.
Ik heb mij er keer op keer over verbaasd. Maar wellicht betaald iedie meer verdiend meer premie per maand tijdens het werken. En heeft daarom een betere 'uitbetalingsclausule'?
Heb mijn hersenen er vaak over gekraakt. Lijkt een heel oneerlijk systeem.
En voor de zieke is het persoonlijk. Maar de uitkeringsproccedure kan je meer vergelijken met een verzekering.
De 1 krijgt wel zijn telefoon vergoed als die in de plee valt en de ander niet.
Terwijl deze verzekering gaat om een mens en ziekte en is veel gevoeliger. Maar de regels lijken op die van een verzekeringsclausule.
Hopelijk heb ik het goed verwoord hoe het rare systeem werkt.
Dan als dezelfde pietje met de zelfde klachten cassiere is (minder loonverlies richting minimum loon)
Dat je geen recht op een wia uitkering hebt betekent dus niet (altijd) dat je niet ziek (genoeg) bent. Maar dat je te weinig loonverlies hebt.
Dit kan dan enigszins nog gezien worden als erkenning, dat je dus wel ziek bent maar stom genoeg bv met 3 uur pennen draaien per dag alsnog 70% van je verdiende salaris voor je ziek werd, kan verdienen.
Niet gericht aan iemand specifiek dit bericht hoor.
Ik heb mij er keer op keer over verbaasd. Maar wellicht betaald iedie meer verdiend meer premie per maand tijdens het werken. En heeft daarom een betere 'uitbetalingsclausule'?
Heb mijn hersenen er vaak over gekraakt. Lijkt een heel oneerlijk systeem.
En voor de zieke is het persoonlijk. Maar de uitkeringsproccedure kan je meer vergelijken met een verzekering.
De 1 krijgt wel zijn telefoon vergoed als die in de plee valt en de ander niet.
Terwijl deze verzekering gaat om een mens en ziekte en is veel gevoeliger. Maar de regels lijken op die van een verzekeringsclausule.
Hopelijk heb ik het goed verwoord hoe het rare systeem werkt.
dinsdag 30 juli 2019 om 12:31
Ik heb mij psychisch 'gek' laten verklaren bij uwv. Heb zelf het idee, dat misschien psychische klachten nog wel eerder worden afgekeurd.
Geen idee hoor. Ik heb ze ook echt.. Maar sommige dingen zijn ook lichamelijk. En dat schrijven artsen vaak allemaal op psychisch. Heb geleerd soms maar mee te praten. Dat het dan allemaal psychisch is. Dan krijg ik iig de juiste hulp.
Geen idee hoor. Ik heb ze ook echt.. Maar sommige dingen zijn ook lichamelijk. En dat schrijven artsen vaak allemaal op psychisch. Heb geleerd soms maar mee te praten. Dat het dan allemaal psychisch is. Dan krijg ik iig de juiste hulp.

dinsdag 30 juli 2019 om 12:45
Niet in mijn geval. Werd goedgekeurd met psychische klachten. Ging met psychische klachten uit dienst, heb toen ziektewet gehad, daarna ww, toen dat afliep. Goedgekeurd. Dat ik op dat moment al anderhalf jaar dagopname had en daarvoor 6 weken crisisafdeling maakte geen indruk.Gele_Suikerspin schreef: ↑30-07-2019 12:31Ik heb mij psychisch 'gek' laten verklaren bij uwv. Heb zelf het idee, dat misschien psychische klachten nog wel eerder worden afgekeurd.
Aanvulling, ik was en ben zo labiel of instabiel hoe je het ook noemt als de neten.. Maar toch die goedkeuring.
dinsdag 30 juli 2019 om 12:55
Bijzonder toch hoe dat gaat hè nartjie?
Vandaar dat ik al zei, volslagen willekeur.
Ik kreeg het advies me af te laten keuren op psychische gronden.
Mijn klachten waren écht puur lichamelijk dus dat weigerde ik.
Toen werd ik dus goedgekeurd...
Soms heb ik daar wel eens spijt van, dat ik daar niet akkoord mee ben gegaan. Maar het zou gewoon niet eerlijk zijn geweest tegenover mensen met écht psychische klachten
Het was , en is, bij mij gewoon echt lichamelijk.
Vandaar dat ik al zei, volslagen willekeur.
Ik kreeg het advies me af te laten keuren op psychische gronden.
Mijn klachten waren écht puur lichamelijk dus dat weigerde ik.
Toen werd ik dus goedgekeurd...
Soms heb ik daar wel eens spijt van, dat ik daar niet akkoord mee ben gegaan. Maar het zou gewoon niet eerlijk zijn geweest tegenover mensen met écht psychische klachten
Het was , en is, bij mij gewoon echt lichamelijk.
lientje69 wijzigde dit bericht op 30-07-2019 13:23
0.43% gewijzigd

dinsdag 30 juli 2019 om 13:08
Ook hier heeft het feit dat ik afgekeurd ben gevolgen gehad. Voor man vooral. Hij heeft altijd fulltime gewerkt terwijl dat niet zijn voorkeur had. Niet alleen voor het inkomen op dat moment maar ook vanwege het feit dat er straks maar één pensioen binnenkomt. En dan is het wel fijn als dat een volledig pensioen is.
Overigens is man altijd erg makkelijk geweest naar mij toe. Hij heeft nooit nare opmerkingen gemaakt. Het scheelde wel dat zijn moeder nooit een baan heeft gehad en hij het niet gek vond dat ik niet werkte.
Mijn eigen moeder, met volledige baan, had er wel problemen mee, die kon het niet begrijpen en accepteren.
Overigens is man altijd erg makkelijk geweest naar mij toe. Hij heeft nooit nare opmerkingen gemaakt. Het scheelde wel dat zijn moeder nooit een baan heeft gehad en hij het niet gek vond dat ik niet werkte.
Mijn eigen moeder, met volledige baan, had er wel problemen mee, die kon het niet begrijpen en accepteren.
dinsdag 30 juli 2019 om 13:25
Letterlijk door de keuringsarts tegen mij gezegd: ik kan je wel op psychische gronden afkeuren....

Terwijl ik psychisch niks met me aan de hand was

dinsdag 30 juli 2019 om 13:31
Bizar, ik werd door de keuringsarts neergezet als liever lui dan moe en iemand die niet wilde werken.
Serieus, alleen al mijn cv laat heel wat anders zien.