Gezondheid alle pijlers

Wuhan Coronavirus

23-01-2020 19:10 3036 berichten
Ik heb er nog geen topic over gezien.

Maar mij lijkt het redelijk zorgelijk. Er zijn maar twee provincies in China waar het virus niet is gesignaleerd.

Qua verspreiding lijkt het toch snel te gaan.
Maleficent schreef:
25-01-2020 12:25
Hilarisch, je collega's schapen noemen. Wat een lol.
Nou ja... Je laten dwingen door je werkgever om zo'n prik te halen omdat je anders niet uitbetaald krijgt bij ziekte?

Ik haal de griepprik gewoon vrijwillig omdat ik uitgenodigd word en begrijp waarom.
Jezelf laten dwingen vind ik wel een beetje schaapachtig.
JustcallmeTuT schreef:
25-01-2020 12:34
Dit heet realisme Bruuntje Beer.
Ja snap ik maar zo stel je mensen niet gerust.
blauwe_emmer schreef:
25-01-2020 12:23
50 miljoen mensen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, mensen die niet aanspreekbaar op straat liggen, artsen en verplegend personeel in paniek, gangen met lijken onder doeken en er wordt in de media gesproken over een griepje? Ik geloof er helemaal niks van. Er zou een overlijdensrisico van 3% zijn, dat zou hoger liggen dan de befaamde Spaanse griep met 2,5%, verantwoordelijk voor 50-100 miljoen doden. Misschien waait het over, maar helemaal gerust ben ik er niet op.

Tsja Chinees Nieuwjaar, dus veel mensen die gaan reizen/het vieren. Ik vind het een logische stap.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook iemand op mijn FB tijdlijn die zo loopt te blaten over de griepprik en dat zij zich niet laat dwingen want ongewenste bemoeienissen etcetera, maar ze werkt dan wel weer met een hele kwetsbare doelgroep. Ik vind er niks stoers aan, eerlijkgezegd.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
25-01-2020 12:29
Dit kan je echt niet vergelijken. Honderd jaar geleden was de medische wereld zoveel minder ver dan nu.
Ik heb het over het overlijdenspercentage nu met onze medische kennis. Dus ja je kan het vergelijken. Er is namelijk geen behandeling tegen de ziekte hooguit de patiënt wat ondersteunen. Wuhan heeft iets van 20 ziekenhuizen, dan praat je over 2 doden per ziekenhuis, 70 opnames per ziekenhuis . Als je de paniek van de artsen ziet op het internet, dan weet je al dat deze cijfers niet kloppen. Engeland is op zoek naar 2000 man die uit Wuhan komen, voor een simpel griepje? Ik geloof niet dat we de volledige info krijgen, bang voor paniek of wat dan ook. Maar goed tijd zal het leren.
Solomio schreef:
25-01-2020 12:34
Ik moet toch aan de Mexicaanse griep denken, wat een paniek was er toen.
Viel uiteindelijk heel erg mee.
Tja van de andere kant zijn ervaringen uit het verleden geen garantie voor de toekomst.

Ik persoonlijk maak me ongeruster over resistente bacterien. Maar goed je doet er niks aan dus..
Maleficent schreef:
25-01-2020 12:37
Ik heb ook iemand op mijn FB tijdlijn die zo loopt te blaten over de griepprik en dat zij zich niet laat dwingen want ongewenste bemoeienissen etcetera, maar ze werkt dan wel weer met een hele kwetsbare doelgroep. Ik vind er niks stoers aan, eerlijkgezegd.
Ja dat snap ik ook niet.
Ik zou van iemand in de zorg verwachten dat ze wijzer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
25-01-2020 12:36
Tsja Chinees Nieuwjaar, dus veel mensen die gaan reizen/het vieren. Ik vind het een logische stap.
Ik neem aan dat er wel vaker griep zal zijn in China rond deze tijd van het jaar. Toch nog nooit gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
25-01-2020 12:37
Ik heb ook iemand op mijn FB tijdlijn die zo loopt te blaten over de griepprik en dat zij zich niet laat dwingen want ongewenste bemoeienissen etcetera, maar ze werkt dan wel weer met een hele kwetsbare doelgroep. Ik vind er niks stoers aan, eerlijkgezegd.
Ja domme mensen hou je altijd.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
25-01-2020 12:37
Ik heb ook iemand op mijn FB tijdlijn die zo loopt te blaten over de griepprik en dat zij zich niet laat dwingen want ongewenste bemoeienissen etcetera, maar ze werkt dan wel weer met een hele kwetsbare doelgroep. Ik vind er niks stoers aan, eerlijkgezegd.
Dit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
25-01-2020 12:34
Ik moet toch aan de Mexicaanse griep denken, wat een paniek was er toen.
Viel uiteindelijk heel erg mee.
Ja dat viel uiteindelijk mee. Mijn vader heeft nog wel in quarantaine in het ziekenhuis gelegen. Hij was toen echt dood en doodziek. Maar had toen de Mexicaanse griep + ontstoken hartzakje. Heel bizar, in een sluis moesten we een pak aan, mondkapje op en de hele mikmak.

Was toen wel heel eng, dus nu met dit virus vind ik het wel weer een beetje spannend. Maar dat komt door de herinnering van de Mexicaanse griep.
Alle reacties Link kopieren
Wie zegt dat die mensen die op straat liggen besmet zijn? En niet een hartaanval, epileptische aanval of beroerte of weet ik wat hebben gekregen?
Ik denk dat men gewoon niemand meer durft te helpen/aan te raken.
.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
25-01-2020 12:22
:bonk: Afbeelding
Ik vind dat jij er wel heel makkelijk over denkt hoor.....
impala schreef:
25-01-2020 13:00
Wie zegt dat die mensen die op straat liggen besmet zijn? En niet een hartaanval, epileptische aanval of beroerte of weet ik wat hebben gekregen?
Ik denk dat men gewoon niemand meer durft te helpen/aan te raken.

Dat doen ze sowieso weinig in China als je wel eens filmpjes voorbij ziet komen :-(
Alle reacties Link kopieren
ik heb er ivm mijn werk mee te maken, dus ik denk dat ik wel aardig op de hoogte ben:

1) het zorgwekkende aan dit virus, ten opzichte van een influenza virus, is dat het nieuw is, we weten dus eigenlijk niet heel zeker wat het gaat doen, hoe snel het muteert, en hoe het precies verspreid, dat maakt dus dat (op wereldschaal) het heel lastig is om te zeggen hoe gevaarlijk het wel of niet is.
2) wat ook zorgwekkend is, is dat de cijfers uit china niet geheel betrouwbaar zijn, dat maakt dat we dus eigenlijk nog minder over het virus kunnen zeggen

Deze twee punten maken tot er reden tot zorg is, maar die zorg gaat niet zo zeer over het individu, de zorg zit meer over de onvoorspelbaarheid van uitbraken in het algemeen. Dus je zorgen maken over je persoonlijke veiligheid is echt nu niet aan de orde.
Daarbij:

3) wat we wel weten: op dit moment lijkt het wel dodelijker dan de griep MAAR minder besmettelijk. Ik zeg hier 'lijkt' omdat we rekening moeten houden met onbetrouwbare en onvolledige cijfers en met een virus waarvan we niet weten hoe snel het muteert.
4) op dit moment lijkt het erop dat het virus voornamelijk dodelijk is voor mensen met al een zwakke gezondheid, dat hoeft niet zo te blijven. Het idee dat je alleen gevoelig bent voor een virus als je al iets anders hebt is niet altijd waar, meestal overigens wel. We weten nu te weinig om hard te maken dat dit specifieke virus alleen gevaarlijk is voor deze groep mensen.
5) het lijkt nu misschien dat we helemaal niets weten over dit virus, dat is niet zo, er zijn al meerdere grote uitbraken van corona virussen geweest een het overgrote deel is helemaal niet ernstig (SARS en MERS waren daarop uitzonderingen), dus helemaal blind gaan we er ook niet in. Maar dit type virus zou zich anders kunnen (gaan) gedragen.

In elk geval, ik maak me voor mijzelf en mijn naasten dus helemaal nog geen zorgen.
blauwe_emmer schreef:
25-01-2020 12:38
Ik heb het over het overlijdenspercentage nu met onze medische kennis. Dus ja je kan het vergelijken. Er is namelijk geen behandeling tegen de ziekte hooguit de patiënt wat ondersteunen. Wuhan heeft iets van 20 ziekenhuizen, dan praat je over 2 doden per ziekenhuis, 70 opnames per ziekenhuis . Als je de paniek van de artsen ziet op het internet, dan weet je al dat deze cijfers niet kloppen. Engeland is op zoek naar 2000 man die uit Wuhan komen, voor een simpel griepje? Ik geloof niet dat we de volledige info krijgen, bang voor paniek of wat dan ook. Maar goed tijd zal het leren.
De complicaties kan je vaak toch wel behandelen (en tot op zekere hoogte voorkomen) hoor. Moet je natuurlijk wel de medicijnen hebben. En dat zal misschien een probleem zijn.

En het is geen ‘simpel griepje’, maar een virus met griepachtige verschijnselen. En daarbij laat de hygiëne nogal te wensen over (ik weet niet of je beelden hebt gezien van die dierenmarkt bijvoorbeeld) en is het een heel dichtbevolkt gebied (stad van 10 miljoen inwoners).
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 25-01-2020 13:11
1.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooie, informatieve post, florence. Dankjewel.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Zireael schreef:
25-01-2020 13:10
Mooie, informatieve post, florence. Dankjewel.
Deze link is ook interessant, staan ook twee links in naar artikelen gepubliceerd in The Lancet.

https://www.nytimes.com/2020/01/25/worl ... virus.html
En deze, kan je beter lezen dan de Telegraaf enzo.

https://www.rivm.nl/coronavirus/nieuw-c ... s-in-China
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
25-01-2020 12:02
WHO vindt het nog niet verontrustend. 't Is dat het overal voorpagina nieuws is dat het zo opvalt en mensen bang worden.

Dat de WHO het niet tot een wereldwijde noodtoestand heeft verklaard zegt niet bepaald dat ze het 'niet verontrustend' vinden.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8499b0f/
Men is bezorgd omdat het virus gaat muteren en besmettelijker zou kunnen worden.
https://www.businessinsider.nl/china-wu ... =true&r=US

Zelf ben ik niet bezorgd over een wereldwijde ernstige epidemie maar er is natuurlijk wel wat aan de hand in China.
Er is trouwens een Chinese arts die patiënten behandelde zelf besmet geraakt en overleden.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
25-01-2020 13:15
Deze link is ook interessant, staan ook twee links in naar artikelen gepubliceerd in The Lancet.

https://www.nytimes.com/2020/01/25/worl ... virus.html
Ja dat klopt, maar is niet heel vernieuwend (in elk geval virologisch)
1) dat dit virus op SARS lijkt is nogal logisch, want SARS is ook een corona virus, dus dat is eigenlijk gewoon bekend
2) dat corona virussen in het algemeen ook overgedragen kunnen worden zonder dat je symptomen hebt weten we ook al decennia.

Punt is, corona virussen zijn niet nieuw, die zijn echt al stokoud, die waren er al voor de jaartelling. Wat er nieuw is, is dit type corona virus.

Wat ik wel belangrijk vind om in het artikel even naar voren te halen is dat China op dit moment anders reageert dan normaal. Na de uitbraak van SARS heeft china enorm veel kritiek gekregen omdat ze te weinig hebben gedaan om de verspreiding tegen te gaan, en de rest van de wereld goed te informeren. Die kritiek heeft verregaande consequenties gehad, ook economisch. Het is meer dan aannemelijk dat veel van de maatregelen die China nu naar buiten brengt die ze aan het doen zijn niet zozeer te maken hebben met de ernst van de ziekte, maar meer met het idee dat ze niet nogmaals zo'n kritiek over zich heen willen krijgen van de internationale gemeenschap. Dus aan de ene kant is het logisch dat mensen zich druk maken want 'het moet wel heel erg zijn wil een land dit soort maatregelen nemen', aan de andere kant is het heel realistisch dat die ernstige maatregelen niet (alleen) te maken hebben met de ernst van de uitbraak.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
25-01-2020 13:15
Deze link is ook interessant, staan ook twee links in naar artikelen gepubliceerd in The Lancet.

https://www.nytimes.com/2020/01/25/worl ... virus.html
Oh, kijk, met links naar The Lancet, daar houd ik wel van. Dank!
Geeft niet, het droogt wel weer op.
En ze bouwen nu al twee ziekenhuizen. Dat vind ik zelf haaks staan op “ de besmettelijkheid valt mee”
@Maleficent, je voelt je aangesproken dus?
Xaviera1234567890 schreef:
25-01-2020 13:27
@Maleficent, je voelt je aangesproken dus?
Doe niet zo kinderachtig joh. Je eerste post was al lachwekkend, deze nog meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven