39weken en man wil andere naam...

23-05-2020 23:02 295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.

In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
anoniem_60174 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:38
Reden: Herkenbaarheid
0.61% gewijzigd
lilalinda schreef:
25-05-2020 09:42
jep

zou ooit de naam Adolf ook weer kunnen?

Wat leuk is, als je de grafiek bekijkt, vanaf wanneer de naam echt afnam en niet meer gegeven werd
eigenlijk pas heel laat niet meer (volgens mij vanaf 1970) daarvoor werden er nog Adolfjes geboren in NL
Waar die dan zijn? je hoort nooit iemand die zo heet

Ik ken een hele lieve Adolf. Nog flink wat geboren na de oorlog trouwens:

https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/adolf
Star3 schreef:
25-05-2020 09:45

nou he??
opvallend
(ik smul van dat soort grafieken) ;)
Star3 schreef:

'Mijn' Adolf is ook van ver na de oorlog, begin jaren zeventig denk ik.
Am Yisrael Chai!
Doe gewoon August. (Teun, Toon en August)
Theamuts schreef:
25-05-2020 09:49
Doe gewoon August. (Teun, Toon en August)
Echt heeeeeeele leuke naam! Ik ken twee hele leuke Augusten.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
Oh, wat interessant, ik dacht altijd dat al die Amish namen juist streng gereformeerden waren, maar dat is dus juist een hele andere stroming? Ik heb niet zoveel verstand van protestants Christelijke stromingen.
Het zijn er nogal wat :)

De biblebelt is voor mij ook niet alleen streng refo, maar vooral erg gelovig. Er zijn ook veel pinkstergemeenten etc. waarbij er vaker 'Amish namen' worden gebruikt. (erg frivool voor een refo idd)
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
lolapaloeza schreef:
25-05-2020 09:51
Het zijn er nogal wat :)

De biblebelt is voor mij ook niet alleen streng refo, maar vooral erg gelovig. Er zijn ook veel pinkstergemeenten etc. waarbij er vaker 'Amish namen' worden gebruikt. (erg frivool voor een refo idd)
Oh, wat interessant om te weten. Ik altijd maar denken dat dat typisch gereformeerd was... Gelukkig noem ik het irl ook altijd "biblebelt" en zeg ik er verder geen gezindte (noem je dat zo?) bij.
Am Yisrael Chai!
lilalinda schreef:
25-05-2020 09:42
jep

zou ooit de naam Adolf ook weer kunnen?

Wat leuk is, als je de grafiek bekijkt, vanaf wanneer de naam echt afnam en niet meer gegeven werd
eigenlijk pas heel laat niet meer (volgens mij vanaf 1970) daarvoor werden er nog Adolfjes geboren in NL
Waar die dan zijn? je hoort nooit iemand die zo heet
Ik heb ooit een bijbaantje gehad waarbij ik persoonsgegevens van mensen moest digitaliseren.
Veel Adolfen gebruiken een andere roepnaam. Ad bijvoorbeeld, maar soms ook (een afgeleide van) hun tweede naam.
Bijzonder om te lezen hoeveel namen er hier gezien worden als Joods, terwijl ze ook in de Christelijke bijbel voorkomen. En gezien het laatste dan weer helemaal niet zo vreemd zijn om in Nederland te geven.
fashionvictim schreef:
Oh, wat interessant, ik dacht altijd dat al die Amish namen juist streng gereformeerden waren, maar dat is dus juist een hele andere stroming? Ik heb niet zoveel verstand van protestants Christelijke stromingen.
Nee, al moet je niet onderschatten dat mensen die van de buitenkant heel vrolijk lijken in kerken met drumstellen en echt goede zangeressen echt enorm conservatieve ideeën hebben. Die grenzen lopen wat lastig. Maar ouderwets zwartekousen-reformatorisch kiest geen jubelnaam, dat zit niet in hun systeem. Mijn familie in die gezindte heet gewoon heel normaal, wel wat ouderwets. Harma voor iemand van 16, dat soort zaken.
fashionvictim schreef:
25-05-2020 09:54
Oh, wat interessant om te weten. Ik altijd maar denken dat dat typisch gereformeerd was... Gelukkig noem ik het irl ook altijd "biblebelt" en zeg ik er verder geen gezindte (noem je dat zo?) bij.
Het aantal streng gereformeerden is ook hoog op de biblebelt. Ze gebruiken nog weleens het aantal stemmen op de SGP om de biblebelt te visualiseren, en SGP is wel echt gereformeerd. Alle gereformeerden die ik ken hebben inderdaad van die Oudhollandse namen zoals Willem.

Overigens, enigszins inzicht in Christelijke stromingen vind ik dan weer bij algemene kennis behoren.
Asteraceae schreef:
25-05-2020 10:08
Bijzonder om te lezen hoeveel namen er hier gezien worden als Joods, terwijl ze ook in de Christelijke bijbel voorkomen. En gezien het laatste dan weer helemaal niet zo vreemd zijn om in Nederland te geven.
Het is juist heel logisch dat er veel Joodse namen in de bijbel voorkomen.
Positivevibes schreef:
25-05-2020 11:08
Het is juist heel logisch dat er veel Joodse namen in de bijbel voorkomen.
Duh. Maar hier is het de hele tijd "zo noem je je kind niet, want dat is een Joodse naam". Nee, die naam komt ook voor in de Bijbel en is dus echt prima om in het christelijke Nederland aan je kind te geven.

(Mijn eigen naam is hier genoemd als Joodse naam, terwijl die dus gekozen is vanuit christelijke achtergrond)
Asteraceae schreef:
25-05-2020 12:06
Duh. Maar hier is het de hele tijd "zo noem je je kind niet, want dat is een Joodse naam". Nee, die naam komt ook voor in de Bijbel en is dus echt prima om in het christelijke Nederland aan je kind te geven.

(Mijn eigen naam is hier genoemd als Joodse naam, terwijl die dus gekozen is vanuit christelijke achtergrond)
Nee het is niet "zo noem je je kind niet" maar "Joh dat geeft voor sommige mensen wel een Joodse associatie, ter info".

Verder maakt het voorkomen in de bijbel een naam niet minder Joods. Bovendien is de mate van christelijkheid natuurlijk geen maatstaf of iets prima om te geven in NL.
Dan hebben wij kennelijk een andere interpretatie van de opmerkingen. Als je het zo graag met me oneens wil zijn, mag dat gewoon hoor!
Verder maakt het voorkomen in de bijbel een naam niet minder Joods. Bovendien is de mate van christelijkheid natuurlijk geen maatstaf of iets prima om te geven in NL.
En dit was natuurlijk ook niet wat ik zei.
Asteraceae schreef:
25-05-2020 12:40
Dan hebben wij kennelijk een andere interpretatie van de opmerkingen. Als je het zo graag met me oneens wil zijn, mag dat gewoon hoor!

En dit was natuurlijk ook niet wat ik zei.
Tja, dat is wel hoe het op mij overkwam.

Waarom je verder denkt dat ik het graag oneens wil zijn, ontgaat mij verder. Ik vond vooral dat je tot 2x toe best iets geks zei dus daar reageer ik op.
Ik ben voor mijn idee heel duidelijk en je begrijpt me toch verkeerd. Ik kan het niet anders uitleggen, dus dan is het prima zo *haalt schouders op*
Manta schreef:
25-05-2020 10:32
Het aantal streng gereformeerden is ook hoog op de biblebelt. Ze gebruiken nog weleens het aantal stemmen op de SGP om de biblebelt te visualiseren, en SGP is wel echt gereformeerd. Alle gereformeerden die ik ken hebben inderdaad van die Oudhollandse namen zoals Willem.

Overigens, enigszins inzicht in Christelijke stromingen vind ik dan weer bij algemene kennis behoren.
Die sneer was dan weer niet nodig. Ik heb toch kennis? ik heb op een Christelijke school gezeten, mijn kinderen zitten op een Christelijke school, ik ken de Christelijke bijbel beter dan menig Christen zelf, althans, mijn kerkelijke katholieke ex-schoonfamilie had echt geen idee, ik weet het verschil tussen protestants christelijk en katholiek, maar ik weet dan weer niet precies wat nu bij Reformatorisch of Gereformeerd Vrijgemaakt of Evangelisch hoort. Voor mij is dat 1 pot nat. Ik weet dat je "gewone" protestants-christelijken hebt, dat is waar ik bij op school heb gezeten en waar mijn kinderen zitten, dat je "zwartekousen" streng christelijken hebt die vergelijkbaar zijn met wat bij ons orthodox is en dat je katholieken hebt.

Of weet jij wel het verschil tussen Chassidische orthodoxen of sefardische Haredim of conservatieve joden of revisionistische joden?
Am Yisrael Chai!
De christelijke bijbel, dat klinkt toch een beetje gek.
Volgens mij hebben wij in NL een zogenaamde "Joods-Christelijke"-cultuur
Die term wordt tegenwoordig vooral vaak misbruikt door mensen die op basis daarvan vinden dat andere geloven (de islam natuurlijk, het gaat nooit om hindoes) hier niet horen
Asteraceae schreef:
25-05-2020 12:06

Maar dat is wel een bepaalde stroming Christelijken. Ik weet bijvoorbeeld dat in Staphorst (daar ken ik wel wat mensen) en dat soort biblebelt plaatsen veel van die oud-joodse namen voorkomen. Van die gezinnen met Hadassa, Rebecca, Leah, Aäron en Benjamin.

Dat zijn juist ook weer niet joodse namen, althans niet gangbare joodse namen binnen de joodse gemeenschap die ik ken. Veel te bijbels.

Nederlands-Joods zijn juist de namen die nu zo in zijn bij bakfietsmoeders: Moos, Leentje, Rosa, Max, Sam, Siem, Sara, Saar(tje), Sal, Saul, Levi(e), Lou, Anna, Eva, Soof/ Sophie, Roosje, Bram, Nathan.

Zeg maar de hele familie Moszkowicz :) .
Am Yisrael Chai!
Betty_Slocombe schreef:
25-05-2020 13:36
De christelijke bijbel, dat klinkt toch een beetje gek.
Veel mensen denken vaak dat het Oude Testament en de Torah hetzelfde zijn. Dus vandaar Christelijke bijbel tegenover de Joodse Torah.
Am Yisrael Chai!
lilalinda schreef:
25-05-2020 13:37
Volgens mij hebben wij in NL een zogenaamde "Joods-Christelijke"-cultuur
Die term wordt tegenwoordig vooral vaak misbruikt door mensen die op basis daarvan vinden dat andere geloven (de islam natuurlijk, het gaat nooit om hindoes) hier niet horen
Volgens mij is die term verzonnen door Wilders, omdat hij een enorme Israel-dweper is.

Nederland is gewoon van oorsprong een Christelijk land, niks joods aan verder.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
25-05-2020 13:47
Volgens mij is die term verzonnen door Wilders, omdat hij een enorme Israel-dweper is.

Nederland is gewoon van oorsprong een Christelijk land, niks joods aan verder.
Inderdaad, de Joodse gemeenschap heeft eeuwen aan de rand van de maatschappij geleefd, of zelfs buiten. Om nu opeens te spreken over "onze joods-christelijke cultuur" is onzin.

On topic maar weer: welke naam wordt het TO?
Wijndruifje schreef:
25-05-2020 13:55
Inderdaad, de Joodse gemeenschap heeft eeuwen aan de rand van de maatschappij geleefd, of zelfs buiten. Om nu opeens te spreken over "onze joods-christelijke cultuur" is onzin.
nou ja, helemaal onzin is het niet
(zolang je geen waardeoordeel hebt, over andere culturen)
De wortels van het christendom liggen in het jodendom. OT en NT zijn geschreven door joden, Jezus was een Jood, zijn volgelingen/discipelen etc. Daar vanuit ontstond het christendom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven