39weken en man wil andere naam...
zaterdag 23 mei 2020 om 23:02
Hoi,
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.
In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.
In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
anoniem_60174 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:38
Reden: Herkenbaarheid
Reden: Herkenbaarheid
0.61% gewijzigd
zondag 24 mei 2020 om 21:37
Ah, de rot op naar je eigen land-reactie. Tekenend weer.happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:34Misschien kan je beter naar Israël verhuizen, heb je allemaal Davids, Daniels en Rosas om je heen lopen..![]()
Ik zette die joodse uiteraard tussen haakjes omdat deze namen tegenwoordig dus ook aan niet-joodse kinderen gegeven worden.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 21:39
Het is ook een (verre) afgeleide van de naam Reza. Als ik ook al rekening moet gaan houden met voornamen afgeleid van Joodse achternamen omdat ze icm Moos wellicht de indruk geven dat we Joods zijn terwijl we dat niet zijn, dan wordt de spoeling wel erg dun...fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 21:29Rosa is volgens mij helemaal niet bijbels, maar afgeleid van een Joodse achternaam. Maar het is al een hele oude Joodse naam. Elke Joodse familie heeft wel een tante Roosje.
zondag 24 mei 2020 om 21:39
Ja, mee eens.madamecannibale schreef: ↑24-05-2020 21:34Lijkt me een goed idee. Vind je Toon alleen niet meer zo leuk omdat je het oubollig vind?
Ik zou als ik jou was wel echt een deadline stellen. Het kindje kan elk moment geboren worden natuurlijk. Een vriendin van mij twijfelde ook nog tussen meerdere namen. Haar kindje werd een paar weken te vroeg geboren. Ze koos toen één van de namen maar achteraf had ze toch liever een andere gekozen. Lijkt me vervelend om dat gevoel te hebben.
En sorry voor de afgedwaalde discussie, TO! Het leek alsof je niet meer terug zou komen.
Am Yisrael Chai!

zondag 24 mei 2020 om 21:40
Eigen land? Lekker blijven rellen joh, mijn hemel, lees vooral wat je wil lezen zou ik zeggen.
zondag 24 mei 2020 om 21:43
Ja precies dat. Dat ik het nu een “ouderwetsere” naam vind klinken dan Moos. Is dus puur gevoelsmatig want Moos/Mozes is al een oudere naam dan het katholiekere Anthonius/Toon. Puur gevoelsmatig dus.madamecannibale schreef: ↑24-05-2020 21:34Lijkt me een goed idee. Vind je Toon alleen niet meer zo leuk omdat je het oubollig vind?
Ik zou als ik jou was wel echt een deadline stellen. Het kindje kan elk moment geboren worden natuurlijk. Een vriendin van mij twijfelde ook nog tussen meerdere namen. Haar kindje werd een paar weken te vroeg geboren. Ze koos toen één van de namen maar achteraf had ze toch liever een andere gekozen. Lijkt me vervelend om dat gevoel te hebben.
Ja, deadline is zeker een goeie. Dat is precies waar ik bang voor ben: de “verkeerde” keuze maken.

zondag 24 mei 2020 om 21:43
Wat zou jou het boeien wat anderen denken. Als jullie er maar blij mee zijn.engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 21:39Het is ook een (verre) afgeleide van de naam Reza. Als ik ook al rekening moet gaan houden met voornamen afgeleid van Joodse achternamen omdat ze icm Moos wellicht de indruk geven dat we Joods zijn terwijl we dat niet zijn, dan wordt de spoeling wel erg dun...
zondag 24 mei 2020 om 21:45
Nee, zo bedoel ik het helemaal niet. Rosa is gewoon een echte typische Nederlands-Joodse meisjesnaam. Er zijn natuurlijk niet zoveel Joodse families meer over maar voor de oorlog was het echt onder joden net zo'n populaire naam als Sophie nu, zeg maar. En ik heb altijd geleerd omdat op die manier verwezen werd naar van welk joods geslacht je afstamde. Heette je Roosje dan kwam je van Portugese joden. Het is gewoon net als Moos en Max een al hele oude, traditionele Nederlands-Joodse naam net zoals Willem een al hele oude Nederlandse adellijke naam is.engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 21:39Het is ook een (verre) afgeleide van de naam Reza. Als ik ook al rekening moet gaan houden met voornamen afgeleid van Joodse achternamen omdat ze icm Moos wellicht de indruk geven dat we Joods zijn terwijl we dat niet zijn, dan wordt de spoeling wel erg dun...
En als je dus je kinderen zowel Moos als Rosa noemt dan lijkt dat voor joden alsof je je kinderen vernoemd hebt met oude familienamen. Net zoals wanneer je je kinderen Willem, Beatrix en Juliana zou noemen men denkt dat je ze naar het koninklijk huis genoemd hebt.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 21:47
Waarom zeg je dan dat ik maar naar Israel moet verhuizen? Wat bedoelde je er dan mee?happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:40Eigen land? Lekker blijven rellen joh, mijn hemel, lees vooral wat je wil lezen zou ik zeggen.
Am Yisrael Chai!

zondag 24 mei 2020 om 21:51
Dat jij het blijkbaar erg lastig vind als er niet-joodse mensen zijn die hun kind Moos, Esther of weet ik veel welke Joodse naam geven... Dat kind zal dan altijd de vraag krijgen of hij of zij joods is, terwijl de meeste mensen daar helemaal niet bij staan staan, omdat het niet belangrijk is.fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 21:47Waarom zeg je dan dat ik maar naar Israel moet verhuizen? Wat bedoelde je er dan mee?
zondag 24 mei 2020 om 21:53
Persoonlijk vind ik Toon een krachtige naam, het klinkt sterk en klassiek. Maar ik snap wel wat je bedoeld met oubollig, inderdaad hebben veel oudere mannen deze naam. Maar vergis je niet, Toon is aan een opmars bezig:engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 21:43Ja precies dat. Dat ik het nu een “ouderwetsere” naam vind klinken dan Moos. Is dus puur gevoelsmatig want Moos/Mozes is al een oudere naam dan het katholiekere Anthonius/Toon. Puur gevoelsmatig dus.
Ja, deadline is zeker een goeie. Dat is precies waar ik bang voor ben: de “verkeerde” keuze maken.
https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Toon
zondag 24 mei 2020 om 21:53
Maar waarom moet ik dan maar naar Israel verhuizen? Daarmee zeg je toch dat ik maar moet oprotten naar mijn eigen land? Of bedoel je iets anders? Ik snap oprecht niet waarom je zoiets zou zeggen.happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:51Dat jij het blijkbaar erg lastig vind als er niet-joodse mensen zijn die hun kind Moos, Esther of weet ik veel welke Joodse naam geven... Dat kind zal dan altijd de vraag krijgen of hij of zij joods is, terwijl de meeste mensen daar helemaal niet bij staan staan, omdat het niet belangrijk is.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 21:56
Ik vind Toon ook best wel okee. Niet zo leuk als Anton, maar dat had ik al gezegdmadamecannibale schreef: ↑24-05-2020 21:53Persoonlijk vind ik Toon een krachtige naam, het klinkt sterk en klassiek. Maar ik snap wel wat je bedoeld met oubollig, inderdaad hebben veel oudere mannen deze naam. Maar vergis je niet, Toon is aan een opmars bezig:
https://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Toon

Als ik TO was zou ik gewoon voor de vernoeming gaan. En dan zou ik zelfs gewoon kiezen voor:
Antonius Abraham, roepnaam Toon.
Zijn beide vaders op precies dezelfde manier vernoemd, maar overleden opa Ton door de roepnaam net wat meer.
Ik hou van dergelijke traditie, maar dat was wellicht ook al wel duidelijk door mijn emotie bij joodse namen.
Am Yisrael Chai!

zondag 24 mei 2020 om 21:57
Daarmee bedoel ik dat daar de meeste mensen dié hun kind David of Daniel zouden noemen ook écht Joods zijn en je daarom die vraag dus niet in je op hoef te komen, zoals dat hier in Nederland wel zou kunnen zijn.fashionvictim schreef: ↑24-05-2020 21:53Maar waarom moet ik dan maar naar Israel verhuizen? Daarmee zeg je toch dat ik maar moet oprotten naar mijn eigen land? Of bedoel je iets anders? Ik snap oprecht niet waarom je zoiets zou zeggen.
zondag 24 mei 2020 om 22:07
Welnee, wat men in Nederland joodse namen vindt zijn in Israel hele orthodoxe of heeeeeeeele ouderwetse namen. Wat TO hier zegt over Toon dat zegt men in Israel over een naam als Moshe. Echt namen voor oude mannetjes.happyface97 schreef: ↑24-05-2020 21:57Daarmee bedoel ik dat daar de meeste mensen dié hun kind David of Daniel zouden noemen ook écht Joods zijn en je daarom die vraag dus niet in je op hoef te komen, zoals dat hier in Nederland wel zou kunnen zijn.
De namen die in dit topic zijn genoemd zijn Nederlands-Joodse namen met een beladen religieuze en historische geschiedenis en juist daarom is het zo jammer dat dat verloren gaat. En ik vind het juist door die beladen religieuze geschiedenis gek om ze te geven als je zoals de man van TO zelfs niet eens gelovig bent.
Mijn kinderen hebben in ieder geval moderne Israelische namen, met als gevolg dat Nederlanders ze helemaal niet eens herkennen als joodse namen.
Am Yisrael Chai!
zondag 24 mei 2020 om 22:26
Volgende uitdaging: de initialen zouden bij deze optie A.A zijn... anonieme alcoholisten. Althans, dat is wat bij mij dan opkomt. Als ik de enige ben, hoor ik het graagfashionvictim schreef: ↑24-05-2020 21:56Ik vind Toon ook best wel okee. Niet zo leuk als Anton, maar dat had ik al gezegd.
Als ik TO was zou ik gewoon voor de vernoeming gaan. En dan zou ik zelfs gewoon kiezen voor:
Antonius Abraham, roepnaam Toon.
Zijn beide vaders op precies dezelfde manier vernoemd, maar overleden opa Ton door de roepnaam net wat meer.
Ik hou van dergelijke traditie, maar dat was wellicht ook al wel duidelijk door mijn emotie bij joodse namen.

zondag 24 mei 2020 om 22:27
ik vind dat juist heel mooi, zulke dubbele initialen. Mijn associatie is als eerst A. A. Milne, de schrijver van Winnie the Pooh.engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 22:26Volgende uitdaging: de initialen zouden bij deze optie A.A zijn... anonieme alcoholisten. Althans, dat is wat bij mij dan opkomt. Als ik de enige ben, hoor ik het graag![]()
Am Yisrael Chai!

zondag 24 mei 2020 om 22:59
Ik vind Anton leuker dan Toon. Toon is volgens mij ook wel een beetje hip tegenwoordig, dat zou voor mij een minpuntje zijn. Antonie vind ik ook een prima naam en de afkorting Anto klinkt ook best oké.
Ik moet toegeven dat ik vooral bij de combinatie van de namen Rosa en Moos wel een Joodse associatie heb (en uiteraard aan de Sam en Moos-moppen, die bij ons vroeger op de wc hingen).
Ik moet toegeven dat ik vooral bij de combinatie van de namen Rosa en Moos wel een Joodse associatie heb (en uiteraard aan de Sam en Moos-moppen, die bij ons vroeger op de wc hingen).

zondag 24 mei 2020 om 23:04
En wat natuurlijk altijd een optie is, is de geboorte afwachten en dan beslissen. Bij de geboorte van onze oudste zoon hadden vriend en ik allebei een favoriete naam. Na de geboorte mocht ik kiezen van vriend (vanwege de zware arbeid). En toen paste mijn voorkeur eigenlijk helemaal niet bij zijn, het was gewoon een echte xxxxxx (vriend's voorkeur). Ook nooit spijt van gehad. Het is geen regel dat je al voor de geboorte een naam moet hebben, je kunt ook prima daarna beslissen.
zondag 24 mei 2020 om 23:12
Anoniem alcoholisten is idd AA, of voor een cupmaat, maar AA staat ook op het kenteken van leden van het Koninklijk huis. Dat is een betere associatie vind ik.engeltje1984 schreef: ↑24-05-2020 22:26Volgende uitdaging: de initialen zouden bij deze optie A.A zijn... anonieme alcoholisten. Althans, dat is wat bij mij dan opkomt. Als ik de enige ben, hoor ik het graag![]()
Initialen als TV, WC, OK vind ik veel stommer dan AA.
maandag 25 mei 2020 om 05:21
maandag 25 mei 2020 om 05:31
Seth? Saul? Leah? Moos?
Hoor ik niet vaak hoor buiten genoemde religieuze kringen. We hebben het over extreme namen met een duiselijke connotatie.
En waar iedereen het vandaan haalt dat allen Nederlandse namen een Christelijke achtergrond hebben? Dat is helemaal niet waar, je hrbt zeker christelijke namen maar ook heel veel namen zijn Germaans of Grieks/latijn.
anoniem_394429 wijzigde dit bericht op 25-05-2020 05:57
0.56% gewijzigd