39weken en man wil andere naam...

23-05-2020 23:02 295 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Maandag ben ik 39 weken zwanger. Na twee meiden nu een zoon. Al heel lang bezig met een naam en ook hulp vh forum hierbij ingeschakeld. Heel veel mooie en leuke namen voorbij zien komen maar niet eentje waarvan mijn hart sneller ging kloppen dan bij die we al hadden: Seth, Sam, Moos en Toon.

In de afgelopen tijd is Sam afgevallen (teveel voorkomend). Mijn man vindt Seth niet mooi, dus die er ook af. Wat ik heeel jammer vond want dat was mijn favoriet. Moos waren we allebei enthousiast over: lekker vrolijke naam en makkelijk. Ik was er helemaal aan gewend (want dat heb ik nodig, tijd om eraan te wennen). Nu laat man deze week (ik ben maandag 39 weken..) weten toch liever voor Toon te gaan omdat hij daarmee zijn (overleden) vader kan vernoemen en hij dat wel een heel mooi idee vindt. Ik vind Toon nu eigenlijk helemaal niet meer zo mooi... tikkie ouderwets, ook bij de namen van mijn dochters.. nu echt even geen idee wat we nu moeten... op zoek naar weer een andere naam? Maar welke dan?? Pfff.. ik merk dat het hele namengedoe me gewoon echt stress geeft.. ik zou het echt erg vinden om achteraf spijt te hebben van de gegeven naam.. (dat heeft een vriendin van me dus ik weet dat dat wel echt kan..)
anoniem_60174 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 08:38
Reden: Herkenbaarheid
0.61% gewijzigd
louti schreef:
24-05-2020 19:12
En Timon?
Afbeelding

Waar is Pumba dan?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
watdachtjehiervan schreef:
24-05-2020 19:09
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die Esther, Sam, Levi of Max gaat linken aan de Joodse afkomst. Dus ja, ik zou zeer verbaasd zijn.
Tja die verbazing vind ik dus gek. Sam en Max niet zo, maar Esther en Levi vind ik zeer uitgesproken Joodse namen ja.

Nogmaals, ik heb er dus totaal geen enkel probleem mee dat wie dan ook die kiest of je nou Joods bent of niet. Maar als je kinderen Esther en Levi heten doet dat op zijn minst een Joodse connectie vermoeden, zeker door de combi.
Wissewis schreef:
24-05-2020 19:14
Afbeelding

Waar is Pumba dan?
Ha - ha.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Positivevibes schreef:
24-05-2020 19:17
Tja die verbazing vind ik dus gek. Sam en Max niet zo, maar Esther en Levi vind ik zeer uitgesproken Joodse namen ja.

Nogmaals, ik heb er dus totaal geen enkel probleem mee dat wie dan ook die kiest of je nou Joods bent of niet. Maar als je kinderen Esther en Levi heten doet dat op zijn minst een Joodse connectie vermoeden, zeker door de combi.

Maar maakt dat uit dan? Ik maak de afkomst van mijn naam ook niet waar, nooit moeite mee gehad.
Mijn naam betekent "de bevallige."
Mwah. Dat is ook niet per se helemaal waar.
Nemain• schreef:
24-05-2020 19:21
[/b]

Maar maakt dat uit dan? Ik maak de afkomst van mijn naam ook niet waar, nooit moeite mee gehad.
Dat moet je natuurlijk zelf weten.

Persoonlijk zou ik geen uitgesproken associatie willen als die niet bij ons past.
aliva schreef:
24-05-2020 18:46
Als variant op tobin: ik ken een jongeman die tobit heet.

Nogal ongewoon, maar ik vind het wel wat hebben.

(blijkbaar ook Hebreeuws, maar ik drnk dat weinig mensen de associatie zullen maken; geen idee of er jongeman van joodse afkomst is, ik ken zijn achternaam niet).
Tobit is een apocrief bijbelboek. Tobit is de vader van Tobias.
Am Yisrael Chai!
24-05-2020 19:01
Dus namen als Max, Sam, Levi, Saar en Anna kunnen niet als je niet Joods bent?! Echt wat een onzin.
Dat zegt toch helemaal niemand?
Am Yisrael Chai!
24-05-2020 19:09
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die Esther, Sam, Levi of Max gaat linken aan de Joodse afkomst. Dus ja, ik zou zeer verbaasd zijn.
Dan heb je vooral weinig algemene ontwikkeling als je bij de naam Levi of Max niet de link met joden legt. Max Tailleur, Max Moskowicz, Max Leons, Max Wallinski, ga zo maar door.

Max is de Nederduitse variant van Mozes.

Edit: en Louis is de Nederduitse versie van Levie. En Levie is weer de joodse versie van Levi. Levi is in zwang geraakt omdat het net als Louis minder joods zou zijn (voor als je moest onderduiken). Dat geldt ook voor Max, dat werd populair omdat je dan minder opvallend joods was. Net als Bram in plaats van Avi.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
24-05-2020 19:55
Dan heb je vooral weinig algemene ontwikkeling als je bij de naam Levi of Max niet de link met joden legt. Max Tailleur, Max Moskowicz, Max Leons, Max Wallinski, ga zo maar door.

Max is de Nederduitse variant van Mozes.
Die namen zijn allang niet meer alleen maar Joods. Bij Chantal of Babette denk je toch ook niet dat die mensen Frans zijn?
24-05-2020 19:58
Die namen zijn allang niet meer alleen maar Joods. Bij Chantal of Babette denk je toch ook niet dat die mensen Frans zijn?
Ik denk wel degelijk dat het Franse namen zijn. En daarmee 'klassieker' dan Engelse namen, bijvoorbeeld. En als ik een hekel aan Frankrijk zou hebben zou ik mijn kinderen niet zo noemen.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
24-05-2020 20:02
Ik denk wel degelijk dat het Franse namen zijn. En daarmee 'klassieker' dan Engelse namen, bijvoorbeeld. En als ik een hekel aan Frankrijk zou hebben zou ik mijn kinderen niet zo noemen.
Maar hier werd beweerd dat je met een joodse naam de indruk geeft dat je van Joodse afkomst bent. Dat is wat anders dan weten dat het een Joodse naam is. En het eerste vind ik dus echt onzin.
Iemand Engel nog gezien?

Of is die intussen bevallen / aan 't bevallen?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
fashionvictim schreef:
24-05-2020 19:48
Dat zegt toch helemaal niemand?
Jij vindt het heeeeel raar.
24-05-2020 20:04
Maar hier werd beweerd dat je met een joodse naam de indruk geeft dat je van Joodse afkomst bent. Dat is wat anders dan weten dat het een Joodse naam is. En het eerste vind ik dus echt onzin.
Als je je kind Moos noemt moet je niet gek opkijken dat je overal waar je komt Sampie en Moossie moppen zult horen en 894638 miljoen keer de vraag zult krijgen of jullie joods zijn.

En als je niks met het christelijke geloof of het jodendom hebt is je kind Mozes noemen ongeveer even raar als je kind Mohamed noemen als je anti-islam bent.
Am Yisrael Chai!
24-05-2020 20:07
Jij vindt het heeeeel raar.
Ja, net zoals ik het raar zou vinden als iemand zijn kind Jezus noemt, of Mohamed, of Boeddha.

Mozes is natuurlijk niet "gewoon" een bijbelse naam.
Am Yisrael Chai!
24-05-2020 20:04
Eens. Ik lees hier dat mensen namen als Max, Sam, Saar etc de indruk vinden geven dat je van Joodse afkomst bent, dat zijn toch hele normale, ingeburgerde namen? Er zijn 17.000 mannen in Nederland die Max heten en meer dan 20.000 vrouwen die Sara of Sarah heten, die zijn echt niet allemaal van Joodse afkomst.
Ik heb zelf overigens ook een duidelijk Hebreeuwse naam, krijg heel soms van mensen van middelbare leeftijd of ouder de vraag of ik Joods of van Joodse afkomst ben, maar vrijwel nooit, en door mensen van mijn leeftijd heb ik het al helemaal nooit gehoord. Sommige mensen zullen de associatie dus zeker wel hebben, maar lang niet iedereen.
anoniem_396896 wijzigde dit bericht op 24-05-2020 20:11
Reden: Toevoeging
22.44% gewijzigd
fashionvictim schreef:
24-05-2020 20:08
Als je je kind Moos noemt moet je niet gek opkijken dat je overal waar je komt Sampie en Moossie moppen zult horen en 894638 miljoen keer de vraag zult krijgen of jullie joods zijn.

En als je niks met het christelijke geloof of het jodendom hebt is je kind Mozes noemen ongeveer even raar als je kind Mohamed noemen als je anti-islam bent.
Laten we het er maar op houden dat ik het niet met je eens ben.
Jozef en Maria, ook leuke namen!
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
24-05-2020 20:09
Ja, net zoals ik het raar zou vinden als iemand zijn kind Jezus noemt, of Mohamed, of Boeddha.

Mozes is natuurlijk niet "gewoon" een bijbelse naam.
Mozes is toch wel van iets ander niveau dan Jezus, Mohammed en Boeddha.
24-05-2020 20:11
Laten we het er maar op houden dat ik het niet met je eens ben.
Ah, jouw kind heet Moos? Leuke naam, ben je joods?
Am Yisrael Chai!
Lukassen schreef:
24-05-2020 20:13
Wat hij met die Rode Zee deed was anders best gaaf!
fashionvictim schreef:
Ah, jouw kind heet Moos? Leuke naam, ben je joods?
Huh? Hoe kom je daar nu bij? Of is het een grapje?
Lukassen schreef:
Niet als je joods bent. Which is exactly why het een vorm van appropriation is. Mozes is in het jodendom belangrijker dan Jezus, hoor.
Am Yisrael Chai!
24-05-2020 20:14
Huh? Hoe kom je daar nu bij? Of is het een grapje?
Ja, natuurlijk was het een grapje.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven