Bedtijd baby

27-03-2020 08:40 105 berichten
Hallo allemaal

Vanaf wanneer hielden jullie een vaste bedtijd aan voor jullie baby?
Wij zijn nog erg aan het zoeken met de flessen en het slapen
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:03
Mijn baby krijgt de fles. Hij slaapt in de nacht meestal wel 4 uur of langer door, dus dat komt neer op een nachtvoeding

Geweldig toch!! Wees hier super blij mee, want veel ouders hebben dat niet.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
27-03-2020 09:06
Ik weet nog wel dat zoon met 6 maanden naar kdv ging en dat ze vroegen: ‘en wat is zijn schema?’ En ik: ‘ehh..’
En zij: ‘hoe vaak slaapt hij en hoe lang, en hoe laat leg je hem in bed?’ En ik: ‘ehh...’
En zij: ‘hoeveel drinkt hij per voeding, en op welke tijden?’ En ik: ‘ehh..’
En toen zei die juf: ‘Go with the flow dus. Duidelijk.’

Maw: we zijn niet de enige ;-D
Haha, herkenbaar bij beide dochters! Waren wel wat jonger toen ze naar de opvang gingen, maar ik had geen ritme ;-) Het grappige is dat oudste ook nooit in een ritme is komen te zitten bij de opvang totdat ze 1 slaap had. Jongste hebben ze wel keurig iedere keer om dezelfde tijden in bed liggen, iets wat mij bijna nooit lukt ;-) Achja, ze is gelukkig, groeit goed, ontwikkelt goed en dat is het belangrijkste.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:06
Overdag slaapt hij nu vaak op schoot of in de kinderwagen. Daarin valt hij dan in slaap tijdens een wandeling en dan laat ik hem liggen
Savonds legbik hem wel eens op zijn eigen kamer nu, met wisselend succes. Als ik naar bed ga of als hij ergens daarna wakker word dan slaapt hij in het aanschuifbedje naast ons.
Gebeurd ook vaak genoeg dat hij tegelijk met ons naar bed gaat

Voelt echt als een zooitje en daar word ik soms onzeker van
wat jij een zooitje noemt, is juist prima
Loslaten en go with the baby flow. :)
Al heb ik wel makkelijk praten, dochter is nu 8 weken en slaapt vanaf dat ze 2 weken oud is door. :$ Gisteren om 21.45 uur op bed gelegd (eigen kamertje) en ze ligt nu nog te slapen.. Overdag slaapt ze vrijwel alleen op een van ons. ;)
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:06
Overdag slaapt hij nu vaak op schoot of in de kinderwagen. Daarin valt hij dan in slaap tijdens een wandeling en dan laat ik hem liggen
Savonds legbik hem wel eens op zijn eigen kamer nu, met wisselend succes. Als ik naar bed ga of als hij ergens daarna wakker word dan slaapt hij in het aanschuifbedje naast ons.
Gebeurd ook vaak genoeg dat hij tegelijk met ons naar bed gaat

Voelt echt als een zooitje en daar word ik soms onzeker van
Klinkt als een hele normale baby, en een hele normale moeder die er onzeker van wordt ;)

Komt echt goed vrouw. Lekker baby volgen, op z’n 18de slaapt ‘ie heus niet meer alleen in de wagen of naast jou in bed. Je doet het prima zo.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Oh en het eerste advies dat ik ‘pasgeboren moeders’ zoals ik het maar even zal noemen altijd geef, is al die opvoedboeken per direct te doneren aan de vuilnisbak.

Dáár werd ik nou een stuk rustiger van :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Het is OK niet zo dat ik hem perse in een schema wil. Ik wil wat het beste is voor hem. Doordat ik op zoveel plekken die dagschema's en ritmes tegenkom die hij nu al zou moeten volgen heb ik het gevoel dat ik het niet goed doena Pasen start het (als het goed is ivm covid19) op het kinderdagverblijf. Daar willen ze ook zijn voedings en slaaptijden weten. Die heb ik niet zo voor ze op papier
Pergamon schreef:
27-03-2020 09:09
Geweldig toch!! Wees hier super blij mee, want veel ouders hebben dat niet.
Daar ben ik zeker ook heel blij mee
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:16
Het is OK niet zo dat ik hem perse in een schema wil. Ik wil wat het beste is voor hem. Doordat ik op zoveel plekken die dagschema's en ritmes tegenkom die hij nu al zou moeten volgen heb ik het gevoel dat ik het niet goed doena Pasen start het (als het goed is ivm covid19) op het kinderdagverblijf. Daar willen ze ook zijn voedings en slaaptijden weten. Die heb ik niet zo voor ze op papier

Jij bepaald wat het beste voor hem is. Niet iemand/iets anders.
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:16
Het is OK niet zo dat ik hem perse in een schema wil. Ik wil wat het beste is voor hem. Doordat ik op zoveel plekken die dagschema's en ritmes tegenkom die hij nu al zou moeten volgen heb ik het gevoel dat ik het niet goed doena Pasen start het (als het goed is ivm covid19) op het kinderdagverblijf. Daar willen ze ook zijn voedings en slaaptijden weten. Die heb ik niet zo voor ze op papier
Jammer dan voor het kdv. Als het goed is hebben ze geleerd om de signalen van je baby op te pikken, dus succes ermee. Ik vind het zo achterhaald, die vaste tijden. Een baby is toch geen robot.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:16
Het is OK niet zo dat ik hem perse in een schema wil. Ik wil wat het beste is voor hem. Doordat ik op zoveel plekken die dagschema's en ritmes tegenkom die hij nu al zou moeten volgen heb ik het gevoel dat ik het niet goed doena Pasen start het (als het goed is ivm covid19) op het kinderdagverblijf. Daar willen ze ook zijn voedings en slaaptijden weten. Die heb ik niet zo voor ze op papier
ten eerste ben je dan een paar weken verder
en ten tweede weten zij ook wel, dat jouw slaaptijden, slechts richtlijnen zijn

komt echt goed
Dit doet mij echt goed dames.

Ik zit ook een een social media groepje van januari babies. Daar worden veruit de meeste babies in de avond tussen zeven en negen (vaste tijden in ieder geval) op bed gelegd.
Het lijkt dan zo raar dat ik het niet doe
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:01
Dit is wat ik bedoelde. Die laatste zin is wat ik op zoveel plekken tegenkom. Dat lijkt op papier het beste te zijn en ik wil uiteraard het beste voor hem
Maar een schema lijkt hier niet te lukken zonder dat hij veel meer gaat huilen.
Ik bedoel het juist andersom hè, dus dat de baby zich aan het schema houdt omdat hij een baby is die makkelijk slaapt ;-)
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:25
Dit doet mij echt goed dames.

Ik zit ook een een social media groepje van januari babies. Daar worden veruit de meeste babies in de avond tussen zeven en negen (vaste tijden in ieder geval) op bed gelegd.
Het lijkt dan zo raar dat ik het niet doe
laat het "bed" eens los
ga na het eten op de bank liggen met je kindje, (ergens tussen 7 en 9), jij bent het bed, baby slaapt op jou
Je man brengt je kopjes thee, masseert je voeten, en jij hebt de afstandsbediening

en morgenavond, is je man het bed van baby, en breng jij hem kopjes thee (en kun je even lekker rustig je haar wassen)
Alle reacties Link kopieren
Onze baby is bijna 5 maanden, en nog steeds leggen we hem overdag op bed als hij moe is. Dus geen vaste tijden. Ligt er ook aan hoe vroeg bij 's ochtends wakker was etc.

Sinds ongeveer dat hij 10 weken is brengen we hem 's avonds rond 19 uur naar bed en krijgt hij om 22:30 nog een fles. Hij wordt dan 's nachts rond 4:00 nog een keer wakker voor een fles en houdt het dan vol tot 7 uur.

Ik herken je gevoel dat je 'maar wat aanrommelt', maar ik denk dat dit alleen maar goed is. Gewoon voor 60% een ritme proberen aan te houden en voor de rest je baby volgen. Komt vast allemaal goed.
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:25
Dit doet mij echt goed dames.

Ik zit ook een een social media groepje van januari babies. Daar worden veruit de meeste babies in de avond tussen zeven en negen (vaste tijden in ieder geval) op bed gelegd.
Het lijkt dan zo raar dat ik het niet doe

Jij voedt je baby op, niet de dames uit je groepje. De grap is hier, als mijn ouders komen oppassen vragen ze ook naar een schema. Ik zeg dan "hij heeft toen en toen een fles gehad en ik verwacht hem om X uur weer". Ik heb eigenlijk altijd gelijk (met marge van een kwartier). Hij is dus eigenlijk heel erg voorspelbaar, alleen niet elke dag hetzelfde.
Manta schreef:
27-03-2020 09:26
Ik bedoel het juist andersom hè, dus dat de baby zich aan het schema houdt omdat hij een baby is die makkelijk slaapt ;-)
OH op die fiets
Sorry verkeerd begrepen
Alle reacties Link kopieren
Die van ons heeft tot een maand of 11 in de avond niet willen slapen. Echt we hebben nachten opgezeten. Terwijl hij vanaf 3 weken tot 3 maanden gewoon van 23 tot 7 uur sliep.
Achteraf bleek hij enorme reflux te hebben (ik werd gewoon niet serieus genomen en is mijn eerste)
Hier sliep hij overdag veel in de box/kinderwagen.
Op de opvang weten ze dat kindjes van een paar maanden oud meestal nog niet echt een vast ritme hebben. Daarom houden ze vaak hun dag bij in schriftjes/online.
Ik heb in het schriftje van mijn zoontje wel ongeveer zijn indeling geschreven, maar ook gezegd dat ze zich daar niet op vast hoefde te pinnen. Slaapt ie een uurtje langer, dan slaapt ie een uurtje langer. Gaf altijd een extra voeding mee voor het geval dat.
Leef lekker zoals je kindje dat wilt. Probeer een vast ritueeltje voor het slapen gaan. Bijvoorbeeld badderen, flesje en naar bed.
Hier was badderen geen succes want die van ons werd er hyperactief van, zo leuk vond hij het altijd. Maar wij doen nog steeds elke avond nog even met hem spelen, dan kleden wij hem om in zn slaapzak. Krijgt hij bij ons zijn flesje, nog even knuffelen en naar bed. Hij is ondertussen anderhalf, heeft die fles niet meer perse nodig. Maar hij is druk, en dit is de enige manier om hem rustig in bed te krijgen.
Dit werkt voor ons, en zo doe ik het voorlopig nog even. Wat ze op het cb ook roepen. Mijn kindje niet die van hun.
Elk kindje is anders. Je kindje zal vanaf nu steeds meer een ritme krijgen, maar daar valt ie vanzelf in! Probeer op de signalen te letten. Ga in de avond voor het slapen nog even lekker een rondje lopen met de wagen. Komt allemaal goed!
lilalinda schreef:
27-03-2020 09:27
laat het "bed" eens los
ga na het eten op de bank liggen met je kindje, (ergens tussen 7 en 9), jij bent het bed, baby slaapt op jou
Je man brengt je kopjes thee, masseert je voeten, en jij hebt de afstandsbediening

en morgenavond, is je man het bed van baby, en breng jij hem kopjes thee (en kun je even lekker rustig je haar wassen)

Zo gaat het hier nu eigelijk. Of hij ligt op het voedingskussen op de bank bij ons en heel soms in zijn eigen bed.
Meestal gaat hij mee naar boven als wij zelf gaan slapen
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:34
Zo gaat het hier nu eigelijk. Of hij ligt op het voedingskussen op de bank bij ons en heel soms in zijn eigen bed.
Meestal gaat hij mee naar boven als wij zelf gaan slapen
en dat is dus een hele prima manier
dat is geen zootje hoor, dat is uitstekend
Ik zie het badje als onderdeel van het slaapritme ook vaak voorbij komen.
Hij word inderdaad lekker rozig van douche of bad, maar hij heeft zo'n droge huid daarna dat ik hem niet dagelijks in bad doe

Zijn signalen van honger, moe, verveling, enzovoort begin ik steeds beter te herkennen
Ik snap dat je onzeker wordt van alle adviezen van 'de boekjes' en 'de experts' in CB of om je heen. Ieder kind is anders, je kan het beste je gevoel volgen en af en toe eens iets proberen om te kijken of dat werkt.

Mijne is 6 maanden en sliep al snel door (8 weken) op haar eigen kamer. Daar heb ik niks speciaals voor gedaan, dat deed ze uit zichzelf. Maar overdag is het een dingetje. Ze is altijd al een hele lichte slaper geweest en moet echt in het donker liggen in een rustige ruimte zonder geluiden zoals tv, radio of gesprekken om zich heen. Anders slaapt ze echt niet ondanks duidelijke moeheid. Daarom kon ze ook al gauw niet meer bij ons liggen, ze werd van ons wakker en ik weer van haar. Ik slaap ook heel licht namelijk :facepalm: Sinds kort verdomt ze het om langer te slapen dan 45 minuten overdag. En dat is dan maar zo :) Als ze verder goed eet, poept/plast en vrolijk kan spelen dan is er niks aan de hand en is het een fase, of het nieuwe normaal :P Op kdv slaapt ze helemaal niet, daar krijst ze net zo lang tot ze uit haar slaapzak gehesen wordt waarna ze een stralende overwinningsglimlach geeft omdat ze gewoon weet dat ze weer 'mee mag doen' :lol: Dat wordt me er eentje hoor, ik maak mijn borst vast nat voor een hele eigenwijze peuter.
Alle reacties Link kopieren
Met 12 weken. Ik werd ziek en mijn man moet voor de kinderen zorgen. Die legde de baby gewoon om 19:00 uur in bed, tegelijk met de anderen. :D

Tot mijn verbazing was dat na een week een gewoonte en had ik ineens een baby met een bedtijd toen ik weer beter was.
Gevolg is echter wel dat je ook elke ochtend dezelfde tijd moet aanhouden voor het opstaan.
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:41
Ik zie het badje als onderdeel van het slaapritme ook vaak voorbij komen.
Hij word inderdaad lekker rozig van douche of bad, maar hij heeft zo'n droge huid daarna dat ik hem niet dagelijks in bad doe

Zijn signalen van honger, moe, verveling, enzovoort begin ik steeds beter te herkennen
Het beste is om naar de behoeften van jouw baby te kijken, en volgens mij doen jullie dat hartstikke goed!
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
27-03-2020 09:41
Ik zie het badje als onderdeel van het slaapritme ook vaak voorbij komen.
Hij word inderdaad lekker rozig van douche of bad, maar hij heeft zo'n droge huid daarna dat ik hem niet dagelijks in bad doe
babymassage kan een lekkere vervanging van het badje zijn

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven