Bedtijd baby

27-03-2020 08:40 105 berichten
Hallo allemaal

Vanaf wanneer hielden jullie een vaste bedtijd aan voor jullie baby?
Wij zijn nog erg aan het zoeken met de flessen en het slapen
Alle reacties Link kopieren
Arcticfox1 schreef:
08-04-2020 14:04
Deze post is heel fijn voor mij

Is dat bij jou kindje altijd al zo geweest? Als ik het zo lees is jou dochter ouder dna mijn zoontje (11 weken)
Ja, mijn dochter is inmiddels 16 maanden, dus een stuk ouder. Maar ik heb eigenlijk altijd in heel veel haar gevolg. Niet uit een bepaald principe, maar omdat ik gewoon te lui was voor moeilijke schema’s, en ze deed en doet het er prima op.

Ik heb het met slaapjes eigenlijk altijd gewoon aan haar overgelaten. In het begin sliep ze overdag meestal niet meer dan een minuut of 40. Maar tussen de slaapjes kon een uur zitten, maar ook drie uur. Niks geen vaste wakker tijden. Later werd dat twee keer langer slapen, en nu nog 1 keer flink. Tot een maand of 5 sliep ze s avonds eerst bij op schoot, werd dan wakker (ergens tussen 22-23.30) voor een fles en ging dan naar bed. En ineens werd ze niet meer wakker voor die fles, dus ben ik haar maar na de fles ervoor in bed gaan leggen. Geen vooropgezet plan of zo.

Het enige wat ik wel echt probeer te doen is enige voorspelbaarheid in volgorde van dingen. Dus s avonds kreeg ze een fles, dan slaapzak aan en dan naar bed. Ik zette nooit een fles al binnen zicht als ik eerst nog een luier moest verschonen (want kind weet niet dat ze hem zo krijgt, dus dat vond ik een beetje zielig). Ik had het idee dat ze al heel jong die routines doorhad, al dan niet bewust, en dat dat haar vastigheid gaf. Maar wanneer ze waren vond ik minder belangrijk.

Voor zover ik het lees, heb je een redelijk tevreden baby, maar wordt je onzeker van het feit dat je niet zo’n mooi schema hebt als in allerlei boeken. Laat lekker gaan. Als jullie het allemaal prima doen, er zijn geen medische redenen waarom iets moet, dan gaat het toch prima zo?
Mijn ervaring is dat je in ieder geval niet moet forceren.
Wij hebben vanaf het begin af aan gekeken naar hem en met zijn ritme meegedaan. Voeden wanneer honger, slapen wanneer moe. In het begin verschillde het enorm maar na verloop van tijd kreeg hij een beetje een vast eigen ritme. Hij is nu 9 maanden en gaat meestal rond 18.00 uur naar bed, slaapt dan tot 06.00 uur, krijgt dan een fles en slaapt nog tot half 8. Soms wordt hij later of eerder wakker. Als hij voor 06.00 uur wakker wordt dan geven we hem nog een fles, na 06.00 uur staan we op en beginnen we met de dag.
Middagslaapjes zijn hier ong rond 09.30 tot 10.30 en van 13.30 tot 15.30 maar ook dat verschilt welleens.
In ieder geval was het bij ons zo dat het de eerste 5 maanden regelmatig veranderde daarna kwam er meer regelmaat in.
Wel heb ik vanaf het begin al geprobeerd hem te laten wennen aan dag/nacht door tijdens slaapjes overdag de gordijnen open te laten en ze in de avond dicht te doen. Daarnaast duidelijk communiceren ookal snapt ze niet wat je zegt. "Even een dutje doen, straks weer spelen" bijvoorbeeld, of s' avonds " het is nacht, we gaan slapen en morgen is er een nieuwe dag"
Bij ons was het trouwens ook zo dat hij toen hij nog heel klein was in de box sliep of ze in de kinderwagen maar toen hij een maand of 4/5 was hebben we hem écht in zijn bed gelegd voor middagdutjes, merkte dat hij steeds vaker erg moe was maar dan afgeleid werdt door speeltjes of door dingen die om hem heen gebeurde waardoor hij niet in slaap viel en overprikkeld raakte. Ik wilde ook dat hij ging wennen aan middagslaapjes in bed omdat hij bijna de kinderwagen uit groeide.
Alle reacties Link kopieren
Mijn jongste gaat sinds dat hij 5 maanden was ongeveer rond 19.30u naar bed.
Daarvoor wilde hij vaak de avond clusteren bij mij en lukte het niet om hem op bed te leggen.
Wij hebben helemaal geen vast schema thuis, maar er begint nu vanzelf wat regelmaat in te komen. Op het kdv doen ze wel al vanaf maand 3 ongeveer hetzelfde. Dat gaat ook goed.
.
Ik vond een schema heel fijn vanaf 3 a 4 maanden. Gaf voor alle partijen duidelijkheid, en daar gingen we goed op.

Bij ons was dat altijd om 8 uur naar bed en om 7 uur weer op. En daartussenin dan alle slaapjes en voedingen enzo, dat veranderde met de leeftijd. Maar bedtijd en opstaan bleef altijd hetzelfde. Kinderen zijn nu bijna 5 en 8, en dat houden we nog steeds vast.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 5 maanden slaapt overdag alleen maar superkorte slaapjes. Na exact 30 minuten wordt ze weer wakker. Wakkertijden hebben hier geen invloed op. Ze komt soms wel zelf in slaap, soms niet.

Ik probeer het los te laten en te onthouden dat ze ‘vanzelf’ leert langer te slapen. Maar ik hoop ieder slaapje tevergeefs dat deze dan eindelijk eens wat langer duurt. Want ze bouwt in de loop van de dag steeds meer vermoeidheid op, en wil (daarom?) eigenlijk alleen maar bij mij zijn. Ze zal het/mij nodig hebben, ik kan er alleen maar voor haar zijn. Maar pittig is het wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven