Bedtijd baby
vrijdag 27 maart 2020 om 09:52
Ik vind het ook zo stom van mijzelf dat ik hier zo mee zit. Ik heb eigelijk ene heel tevreden kindje over het algemeen
Hij heeft alleen geen boodschap aan het slaap, voeden, spelen repeat schema en al helmaal niet aan vaste tijden en weggelegd worden.
Ik ben/was erg onder de indruk dat dat wel zo hoort omdat het aangeschreven staat als het beste voor je baby
Hij heeft alleen geen boodschap aan het slaap, voeden, spelen repeat schema en al helmaal niet aan vaste tijden en weggelegd worden.
Ik ben/was erg onder de indruk dat dat wel zo hoort omdat het aangeschreven staat als het beste voor je baby
vrijdag 27 maart 2020 om 09:54
Ging dat met veel huilen?Dubbeljus schreef: ↑27-03-2020 09:49Met 12 weken. Ik werd ziek en mijn man moet voor de kinderen zorgen. Die legde de baby gewoon om 19:00 uur in bed, tegelijk met de anderen.![]()
Tot mijn verbazing was dat na een week een gewoonte en had ik ineens een baby met een bedtijd toen ik weer beter was.
Gevolg is echter wel dat je ook elke ochtend dezelfde tijd moet aanhouden voor het opstaan.
Ik wil mijn baby niet meer, en zeker niet alleen in bed, laten huilen dan nodig
vrijdag 27 maart 2020 om 09:56
Oh en op KDV snappen ze echt wel dat niet elk kind al volgens een schema slaapt! Wij hielden een maximale wakker tijd aan die we wisten van d'r tegen die tijd, dat was toen zo'n 1,5 tot 2 uur. En dat vond het CB super lang voor eentje van amper 3 maanden. Die gaven ook hints onze baby sneller op bed te leggen, en zeiden dat we ook gewoon haar in de woonkamer moesten laten slapen zodat ze kon wennen aan geluid. Nou, nee. Dat hadden we de eerste 6 weken gedaan omdat ze het zeiden, ze sliep toen dus amper en schrok telkens wakker. Iedere baby lijkt het liefst op schoot of bij pa/ma te slapen behalve die van ons
En ik herken dat van mezelf, ik wil ook rust en donker om me heen. En man is de wakkere van ons, die was als kind met 1 jaar al van overdag dutjes af
KDV begreep het juist prima en hielden keurig onze aanwijzingen aan, maar daar slaapt ze dus helemaal niet. Prima, ze is gewoon vrolijk en haalt die slaap in thuis in de nacht. Vrolijke baby = niks aan de hand!
KDV begreep het juist prima en hielden keurig onze aanwijzingen aan, maar daar slaapt ze dus helemaal niet. Prima, ze is gewoon vrolijk en haalt die slaap in thuis in de nacht. Vrolijke baby = niks aan de hand!
vrijdag 27 maart 2020 om 10:00
De eerste 3 maanden sliepen mijn kinderen alleen op me, in de draagzak en in de cosleeper. Alledrie gingen ze rond de 3 maanden naar hun eigen kamers omdat ik merkte dat ze wakker van ons werden.
Vanaf een maand of 8 een redelijkste vaste bedtijd maar 2 van de 3 wel nog met nachtvoeding.
Luister vooral naar je eigen gevoel.
Vanaf een maand of 8 een redelijkste vaste bedtijd maar 2 van de 3 wel nog met nachtvoeding.
Luister vooral naar je eigen gevoel.
vrijdag 27 maart 2020 om 10:05
Toen ik merkte dat baby niet sliep in lichte ruimtes met gerommel om zich heen ben ik haar naar haar kamer gaan verhuizen. Eerst overdag alleen, en dan bleef ik erbij na het bedritueeltje (slaapzak aan, zacht slaap muziekje, speen, kus en aai) en bleef haar rustig aaien over de deken. Ik sloop dan weg als haar ogen (bijna) dichtvielen en ze rustig was. Dat heb ik een paar dagen overdag gedaan, daarna was dat niet meer nodig. Na een week zijn we ook 's nachts haar op haar kamer gaan leggen en voedde ik haar 's nachts op haar kamer. Op dezelfde wijze aangepakt als overdag met hetzelfde ritueel.Arcticfox1 schreef: ↑27-03-2020 09:54Ging dat met veel huilen?
Ik wil mijn baby niet meer, en zeker niet alleen in bed, laten huilen dan nodig
Nu ligt ze nog wel eens te mopperen dat ze op bed gelegd is, maar haar laten huilen doen we nooit. Dan gaan we terug voor de aai en speen strategie. Na een paar minuutjes mopperen valt ze namelijk gewoon in slaap, van huilen niet en dat kunnen we beide sowieso niet aan!
vrijdag 27 maart 2020 om 10:12
de meeste babies slapen juist die eerste maanden liefst op pa/maDubbeljus schreef: ↑27-03-2020 10:03Nee absoluut niet!! Wij zouden nooit een baby laten huilen. We hadden mazzel dat deze sowieso makkelijk sliep maar bij de oudere kinderen gingen we steeds terug en troosten, speentje, erbij blijven. ik heb mezelf wel eens half opgevouwen met bovenlijf in de wieg gehangen zodat hij een combi van bed en mama had. En bedje voorverwarmen en een doek erin die naar mama ruikt. dat soort dingen.
Maar mijn ervaring is dus dat dat moeilijker is naarmate het kind ouder is. De meeste baby's van 0-8 weken slapen overal, dus waarom dan niet in een bedje leggen, dan zijn ze dat gewend..
lijkt me heel handig er eentje te hebben die in een bedje slaapt
vrijdag 27 maart 2020 om 10:17
Tja, mijn ervaring is precies het tegenovergestelde. Mijn baby sliep de eerste weken juist niet, vanaf een maand of vier ging het in bed slapen opeens beter. Daarom: Kijk vooral naar wat voor jouw kind werkt.Dubbeljus schreef: ↑27-03-2020 10:03Nee absoluut niet!! Wij zouden nooit een baby laten huilen. We hadden mazzel dat deze sowieso makkelijk sliep maar bij de oudere kinderen gingen we steeds terug en troosten, speentje, erbij blijven. ik heb mezelf wel eens half opgevouwen met bovenlijf in de wieg gehangen zodat hij een combi van bed en mama had. En bedje voorverwarmen en een doek erin die naar mama ruikt. dat soort dingen.
Maar mijn ervaring is dus dat dat moeilijker is naarmate het kind ouder is. De meeste baby's van 0-8 weken slapen overal, dus waarom dan niet in een bedje leggen, dan zijn ze dat gewend..
vrijdag 27 maart 2020 om 10:19
Overdag in zijn eigen bed op zijn eigen kamer is in slaap vallen en goed slapen heel moeilijk. Ik ben zomaar 3 kwartier tot een uur bezig om hem daar dan in slaap te krijgen. Hij huilt dan voor mijn gevoel daardoor ook meer dan nodig. Om daar dan meestal niet langer dan een half uurtje tot een klein uurtje bij uitzondering te slapen
Als hij makkelijker en beter in zijn ledikant zou slapen dan leek mij dta heel fijn
Nu wendt hij niet zo vaak aan dat bed en daar heb ik dan ook weer zorgen om
vrijdag 27 maart 2020 om 10:22
ook overdag ben je een babybed, geeft niksArcticfox1 schreef: ↑27-03-2020 10:19Overdag in zijn eigen bed op zijn eigen kamer is in slaap vallen en goed slapen heel moeilijk. Ik ben zomaar 3 kwartier tot een uur bezig om hem daar dan in slaap te krijgen. Hij huilt dan voor mijn gevoel daardoor ook meer dan nodig. Om daar dan meestal niet langer dan een half uurtje tot een klein uurtje bij uitzondering te slapen
Als hij makkelijker en beter in zijn ledikant zou slapen dan leek mij dta heel fijn
Heb je een draagzak? dat vond ik prettig, beetje je handen vrij
vrijdag 27 maart 2020 om 10:23
Lekker los laten en met je baby's ritme mee gaan. Anders krijg je echt heel veel frustratie.
Mijn dochtertje lijkt met 10 maanden een redelijk goed ritme te hebben.
En daarvoor iedere keer met periodes.
Ik kan haar niet dwingen te slapen. Ik hou me wel redelijk goed vast aan het eet en drink schema maar het slapen zat nooit een ritme in.
Mijn dochtertje lijkt met 10 maanden een redelijk goed ritme te hebben.
En daarvoor iedere keer met periodes.
Ik kan haar niet dwingen te slapen. Ik hou me wel redelijk goed vast aan het eet en drink schema maar het slapen zat nooit een ritme in.
Blijf in jezelf geloven !
vrijdag 27 maart 2020 om 10:23
Dan zou ik dat even los laten en hem laten slapen waar het wel lukt. En dan probeer je over een paar weken of ie dan wel overdag in zijn bedje wil slapen. Bespaar jou en je baby die stress, het is echt goed!Arcticfox1 schreef: ↑27-03-2020 10:19Overdag in zijn eigen bed op zijn eigen kamer is in slaap vallen en goed slapen heel moeilijk. Ik ben zomaar 3 kwartier tot een uur bezig om hem daar dan in slaap te krijgen. Hij huilt dan voor mijn gevoel daardoor ook meer dan nodig. Om daar dan meestal niet langer dan een half uurtje tot een klein uurtje bij uitzondering te slapen
vrijdag 27 maart 2020 om 10:25
Los laten hoor je baby is tevreden !!Arcticfox1 schreef: ↑27-03-2020 09:52Ik vind het ook zo stom van mijzelf dat ik hier zo mee zit. Ik heb eigelijk ene heel tevreden kindje over het algemeen
Ze kunnen het heel mooi vertellen hoe het moet en wat het beste is maar dat werkte bij mij totaal niet.
vrijdag 27 maart 2020 om 10:31
Haha, heel herkenbaar. Kraambezoek dat vroeg ‘wanneer slaapt ze?’. En ik maar antwoorden: ‘nou, als ze haar ogen dichtdoet....’. Ik heb al die schema’s zo snel mogelijk weg gedaan, ik werd heel zenuwachtig van het idee dat ik het allemaal niet goed deed, terwijl kind het prima deed.
Mijn kind was er dus een die vanaf 4 weken s nachts helemaal niet lekker bij mama wilde slapen, want die werd wakker van elke beweging of geluidje van mij. Dus die heeft vanaf 4 weken lekker in haar eigen bedje geslapen, waar ze het prima vond. Tenminste.... s avonds dan. Overdag moest ze er niks van hebben, dus deden we dat maar gewoon niet. Slaapjes op schoot, en na een tijdje wilde ze ook wel in de box. Het enige wat ik als ritueel aanhield, was dat ze in bed/box als ze ging slapen áltijd een slaapzak aan had. Dat werd voor haar echt een signaal ‘oh, het is slaap tijd, trusten!’. Pas met een maand of 10 ging ze overdag ook in bed slapen.
De opvang heeft het nooit een probleem gevonden, die zijn juist blij dat ik het prima vind als ze kind volgen. Die zitten soms om zes uur s avonds met doodvermoeide huilende kinderen, omdat ze na vieren niet meer mogen slapen van hun ouders ‘want dan liggen ze er niet om 19u in voor de nacht’. Lekker dan, zit je met zo’n oververmoeid kind, fijn voor kind en voor juf (not!). Ik heb altijd gezegd dat ze vooral moeten doen wat ze denken dat kind wil. En de laatste tijd (kind is inmiddels 15 maanden), betekende dat soms dat ze sliep van 3-5 in plaats van 12-14 zoals de meeste kinderen. Maar dat vonden ze niet erg.
Mijn kind was er dus een die vanaf 4 weken s nachts helemaal niet lekker bij mama wilde slapen, want die werd wakker van elke beweging of geluidje van mij. Dus die heeft vanaf 4 weken lekker in haar eigen bedje geslapen, waar ze het prima vond. Tenminste.... s avonds dan. Overdag moest ze er niks van hebben, dus deden we dat maar gewoon niet. Slaapjes op schoot, en na een tijdje wilde ze ook wel in de box. Het enige wat ik als ritueel aanhield, was dat ze in bed/box als ze ging slapen áltijd een slaapzak aan had. Dat werd voor haar echt een signaal ‘oh, het is slaap tijd, trusten!’. Pas met een maand of 10 ging ze overdag ook in bed slapen.
De opvang heeft het nooit een probleem gevonden, die zijn juist blij dat ik het prima vind als ze kind volgen. Die zitten soms om zes uur s avonds met doodvermoeide huilende kinderen, omdat ze na vieren niet meer mogen slapen van hun ouders ‘want dan liggen ze er niet om 19u in voor de nacht’. Lekker dan, zit je met zo’n oververmoeid kind, fijn voor kind en voor juf (not!). Ik heb altijd gezegd dat ze vooral moeten doen wat ze denken dat kind wil. En de laatste tijd (kind is inmiddels 15 maanden), betekende dat soms dat ze sliep van 3-5 in plaats van 12-14 zoals de meeste kinderen. Maar dat vonden ze niet erg.
vrijdag 27 maart 2020 om 10:41
vrijdag 27 maart 2020 om 10:49
Als jij gespannen bent omdat het niet zo gaat zoals je zou willen of in het boekje staat zal je die spanning alleen maar door geven aan je baby.
Mijn dochtertje sliep rond die leeftijd overdag met geluk 2x 20 min en dan was dat veel.
En het slapen gaat nu ontzettend goed maar dat heeft wel 10 maanden geduurd.
Mijn dochtertje sliep rond die leeftijd overdag met geluk 2x 20 min en dan was dat veel.
En het slapen gaat nu ontzettend goed maar dat heeft wel 10 maanden geduurd.
vrijdag 27 maart 2020 om 11:17
Dan ga je daar toch lekker in mee? Trek je niet zoveel aan van wat misschien hoort.Arcticfox1 schreef: ↑27-03-2020 08:55Ik heb dat een tijd gebrobeerd, maar daarmee was ik de hele dag bezig met hem op bed leggen en weer troosten omdat hij dan echt niet wil slapen
De ene dag wil hij overdag ook meer slapen dan de andere dag
Overigens “hoort” in mijn omgeving niks hoor, iedereen klooit maar wat aan. Prima toch
vrijdag 27 maart 2020 om 11:41
Mijn ervaring dat als je het ritme van je kindje volgt en het goed blijft lezen bij veranderingen er het snelst een goed ritme in je dag komt.
En daarnaast is het ene kindje sneller dan het andere kindje. Het ene kindje loopt met 12 maanden een ander bij 16 maanden. Zo is het ook bij een ritme. Het ene kindje heeft het zelf heel snel gevonden een ander doet er wat langer over.
Onze jongste sliep met 6 weken na de fles van 8 uur boven. En kreeg een late voeding en sliep met 8 weken door tot de volgende morgen 8.
Zijn zus was daarin tegen een drama met slapen.
En daarnaast is het ene kindje sneller dan het andere kindje. Het ene kindje loopt met 12 maanden een ander bij 16 maanden. Zo is het ook bij een ritme. Het ene kindje heeft het zelf heel snel gevonden een ander doet er wat langer over.
Onze jongste sliep met 6 weken na de fles van 8 uur boven. En kreeg een late voeding en sliep met 8 weken door tot de volgende morgen 8.
Zijn zus was daarin tegen een drama met slapen.
vrijdag 27 maart 2020 om 13:24
Zoontje is hier 5 weken en vanaf begin ligt hij 7 uur op bed (gelijk met zijn oudere broer). Slaapt dan tot half 7 met rond 2 uur een fles. Half 7 er uit om alvast het werkschema er in te krijgen.
Hier wel echt vanaf het begin een schema er in proberen e krijgen en nu sinds 2/3 weken gaat dat ook overdag goed. Krijgt om de 4 uur een fles en slaapt tussen de flessen ongeveer 3 uur.
Hier wel echt vanaf het begin een schema er in proberen e krijgen en nu sinds 2/3 weken gaat dat ook overdag goed. Krijgt om de 4 uur een fles en slaapt tussen de flessen ongeveer 3 uur.
vrijdag 27 maart 2020 om 13:25
Onze oudste was een drama met slapen, ik had mazzel als ze overdag 3x20 minuten sliep (en dan meestal bovenop mij) maar wel heel vrolijk en tevreden zolang ze wakker was. ‘S nachts sliep ze in de cosleeper maar werd elke 1/2 uur wakker voor voeding. Oh, en ze sliep alleen ik of haar vader naast haar lag. Ik kan je echt niet meer zeggen hoe, maar ineens kwam er meer ritme in de dag, toen ze een maand of 10 was. Toen gingen we ook eindelijk terug naar 1-2 voedingen per nacht.
Onze jongste is nu een half jaar, slaapt overdag gemiddeld 3x, waarvan een lange ruk van ongeveer 2 uur, de andere 2x zo’n 3 kwartier. Vanaf dat hij een maand of 4-5 was, merkte ik dat hij ‘s avonds bij ons steeds langer en dieper sliep en werd hij heel boos als hij wakker werd van het naar boven/bed gaan. Toen ben ik hem in bed gaan leggen ‘s avonds en daar slaapt hij heerlijk (met nog een late voeding en een nacht/ochtendvoeding rond 5/6). Ik heb beide keren niets anders gedaan dan kijken naar mijn baby en volgen wat hij aangeeft.
Ik merk overigens nog steeds aan onze oudste dat ze veel behoefte heeft aan nabijheid, waar jongste wat zelfstandiger lijkt. Dus ik denk dat veel afhangt van het karakter van je kind en dat daar weinig in te sturen valt. Maar uiteindelijk komt het een keer goed en gaan ze netjes een ritme volgen hoor, en dan gaan ze puberen en verdwijnt het ritme weer in de prullenbak
Onze jongste is nu een half jaar, slaapt overdag gemiddeld 3x, waarvan een lange ruk van ongeveer 2 uur, de andere 2x zo’n 3 kwartier. Vanaf dat hij een maand of 4-5 was, merkte ik dat hij ‘s avonds bij ons steeds langer en dieper sliep en werd hij heel boos als hij wakker werd van het naar boven/bed gaan. Toen ben ik hem in bed gaan leggen ‘s avonds en daar slaapt hij heerlijk (met nog een late voeding en een nacht/ochtendvoeding rond 5/6). Ik heb beide keren niets anders gedaan dan kijken naar mijn baby en volgen wat hij aangeeft.
Ik merk overigens nog steeds aan onze oudste dat ze veel behoefte heeft aan nabijheid, waar jongste wat zelfstandiger lijkt. Dus ik denk dat veel afhangt van het karakter van je kind en dat daar weinig in te sturen valt. Maar uiteindelijk komt het een keer goed en gaan ze netjes een ritme volgen hoor, en dan gaan ze puberen en verdwijnt het ritme weer in de prullenbak
vrijdag 27 maart 2020 om 15:39
Wat ik nog wilde toevoegen: zo’n militair regime met schema past helemaal niet bij mij als persoon. Zou er kriegel van worden. Dus heb dat nooit gedaan.
Maar wel geprobeerd goed slaapsignalen te leren herkennen en te weten wat normaal is. Slaapjes van 45 min zijn heel normaal, dat is namelijk de slaapcyclus van een baby.
Ben nu zwanger van de tweede en benieuwd hoe het straks gaat! Eerste sliep met 13 mnd door, toen ik stopte met de borst. Hoe ik toen full time er naast werkte plus 2 uur reistijd per dag: God only knows haha
Maar wel geprobeerd goed slaapsignalen te leren herkennen en te weten wat normaal is. Slaapjes van 45 min zijn heel normaal, dat is namelijk de slaapcyclus van een baby.
Ben nu zwanger van de tweede en benieuwd hoe het straks gaat! Eerste sliep met 13 mnd door, toen ik stopte met de borst. Hoe ik toen full time er naast werkte plus 2 uur reistijd per dag: God only knows haha
vrijdag 27 maart 2020 om 16:09
Dus van 19.00 tot 2.00 niets bij zo'n jonge baby?? Dat lijkt me niet echt gezond.jantientje1 schreef: ↑27-03-2020 13:24Zoontje is hier 5 weken en vanaf begin ligt hij 7 uur op bed (gelijk met zijn oudere broer). Slaapt dan tot half 7 met rond 2 uur een fles. Half 7 er uit om alvast het werkschema er in te krijgen.