Berg verhelpen

28-04-2020 13:27 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn dochter van 2,5 week oud heeft best wat berg op haar hoofd. Nu last ik dingen als insmeren met baby olie etc. Maar mijn dochter heeft echt een gigantische haardos waardoor dat dus voornamelijk in haar haar blijft zitten en niet op de schilfers. Iemand nog andere tips wat ik eraan kan doen?
Laten zitten, het komt toch weer terug
Waarom wil je het kwijt? Heeft ze er last van ofzo?
Peuteren. Zoveel en zo vaak je kan voorzichtig met je nagels of met een ansichtkaart eraf halen. Alleen komt het met die kleintjes vaak terug. Mijn kinderen waren pas 3 en 5 toen ze eraf waren en heb ik heel veel gepeuterd tot hun ongenoegen.
Ja ze lijkt er last van t hebben in de zin van jeuk... ze draait soms heel onrustig heen en weer met haar hoofd en grijpt met haar armen naar haar hoofd... vandaar.
Maartje2016 schreef:
28-04-2020 13:29
Waarom wil je het kwijt? Heeft ze er last van ofzo?
Kapster zei tegen mij dat het de haarzakjes kan verstikken en je dus kans hebt op kale plekken. Of het waar is weet ik niet, maar ik vond het zelf vrij plausibel.
Gewoon laten zitten en niet pulken. Dochter had het ook vrij lang, maar toen ze drie was (ofzo) was het wel over. En ze heeft een prachtige bos haar.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Gewoon doen hoor. Onze dochter had ook een bos haar en bij de volgende wasbeurt spoelden al die schilfertjes gewoon weer weg. Na de eerste wasbeurt (na de behandeling met babyolie) stonk het haar wel echt vreselijk. Maar na de volgende wasbeurt dus weer fris en fruitig.
Ik heb het een tijd kunnen volhouden om er niet aan te zitten, maar elke keer tijdens het voeden of knuffelen keek ik er tegen aan. Ik was het toch zat op een gegeven moment. Toen ben ik gaan insmeren met babyolie en dan de volgende dag de stukjes die los zaten voorzichtig weg halen. Heeft een week geduurd voor het weg was en het is niet meer terug gekomen. Ze had toen bijna geen haar, dus het viel ook erg op.
Dr leenarts heeft daar heel fijn spul voor. Te koop bij elke drogisterij.
Dat smeer je er svonds in en dan kun je het de volgende ochtend zo uitkammen.
Zou er nog wel even mee wachten. 2,5 week is wel erg jong.
Mijn dochter is ruim 3 en heeft er nog steeds last van. Maar ga echt niet elke dag dat spul er in smeren. Alleen als het heel erg is. Gelukkig is dat nu niet meer het geval
De bergzalf van dokter Leenarts werkte bij ons heel goed. Ik had eerst een tijd geprobeerd met peuteren enz. Maar met die bergzalf was het in 1 behandeling weg en kwam niet terug.
Ik heb het altijd gewoon zo'n beetje laten zitten. Af en toe wel aan gepeuterd, maar gewoon omdat ik dat dan leuk/fijn vond :facepalm:

Oudste is nu 4 en zonder er echt bewust mee bezig te zijn, heeft hij toch een mooie bos haar. Dus geloof niet per se dat het kale plekken zou kunnen bezorgen ;-)
Hier zei de consultatiebureau arts dat het beter was er iets aan te doen als het een dikke plak zou zijn, ivm bacteriën die er dan nog lekkerder in groeien.
Ik vind het zelf echt een vies iets, dus ik had al voor ik bij het cb kwam meteen weggehaald. Ook bij de oudste gedaan.
Geloof bij allebei 2x met de zalf van dr. Leenarts gesmeerd, in laten werken en met een stofkam er uit gekamd.
Daarna haren goed gewassen en restjes berg later alleen met de stofkam er uit gekamd. Ging prima, ze zagen er allebei weer snel fris uit op hun hoofd.
Ik heb met olie laten weken, een lauwwarm hydrofielwashandje op de plek tijdens voeden. Met een week was het weg.

En idd, de eerste dagen stinken de haren wel maar na twee wasbeurten met wat water was dat weg.
Zwitsal babyshampoo is speciaal tegen berg.
Cateautje schreef:
28-04-2020 13:50
Zwitsal babyshampoo is speciaal tegen berg.
Die is uit de handel gehaald in 2013 al zeker :(
Mijn babies hadden ook veel haar, en ook berg. Met olie insmeren werkte alsnog prima. Je baby ziet er even uit als een eend, maar ook met veel haar kan je het gewoon voorzichtig met een pasje eraf schrapen, en dan haartjes wassen met babyshampoo.

Als peuter, met nog veel meer haar gebruik ik een luizenkam, maar met echt dik, veel, krullend haar wordt dat wel lastiger merk ik.
Doreia* schreef:
28-04-2020 13:53
Die is uit de handel gehaald in 2013 al zeker :(
Oh, okay! Tja, mijn babytje is ondertussen 38, dus ik ben er niet meer zo in thuis.
Ik heb het weg gehaald voorzichtig, met mijn handen zonder olie of iets dergelijks, elke keer als ik ging voeden. Het is daarna bijna niet teruggekomen. Heel af en toe zie ik een plekje en haal dat meteen weg.
Bergzalf van Dr Leenaarts. De eerste 6 maanden kan je het prima laten zitten:

https://www.drleenarts.com/product/berg-zalf/
tara82 schreef:
28-04-2020 13:39
Ik heb het een tijd kunnen volhouden om er niet aan te zitten, maar elke keer tijdens het voeden of knuffelen keek ik er tegen aan. Ik was het toch zat op een gegeven moment. Toen ben ik gaan insmeren met babyolie en dan de volgende dag de stukjes die los zaten voorzichtig weg halen. Heeft een week geduurd voor het weg was en het is niet meer terug gekomen. Ze had toen bijna geen haar, dus het viel ook erg op.
Precies dit. Het ziet er vies uit vind ik. Ik zie geregeld kindjes van 4 of 5 jaar die helemaal zo’n bruine aangekoekte zooi hebben, blegh. Ik heb het ook zachtjes en voorzichtig weggehaald en het is amper terug gekomen.
Ik heb goede ervaring met Zarqa baby anti-berg haarlotion. Werd na elke keer gebruik minder en is daarna ook weggebleven.
Mijn dochtertje had al vanaf de geboorte een flinke bos haar en de schilfertjes gingen door het hele haar zitten. Peuteren of eruit kammen was eigenlijk niet te doen, met de Zarqa was ze er zo vanaf.
SanPellegrino schreef:
28-04-2020 14:55
Precies dit. Het ziet er vies uit vind ik. Ik zie geregeld kindjes van 4 of 5 jaar die helemaal zo’n bruine aangekoekte zooi hebben, blegh. Ik heb het ook zachtjes en voorzrichtig weggehaald en het is amper terug gekomen.
Dat ik er pas na een maand of twee aan begon te pulken vond ik al heel wat. Vies vond ik het niet, maar wel storend. Van mijn man mocht ik er ook niet aan zitten, want zielig voor de baby. Met de babyolie ging het los zitten en viel het hem niet eens zo op dat er steeds een klein stukje schoon was. Tijdens het badderen er met een washandje over hielp ook.
SanPellegrino schreef:
28-04-2020 14:55
Precies dit. Het ziet er vies uit vind ik. Ik zie geregeld kindjes van 4 of 5 jaar die helemaal zo’n bruine aangekoekte zooi hebben, blegh. Ik heb het ook zachtjes en voorzichtig weggehaald en het is amper terug gekomen.
Echt, kleuters met berg? Nog nooit gezien (gelukkig).

Ik kon het ook niet laten. Bij mijn zoontje kwam het wat later, rond 5 maanden geloof ik. Idd voorzichtig met olie stukje bij beetje eraf geweekt en in een week was het weg en ook nooit meer teruggekomen.
Bedankt voor de tips... ga toch nog maar is met baby olie aan de gang..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven