Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Wie is er hier nog meer van de maffia?

Ik telde op de blog van Jessica Supersmollie, Star, Ring en La india. en mezelf natuurlijk.

Iemand opperde daar het idee om in Viva-mama de bv-maffia eens aan het woord te laten.

Zijn jullie in het dagelijks leven ook zo van de maffia? Ik maar niet meer. Het wordt er niet gezelliger op als je een vrouw met kinderen van 12 jaar vertelt dat ze met wat meer begeleiding vast langer dan 3 weken de borst had kunnen geven.
In het dagelijks leven hangt het er een beetje van af. Iemand die al klaar is met voeden ga ik niet achteraf nog lastigvallen. Soms probeer ik nog wel misverstanden uit de weg te helpen, zoals "ik had alleen maar water". Zwangere vrouwen overlaad ik ook niet met info maar ik zal er wel altijd over beginnen en iemand die zegt er niet aan te willen beginnen vanwege alle druk die erop ligt ga ik wel de discussie mee aan. Maar, ik heb dit soort gesprekken bijna nooit. Ik kom blijkbaar in het echte leven amper (bijna)moeders tegen.

Op internet denk ik ook altijd maar aan de stille meelezers die misschien erg geholpen zijn zonder dat ze zelf een vraag stellen. Maar het jammere is dat je al snel in zo'n stomme respectloze discussie terecht komt (waar ik dan zelf lekker in mee ga...) die uiteindelijk zijn doel voorbij schiet.
Ja dat was ik. Ik ben geen maffia maar wordt helaas wel vaak zo genoemd. Terwijl mijn bedoelingen alleen maar goed zijn. Ik vind BV heel belangrijk (niet ten koste van alles hoor), en wil anderen graag helpen als ze een probleem ervaren met geven. Helaas blijkt dat toch veel mensen het opgeven terwijl ze dan in mijn ogen best geholpen hadden kunnen worden door een lactatiekundige. Maar op de een of andere manier wil dat er nooit zo in. Ik heb het idee dat mensen een enorme drempel ervaren als ze eigenlijk hulp moeten zoeken. En daarom maar stoppen. Dat is toch jammer?
Oja: in het dagelijks leven net als Smollie dus!
quote:Ring1981 schreef op 13 oktober 2009 @ 12:27:

Ik heb het idee dat mensen een enorme drempel ervaren als ze eigenlijk hulp moeten zoeken.Het bizarre is dat ik ook een enorme drempel over moest voordat ik de LK inschakelde. Terwijl ik haar nota bene al kende voor de bevalling. Het voelde als falen dat het niet zonder slag of stoot ging. Stom he?
Lees al een tijdje mee, maar nu zou ik toch graag even advies willen van jullie..

Ben nu sinds ruim 4 weken moeder en geef bv (lijkt me logisch op dit topic ) maar loop een beetje vast;

Bv gaat op zich goed, dochter drinkt goed en kloven/tepelhoedjes/pijn had ik gelukkig alleen de eerste paar dagen. Het probleem is echter dat de melkproductie bepaald niet goed verdeeld is over beide borsten, ik maak links misschien 10% aan en rechts 90%, met als gevolg dat ik rechts vaak stuwing heb en zeker 2 cupmaten groter ben dan links. Ik heb al meerdere keren een lactatiekundige gebeld maar ik krijg het niet beter verdeeld en word er gek van; rechterborst voelt de hele dag gevoelig en bijna elke nacht stuwing (tenzij ik haar echt elke 2 uur aanleg, maar dan kom ik helemaal niet aan slapen toe, en dat trek ik niet). Ik heb al meerdere keren rechts helemaal leeggekolfd (want dat zou de productie remmen) en links elk uur 5 min gekolfd (want dat zou de productie opvoeren), rechts het voeden uitgesteld en een beetje stuwing veroorzaken (want dat zou remmen)... maar het helpt allemaal niet. Als ik kolf, kolf ik rechts 110 en links maar 10.... ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik wil het graag goed doen, en bv blijven geven, maar ik voel me zó wiebelig en niet mezelf en ben onderhand een beetje bang voor mijn lichaam omdat ik het niet onder controle heb. Ik ben zeer geneigd de bv af te gaan bouwen want ik durf niet meer zo goed, maar ben bij afbouwen helemáál bang dat mijn rechterborst ontploft en als de dood voor borstontsteking.

Help!
dubbel..
Ach, Chica toch... Wat een ellende en ik kan me levendig voorstellen dat je hier niet zo blij van wordt. Ik heb ook 2 wisselende kanten, maar niet met zo'n groot verschil als jij. Ik kan je niet echt adviseren, want volgens mij doe je al alles wat je zou kunnen doen. Ik weet wel dat het mogelijk is om met 1 borst een kind te voeden, dus in jouw geval alleen met rechts.
Ik heb ook een hele tijd gehad dat mijn linkerborst veel meer produceerde dan mijn rechterborst, 30-70 ongeveer qua verhouding. Het stomme is, dat het ook een tijdje andersom is geweest. Volgens mij komt het redelijk vaak voor, het probleem is in ieder geval op www.borstvoedingsforum.nl regelmatig ter sprake (geweest). Tot zover dus niets om je zorgen over te maken. Ik denk niet dat het vérkeerd is, of dat jij iets fout doet of dat je niet op je lichaam kunt vertrouwen. Heb je al eens geprobeerd om iedere voeding met je 'minste' borst te beginnen? Ik zou er in ieder eval de borstoveding niet om stoppen. Wat Smollie zegt, er zijn ook vrouwen die voeden met maar 1 borst. Kop op, er is niets aan de hand. Je hebt gewoon 1 superborst!

Oh, trouwens, je krijgt nog wat regeldagen, binnenkort die van 6 weken, dikke kans dat de verhoudingen dan helemaal omgegooid worden en je weer in evenwicht komt!

Voor wat betreft de maffia: ik heb het er ook niet zo vaak over, maar mijn omgeving vind het rete-bijzonder dat ik al 15 maanden bv geef. Vervolgens komt er dan altijd iemand om de hoek kijken die verzucht dat ze dat ook wel had gewild maar dat zo daar- en daarom is gestopt. Dan probeer ik daar niks van te zeggen. .

Maar inderdaad, zwangere vrouwen probeer ik wel aan te moedigen en foute informatie probeer ik te ontkrachten.
Hier ook een 10/90 verhouding Chica. Maar ik heb helaas maar weinig productie en dus ook weinig last van stuwing. Wat jammer dat je je zo voelt. In ieder geval een dikke knuffel
Chiek

Ik heb ook weer een vraag: Miniemeis en ik hebben spruw (gehad). Haar mondje is helemaal opgeklaard en het kuurtje Nystatine is afgelopen. Ik had/heb miconazol voor mijn tepels en was van plan om nog 10 dagen te door te smeren vanaf dat haar kuurtje op was. In de bijsluiter staat namelijk nadat de symptomen weg zijn nog 10 dagen smeren. Maar goed, nu de vraag: vanaf wanneer kan ik weer gekolfde melk in gaan vriezen? Ik moest natuurlijk mijn hele voorraad weggooien en wil graag weer beginnen met opbouwen. Maar hoe weet ik of de spruw van mijn tepels ook weg is? Ze deden verrot veel pijn tijdens die spruw en nu niet meer, maar ik heb er nooit wat aan gezien, dus beetje lastig te zeggen.
Bedankt voor jullie reacties!

Supersmollie; moet ik dan voortaan alleen nog maar met rechts voeden, is dat wat je bedoelt?

Katharina, ik bied al elke keer eerst links aan, maar ze laat na 2 min al los en begint te lachen (echt!). Ik probeer haar dan nog een keer of 4 aan te leggen maar dan weigert ze gewoon. Zodra ik van kant wissel begint ze rechts meteen te drinken (en hoe!)

Ik heb trouwens ook van die neusspray gebprobeerd, met als gevolg dat ik rechts al na 30 sec ga stromen zonder maar iets te doen, en links doet het niets, dat is dus ook geen oplossing.
Chiek, waar koop je die spray? En hoe heet dat?
Hé mini, jij ook omdat je nu een nieuwe voorraad op moet bouwen (of zal ik met mijn rechtertiet een litertje aan je doneren? )
Mini, die spray is alleen op recept, er zit oxytocine in, en het heet....ehm...dat weet ik even niet Maar je huisarts weet vast wel welke het is.
Chica, dat van dat lachen... hier ook! Saba zit ook altijd te lachen aan de borst, waardoor hij dus vervolgens niet meer goed zit en los laat. (en ik haat aanhappen... )
Syntocinon, zo heet die spray.
Chica, ik zou gewoon iedere voeding met je minste borst blijven beginnen, zodat je daar niet droog komt te staan en verder gewoon zo lang het duurt met je goeie borst veel blijven voeden. Dat kun je nog maanden volhouden hoor! En je kindje is nu 4 weken, dus er zijn nog zoooveel momenten dat de boel kan veranderen. Zie het dus niet als een vaststaand feit, maar als een fase. Het kan nog verschillende keren veranderen, weet ik uit ervaring.

Minie, ik zou de melk pas van 10 dagen nadat je haar kuurtje gestopt hebt weer gaaan bewaren, dan heb je een zekere termijn en kun je haar niet weer bemetten met spruwmelk. Zonde he, om het weg te moeten gooien.
Dus er is nog wel kans dat ik links kan opkrikken, dan blijf ik braaf elke keer met links beginnen en dan zien we het wel

Je had het trouwens over regeldagen... de term ken ik maar ik heb er tot op heden nooit iets van gemerkt. Bij 6 weken zou dat dus weer kunnen, of hoeft het niet persé?
• Op de leeftijd van 10 dagen

• Op de leeftijd van 6 weken

• Op de leeftijd van 3 maanden

• Op de leeftijd van 4 maanden

• Op de leeftijd van 6 maanden

• Nadat je baby ziek is geweest

• Nadat jij ziek bent geweest

• Als je ongesteld bent (geweest)

Dit zijn volgens mij wel de meest bekende regeldag momenten. Maar het kan ook eerder, later of niet. Hoewel niet wel heel weinig voorkomt. Vaak wil een baby veel (veeel!) drinken op die dagen en huilen ze ontroostbaar tot ze aangekoppeld zijn. Op die dagen zorgt een baby er door al dat drinken voor dat de productie van jouw borsten aan de nieuwe behoefte van de baby aangepast worden. Aan toegeven dus, zeker in jouw geval, je hebt dikke kans dat je borsten daardoor weer gelijk trekken.
Ik reken mij hier ook voor het gemak maar tot de maffia en in het dagelijks leven sta ik niet op straat pamfletten uit te delen of flesvoedende vrouwen uit te maken voor ontaarde moeders. Ik heb soms wel mijn gedachten over hoe anderen met het voeden van hun kind omgaan, en heel soms spreek ik dat ook uit, als er om gevraagd wordt. Gelukkig is dat bijna nooit . Verder laat ik wel merken dat ik zelf borstvoeding geef (in woord en discrete daad, haha) en bij zwangeren/pas bevallenen die het hebben over problemen roep ik heel hard 'lactatiekundige'. Al wordt daar 9 van de 10 keer niets mee gedaan, inderdaad een drempel denk ik.
quote:chica1978 schreef op 13 oktober 2009 @ 14:37:

Supersmollie; moet ik dan voortaan alleen nog maar met rechts voeden, is dat wat je bedoelt?

Ik bedoel niet dat je voortaan alleen nog maar met rechts moet voeden, maar ik bedoel dat het kán. Dat er vrouwen zijn die hun kind lang met 1 borst voeden, dus niet 1 borst per keer, maar die maar aan 1 kant productie hebben. Nogmaals, niet dat jíj dat móet doen, maar dat het kan.
@ Wen, pamfletten uitdelen. Ik zie je gewoon al helemaal staan in je lange rok met je kralenkettingen tot aan je enkels en in 1 arm een kind aan de borst en in je andere hand pamfletten uitdelend terwijl je nog een rustgevend bv-hymne chant.
Zo doe ik het ook Wen. Het allerdirectste wat ik een keer tegen een flesvoedende vriendin heb gezegt is dat ze inderdaad niet weet wat ze mist. En dat vond ik al zo stoer van mezelf. Tja...
Chica, ik heb ook altijd een verschil in productie gehad tussen rechts en links. Niet zo erg als jij hoor, maar nu, na 7 maanden, is het nog steeds een beetje verschillend. Rechts kolft bijv. ook makkelijker. Ik heb veel ontstekingen gehad en rechts vanaf het begin heel veel gekolft. Tja, dan krijg je overproductie, maar zonder kolven knapte ik. Pas na 4 maanden kwam er een beetje evenwicht in de hele handel. Niet dat je er wat aan hebt, maar er is hoop, wilde ik maar even zeggen...

Ik ben zo langzamerhand toch wel een beetje maffia geworden, al noem ik mezelf 'een stille'. Ik hint wel eens wat en ik zeg ook altijd zoiets als 'jammer dat je geen begeleiding had of zocht' als iemand zegt dat ze na twee weken gestopt is. Of 'dat hoort erbij, dat heeft niemand' als mensen zeggen dat ze na twee dagen te weinig melk hadden. Blijkbaar weten veel mensen er amper iets vanaf. Maar vaak denk ik ook, althans in mijn omgeving, dat veel mensen ook wel heel snel afhaken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven