Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
yammini heeft een nieuw t shirt

whahaha Yamuna heb jij die zelf ontworpen :D
quote:tandpasta schreef op 21 maart 2010 @ 19:58:

whahaha Yamuna heb jij die zelf ontworpen :D

heb m besteld via goodmoodkid.nl

de tekst heb ik gepikt van iemand anders , in het kader beter goed gejat dan slecht gevonden
Leuk yamuna!

Hier komt de voorraad op peil. mag altijd meer maar de komende dagen zijn veilig gesteld;-)

heb om de 2 uur gekolfd gisteravond en vanavond ook weer. Ik was vannacht ook nog wakker dus toen ook nog

100ml.

Dat half jaar voeden moet goed komen! dit topic helpt enorm. Bedankt dames!
@ Germanwings; woon in Utrecht. Waar moet je man heen voor zn werk?

Sorry voor late reactie trouwens...... druk met verhuizing, dus wil dat sowieso even achter de rug hebben, dan ga ik kolf bestellen. Ga ook pas na verhuizing werken, dus dat kan wel. Weet eigenlijk wel zeker dat ik idd die ameda wil. Eerst even alle andere uitgaven doen ;)
Hi kersje wat leuk dat jij nog steeds bv geeft, volgens mij zijn we de enige van het viva november topic.

Sterkte met verhuizen!
He Mereliena, ja echt?! Ben wel van plan om nog even door te gaan, wel heel erg benieuwd hoe het met mn productie gaat als ik straks ga werken en dus kolven...
Van november de enige? Jeetje...

Ik was zó blij met 'mijn' maand, daar hebben de meesten meer dan 6 maanden bv gegeven, goed voor de statistieken en voor het gevoel dat je niet de enige bent (en degenen die fv gaven deden er ook niet moeilijk over, heel fijn)
Ja, ik ben er ook wel verbaasd over dat wij de enigen zijn..... voor mij is het zo vanzelfsprekend om wél borstvoeding te geven, en hoe langer ik het doe, hoe meer ik het gevoel heb dat ik zéker door wil gaan! In ieder geval een half jaar dus, maar wat mij betreft is dat het minimum. Nou heb ik niemand om me heen die dat gek vindt geloof ik (of ze zeggen het niet ), maar merk zelf wel dat ik af en toe over FV denk; "waarom geef je eigenlijk geen BV?!!!!!!!!!!!! Raar hoor..... "

Oeps.... ieder is vrij in zn eigen keuze natuurlijk..... (maar stiekem vind ik het helemaal geen keus
quote:Kersje79 schreef op 22 maart 2010 @ 11:34:

Ja, ik ben er ook wel verbaasd over dat wij de enigen zijn..... voor mij is het zo vanzelfsprekend om wél borstvoeding te geven, en hoe langer ik het doe, hoe meer ik het gevoel heb dat ik zéker door wil gaan! In ieder geval een half jaar dus, maar wat mij betreft is dat het minimum. Nou heb ik niemand om me heen die dat gek vindt geloof ik (of ze zeggen het niet ), maar merk zelf wel dat ik af en toe over FV denk; "waarom geef je eigenlijk geen BV?!!!!!!!!!!!! Raar hoor..... "

Oeps.... ieder is vrij in zn eigen keuze natuurlijk..... (maar stiekem vind ik het helemaal geen keus ;-)ik ook ik ook!
Ik ben ook een novembermama... maar schreef niet op dat topic. Ik heb een leuk clubje op hyves, we zijn met z'n 10-en en op 1 na geeft iedereen nog bv. Dus volgens mij zijn die cijfers van 35% na 3 maanden niet meer representatief.

Nou, even klagen nog. Was vandaag in het zkh voor die simpele ingreep. Wat een slechte omstandigheden voor een jonge moeder zeg. Ik zou eigenlijk zoonlief mee mogen nemen en dan op de kraamafdeling komen, zodat ik door kon gaan met voeden. Maar op het laatste moment mocht dat toch niet, omdat 4 maanden te oud zou zijn voor de kraamafdeling. Nou, balen, maar goed, dan maar de kolf mee. Maar eh, mooi niet dus he, dat ik ga kolven op een gemengde 4persoonskamer met de hele tijd de deur open! Geen andere ruimtes beschikbaar.

Ik heb dus maar haast gemaakt en erop gestaan weer naar huis te vertrekken zodra de ruggeprik uitgewerkt was. 1 voeding overgeslagen in de tussentijd, maar dat kan mijn productie wel handelen (hopelijk mijn borsten ook).
had een topic geopend en daar kreeg ik het advies om m'n vraag hier te stellen dus bij deze

(misschien dat de vraag er al bij staat maar het zijn zoveel pagina's dat ik het niet allemaal heb gelezen)

k is nu 8 weken en dronk tot 3 dagen geleden 5 voedingen.

alle voedingen kolf ik aangezien ze niet aan de borst wil drinken maar nu drinkt ze ineens 4 voedingen

nu vraag ik me af zou dit een fase zijn?? want ben bang dat als ik nu ook 4 keer ga kolven en zij straks ineens weer 5 keer de fles wil dat ik niet genoeg heb? of is het zo dat als je dan weer gaat kolven dat je gewoon weer meer hebt?

met het overschot van nu dus die 5e voeding vries ik in maar ondertussen ligt m'n vriezer erg vol
jacjac, ik heb geen idee of het een fase is. Ik ben ook niet een deskundige hier (alleen ervaringsdeskundige) en vind 4 voedingen wel weinig. Maar als je kindje het er goed op doet, dat is natuurlijk het allerbelangrijkst.

Verder: Zolang je vriezer nog niet stampensvol zit, zou ik lekker doorgaan met invriezen,

Ik had op het hoogtepunt ruim 3 liter in de vriezer. Ik kolfde toen ook fulltime. Toen ging zoon weer aan de borst en heeft hij de voeding laten lopen. Met als gevolg dat ik me nu helemaal een slag in de rondte kolf om het weer op peil te krijgen. Wat mij betreft kan je dus nooit genoeg hebben.

Sterkte met full time kolven, want dat valt niet mee!
jacjac drinkt je dochter nu net zoveel als toen ze 5 flesjes dronk? hoeveel ml drinkt K per keer als ze maar 4 flesjes krijgt? Gewoon nieuwsgierig hoor! 4 flesjes is wel vrij weinig dus het zou zomaar een fase kunnen zijn. Vind het wel superknap van je dat je al 8 weken full-time kolft! Heb je al wel eens een lactatiekundige ingeschakeld om te kijken of je dr nog aan de borst krijgt?

Ik heb helemaal geen voorraad. Op werkdagen kolf ik voor de volgende dag en als ik 's avonds weg wil zorg ik er voor dat ik van te voren kolf. Dus een voorraad hoeft natuurlijk niet maar 't is misschien wel een lekker gevoel voor jezelf als je een voorraadje hebt. Denk dat als ik jou was nog even 5x per dag zou blijven kolven. Gewoon kijken of dochter idd in een fase zit. Mocht ze over een paar weken nog steeds genoeg hebben aan 4 flesjes dan kun je dan altijd 1x kolven laten vallen natuurlijk.
fijn dat jullie al een reactie terug geven!!

ze drinkt nu 240 cc dus komt in totaal uit op 960 dit dronk ze ook toen ze nog 5 flessen kreeg.

heb geprobeerd om haar minder te geven maar dan heeft ze nadien echt nog honger dus dan maar zoveel en een fles minder.

heb haar 4 dagen echt borstvoeding gegeven maar in het begin had ik te weinig melk dit samen met een tekort tong riempje zorgde ervoor dat ze niet meer wilde, moet zeggen dat ik het op deze manier dus kolven goed zo vind.

vind het tot nu toe geen opgave om alle voedingen te kolven ( zie het ok een beetje als een rustmoment voor mezelf) dus zolang dit zo blijft blijf ik doorgaan.

m'n vriezer ligt al heel erg vol melk maar dan moet het brood en het vlees maar een beetje inkrimpen...
Dan drinkt ze best veel per fles! Dochter hier drinkt max 120 ml per fles (ze is 16 weken en 4700 gram). Maar ik geef haar alleen maar flesjes mee naar het kdv dus misschien drinkt ze 'live' wel meer.

Ga je straks weer aan 't werk? Wel fijn dat kolven zo goed gaat! Ik vind kolven echt verschrikkelijk. 't gaat goed hoor en ik weet waarvoor ik 't doe maar echt prettig vind ik 't niet.
He jacjac, dan drinkt ze ook in mijn ogen veel zeg! Mijn uk van 12 weken drinkt per fles 130-140 bv en dat in 6 voedingen. Hij weegt 4900 gram. Overigens heb ik hem ook de eerste 10 weken fulltime gekolfd en heb ik hem nu sinds enkele weken 2-3 x per dag aan de borst. Ik ervaar dat zelf wel als een verademing, het scheelt me steeds een keer kolven. Die tijd kan ik goed gebruiken voor mijn andere uk van 3,5 die ook wel aandacht van me wil. En fijn dat zijn papa ook een deel van de tijd per fles kan voeden. Ook ik heb trouwens een flinke voorraad in de vriezer liggen, voor mijn gevoel kan ik er niet genoeg van hebben. Daarmee hoop ik nog enkele weken langer volledig bv te kunnen geven als ik ga afbouwen over (ongeveer) een maandje. Dan heb ik 4 maanden volledig bv gegeven en ben ik dik tevreden. Het kost me behoorlijk wat energie zo, met kolf en af en toe onwillig kind aan de borst (het duurt even voor hij goed hapt...).
@kersje, apeldoorn, weet niet of dat te doen is voor je vanaf utrecht?
Pffff even balen. Net door roekeloze actie mijn kolftas omgevallen, niet op tijd gezien en toen Is mijn kolfopbrengst van 1 sessie leeglopen in de tas

eigen schuld maar zoooo zonde!
he getver merelina !

das echt balen !
@germanwings, A'doorn is nu in ieder geval niet handig (midden in verhuizing en klussen) maar ik zal aan je aanbod denken als ik 'm ga bestellen (= na verhuizing). Dank!

*off-topic* elke dag van Duitsland naar A'doorn? Pfoe..... lang ritje!
Mereliena, balen joh!! Gauw vergeten en doorkolven maar weer (dat werkt bij mij altijd het best)...

Hier ook een vraag. Omdat ik na mijn operatie maandag echt wanhopig toe was aan een goede nacht, heb ik mijn zoontje gisteren gewoon gevoed zoals normaal (7x per etmaal, elke 3 uur). Maar de laatste avondvoeding (was nu om 24 uur) heb ik ná de voeding (gekolfd) ook nog een flesje gekolfde melk aangeboden uit de vriezer, in de hoop dat hij goed verzadigd zou raken en me in ieder geval iets langer dan 2 uur zou laten slapen... Nou, dat is gelukt, om 1 uur lagen we in bed en om 6 uur kwam hij pas weer, hoera! Maaaaaarrr... hij heeft gisteravond in totaal 330 ml gedronken: 180 ml van de normale voeding (die ik had gekolfd, eind van de dag dus iets midner productie dan de gebruikelijke 220), en de 150 ml die ik uit de vriezer had gehaald zijn ook schoon op gegaan. Dat is toch niet normaal??

En, als hij dus 's avonds kennelijk behoefte heeft aan zulke enorme sloten melk, is er dan iets dat ik kan doen om mijn productie op te krikken om aan die vraag te voldoen? Clusteren op mijn verzoek?
O, en dat zónder mijn productie over de rest van de dag op te voeren? Overdags drinkt hij nl nog steeds maar 1 borst per keer en kan dan geen pap meer zeggen. Het gaat echt om de avond blijkbaar...
quote:Kersje79 schreef op 24 maart 2010 @ 09:39:

@germanwings, A'doorn is nu in ieder geval niet handig (midden in verhuizing en klussen) maar ik zal aan je aanbod denken als ik 'm ga bestellen (= na verhuizing). Dank!

*off-topic* elke dag van Duitsland naar A'doorn? Pfoe..... lang ritje!Laat het maar weten als ik iets voor je kan betekenen. En hij gaat niet iedere dag hoor, is van ma/vrij van huis (helaas, maar dat is de keuze die we nu eenmaal gemaakt hebben zodat we allebei onze droombaan hebben).
VFF, je kind heeft niet zoveel gedronken omdat hij veel honger had, maar misschien wel omdat het zo gemakkelijk ging? Fles drinkt veel sneller dan borst. Zijn zuigebehoefte is dan pas voldaan na heel veel meer te drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven