Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Viooltje, wat een spannend vooruitzicht! En wat goed dat je je al zo voorbereidt!

Zelf ben ik 8 jaar geleden met 28 weken bevallen van Zoon met de KS. Ik heb toendertijd ook gekolfd en gekolfd en gekolfd. Mijn productie is nooit hoog geworden maar zeker voor in het begin was dat meer dan genoeg voor Zoon. Hij werd trouwens wel bijgevoed omdat er extra voedingsstoffen nodig waren.

Ik legde hem zo rond de 33, 34 weken wel aan de borst maar hij snapte nooit zo goed wat hij daar mee moest. Ook met cupfeeding in de weer geweest, dat ging beter.

Toen het naar huis gaan aan de orde was kreeg hij heel veel flessen intussen helaas. Eenmaal thuis heb ik hem toch nog volledig aan de borst gekregen, ik gebruikte een borstvoedingshulpset erbij. Helaas kregen we toen spruw, en dat was voor mij de druppel na die maanden kolven.

Ik heb bijv nooit stuwing gehad ed. En de kolf heb ik meerder malen vervloekt. Maar nu, achteraf, ben ik trots op elke druppel melk die hij van mij heeft gekregen, hoe weinig het ook geweest is.
@fussie bedankt voor je persoonlijke verhaal.

Het is zeker heel goed dat hii nog zoveel bij jou heeft kunnen drinken, met de hulpset.

Ik hoop natuurlijk wel heel erg dat ze de borst nog zal leren, gezien we een heel gezin hebben, is de borst geven een stuk makkelijker dan kolven en flesjes. Op een of andere manier hoop ik dan ook dat er wonderen bestaan
Wow fussie, respect. En je mag echt trots zijn!
Viooltje, ik heb (gelukkig) geen ervaring met een prematuur kindje. Wat me wel te binnen schiet bij het lezen van jouw verhaal: er zijn landen (ik meen dat Zweden er één van is) waar couveuses zo min mogelijk gebruikt worden, en de warmte van de moeder/vader gebruikt wordt om het kind op temperatuur te houden. Je hebt je baby dan het grootste deel van de dag bij je liggen, het gaat dus wat verder dan het buidelen zoals dat in Nederland gedaan wordt. Goed voor je baby en goed voor de borstvoeding. Op o.a. deze site vind je daar meer info over (en als je in het ziekenhuis ligt heb je nu vast veel tijd over om dingen te lezen denk ik?)

Als jij plat ligt, kan je dochter dan niet bij je liggen?

Moeilijke situatie hoor, dat is natuurlijk niet wat je voor ogen hebt als je zwanger bent. Wat de rest al zegt, je kunt hier altijd komen schelden, uitrazen of uithuilen als je er even doorheen zit, daar is dit topic ook voor.

Fabindia, wat fijn dat je zoontje weer wat kleur heeft! Jammer dat het nodig was, maar het is dus goed voor hem geweest.
GW, was het maar waar dat de kolven in het zkhs zo luxe zijn! Ik had echt een vooroorlogs martelwerktuig. De voorloper nog van deze: Niet fijn. Viooltje, als ze in het ziekenhuis geen fijne kolf voor je hebben, stuur je iemand naar de thuiszorgwinkel (die zit vaak op het terrein van het ziekenhuis) en huur je een Medela Symphony. Dat is een profi systeem (kan je ook niet zelf kopen) en dat is m.i. de beste die er is. Bijna traploos instelbaar en heel vergelijkbaar met een live drinkend kindje. Sterkte meid, het lijkt me heel spannend allemaal.

Ik deed van de week een ontdekking die jullie vast al lang bekend is, maar zo niet: de smallehals-flesjes van het Hollandsch Eenheids MAgazijn zijn net zo groot als die van Medela en veel goedkoper! Er zit al een speen, een dop en zo'n kapje voor in de speenring bij. Dat is veel makkelijker, gewoon kolven, speen erop draaien en in de koelkast. Kan het de volgende dag zo mee naar KDV. Daar ga ik zo eens even een voorraadje van inslaan.
Die Symphony hád ik gewoon netjes in het zkh eind vorig jaar

Passen die flessen van de HEMA vervolgens ook wel direct op je kolf? Ik heb die 240ml Medela flesjes, daar zit een dop bij (spenenring plus kapje). Ik zou persoonlijk niet de speen er op draaien in de koelkast maar alleen de dop. Hou je de speen schoner en vaak past het dan ook beter staand.

Overigens heb ik van Philips de Avent flessenwarmer en het VIA bewaarsysteem (losse bekertjes en dekseltjes) gekocht. Kan er bv in invriezen en zo vanuit de vriezer opwarmen. En nu ook de zelfgekookte prakken en fruithappen.
Ik voed alweer bijna een jaar. Wat gaat de tijd toch snel.

Ik vroeg me af hoeveel nut het nog heeft om te voeden? Is het nog steeds gezond enz?

Of is na het eerste jaar blijven borstvoeden een tikkeltje vreemd?

Zoon krijgt uiteraard zijn eten en ook flessen, maar voor het slapen gaan en als hij 'snachts wakker wordt leg ik hem aan.
Fleurtje Fee wat bedoel je met nut? Of het een meerwaarde heeft? Of hij er significant gezonder van word? De WHO adviseert 2 jaar dus ik denk van wel hoor. Maar weetje, ik denk dat het zoveel meer is dan nuttig. Wat wou je anders doen midden in de nacht? Het is toch de beste troost die er is.

En vreemd, tsja, wat je vreemd noemt, zoiets natuurlijks kan toch haast niet vreemd te noemen zijn. Ik ben zelf van plan zo lang mogelijk te voeden. Ik hoop twee jaar.
Over kolven gesproken: in beide ziekenhuizen waar ik lag, stond een medela symphonie en bij mijn vriendin ook. Dus Amsterdam Haarlem Alkmaar zit je goed Of misschien tegenwoordig hebben ze overal wel de symphonie of is dat heel naief gedacht?

**rent meteen naar de H*MA om flesjes in te slaan**
Bedankt voor de kolftips! Het hebben van de goede spullen en begeleiding lijkt me al fijn als start. Voor de rest zal het spannend genoeg zijn!

Verder hoop ik dat als ze gekolfd drinkt er daarna een fase komt dat ze borst drinkt en dat ik daar dan weer voldoende tips kan op doen
quote:Fabindia schreef op 19 juni 2010 @ 12:27:

Fleurtje Fee wat bedoel je met nut? Of het een meerwaarde heeft? Of hij er significant gezonder van word? De WHO adviseert 2 jaar dus ik denk van wel hoor. Maar weetje, ik denk dat het zoveel meer is dan nuttig. Wat wou je anders doen midden in de nacht? Het is toch de beste troost die er is.

En vreemd, tsja, wat je vreemd noemt, zoiets natuurlijks kan toch haast niet vreemd te noemen zijn. Ik ben zelf van plan zo lang mogelijk te voeden. Ik hoop twee jaar.

Ja, dat ''tikkeltje vreemd'' is misschien het gevoel die anderen me kunnen geven.. Ik ga dan wel wat twijfelen.

Maar nu jij zegt dat het WHO adviseert 2 jaar borstvoeden, is dat fijn om te weten.

En inderdaad; het is zóveel meer dan nuttig/gezond.

Dank voor je antwoord Fabindia!
Oh dan heb ik nog een vraag.

Ik wil eigenlijk nog beter de borstvoeding combineren met zijn andere eten. Want nu doe ik dit toch wat rommelig geloof ik.

Hoe doen anderen dit?

Nu voed ik 'smiddags met name als het goed uitkomt.

En anders niet. Hij krijgt dan uiteraard wel zijn brood, fles, liga, fruit enz. Is dan duidelijk vol.

In de avond voed ik wel altijd. Even lekker rustig bij mij drinken en dan slapen. En 's nachts dus ook. Hoewel dit niet meer heel vaak gebeurt. Wel fijn als hij doorslaapt.

Hoe vaak voeden anderen overdag? Dus als je kind 1 jaar is.
Mijn kind is nog geen 1 dus even op de andere moeders wachten, maar kijk anders vast even op bijvoedingsforum/ vanaf 11-12mnd
Nou, de H*MA hier is door z'n flessen heen. Heb ik wel in een keer een hele smak kolfflesjes. Tia, ja, ze passen direct op de kolf. Ben zo blij met m'n ontdekking. Ideaal. En je hoeft de speen er niet direct op te draaien, er zitten net zulke dopjes op als bij Medela. Met een speenring en daar dan zo'n dekseltje in. En ze zien er ook nog eens veel gezelliger uit dan Medela-flesjes. Ze hebben roze en turquoise.

Fab, hoe is het nu met R.? Lekker roze en vrolijk? Spannend hoor, zo'n transfusie, maar wel fijn dat je zo direct resultaat merkte.
En blijkbaar loopt het ziekenhuis hier wat achter qua kolfapparatuur. Gelukkig dat het elders wel goed is geregeld!
Hier ook een prehistorische kolf, zo'n metalen blauwe waar niks aan te regelen valt. En dan van die keiharde plastic schelpen erbij, AU. Er zat tepelkloven garantie bij

Heb na 1 dag de Symphony gehuurd en siliconenschelpen gekocht, veel liever voor je borsten.
Fleurtjefee, wat voor fles geef je?

Bij mij zat er met 1 ook geen schema of routine in, gewoon zoals het uitkwam. In elk geval voor het slapen, 's nachts, bij het opstaan en overdag als ze erom vroeg.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Rond een jaar gaf ik denk ik nog zo'n 4-5 voedingen, vaak 's ochtends bij het wakker worden, 's middags voor het slapen gaan, 's avonds voor het slapen gaan, 's avonds rond 23 uur en 's nachts. En soms nog een keertje tussendoor.

Eigenlijk is nu alleen de voeding van 's avonds laat eraf, en die van 's ochtends slaan we ook geregeld over.

Hoe we dat combineerden met vaste voeding? De vaste voeding ging in ons dagelijks ritme mee, en de bv op vraag. Dat regelde zich vanzelf.

Vreemd? Normaal ben je niet, als je langer dan een jaar voedt. In Nederland tenminste. Biologisch gezien, en over de hele wereld bekeken, ben je hartstikke normaal. Ik heb ook nog geen vreemde opmerkingen gehad, als mensen vragen 'hoe lang heb je gevoed' dan zeg ik 'oh, ik voed nog steeds' en dan zegt men iets als 'goh wat knap'. Dan denk ik wel, het is niet knap maar gewoon mijn keuze, niets knaps aan, maar het is wel leuk om te merken dat er (nog?) niet raar op gereageerd wordt.

Ik weet wel dat sommige mensen er raar op zouden kunnen reageren, maar dan gooi ik de WHO wel in de strijd.

Het heeft wel zeker nog nut om te blijven voeden na een jaar. Het immuunsysteem is (dacht ik) rond een jaar of 6 pas volgroeid, en bv speelt daar een rol in. Bovendien is het ook gewoon zuivel he, maar dan perfect afgestemd op je peuter. Ik las in het boek Borstvoeding dat borstvoeding enorm veel vitamine C bevat.

Lekker doorvoeden dus zolang jullie dat willen. Voor ons is de anderhalf jaar al in zicht, en ik hoop ook zeker de twee jaar te gaan halen.
wat knap.... geloof dat ik die de eerste keer al na een week of 8 te horen kreeg

ik vind heel veel dingen van borstvoeden, maar knap is er niet eentje van (in mijn geval he, effe voor de volledigheid). Fleurtje fee, gewoon lekker doorgaan zolang jullie het allebei willen / prettig vinden.
Grappig dat jullie dat ook zo'n rare opmerking vinden.

Bv geven lijkt me zoveel makkelijker dan fv! Tenminste, als je eenmaal aan elkaar gewend bent enzo. Geen gedonder 's nachts met flesjes warm maken, maar hop, aan de tiet. Oudste heb ik een jaar gevoed. Toen was het echt op. Ik was toen 4 maanden zwanger van jongste. En die is nu bijna 6 maanden. Ik hoop het dit keer langer vol te houden dan dat jaar. Geen plannen om op korte termijn weer zwanger te worden, dus dat moet goedkomen...

Ik kwam hier eigenlijk om even mijn werkgever te bejubelen!

Ik had hier laatst een vraag gesteld of het mogelijk is om voor 4 weken 3 dagen per week niet te kolven/voeden. Omdat ik het kolven op mijn werk niet zag zitten ivm geen kolfruimte.

Nou, ik moest afgelopen week voor het eerst werken. Kolf wel meegenomen.

Kreeg ik bij aankomst te horen dat ik overgeplaatst ben! Sowieso heel fijn omdat het een stuk dichter bij is (mijn werk was 45 km ver, en nu nog 15), maar ook omdat er echt een geweldige kolfruimte is! Echt, menig werkgever kan er een puntje aan zuigen. Er staan zelfs een bed en een tv in. Echt heel fijn! 's Ochtends even reserveren hoe laat, en ik kan de sleutel ophalen. Ik kolfde in tien minuten twee flessen van 150 ml!!!

En een dag erna ben ik even naar huis gereden om te gaan voeden. Niemand die het gek, raar of vervelend vindt! Zo hoort het, wat een opluchting!
De kruidvatflesjes ( nog goedkoper dan HEMA) passen ook op de medela kolf!
Huh? Gonien waar werk jij? Goed zeg!

Apricot, ik moet nog naar de H*Ma, maar nu ik weet dat ze kleurtjes hebben, wil ze helemaal haha! Met kleine R. gaat het goed, vandaag nog rozer. Zeker als hij gaat huilen en dat doet hij vandaag wel veel. Niet lang maar vaak. Huilen, aanleggen, brullen, andere borst en dan of oogjes wrijven maar niet willen slapen of ineens kirren en kraaien. Beetje onvoorspelbaar. Hij heeft niet veel geslapen vandaag, maar wel veel kort gedronken. Ik vind het goed. Lekker bij me gehouden.
Gonien, da's gewoon een felicitatie waard! Wat je met dat bed moet is me alleen niet helemaal duidelijk, maar het klinkt wel heel luxe allemaal. Heb je nu ook nog hetzelfde werk als op die andere locatie?

Snowy2, ja, daar was ik vandaag nog. Nu ga ik er blijkbaar toch op letten, want ik dacht al dat die even groot (klein) waren.

Fabindia, fijn dat het goed gaat. Zo'n rommelige dag kan ook een beetje verwerking zijn. Of gewoon one of those days. Fijn dat je er wel relaxed bij bent. Da's eigenlijk het enige wat je kan doen. Hoe gaan jullie nachten nu eigenlijk?
volgens mij heb je ook nog recht op rusttijd als je bv geeft, kan je uurtje gaan liggen super hoor van je werkgever. Fijn, dat geeft toch meer rust dan stressen of je het wel vol gaat houden..
De laatste week waren de nachten weer erg onrustig. Toch wel twee keer per nacht en vannacht elke twee uur. Ik hoop dat hij de komende tijd weer wat beter gaat slapen want hij heeft toch een keer doorgeslapen. Was eenmalig helaas.

Ik werk nog niet dus na de ochtendvoeding is hij een uurtje actief en gaat dan weer slapen en als ik geluk heb ik ook. (als ik met man aan de koffie ben gegaan dan niet )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven