Borstvoedingsvragen

17-02-2010 14:17 2505 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Vanmiddag heeft dochter 3,5 uur tussen 2 voedingen gelaten. Soms red ze overdag ook 4 uur, maar gemiddeld genomen is het overdag elke 3 uur. 's Avonds wil ze sneller achter elkaar eten, maar dat is ook een combi vermoeidheid en angst om zonder eten naar bed te moeten. Zo noemen wij het maar, "angst", want ze wordt hysterisch als ze niet volledig afgetankt in bed wordt gelegd. Overdag is dat geen punt, eerst even spelen in de box en dan in bed maar 's avonds is het d-r-a-m-a.

Eerst maar even proberen hoe het gaat met de laatste voeding op mijn verzoek, hopelijk kunnen we daar de nachtvoeding en eerste ochtendvoeding iets mee verschuiven. Als dat niet werkt dan zal de vermoeidheid me wel dusdanig gaan opbreken dat de productie terugloopt. Dan moet ik wel gaan bijvoeden met kunstvoeding.

Vandaag was de kolfopbrengst ook minder dan anders, vermoeidheid en stress doen het kolven geen goed....
ff tussendoor. Ons prinsje heeft weer roze handjes en rode lippen!

Het was moeilijk een vat te vinden dus dat was wat gemeen, maar toen het prikken over was, kon hij lekker bij mama drinken en viel hij zo in slaap.

Dank voor jullie lieve reacties!
Wat fijn Fabindia! Ben blij voor jullie dat het achter de rug is en dat hij ervan opgeknapt is.
Zijn er ervaringsdeskundigen hier met kindjes van week 34?? En met de borstvoeding ?
Hi viooltje, week 31 en borstvoeding, wat wil je weten? Germanwings was ook vroeg, 35 wk. Die kolft nog fulltime
Viooltje, mijn kindje is met 35wk geboren helaas heeft ze nooit echt aan de borst gedronken, ik denk zelf dat het komt doordat ze in mijn ogen te vroeg met een fles is bijgevoed. Als ik het allemaal nog eens over kon doen zou ik gaan cupfeeden oid. Maar helaas, ik was een beetje overrompeld en gewoon slecht op bv voorbereid. Ben je al bevallen?
Oh Hi GW je was er al
Fab, ik kolf niet meer, ben deze week weer gaan werken en voor mij lag daar de grens, tot dan wilde ik het proberen, maar helaas. De combi van werken en ft kolven was gewoon niet haalbaar en eenmaal begonnen met afbouwen ging het wel heel snel.
En nog even een voor jou stoere bikkel en zijn bloedtransfusie! Wel fijn dat je meteen ziet dat hij er van opgeknapt is! Weet je tenminste waar je het voor gedaan hebt!
Ik weet dat ik dan ga bevaklen, met de lactatiekundige ga ik een borstvoedingsplan maken dus eentje die ook op de tafel van de kinderartsen komt en verpleging. Zo hoop ik in elk geval dat ze me serieus nemen tot zover...

Maar ik ben ook benieuwd hoe de eerste dagen lopen en bijv een week verder , al begrijp ik dat er nog niet veel over te voorspellen valt er zal toch wel iets voorradig zijn over hoe week 34 beetje zal gaan..
Waarom ga je dan al bevallen? Heeft dat met conditie van het kind te maken? Of met jouw conditie?

Dochter was hier redelijk op gewicht voor haar zwangerschapsduur en heeft ook niet in couveuse gelegen, alleen in warmtebedje.

En goed dat je nu al met lactatiedeskundige een plan gaat maken! Denk dat je daar heel veel aan hebt! (Ik kan er nog steeds boos over worden dat niemand mij over alternatieve vormen van toedienen van afgekolfde melk heeft voorgelicht).
Jeetje viooltje respect! Goed voorbereid hoor!

Ik zal een korte samenvatting proberen geven van hoe het bij mij ging: Ik had Hellp en ben bevallen met 31 weken. Verpleging hielp met kolven en heeft zelfs mijn stuwing weggekolfd, ik was te ziek om dat zelf te doen. Na een paar dagen heb ik een terugval gekregen en moest ik weer aan infusen waardoor ik geen melk meer mocht geven. Mijn productie nam af en kwam nooit meer goed op gang.

Dankzij domperidon is het na vier weken alsnog op gang gekomen.

Kindje kon pas na twee weken zelf drinken, maar niet veel, kreeg de rest per sonde. Na twee maanden had hij de kracht alle voedingen zelf te drinken.

Heb je hier wat aan? Het kan/ zal bij jou weer heel anders lopen, maar dan heb je een idee.
Fabindia en germanwings wat fijn dat juliie reageren. Ik lig in het ziekenhuis en voor mijn veiligheid moet mijn bloeddruk laag, ze durven bij mij geen risico te nemen met stijgingen en theoretisch komen die na de termijn. De keuze is dan om de baby eerder te laten komen. De artsen zeggen dat 34 ook best netjes is en ja ik moet mij er bij neerleggen nu.

@germanwings wat was dat mooie gewicht ?

@fabindia dus in week 33 was jouw kindje al wel zo sterk om zelf wat te drinken ? De kinderarts leek te zeggen dat aanleggen met week 34 geen zin heeft

ik hoop dat mijn bvplan gaat helpen. Ik heb mijn man al gevraagd achter mij te staan en het plan te bewaken zolang de baby en ik gescheiden liggen. En ik dacht ookal kan de baby er nog niet veel van krijgen als het mij lukt een beetje te kolven is dat ook goed toch- wie weet kan ze na een week wel meer ?

De kinderarts zei dat ze het in het overleg al zou noemen dus nouja ik kan niet meer doen dan dit. Bij mijn eerste had ik een kraam die de flesjes al klaarzette want volgens haar zou het niks worden... Dus wat dat betreft ik weet dat bv soms echt tegengewerkt wordt.

Maar jullie verhalen helpen dus want ik lees dat het dus wel KAN aanleggen, misschien niet dag 1 maar wel dag 2 of 3 ..
Viooltje juist jouw allereerste druppels zijn juist voor jouw kindje en zijn/haar darmen belangrijk dus zorg dat het die krijgt! Ik weet zeker dat ze op de NICU/ neonatologie dat weten te waarderen.

Ja, klopt met 33 weken dronk hij 5 of 10 cc maar toen had ik ook weinig productie dus als jij het goed op gang weet te kolven, kan het al een heel ander verhaal zijn.

Op www.borstvoeding.com stond een paar weken geleden een kindje dat met 35 weken ALLES uit de borst dronk (waarvan de artsen ook zeiden dat het een wonder was) dus hou er rekening mee dat je kindje het nog niet kan, maar sluit het zeker niet uit hoor!

Lekker buidelen die eerste tijd en veel van je huid laten ruiken en voelen. Dat zal ook zeker helpen.

Meid sterkte de komende dagen en weken.
@viooltje 2500 gram. En bij mij hebben ze ook tot 34 weken geremd, daarna mocht dochter i.p. komen. Hier wist dochter helaas vanaf het begin niet echt wat ze met een tiet aan moest, ik heb haar na die tijd alleen rond een week of 6 nog een hele korte tijd aan de borst gehad mbv een tepelhoedje maar daarmee liep mijn produktie heel snel terug dus dat was niet te doen.

En ik denk wel dat er moeillijke momenten gaan komen, maar dan kom je gewoon hier voor tips of om alleen maar even te klagen/uit te huilen. Heeft mij heel erg geholpen en er voor gezorgd dat ik bijna 5 mnd ft gekolfd heb, zonder had ik het denk ik al veel eerder opgegeven.
quote:Fabindia schreef op 16 mei 2010 @ 20:07:

.....

Trouwens, er staat ook een onwijze indrukwekkende foto van een prematuur kindje dat met 32 weken (ze blijven in zw sch. weken tellen tot de uitgerekende datum) al uit de borst drinkt! Wow!! Ralph dronk met 34 weken 5 cc en was dan uitgeteld! Maar die foto is echt om te smelten! http://www.borstvoeding.com/files/2010-19-11.jpg

Het was zelfs 32 weken!!
Okee dat geeft de moeder moed

we gaan er gewoon voor. Het was even dikke tranen want ik moet na de KS plat voor mijn bloeddruk gedurende 36 uur. Dan is zij natuurlijk so wie so in de couveuse. Ze kunnen haar mits het versntwoord is misschien even bij mij krijgen maar pas na 2 dagen kan ik zelf dus naar haar toe. Nu zullen zulke dingen wel vaker gebeuren maar na een droombevalling van mn eerste kon ik hier even geen chocolade van maken in mijn gedachten .. Maar vandaag brdacht ik me dat ik nu toch nog niet er bij voel wat je waarschijnlijk toch wel voelt als ze echt geboren wordt, dat zal best anders zijn in praktijk.

Ik ga de foto kijken !

En waaauwww wat een gewicht. De mijne is nu op precies 30 wk 1250 dus dat gaat niet meer lukken
En dan te bedenken dat ze eigenlijk op 3 kilo geschat werd.....

Hou er na een KS wel rekening mee dat de bv vaak pas later op gang komt. En ook ik had me het hele verlof/bevallen gebeuren anders voorgesteld. Maar uiteindelijk gaat het er alleen maar om dat het goed met je kindje gaat. De rest vergeet je tzt wel weer!
Jeetje viooltje, heftig meid. Sterkte
Hey neem van ons aan dat het reet is om te vroeg te bevallen, kan me niet schelen hoe vaak het gebeurt. Dus je hoeft van mij in elk geval niet je groot te houden. En kom vooral hier om je gevoelens te delen.

Nog iets: goed dat je je man erbij betrekt! Die gaat op essentiele momenten in moeten grijpen of helpen als jij ff out bent of door hormonen niet helemaal jezelf. Mijn man hield precies in de gaten wanneer ik moest kolven maar zorgde ook voor dat mijn druppels naar de afdeling werden gebracht en checkte ook of het werd gegeven.
Dank jullie... Dat zal ik zeker doen hier terugkomen. Het lijkt me rot als het moeilijk op gang komt en mijn kolf ervaring is ***piiep**

maar had ook een kolf die pijn deed. Heb zoon 3 jaar gevoed dus dat liep wel ( laatste tijd was alleen slokje voor slapen en meer onder ons)

man zal de eerste daagjes zeker goede hulp kunnen zijn, hoop dat dat gaat werken.

Goh ik ben toch wel heel blij met jullie info
In het zh hebben ze wel vaak de meeste luxe kolven, dus dat komt, mocht het nodig zijn vast goed.
Wat voor kolf had je viooltje?
Een elektrische kolf van medela geloof ik maar met 2 of 3 standen met een groot pladtic ding op mijn borst en die zoog dan mijn tepel naar binnen ( auw ) en dan kwam er met veel brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr 1 druppeltje ofzo uit
Wow viooltje veel sterkte meissie! Komt vast goed. Bikkel! Zet m op!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven