Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zondag 20 juni 2010 om 23:07
Daar heb je inderdaad gelijk in. Bovendien wil ik graag dit najaar weer een tijdje voor mijn werk naar het buitenland (ontwikkelingsland). Ik moet er niet aan denken hoe je daar melk transporteert bij 30+ graden en alles hygiënisch houdt. (In geval van flesvoeding moet je ook nog schoon water bij je hebben, dus dat is nog erger).
Van de week trouwens een heel positieve ervaring bij het cb! Ik was bij de verpleegkundige toen de arts even de "niet storen ik kolf" deurhanger aan de interne deur kwam hangen. Vandaar dat ze bij dit cb zo veel van borstvoeding weten.
Van de week trouwens een heel positieve ervaring bij het cb! Ik was bij de verpleegkundige toen de arts even de "niet storen ik kolf" deurhanger aan de interne deur kwam hangen. Vandaar dat ze bij dit cb zo veel van borstvoeding weten.
zondag 20 juni 2010 om 23:19
zondag 20 juni 2010 om 23:46
Naar aanleiding vd verhalen over wanneer de eerste menstruatie de volgende vraag:
Wanneer zijn jullie weer begonnen met anticonceptie en welke?
Dochter is nu 2 maanden en gebruik nog niks (onverstandig, ik weet het) ze slaapt ook al door tot min. half 6 sochtends.
Ik denk aan het plaatsen van een mirenaspiraaltje, maar ben bang voor terugloop vd productie. Iemand hier ervaring mee?
Wanneer zijn jullie weer begonnen met anticonceptie en welke?
Dochter is nu 2 maanden en gebruik nog niks (onverstandig, ik weet het) ze slaapt ook al door tot min. half 6 sochtends.
Ik denk aan het plaatsen van een mirenaspiraaltje, maar ben bang voor terugloop vd productie. Iemand hier ervaring mee?
maandag 21 juni 2010 om 00:12
Hier ook bij 1 à 2 nachtvoedingen na 7 of 8 maanden weer ongesteld (ik denk 8, weet het eigenlijk niet zo goed meer).
Ik ben nog niet weer begonnen met anticonceptie, had PCO voor het zwanger worden maar dat lijkt (?) nu voorbij te zijn. Ook niet zo verstandig, maar met de frequentie van nu kan het prima
Ik wil denk ik geen hormonen meer, omdat ik de kans niet wil lopen dat mijn eigen hormonen weer met me op de loop gaan en ik weer PCO krijg. Als het nu over is, natuurlijk.
Viooltje, van wat ik van begrepen heb van ervaringsverhalen, kan het nut hebben om in het ziekenhuis behoorlijk op je strepen te staan. Uiteindelijk ben jij de moeder, en bepaal jij wat er gebeurt met je kind (als er geen directe medische noodzaak is om het anders te doen). En wat ik ook begreep, is dat er in ziekenhuis soms vrij lang star wordt vastgehouden aan wat voor hen de bekende procedure is, terwijl er in andere ziekenhuizen al lang veel flexibeler wordt omgegaan met moeder en kind.
Ik ben nog niet weer begonnen met anticonceptie, had PCO voor het zwanger worden maar dat lijkt (?) nu voorbij te zijn. Ook niet zo verstandig, maar met de frequentie van nu kan het prima
Ik wil denk ik geen hormonen meer, omdat ik de kans niet wil lopen dat mijn eigen hormonen weer met me op de loop gaan en ik weer PCO krijg. Als het nu over is, natuurlijk.
Viooltje, van wat ik van begrepen heb van ervaringsverhalen, kan het nut hebben om in het ziekenhuis behoorlijk op je strepen te staan. Uiteindelijk ben jij de moeder, en bepaal jij wat er gebeurt met je kind (als er geen directe medische noodzaak is om het anders te doen). En wat ik ook begreep, is dat er in ziekenhuis soms vrij lang star wordt vastgehouden aan wat voor hen de bekende procedure is, terwijl er in andere ziekenhuizen al lang veel flexibeler wordt omgegaan met moeder en kind.
maandag 21 juni 2010 om 07:32
Oh Wen, dat doet mij eraan denken: Viooltje, ook al is het goed bedoeld, in "mijn" ziekenhuis vonden ze dat ik 's nachts moest slapen en niet voeden/kolven, het was toch nog niet op gang en mijn kindje kon niet drinken (aanleggen lukte niet). Maar juist 's nachts stimuleer je je productie enorm. Dit zkhs had een bv-certificaat van WHO/Unicef, dus dat zegt blijkbaar ook niet alles. En eerlijk gezegd sliep ik ook niet geweldig als hij niet bij me was. Ik had net zo goed kunnen kolven.
Wen, kan dat, dat je zwangerschap je hormoonhuishouding zo heeft "ge-reset" dat de PCO weg is? Dat zou wel geweldig zijn! Maar dat is wel na te gaan toch? Prikken op FSH of zo?
Wen, kan dat, dat je zwangerschap je hormoonhuishouding zo heeft "ge-reset" dat de PCO weg is? Dat zou wel geweldig zijn! Maar dat is wel na te gaan toch? Prikken op FSH of zo?
maandag 21 juni 2010 om 08:26
Flonneke, ik heb na 14 weken een mirena spiraal laten plaatsen, was echt een fluitje van een cent. Echt eerlijk waar, ik voelde er niks van. Geen druppel produktie minder. Enige is dat ik nu al 3 maanden bloed verlies heb wat ik wel tamelijk irritant vind. Nou is dat niet standaard en heb ik wat dat betreft gewoon pech. Maar zo erin is ook zo eruit, dus ik zou je zeker een mirena aanraden. Tenzij je het niet erg vindt om nu al weer zwanger te worden.
Viool, je moet zeker op je strepen staan en duidelijk zijn in wat je wil. Op de een of andere manier is snachts slapen voor de moeder voor veel verpleegkundigen een prioriteit. Wat ik snap, maar wat natuurlijk ook onzin is, want thuis moet je ook voeden, dus als als de moeder gezond is, vind ik dat echt kolder. Is de moeder ziek of herstellende, dan snap ik het beter, maar dan nog kan alles zo makkelijk mogelijk maken voor de moeder zodat ze kan voeden / kolven en kan slapen.
Even voor mijn beeldvorming viooltje, je kind wordt met 34 weken geboren en moet dus gemonitord worden op de neo natologie en jij moet ook aan de monitor na je bevalling ivm je bloeddruk? en daarom kan je zeker 2 dagen je eigen kind niet zien? Is er een grote kans op insulten oid voor jou? Ik vind het allemaal behoorlijk star klinken als het echt niet zou kunnen.
Reglisse, waar ga je heen? klinkt erg avontuurlijk, en neem je dan je baby mee? Dan zou ik inderdaad zeker alles op alles zetten om haar nu nog aan de borst te krijgen, als dat het geval is.
Viool, je moet zeker op je strepen staan en duidelijk zijn in wat je wil. Op de een of andere manier is snachts slapen voor de moeder voor veel verpleegkundigen een prioriteit. Wat ik snap, maar wat natuurlijk ook onzin is, want thuis moet je ook voeden, dus als als de moeder gezond is, vind ik dat echt kolder. Is de moeder ziek of herstellende, dan snap ik het beter, maar dan nog kan alles zo makkelijk mogelijk maken voor de moeder zodat ze kan voeden / kolven en kan slapen.
Even voor mijn beeldvorming viooltje, je kind wordt met 34 weken geboren en moet dus gemonitord worden op de neo natologie en jij moet ook aan de monitor na je bevalling ivm je bloeddruk? en daarom kan je zeker 2 dagen je eigen kind niet zien? Is er een grote kans op insulten oid voor jou? Ik vind het allemaal behoorlijk star klinken als het echt niet zou kunnen.
Reglisse, waar ga je heen? klinkt erg avontuurlijk, en neem je dan je baby mee? Dan zou ik inderdaad zeker alles op alles zetten om haar nu nog aan de borst te krijgen, als dat het geval is.
maandag 21 juni 2010 om 08:37
@arwen klopt. Mocht mijn bloeddruk bv keurig blijven zou het best kunnen dat ze me korter monitoren, kan. En een kindje van 34 wk kan in sommige gevallen ook minder bemoeienis nodig hebben dan verwacht. Ik mag wel snachts kolven. Maar heb wel zoiets van hoe weet je of die melk ook bij je kind komt want dekinderarts zei dat ze ook kunstvoeding geven. Kortom het is natuurlijk even afwachten.
maandag 21 juni 2010 om 09:00
als jij genoeg kolft, en volgens mij kolf je al snel genoeg bij een kindje van 34 weken, maar goed, dan moet het wel op gang komen natuurlijk, maar stel dat je genoeg kolft, en ze zouden evengoed kv geven aan je baby, dat zou ik echt BELACHELIJK vinden. Ik zou zeer stellig aangeven dat je niet wil dat je baby kv krijgt, tenzij jij niet kan kolven of niet genoeg kan kolven. Als je wel melk hebt, dan is het hun (verpleegkundigen) taak om te zorgen dat die melk goed bewaard wordt en goed vervoerd wordt naar de neo natologie. Zorg zelf voor goede opvang potjes (ik vind avent prima) en stickers (pleisters werkt heel goed, in elk ziekenhuis aanwezig ) een pen, dan kan je je potje zelf labelen. Zorg eventueel voor een koelboxje met koelelementen die je man dan kan omwisselen zodat je daar je potjes in kan bewaren en dan kan bezoek eventueel de potjes afleveren bij de neo natologie. Dan weet je dat het goed terecht komt en hoef je je daar geen zorgen om te maken.
maandag 21 juni 2010 om 10:01
Bij mij werd de melk als goud behandeld hoor! Je mag geen eigen opvangbakjes meenemen, krijg je van het zkhs en labels ook. Er is een koelkast op verloskunde én op neonatologie.
Een prematuur kind kan niet wachten tot jouw productie op gang is. Daarom krijgt het vaak ook een infuus maar ok kv. Dat is gewoon niet anders. Maar als je genoeg kolft dan doen ze er fortifier bij om aan te sterken/ snel te groeien, maar geven ze het echt hoor!!!
Een prematuur kind kan niet wachten tot jouw productie op gang is. Daarom krijgt het vaak ook een infuus maar ok kv. Dat is gewoon niet anders. Maar als je genoeg kolft dan doen ze er fortifier bij om aan te sterken/ snel te groeien, maar geven ze het echt hoor!!!
maandag 21 juni 2010 om 10:03
He gatver Smol, dat is snel... Drinkt Dennis 's nachts niet zoveel of heb je gewoon pech?
Apricot, in principe kan dat, ja. Ik hoopte er natuurlijk wel op, maar of het dan ook gebeurt is de vraag. Voorlopig lijkt het erop dat ik wel iets van een cyclus heb, niet regelmatig maar toch niet langer dan een dag of 36. Het is vast wel na te gaan, maar zolang ik niet zwanger wil worden is het niet nodig om te onderzoeken. Tegen die tijd zien we het wel.
Apricot, in principe kan dat, ja. Ik hoopte er natuurlijk wel op, maar of het dan ook gebeurt is de vraag. Voorlopig lijkt het erop dat ik wel iets van een cyclus heb, niet regelmatig maar toch niet langer dan een dag of 36. Het is vast wel na te gaan, maar zolang ik niet zwanger wil worden is het niet nodig om te onderzoeken. Tegen die tijd zien we het wel.
maandag 21 juni 2010 om 10:04
zo hoort het ook fabindia, en het is natuurlijk ontzettend logisch dat een prematuur kind meteen voeding moet hebben en dat je niet een paar dagen kan wachten zoals bij een voldragen kind, maar ze moeten wel alles doen om je te helpen om te kunnen kolven en elke druppel moedermelk moet je kind krijgen.
maandag 21 juni 2010 om 10:40
quote:wen schreef op 21 juni 2010 @ 10:03:
He gatver Smol, dat is snel... Drinkt Dennis 's nachts niet zoveel of heb je gewoon pech?
Soms laat hij er 5 uur tussen. Bij Mini was het ook zo, was ik ook na 6 weken alweer aan de beurt.
In mijn ziekenhuis hebben ze kolven, steriele flesjes, steriele kolfschelpen die je niet langer dan 24 uur mag gebruiken en speciale labels voor op de flesjes. In het keukentje hebben ze een speciale bv-koelkast, waarin alleen gekolfde melk mag staan en iedereen krijgt een eigen bakje waarin jouw eigen flesjes staan. Op dat bakje komt ook zo'n label. Best goed georganiseerd vind ik. Ook maakten ze mij gewoon wakker voor een voeding 's nachts. Vond ik heel goed, maar stiekum had ik wel willen slapen, want wat was ik moe!
Soms laat hij er 5 uur tussen. Bij Mini was het ook zo, was ik ook na 6 weken alweer aan de beurt.
In mijn ziekenhuis hebben ze kolven, steriele flesjes, steriele kolfschelpen die je niet langer dan 24 uur mag gebruiken en speciale labels voor op de flesjes. In het keukentje hebben ze een speciale bv-koelkast, waarin alleen gekolfde melk mag staan en iedereen krijgt een eigen bakje waarin jouw eigen flesjes staan. Op dat bakje komt ook zo'n label. Best goed georganiseerd vind ik. Ook maakten ze mij gewoon wakker voor een voeding 's nachts. Vond ik heel goed, maar stiekum had ik wel willen slapen, want wat was ik moe!
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 21 juni 2010 om 10:57
maandag 21 juni 2010 om 11:20
oh zo wen, ik dacht inderdaad dat jullie geen ac gebruikten, niet dat het mij wat aangaat uiteraard. Maar ik ken toch behoorlijk wat babies die er gekomen zijn, terwijl dit eigenlijk niet de bedoeling was of omdat er gedacht werd, ach, ik geef bv en de eerste lukte ook zo moeilijk spontaan..... en voila, nummer 2 (of nummer 3) dacht daar dan toch mooi anders over.
Mirena valt natuurlijk wel onder hormonale ac, maar ik heb er geen last van en ben er in principe heel tevreden over. Pil zie ik niet zitten icm borstvoeding en condooms, ach ja, wat zal ik zeggen, heel betrouwbaar als je ze goed gebruikt, anders zou ik de babykleertjes nog maar even niet opruimen
Mirena valt natuurlijk wel onder hormonale ac, maar ik heb er geen last van en ben er in principe heel tevreden over. Pil zie ik niet zitten icm borstvoeding en condooms, ach ja, wat zal ik zeggen, heel betrouwbaar als je ze goed gebruikt, anders zou ik de babykleertjes nog maar even niet opruimen
maandag 21 juni 2010 om 11:21
Hier nog geen anticonceptiekeuze gemaakt (is ook nergens voor nodig voorlopig ben ik bang). De verloskundige heeft wel gewaarschuwd dat fulltime kolven (6x per dag, waarvan 1x 's nachts) niet hetzelfde is als borstvoeding. Ik had na zes weken ook al weer een beetje bloedverlies, dus ik ben bang dat het binnenkort allemaal weer op gang komt.
Ik ga trouwens naar het midden-oosten. Gelukkig ken ik het land redelijk goed en spreek ik de taal, dus ik durf reglibaby wel mee te nemen. Anders zou ik ook niet gaan.
Ik ga trouwens naar het midden-oosten. Gelukkig ken ik het land redelijk goed en spreek ik de taal, dus ik durf reglibaby wel mee te nemen. Anders zou ik ook niet gaan.
maandag 21 juni 2010 om 11:32
Viooltje, ik zou ook niet accepteren dat je baby kv krijgt als het niet hoeft. Zeker voor premies is bv juist extra waardevol. Je bv past zich helemaal aan aan je kindje en blijkt bij een vroeggeboorte allerlei stoffen extra te bevatten die heel goed zijn voor je baby. Maar tegelijkertijd wil ik je ook adviseren je niet teveel zorgen te maken van tevoren over hoe het zal gaan. Ondanks dat bij ons niet alles perfect liep in het ziekenhuis heb ik ook gezien hoe lief en begaan iedereen is en hoe ze, waar mogelijk, op je wensen proberen in te gaan. Je bereidt je nu goed voor, zodat je straks precies (of nou ja, zo goed mogelijk) weet wat je wilt. Uit je wensen, wees duidelijk en bewaak wat voor jou niet onderhandelbaar is (pick your battles en laat gaan wat geen noodzaak heeft) en je zult zien dat er heel veel mogelijk is.
Wen, afwachten dus. Je ziet het tzt wel. Maar ik help het je hopen.
Ik heb ook nog geen hormonale ac. Zou dat wel liever hebben, maar ja, het kan niet met bv. Zit nu ik weer een cyclus heb af en toe weleens eventjes in de zenuwen of het niet weer raak is. Ik heb nl. wel een cyclus, maar een totaal chaotische en ik schijn te zwaar te zijn voor Cerazette.
Wen, afwachten dus. Je ziet het tzt wel. Maar ik help het je hopen.
Ik heb ook nog geen hormonale ac. Zou dat wel liever hebben, maar ja, het kan niet met bv. Zit nu ik weer een cyclus heb af en toe weleens eventjes in de zenuwen of het niet weer raak is. Ik heb nl. wel een cyclus, maar een totaal chaotische en ik schijn te zwaar te zijn voor Cerazette.
maandag 21 juni 2010 om 11:37
àpricot wat is er tegen op een mirena? je laat hem net zo snel zetten als dat je naar de apotheek fietst voor een pilstrip en je hebt hem ook weer net zo snel eruit als je er weer heen fietst voor een volgende strip? Het lijkt een hoop gedoe, maar dat is het echt niet, en wel volkomen veilig en betrouwbaar.
maandag 21 juni 2010 om 11:57
Over de mirena kan ik hetzelfde zeggen als ik net op dat andere topic tegen jou zei/schreef Arwen:
been there, done that
Ik had een Mirena voor ik zwanger werd, een jaar of drie/vier gehad denk ik. Het inzetten viel heel even tegen en daarna eigenlijk best wel mee, maar wat daarna kwam vond ik niet fijn.
Na een paar maanden kreeg ik elke maand rond de periode dat ik een eisprong zou moeten krijgen, enorme kramp in mijn buik. De eerste keer bijna naar de eerste hulp getogen omdat we dachten dat ik minstens acute blindedarmontsteking had, de volgende keren was het in ieder geval bepaald niet prettig. (waardoor ik dacht een eisprong te hebben, en hee, twee jaar later bleek ik PCO te hebben - raar)
En die enorme onderhuidse puisten die ik kreeg vanaf de plaatsing tot de verwijdering, daar was ik ook niet gelukkig mee.
Verder was ik er wel heel tevreden over je zou het misschien niet zeggen, maar wat was het verder gemakkelijk! Niet meer ongesteld, geen pil slikken, geen gedoe met diarree/overgeven/op vakantie gaan e.d.
En ik zou het toch aan iedereen aanraden (wel even mijn verhaal vergeten dan he, ik ben hormonaal gewoon een beetje vreemd)
been there, done that
Ik had een Mirena voor ik zwanger werd, een jaar of drie/vier gehad denk ik. Het inzetten viel heel even tegen en daarna eigenlijk best wel mee, maar wat daarna kwam vond ik niet fijn.
Na een paar maanden kreeg ik elke maand rond de periode dat ik een eisprong zou moeten krijgen, enorme kramp in mijn buik. De eerste keer bijna naar de eerste hulp getogen omdat we dachten dat ik minstens acute blindedarmontsteking had, de volgende keren was het in ieder geval bepaald niet prettig. (waardoor ik dacht een eisprong te hebben, en hee, twee jaar later bleek ik PCO te hebben - raar)
En die enorme onderhuidse puisten die ik kreeg vanaf de plaatsing tot de verwijdering, daar was ik ook niet gelukkig mee.
Verder was ik er wel heel tevreden over je zou het misschien niet zeggen, maar wat was het verder gemakkelijk! Niet meer ongesteld, geen pil slikken, geen gedoe met diarree/overgeven/op vakantie gaan e.d.
En ik zou het toch aan iedereen aanraden (wel even mijn verhaal vergeten dan he, ik ben hormonaal gewoon een beetje vreemd)