Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 21 juni 2010 om 12:03
Ja, maar wat ik schreef, ik ben ook raar met hormonen. Weet je die infusen met oxytocine die je tijdens na je bevalling kunt krijgen om de weeën te versterken / baarmoeder samen te laten trekken tegen bloedverlies? Die stond op de hoogste stand na de bevalling, en ik had het niet door want ik voelde helemaal niets
Als er bij mij iets geks is, heeft het bijna altijd met hormonen te maken.
Dus ik gok zomaar dat dit geen standaard bijwerkingen zijn.
Als er bij mij iets geks is, heeft het bijna altijd met hormonen te maken.
Dus ik gok zomaar dat dit geen standaard bijwerkingen zijn.
maandag 21 juni 2010 om 13:11
hmmm nou ben heel benieuwd wanneer ik weer ongesteld ga worden! Ik dacht van 't weekend even dat ik 't werd... maar tot op heden helemaal niets. Wij gebruiken trouwens nog geen anticonceptie. Denk dat we dat ook niet gaan doen. Seks lukt nog niet echt (begint eindelijk een beetje te komen gelukkig!) Hormonen wil ik niet meer.
maandag 21 juni 2010 om 13:49
Een bv-dip is doorgaans een goede voorspeller van een aankomende ongesteldheid
Mijn oog viel trouwens daarstraks op de groeicurve van het CB (volgende week zijn we weer aan de beurt). Heb ik nou echt al die tijd het logo van Nutripiep eronder niet gezien? Tjongejonge, ik wist dat het onderzoek waar het op gebaseerd is, gesponsord was, maar dat ze zelfs het logo eronder mogen zetten, mijn mond viel open.
Overigens, in de categorie 'fv-maffia': wisten jullie dat er (in ieder geval in de VS) voor ziekenhuizen gratis bouwplannen en -adviezen te verkrijgen zijn? Zo ingericht dat het voor de verpleging veel gemakkelijker is om flesvoeding te geven. Uiteraard gesponsord door flesvoedingsfabrikanten.
Mijn oog viel trouwens daarstraks op de groeicurve van het CB (volgende week zijn we weer aan de beurt). Heb ik nou echt al die tijd het logo van Nutripiep eronder niet gezien? Tjongejonge, ik wist dat het onderzoek waar het op gebaseerd is, gesponsord was, maar dat ze zelfs het logo eronder mogen zetten, mijn mond viel open.
Overigens, in de categorie 'fv-maffia': wisten jullie dat er (in ieder geval in de VS) voor ziekenhuizen gratis bouwplannen en -adviezen te verkrijgen zijn? Zo ingericht dat het voor de verpleging veel gemakkelijker is om flesvoeding te geven. Uiteraard gesponsord door flesvoedingsfabrikanten.
maandag 21 juni 2010 om 13:49
Een situatie die ik met jullie wil delen, vraag me namelijk af of ik na 10 weken al veranderd ben in maffia .
Schoonzus, zaterdag eind van de middag bevallen van een gezonde zoon, met de pomp gehaald dus hersenschudding. Hapt meteen mooi aan en drinkt veelvuldig.
Komen wij daar gister op kraamvisite gaat de vk net weg. Ze zegt tegen zwager; 'Ik pak nog even de kv uit de auto hoor!'. Ik vroeg meteen aan zwager waarom. 'Ja dat is voor vannacht want hij lijkt toch wel erge honger te hebben'.
De intentie was om het 'gewoon' achter de hand te hebben dus misschien hebben ze het wel niet eens gebruikt maar mijn mond viel open.
Waarom nou? Dit is toch totaal niet nodig?
Maar goed, ik ben ook maar de schoonzus, geen vk, geen lk en zelf nog maar 10 weken ervaring. Heb dus niets gezegd maar vannacht tijdens het voeden wel gehoopt dat de kleine man ook gewoon aan de borst lag en niet aan de kv.
Wat vinden jullie?
Schoonzus, zaterdag eind van de middag bevallen van een gezonde zoon, met de pomp gehaald dus hersenschudding. Hapt meteen mooi aan en drinkt veelvuldig.
Komen wij daar gister op kraamvisite gaat de vk net weg. Ze zegt tegen zwager; 'Ik pak nog even de kv uit de auto hoor!'. Ik vroeg meteen aan zwager waarom. 'Ja dat is voor vannacht want hij lijkt toch wel erge honger te hebben'.
De intentie was om het 'gewoon' achter de hand te hebben dus misschien hebben ze het wel niet eens gebruikt maar mijn mond viel open.
Waarom nou? Dit is toch totaal niet nodig?
Maar goed, ik ben ook maar de schoonzus, geen vk, geen lk en zelf nog maar 10 weken ervaring. Heb dus niets gezegd maar vannacht tijdens het voeden wel gehoopt dat de kleine man ook gewoon aan de borst lag en niet aan de kv.
Wat vinden jullie?
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
maandag 21 juni 2010 om 13:52
maandag 21 juni 2010 om 13:55
maandag 21 juni 2010 om 13:55
Over wel of niet maffia kan ik niet oordelen maar volgens mij gaat de vk daarmee buiten haar boekje, volgens mij mag ze dat niet doen. Mijn kraamhulp vertelde kv in de auto te hebben liggen, maar controle te kunnen krijgen op de inhoud van haar werktas of ze geen (gesponsorde) fv bij zich had.
Waarom zegt zo'n VK dan niet: goh, je baby heeft erge honger, leg maar lekker vaak aan?
Als ouders zelf die melk willen halen, prima natuurlijk, maar dat is niet wat een VK hoort te doen.
Waarom zegt zo'n VK dan niet: goh, je baby heeft erge honger, leg maar lekker vaak aan?
Als ouders zelf die melk willen halen, prima natuurlijk, maar dat is niet wat een VK hoort te doen.
maandag 21 juni 2010 om 13:59
maandag 21 juni 2010 om 13:59
oh, ik las het verkeerd, ik las dat de vk net weg was en dat zwager nog even de kunstvoeding uit de auto ging halen. Dan vind ik het echt een raar verhaal, dan moet je als vk andere adviezen geven.
Wen, dat mag wel hoor, vk heeft altijd (althans de mijne) een pakje kv bij zich. Ik beviel snachts van groot kind wat heel snel moet drinken ivm glucose waarde in het bloed. Daalt die te snel, kan dat heel schadelijk zijn voor een baby. Dat merk je doordat een baby dan gaat fladderen. Ik wilde geen bijvoeding zolang het niet nodig was, en had bovendien zelf 1 pakje nutrilon in huis voor het geval dat, en de vk had wel vertrouwen in mijn wil om veel aan te leggen en in mijn verhaal dat de melk snel op gang zou komen, maar ze zei ook dat ze voor nood een pakje nutrilon bij zich had.
Wen, dat mag wel hoor, vk heeft altijd (althans de mijne) een pakje kv bij zich. Ik beviel snachts van groot kind wat heel snel moet drinken ivm glucose waarde in het bloed. Daalt die te snel, kan dat heel schadelijk zijn voor een baby. Dat merk je doordat een baby dan gaat fladderen. Ik wilde geen bijvoeding zolang het niet nodig was, en had bovendien zelf 1 pakje nutrilon in huis voor het geval dat, en de vk had wel vertrouwen in mijn wil om veel aan te leggen en in mijn verhaal dat de melk snel op gang zou komen, maar ze zei ook dat ze voor nood een pakje nutrilon bij zich had.
maandag 21 juni 2010 om 14:00
maandag 21 juni 2010 om 14:02
*breekt even in, geeft geen BV meer, maar vind het gewoon nog steeds leuk om mee te lezen...
Raar, dat een VK op zo'n manier FV zit te promoten. Geen oordeel over al dan niet bijvoeden met KV, maar als beginnende moeder ben je toch al zo onzeker over wat wel en niet goed is, en of het allemaal wel goed gaat met de BV... Dan vind ik het als VK raar dat je, ipv adviezen aan te reiken hoe je je productie kunt verhogen, FV gaat promoten.
Raar, dat een VK op zo'n manier FV zit te promoten. Geen oordeel over al dan niet bijvoeden met KV, maar als beginnende moeder ben je toch al zo onzeker over wat wel en niet goed is, en of het allemaal wel goed gaat met de BV... Dan vind ik het als VK raar dat je, ipv adviezen aan te reiken hoe je je productie kunt verhogen, FV gaat promoten.
maandag 21 juni 2010 om 14:05
Jorina zo denk ik er dus ook over, ik heb in mijn kraamweek volgens mij wel 20x per dag aangelegd, hoorde er voor mij gewoon bij.
Natuurlijk, als het echt niet op gang komt is het geweldig dat er kv bestaat maar als baby 24 uur oud is kun je dat volgens mij nog niet zeggen.
Natuurlijk, als het echt niet op gang komt is het geweldig dat er kv bestaat maar als baby 24 uur oud is kun je dat volgens mij nog niet zeggen.
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
maandag 21 juni 2010 om 14:08
Anders is een koperspiraal toch ook een goede optie? Ik wilde geen hormonen en wel de betrouwbaarheid van een spriraal, dus heb maar weer koper genomen.
Ik slaak een hele diepe zucht. Dochter heeft weer een nachtje gelogeerd en zit weer moeilijk te doen met uit de borst drinken. Dagen kdv gaan prima, maar dat logeren is niet handig lijkt het. Vooral vervelend omdat ik een goede dip te pakken had door mijn menstruatie en daar net een beetje aan het uitklimmen was. (en als vriend nou nog een keer gaat opperen te stoppen met bv dan...eh...., nouja, dan word ik heel boos).
Grob: misschien waren ze een beetje onzeker over de bv en hebben ze gezegd het een beetje eng te vinden de nacht in te gaan zo met "alleen" bv? Wellicht heeft de vk wel gezegd dat het wel goedkomt, maar wilden ze een pakje kv, just in case. Wij hadden ook kv in huis, gewoon omdat het een prettig idee was voor het geval het niet lukte.
Ik slaak een hele diepe zucht. Dochter heeft weer een nachtje gelogeerd en zit weer moeilijk te doen met uit de borst drinken. Dagen kdv gaan prima, maar dat logeren is niet handig lijkt het. Vooral vervelend omdat ik een goede dip te pakken had door mijn menstruatie en daar net een beetje aan het uitklimmen was. (en als vriend nou nog een keer gaat opperen te stoppen met bv dan...eh...., nouja, dan word ik heel boos).
Grob: misschien waren ze een beetje onzeker over de bv en hebben ze gezegd het een beetje eng te vinden de nacht in te gaan zo met "alleen" bv? Wellicht heeft de vk wel gezegd dat het wel goedkomt, maar wilden ze een pakje kv, just in case. Wij hadden ook kv in huis, gewoon omdat het een prettig idee was voor het geval het niet lukte.
maandag 21 juni 2010 om 14:08
Mijn vk heeft ook standaard fv bij zich, vertelde ze me. Voor de zekerheid.
Arwen, Dennis sliep bij mij op de kamer maar van het bloedverlies was ik zo moe dat ze me wakker hebben gemaakt toen hij geprikt moest worden. Na de prik moest ik aanleggen. Dennis was ook doodmoe van de bevalling, die had zich niet uit zichzelf gemeld vermoed ik.
Arwen, Dennis sliep bij mij op de kamer maar van het bloedverlies was ik zo moe dat ze me wakker hebben gemaakt toen hij geprikt moest worden. Na de prik moest ik aanleggen. Dennis was ook doodmoe van de bevalling, die had zich niet uit zichzelf gemeld vermoed ik.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 21 juni 2010 om 14:19
Wen, dat zou ik zeer op prijs stellen!
Wanneer kan ik mijn lidmaatsschapspasje verwachten?
Maar even serieus, bedankt voor jullie ervaringen/ ideeen, ging toch aan mezelf twijfelen en dat terwijl het mijn zaken niet eens zijn.
Wanneer kan ik mijn lidmaatsschapspasje verwachten?
Maar even serieus, bedankt voor jullie ervaringen/ ideeen, ging toch aan mezelf twijfelen en dat terwijl het mijn zaken niet eens zijn.
maandag 21 juni 2010 om 14:22
Lara, je geeft al een aantal maanden bv, gebruikt domperidon en kolft, als ik dit zo even snel teruglees van jou.
Je was kennelijk al lid zonder dat je het wist?
Grob, we werken niet met pasjes joh, da's ouderwets en dan zijn we veel te herkenbaar. Nee, een zoogcompres aan een klemmetje, daaraan herkennen we elkaar
Je was kennelijk al lid zonder dat je het wist?
Grob, we werken niet met pasjes joh, da's ouderwets en dan zijn we veel te herkenbaar. Nee, een zoogcompres aan een klemmetje, daaraan herkennen we elkaar