Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zaterdag 19 juni 2010 om 22:11
Pff ik heb wel altijd respect voor iedereen als ik soms die nachten hoor....
En apricot ik dacht dus echt dat ieder ziekenhuis wel redelijk moderen kolven zou hebben, de mijne wel. Mijn huurkolf was wel iets ouderwetser, maar ik kolfde er prima mee net als met die die ik uiteindelijk gekocht heb. Heb hem vorige week opgeruimd en opgeborgen, mss ooit nog eens voor een 2e kindje alhoewel ik wel hoop dat ik die dan wel ooit aan de borst ga krijgen.
En apricot ik dacht dus echt dat ieder ziekenhuis wel redelijk moderen kolven zou hebben, de mijne wel. Mijn huurkolf was wel iets ouderwetser, maar ik kolfde er prima mee net als met die die ik uiteindelijk gekocht heb. Heb hem vorige week opgeruimd en opgeborgen, mss ooit nog eens voor een 2e kindje alhoewel ik wel hoop dat ik die dan wel ooit aan de borst ga krijgen.
zaterdag 19 juni 2010 om 22:28
@german wings kolfde jij ook om de 2 uur en of snachts ?? De eerste dagen? Ik weet dst dit bij voeden - de mehode - was om de eerste weken goed te starten maar dat was aan de borst
dit wordt een ander verhaal en ik vraag me af wat de beste weg is
( destijds kreeg ik bijv advies om de drie uur en flesje erbij, wat ik natuurlijk niet geprobeerd heb)
( destijds kreeg ik bijv advies om de drie uur en flesje erbij, wat ik natuurlijk niet geprobeerd heb)
zaterdag 19 juni 2010 om 22:54
Ik vind het dus wel knap als je lang bv geeft!
Hier bij 1e zoon ruim 7 mnd fulltime gekolfd omdat er van alles tegenzat. Hij kon door mijn enorme productie (menig campina koe was jaloers ) overigens wel tot bijna zijn 1e verjaardag van mijn melk genieten.
Nu bij zoon 2 (2 weken oud) ook weer veel moeite met voeden dankzij te kort tongriempje (inmiddels gekliefd), spruw en enorme pijn in mijn borsten tijdens en na het voeden. Ik vraag me echt af hoe lang (en of) ik dit nog ga volhouden en of het ooit zonder pijn en tranen zal gaan...
Dus petje af voor de meiden die lang bv geven!
Hier bij 1e zoon ruim 7 mnd fulltime gekolfd omdat er van alles tegenzat. Hij kon door mijn enorme productie (menig campina koe was jaloers ) overigens wel tot bijna zijn 1e verjaardag van mijn melk genieten.
Nu bij zoon 2 (2 weken oud) ook weer veel moeite met voeden dankzij te kort tongriempje (inmiddels gekliefd), spruw en enorme pijn in mijn borsten tijdens en na het voeden. Ik vraag me echt af hoe lang (en of) ik dit nog ga volhouden en of het ooit zonder pijn en tranen zal gaan...
Dus petje af voor de meiden die lang bv geven!
zaterdag 19 juni 2010 om 22:59
opgoed geluk dat komt door je referentie kader !
ijn dochter en ik hebben twee keer spruw gehad. waarvan de tweede keer ik snel kon behandelen omdat ik het herkende.
en verder afgezien van wat regeldagen her en der tot 7 mnd.
verder alles van een leien dakje gegaan. geen pijn geen problemen , bijten makkelijk en snel afgeleerd ... dan is 17 maanden geen prestatie hoor.
ijn dochter en ik hebben twee keer spruw gehad. waarvan de tweede keer ik snel kon behandelen omdat ik het herkende.
en verder afgezien van wat regeldagen her en der tot 7 mnd.
verder alles van een leien dakje gegaan. geen pijn geen problemen , bijten makkelijk en snel afgeleerd ... dan is 17 maanden geen prestatie hoor.
zaterdag 19 juni 2010 om 23:14
Ja, misschien ligt het idd aan mijn referentiekader. Maar ik kan me gewoon echt geen voorstelling maken van pijnloos voeden.
Ik heb inmiddels gentiaanviolet besteld en miconazolcreme gehaald, want de nystatine die de HA heeft voorgeschreven doet helemaal niks... Ik wissel nu kolven af met live voeden (zodat zoon het happen en drinken niet verleert) totdat de GV wordt geleverd en hoop dat heeeeel erg dat dat de spruw verhelpt. En dat ik ook eindelijk ECHT kan genieten van het geven van bv. (doe ik nu ook wel hoor, als het heel eventjes geen pijn doet als dat lieve kleine aapje met zijn warme lijfje tegen mij aan ligt te drinken)
Ik heb inmiddels gentiaanviolet besteld en miconazolcreme gehaald, want de nystatine die de HA heeft voorgeschreven doet helemaal niks... Ik wissel nu kolven af met live voeden (zodat zoon het happen en drinken niet verleert) totdat de GV wordt geleverd en hoop dat heeeeel erg dat dat de spruw verhelpt. En dat ik ook eindelijk ECHT kan genieten van het geven van bv. (doe ik nu ook wel hoor, als het heel eventjes geen pijn doet als dat lieve kleine aapje met zijn warme lijfje tegen mij aan ligt te drinken)
zaterdag 19 juni 2010 om 23:59
@opgoedgeluk dan ben jij gewoon een kei van een doorzetter !! Je mag het knap vinden van jezelf. In t begin had ik ook wat dingen maar daarna jaren moeiteloos lui en gemak van voeden. Met maanden kolven en pijn vraag ik me af hoe lang ik het zou volhouden. Voor jou dus zoiets vabln wauw, daar ben ik van onder de indruk. Doorgaans is bv gewoon makkelijk en dat is t voor jou dus nooit alleen maar geweest!
zondag 20 juni 2010 om 08:39
opgoedgeluk, als het voeden makkelijk gaat, is er niks knaps aan, maar als je zoveel ellende hebt, en je houdt toch vol, dán is het knap!!
Ik hoop voor je dat de GV helpt, hier heeft het echt heel goed geholpen!
Ik weet niet meer wie het vroeg, maar ik ga ander werk doen ook. Leuker. Dus alleen maar positief!
Nu moet hij nog uit een flesje leren drinken, dan is het kolven niet helemaal voor niks...
Ik hoop voor je dat de GV helpt, hier heeft het echt heel goed geholpen!
Ik weet niet meer wie het vroeg, maar ik ga ander werk doen ook. Leuker. Dus alleen maar positief!
Nu moet hij nog uit een flesje leren drinken, dan is het kolven niet helemaal voor niks...
zondag 20 juni 2010 om 08:48
quote:viooltje schreef op 19 juni 2010 @ 22:28:
@german wings kolfde jij ook om de 2 uur en of snachts ?? De eerste dagen? Ik weet dst dit bij voeden - de mehode - was om de eerste weken goed te starten maar dat was aan de borst
( destijds kreeg ik bijv advies om de drie uur en flesje erbij, wat ik natuurlijk niet geprobeerd heb)Ik kolfde als dochter zich melde voor een fles, dit was vrij snel om de 3-4 uur (ook 's nachts.). Maar mijn produktie was vrij snel goed op gang, dat was geloof ik niet het probleem.
( destijds kreeg ik bijv advies om de drie uur en flesje erbij, wat ik natuurlijk niet geprobeerd heb)Ik kolfde als dochter zich melde voor een fles, dit was vrij snel om de 3-4 uur (ook 's nachts.). Maar mijn produktie was vrij snel goed op gang, dat was geloof ik niet het probleem.
zondag 20 juni 2010 om 10:44
zondag 20 juni 2010 om 10:49
Toen ik me helemaal suf kolfde toen R nog in de couveuse lag vond ik dat het minste wat ik kon doen. Een andere moeder zag me met het kolfapparaat over de afdeling gaan en keek meewarig aan en zei "hoe hou je het vol" en ik zei: ach, ik hoef nergens heen. Maar nu vind ik het toch wel fijn als mensen zeggen dat ze het knap vinden.
gonien ander werk? en je kolf uitrust bed met tv dan??
gonien ander werk? en je kolf uitrust bed met tv dan??
zondag 20 juni 2010 om 10:52
viooltje, als je je kind op je wilt hebben liggen, dan ga je naar de Nicu of neonatologie, afhankelijk van hoe goed het met je kindje gaat. Ze komt zeker niet bij jou want ze mag de afdeling niet af. Je mag met bed en al ernaartoe, verpleging was bij mij erg meewerkend als ik naar mijn zoon wou, goed overleg en ze brengen je erheen. Je man kan ook rijden, maar je hebt een tweede duwer nodig.
zondag 20 juni 2010 om 11:27
Viooltje, mijn dochter is met 41 weken geboren. Hele andere situatie dus, ik had haar gewoon bij me op de kamer. Maar ik had wel hulp nodig bij aanleggen en kolven etc. Kon mijn dochter niet zelf uit de wieg halen en wegleggen en ook de kolf zelf niet aansluiten, schelpen uitspoelen etc.
In "mijn" ziekenhuis hamerden ze erg op huidcontact en waren ze ook meer dan bereid om je met bed en al naar neonatologie te rijden als dat van toepassing was.
In "mijn" ziekenhuis hamerden ze erg op huidcontact en waren ze ook meer dan bereid om je met bed en al naar neonatologie te rijden als dat van toepassing was.
zondag 20 juni 2010 om 12:15
zondag 20 juni 2010 om 13:10
viooltje hij was precies 31 weken. Ze rekenen door tot 40 weken en gaan ervan uit dat een kind tot de uitgerekende datum in het zkhs blijft. R. heeft 3 dagen op de IC (NICU) gelegen en toen hij van de beademing af mocht, mocht hij ook naar neonatologie. Toen mocht hij ook naar het algemeen zkhs in onze woonplaats. Daar heeft hij nog ongeveer 3 weken in de couveuse en thermo bed gelegen en toen mocht hij pas in een wieg. Hij heeft een maand aan de monitor gelegen maar infusen en beademing waren er vrij snel uit.
Na zes weken mocht hij naar huis omdat hij toen in staat was alles zelf te drinken en geen sonde meer nodig had. Een aantal kriteria om naar huis te mogen zijn:
36 wk, 2 kilo, zelf alles drinken, zelf temperatuur kunnen regelen. Maar er zijn natuurlijk meer factoren. Hebben ze gezegd hoelang ze verwachten dat je kind moet blijven? Het is natuurlijk moeilijk glazen bol kijken ook.
Na zes weken mocht hij naar huis omdat hij toen in staat was alles zelf te drinken en geen sonde meer nodig had. Een aantal kriteria om naar huis te mogen zijn:
36 wk, 2 kilo, zelf alles drinken, zelf temperatuur kunnen regelen. Maar er zijn natuurlijk meer factoren. Hebben ze gezegd hoelang ze verwachten dat je kind moet blijven? Het is natuurlijk moeilijk glazen bol kijken ook.
zondag 20 juni 2010 om 17:57
Gonien, dat vroeg ik. Wat heerlijk dat je het zo goed naar je zin hebt op je werk èn een superkolfplek hebt. En ja, uit een fles drinken zou wel best handig zijn als je kolft. Hopelijk lukt dat ook gauw, dan heb je het helemaal voor elkaar.
Opgoedgeluk, wow, jij hebt zeker geen makkelijke bv-tijd gehad. Top dat je hebt doorgezet! Ik was het na anderhalve maand ft kolven al behoorlijk zat. Al denk ik dat ik het wel een halfjaar had gedaan als het had gemoeten. Er zijn wel meer dingen geweest waardoor het niet helemaal vanzelf ging, dus ik ben stiekem ook wel trots dat ik nog voed, eigenlijk. Maar er zijn hier een heel wat meiden die een dikke thumbs up verdienen voor hun doorzettingsvermogen!
Opgoedgeluk, wow, jij hebt zeker geen makkelijke bv-tijd gehad. Top dat je hebt doorgezet! Ik was het na anderhalve maand ft kolven al behoorlijk zat. Al denk ik dat ik het wel een halfjaar had gedaan als het had gemoeten. Er zijn wel meer dingen geweest waardoor het niet helemaal vanzelf ging, dus ik ben stiekem ook wel trots dat ik nog voed, eigenlijk. Maar er zijn hier een heel wat meiden die een dikke thumbs up verdienen voor hun doorzettingsvermogen!
zondag 20 juni 2010 om 20:15
Even copy past van draagdoek topic maar toch even delen voor meiden met een productie dip. Dragen helpt echt de bv productie!!
Wil hier nog even mijn enthousiasme melden over een heel weekend dragen. Ik was op een minivakantie zoooooo blij met mijn bondo lino. De stad was niet echt baby (kinderwagen) vriendelijk en de drager was een uitkomst.
Maar het mooiste is nog dat mijn bv productie explosief gestegen is (de stuwing en lekkage neem ik even voor lief). Maar dat dragen de bv bevordert is voor mij nu wel bewezen. Eerst snapte ik niet waarom ik opeens zulke boobies en lekkage had totdat ik aan dit topic dacht.
Nou ja niets constructiefs voor een ander maar wilde het toch even delen.
Ik gebruikte de drager puur voor gemak van vervoer van baby maar kreeg er dus een extra bonus bij. Moet je natuurlijk wel de tijd hebben om de hele dag je kindje te dragen. Toch hoop ik dat dit een ander misschien wel kan helpen.
Wil hier nog even mijn enthousiasme melden over een heel weekend dragen. Ik was op een minivakantie zoooooo blij met mijn bondo lino. De stad was niet echt baby (kinderwagen) vriendelijk en de drager was een uitkomst.
Maar het mooiste is nog dat mijn bv productie explosief gestegen is (de stuwing en lekkage neem ik even voor lief). Maar dat dragen de bv bevordert is voor mij nu wel bewezen. Eerst snapte ik niet waarom ik opeens zulke boobies en lekkage had totdat ik aan dit topic dacht.
Nou ja niets constructiefs voor een ander maar wilde het toch even delen.
Ik gebruikte de drager puur voor gemak van vervoer van baby maar kreeg er dus een extra bonus bij. Moet je natuurlijk wel de tijd hebben om de hele dag je kindje te dragen. Toch hoop ik dat dit een ander misschien wel kan helpen.
zondag 20 juni 2010 om 20:57
Wat leuk Peanutje! Dragen is ook gewoon heel gezellig, kan me goed voorstellen dat het helpt. En ontspanning doet ook veel, denk ik. Bij mij wel althans. Misschien was het daarom wel dubbelop, dragen en vakantie, voilà, een superproductie.
Aan de overkant las ik dat er nog een goed middel is tegen een dip: calcium/magnesium-tabletten. Wel in een specifieke verhouding 1500/750 mg of 500/250 mg. Je moet die elke dag nemen en dat schijn je geen last meer te hoeven hebben van een menstruatie- of eisprong-dip. Ik ga het proberen en laat jullie weten wat de bevindingen zijn.
Aan de overkant las ik dat er nog een goed middel is tegen een dip: calcium/magnesium-tabletten. Wel in een specifieke verhouding 1500/750 mg of 500/250 mg. Je moet die elke dag nemen en dat schijn je geen last meer te hoeven hebben van een menstruatie- of eisprong-dip. Ik ga het proberen en laat jullie weten wat de bevindingen zijn.
zondag 20 juni 2010 om 21:56
Heeft iemand hier toevallig ervaring met pre-logopedie? Ik heb een second opinion per email aangevraagd bij een andere lactatiekundige en zij noemde dit als optie om reglibaby's drinktechniek te verbeteren. Ik heb het aan mijn eigen lactatiekundige voorgelegd en zij zag er ook wel iets in. Morgen maar proberen een verwijzing van de huisarts te krijgen.
Ik vraag me alleen wel af in hoeverre het nog zin heeft. Ze is al 2 maanden en snapt er nog steeds niks van. Het kolven gaat wel, maar het is wel zwaar. En ik heb na een fluconazolkuur van 2,5 week nog steeds spruw! Ik vind soms moeilijk op te brengen om daarbij ook nog te investeren in pogingen reglibaby weer aan de borst te krijgen, die steeds weer mislukken. Ook al weet ik dat het op de lange termijn zo veel scheelt.
Ik vraag me alleen wel af in hoeverre het nog zin heeft. Ze is al 2 maanden en snapt er nog steeds niks van. Het kolven gaat wel, maar het is wel zwaar. En ik heb na een fluconazolkuur van 2,5 week nog steeds spruw! Ik vind soms moeilijk op te brengen om daarbij ook nog te investeren in pogingen reglibaby weer aan de borst te krijgen, die steeds weer mislukken. Ook al weet ik dat het op de lange termijn zo veel scheelt.