Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Cardamom ik sloeg de dekens van mij af omdat ik bang was in slaap te vallen en mijn kindje onder de dekens terecht zou komen, ik voelde aan mijn borsten welke de volste was en die bood ik eerst aan. ik lag altijd op een zij en voedde haar op die zij beide borsten. maar ik heb een kleine cup dus als je flinke boezem hebt kan ik me indenken dat dat niet lukt.

lang antwoord voor ... je moet voor jezelf een weg vinden die prettig is
oh cardamom als je naar de saunagaat is het handig om een gastendoekje mee te nemen ...

yam ligt leker te chillen bovenste plank van de sauna

mevrouw tikt mij aan en vraagt ; Geeft u borstvoeding?

yam denkt wat een rare vraag ... en antwoord; ehm jah, hoezo?

mevrouw wijst naar mijn boezem en zegt; je melk kookt over !

door de warmte had ik een TSR gekregen en had dat zelf niet in de gaten
oh en bewaren van de melk, kan idd in een koeltasje met elementen.

bij ons in de sauna gaf ik mn flesjes in een kadotasje van de action af aan de bar en werd het in de koelkast gezet
Je melk kookt over, ik zie het zo gebeuren, de tsr is bij mij af en toe net een sproei-installatie

Gastendoekje, check! En discreet cadeautasje in de koelkast, ook check, bedankt voor de tips!

En het "beideborstenopéénzij-voeden" ga ik ook eens proberen (ook een kleine cup). Slaap sowieso onder een wollen deken nu uk naast me slaapt en let idd op dat die goed naar onder ligt. Scheelt dat het wat warmer wordt nu...
oh de löyly is ook TSR gegarandeerd!

dat je lekker zitte genieten, komt er een stoot hete lucht op je af en beginnen je memmen te spuiten

in reflex grijp je met twee handen naar je borsten om je tepel in te drukken om de toestroom te stoppen , dan kijk je op en bedenk je je opeens dat je in een bomvolle sauna zit

(gewaarschuwd mens telt voor twee )
die kadotasjes van de action zijn 50 ct en passen precies twee medela flesjes in.

om zo twee flesjes melk op de bar te zetten vond ik ook zo tsjah ... ongemakkelijk
Hé, een nieuwe!

Dat het maar weer een groot en veelbezocht topic mag worden.

Cheers!

Ja, ik mag weer aan de wijn.
Zoon in het gezicht sproeien is één ding, maar de eerste de beste saunabezoeker.....

*plant een oefensessie voor de spiegel: Hoe verberg ik in m'n nakie zo elegant mogelijk een lekkende tiet (of twee).
als je te lang niet kolft dan heb je nog "kolenschoppen" nodig om lekkende memmen te verbergen

even een vraagje,

dochter R is nu 3,5 maand, na elke voeding (ongeveer om de drie uur, snachts slaapt ze van 23 tot 7) geeft ze wel een slokje melk terug. ze drinkt kort zo'n 7 minuten per borst en dan dus elke voeding twee borsten. is het normaal dat ze na een kwartiertje al klaar is met drinken? ze wil dan ook echt niet meer. weken geleden heb ik steeds de laatste avondvoeding gekolfd maar uiteindelijk ben ik heel gemakzuchtig weer begonnen met alleen live-voeden. van de week dus voor het eerst weer geprobeert te kolven maar er kwam (2,5 uur na de vorige voeding) niet meer uit dan een paar druppels... heb ik misschien toch te weinig melk of moet ik opnieuw wennen aan de kolf?

o tot nu toe groeit ze 100 gram per week, dus het gaat niet heel hard maar wel heel gelijkmatig. ze weegt nu bijna 5 kilo.

ben trouwens wel superblij dat het nog steeds zo goed gaat met de bv!
Vlinder je borsten moeten wennen aan de kolf. vaak kolf je in het begin maar weinig, ook omdat het vraag - aanbod daarvoor alleen op de behoeften van je dochter is afgestemt.

dus is het niet zo raar dat je weinig kolft. als je wilt bijkolven voor vriezervoorraad kun je het beste in de ochtend standaard na de ochtendvoeding gaan kolven. Dan zal met een paar dagen steeds meer kolfopbrengst komen.

Dus te weinig melk dat denk ik niet, dat zou je dan ook direct aan je dochter kunnen merken door te weinig plasluiers en heel vaak willen drinken (bij regeldagen is dit natuurlijk normaal)
Auwauw! Die stuwing was al zo'n feest, maar dat vrouwen dit "voor de leuk" doen....

@ Vlinder Mijn zoon van bijna 4mnd drinkt ook in totaal nog geen 15 min per keer (Echt drinken dan, soms wel na-sabbelen). Hij drinkt één borst per keer goed leeg (ongeveer elke drie uur, ook 's nachts) en daar heeft hij genoeg aan. Volgens de lactatiedeskundige is dat ook prima, dan krijgt hij de achtermelk goed mee. Als je dochtertje niet meer hoeft dan heeft ze hoogstwaarschijnlijk gewoon genoeg. Het drinken gaat steeds efficiënter, dus kost ook minder tijd.

Over het kolven; hier had ik hetzelfde. Toen ik twee weken geleden weer begon met oefenen, kwamen er na een frustrerende 20 min. ook maar een paar druppels. En zere tepels! Volgende dag weer geprobeerd, 10 min. niks en toen schoot de melk ineens toe, daar was het dus gebleven!

Wat bij mij helpt is heel rustig je borst masseren en de tijd nemen en eerst even snel kolven, daarna in een rustiger ritme, een beetje zoals een baby drinkt. Als de melk niet toeschiet gebeurt er bij mij niks.

Zo. En nu ga ik naar buiten met dit mooie weer.
quote:Yamuna schreef op 22 juni 2010 @ 14:47:

Vlinder je borsten moeten wennen aan de kolf. vaak kolf je in het begin maar weinig, ook omdat het vraag - aanbod daarvoor alleen op de behoeften van je dochter is afgestemt.

dus is het niet zo raar dat je weinig kolft. als je wilt bijkolven voor vriezervoorraad kun je het beste in de ochtend standaard na de ochtendvoeding gaan kolven. Dan zal met een paar dagen steeds meer kolfopbrengst komen.

Dus te weinig melk dat denk ik niet, dat zou je dan ook direct aan je dochter kunnen merken door te weinig plasluiers en heel vaak willen drinken (bij regeldagen is dit natuurlijk normaal)En wennen, natuurlijk...
oke dus ik ga na de ochtendvoeding proberen te kolven (heb ook nog een monstertje van 18 maanden rondrennen). maar kan dit misschien vanaf vrijdag gaan proberen (dan is manlief vrij en hebben we het weekend erbij). goed om te horen dat het korte drinken normaal is. ik gebruik nu een handkolf van avent, heeft het nut om voor het wennen de eerste week weer een elektrische te gaan huren (die had ik gehuurd toen zoon geboren was) of moet het ook met de handkolf gaan lukken?

het is inderdaad om de voorraad weer op te bouwen...
Ik heb ook een handkolf van Avent en daar gaat het prima mee (mits de TSR er is dus). Dan kun je zelf dat kort-lang ritme nabootsen. Zit trouwens wel te twijfelen of ik een elektrische aan zal schaffen voor als ik weer aan het werk ben, maar dat terzijde.

Nu echt naar buiten.
Enige tijd geleden heb ik hier een aantal vragen gesteld mbt het voeden met tepelhoedje en kolven.

Zoon is nu 11 weken oud. Het was me 2 weken geleden opeens gelukt m'n mannetje aan de borst te krijgen (live, dus zonder th), maar ik had 's avonds zo'n last van mijn tepels (kloven) dat ik maar ben gaan kolven. Ik wilde niet meer met dat stomme th voeden, dus ik dacht een paar dagen achter elkaar te gaan kolven voor de voedingen. Ook omdat we die week nogal veel op pad moesten kwam het eigenlijk ook wel 'goed' uit. Bovendien moet ik binnenkort weer gaan werken en daardoor dacht ik dat het geen kwaad zou kunnen om goed te wennen aan de kolf.

Dat heb ik geweten. Sinds ik dus ft kolf heeft meneer een strak ritme. Hij drinkt 5/6 voedingen per dag (hoeveelheid op basis van het voedingscentrum: gewicht x 150 / aantal voedingen) en slaapt sinds 1,5 week elke nacht door. Van 22 uur tot 8 uur 's ochtends. Overdag komt hij tussen de 2,5 en 3 uur. Daarnaast slaapt hij lekker, oogt tevreden, groeit goed, geeft minder melk terug en produceert genoeg plas- en poepluiers.

Ik twijfel dus heel sterk om hem weer aan de borst te gaan krijgen, want het gaat heel goed zo. Ik kolf 4/5 keer op een dag (800-1000 ml per dag) en geef hem zoveel mogelijk vers gekolfde moedermelk (dankzij zijn strakke schema goed te 'timen'). Het is jammer dat het live voeden niet lukt, maar op deze manier kan ik het zeker 6 maanden, misschien wel langer volhouden. En dat vind ik een stuk belangrijker. Het kolven is niet mijn favoriete bezigheid, maar het is in het belang van zoonlief (dus knop om).

Ik wilde vragen aan de ft kolvers onder ons of er nog zaken zijn om rekening mee te houden (qua productie, leegkolven borsten, etc). En hoe ga je om met regeldagen?

En nog een andere vraag. Ik wil weer gaan sporten. Kolven jullie voordat je gaat sporten? Het lijkt me namelijk niks om met volle boobs een sportles te volgen.

Thanks weer voor jullie antwoorden.
suzyQ; misschien is het een idee om een lactatiekundige in te schakelen? ik denk dat de baby verkeerd aangelegd was en je daarom tepelkloven kreeg. Met het tepelhoedje hoefde de baby niet goed te happen waardoor hij 't nu weer moet leren? ft kolven lijkt mij best belastend...

Wat betreft het sporten; met twee volle borsten ga ik nooit sporten. Dat voelt niet fijn haha Ik probeer het meestal zo te plannen dat ze van te voren gedronken heeft. Maar van te voren kolven kan natuurlijk ook. en een stevige sportbh aan!!!
Ik voed sinds kort nagenoeg volledig zonder tepelhoedje. Het gaat hier met aanhappen gek genoeg stukken beter sinds dochter 4 dagen per week afgekolfde melk in de breastflow flessen krijgt. Ze drinkt nu ook veel efficienter en dat is beduidend minder belastend voor mijn tepels. Ze is nu overigens 4 maanden en pas sinds een week of 2 voed ik zonder tepelhoedje.

Mijn tepels zijn behoorlijk "gehard" door het kolven inmiddels en daarom ook minder last van zere tepels bij het voeden zonder tepelhoedje. Ik kolf 4 dagen per week vanaf dat dochter 10 weken was (ze is nu 17 weken).

"Mijn" lactatiekundige adviseerde om het voeden zonder tepelhoedje langzaam te introduceren. Eerst 1 voeding per dag en dan als dat goed gaat 2 voedingen per dag.
quote:Becky26 schreef op 22 juni 2010 @ 11:12:

Ik zie bij fles moeders trouwens wel dat kindjes van dezelfde leeftijd maar 4 keer een fles krijgen.

Echt, maar 4x per dag? Dat vind ik voor 9 weken wel heel erg weinig hoor! Is ook niet "de richtlijn" die op de verpakking van kv staat.
Suzy Q, toen ik nog ft kolfde voerde is zelf af en toe een regeldagje in, ik was vrij constant qua produktie maar soms merkte ik toch dat het langzaam terugliep, dan hielp een dagje alle 2 uur kolven of 7-5-3-1 erg goed om de produktie weer omhoog te krijgen. Verder is het volgens mij wel zo (maar ik heb alleen maar gekolfd en dus geen vergelijkingsmateriaal) dat je met kolven je borsten minder goed leeg krijgt dan een live drinkend kind en dus ook meer risico op een borstontsteking/verstopte melkklier. Ik had dat, zeker op het eind best vaak....
Nog een berichtje voor Elska, ik hoop dat je dit leest. Hapt Zoon goed?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Becky, mijn dochtertje krijgt nu anderhalf maand ft fv en drinkt sinds twee of drie week ongeveer 5 voedingen. Soms meer, nooit minder. Daarvoor minstens zes. Ze is nu 5,5 maand.

Ik vind 4 voedingen ook weinig. Ik eet zelf vaker
Suzy q: ik heb ft gekolfd maar dat werkte niet icm mijn werk. Ik weet niet hoeveel jij gaat werken, maar ik vond het niet te doen die combi. Enerzijds omdat mijn prod niet standhield; ik kolfde best lang, kon daardoor de vraag van mijn dochtertje niet bijhouden op werkdagen.

Anderzijds omdat ik merkte dat man vooral de voedingen deed. 'sochtends kolfde ik, voedde hij. Ovedag crèche, ik kwam thuis van mijn werk en dan moest ik direct kolven en man voeden. Met een beetje strak plannen kon ik dan 's avonds met een beetje mazzel een flesje geven. Dat vond ik heel jammer en doe combi heeft me doen besluiten te stoppen terwijl ik tijdens mijn verlof echt dacht dat ik 6 mnd zou gaan redden.

Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar kolven kost gewoon erg veel extra tijd. Als ik jou was zou ik idd naar het aanleggen laten kijken en proberen of het toch nog lukt. Maar nogmaals: dat is heel persoonlijk ik had bijv ook geen voorraad dat hielp ook niet mee....

Om op je vragen terug te komen: op regeldagen zou je eigenlijk alles mee moeten kolven. Ik ving dat op door clusteren, want dat lukte me overdag niet. Ligt natuurlijk ook aan je productie hoor. En goed leegkolven is wel heel belangrijk ivm borstontsteking of vertopte melkkanaaltjes.

Heb je een dubbelzijdige electrische kolf? Dat wordt bij ft kolven wel aangeraden. En ik zou een extra setje borstschelpen kopen, dat scheelt een hoop ge-afwas

veel succes, hopelijk verloopt het goed!
Verder sluit ik me bij sophy aan, ik ben ook gestopt met kolven toen ik ging werken, tijdens mijn verlof (5 maand) had ik er geen probleem mee, maar kolven en werken zag ik niet zitten. Dan vind ik toch dat ik teveel kostbare tijd aan het kolven kwijt zou zijn.
Ik kolf dus best makkelijk, werk 4 dagen en red het prima met mijn Avent handkolf (enkel). Ik kolf 3x per dag op mijn werk en daar doe ik maximaal 20 minuten over inclusief kolf schoonspoelen.

Ik kolf precies genoeg voor mijn dochter, maar heb wel voorraad in de vriezer. Op mijn vrije dag en in het weekend voed ik zoveel mogelijk zelf, dat helpt om de productie op peil te houden. En eigenlijk hebben we standaard elke zondag een regeldag, dan zit ik meestal aan de 10 voedingen ipv de gebruikelijke 7.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven