Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Minck schreef op 14 augustus 2010 @ 09:38:

extra melkklieren ergens anders dan in de borst,Gut, ik wilde dat hier al eens vragen. Ik weet niet over wat voor plaatsen het gaat, maar ik voel tijdens het voeden vaak dat de melk vanuit mijn oksels, richting mijn nek of van onder mijn borst komt. Bedoel je dat? Of zijn dat normale plaatsen voor melkklieren? (even nieuwsgierig hoor)
Pff, heb verstopte klieren in 1 borst. Gisteren was ik er naar van, rillerig en koortsig. Er is niks aan te zien, zit wel een harde pijnlijke plek. Hittepit helpt niet, continue aan die kant aanleggen niet, warm bad, warme douche, masseren, kolven, kolven en nog eens kolven, het mag allemaal niet baten. Inmiddels doet mijn tepel ook zeer, want dochter gaat als een bezetene te keer maar krijgt er ook geen melk uit.

Het goede nieuws is, dochter is 6 maanden en krijgt nog steeds volledige BV. En ook deze verstopping gaat ons er niet onder krijgen!
Wen, melkklieren in je oksel komt kennelijk redelijk vaak voor. Mijn oksels hadden tijdens de stuwingsdagen allebei zo ongeveer een cup b nodig :-) Heel onplezierig, maar t ging na een dag of tien vanzelf weg. Ik ben wel benieuwd hoe een cp daarbij had kunnen helpen, al is t nu te laat.
Bengal, is het dan niet een borstvontsteking in plaats van een "gewoon" verstopt kanaaltje? Ben je nu nog koortsig? Niet te lang wachten en anders naar de ha gaan voor een ab-kuur hoor!
Ben nu niet meer koortsig, gisteravond was ik ineens naar en rillerig en had ik het vreselijk koud. Volgens mij is het (nog) geen ontsteking, maar ik blijf alert.
Jippie, ik heb vandaag voor het eerst echt een fijne bv-ervaring gehad en die wil ik toch even met jullie delen! (bv loopt bij mij nog steeds niet geweldig, en heb ook wat moeite nog met het 'oh wat is het fijn om bv te geven'. Dat gevoel had ik nog niet eerder zo ervaren)

Ik was vanmiddag met zoonlief even de drukte van een kinderverjaardagsfeestje ontglipt en was neergestreken op een bankje tussen de weilanden, met uitzicht op een brede sloot. Ik zat heerlijk in het zonnetje, niemand in de omgeving te bekennen, behalve dan achter mij een kudde schapen, voor mij wat pony's en een schattig hangbuikzwijntje. Zoonlief kreeg honger dus legde ik hem aan. Hij dronk (en dit is zeldzaam) perfect! Ik heb echt zitten genieten en snapte eindelijk even dat sommige vrouwen bv geven heerlijk vinden.

Het enige minpuntje was wel dat ik bij het opstaan de volgende tekst op het bankje las: 'zitten op eigen risico; spermavlekken'. Dat maakte het geheel toch net ff iets minder romantisch
Bengal: ik heb het ook vaak gehad. Geen andere tips dan dat je al noemt, maar moest ineens denken aan hoe zalig het was als het ineens losschoot en er in een keer een hele boel melk kwam en mijn borst weer heerlijk zacht voelde hopelijk snel over

opgoedgeluk: mooi verhaal en leuk dat je het deelt
op goed geluk wat heerlijk dat je het ook zo mag ervaren

en wat een grappig einde
Wellicht een goede tip voor Bengal bij een (beginnende) borstontsteking of verstopping: warme douche en dan met een babykammetje met olie de borst "kammen" richting de tepel. Heeft bij mij super geholpen!
Wat fijn opgoedgeluk!

Minck, als je tijd hebt zou je dan nog even naar mijn vraag van gisterenavond 19:53 uur kunnen kijken? Ik zit even met mijn handen in het haar en sta op het punt om de bv aan de wilgen te hangen, terwijl ik dat helemaal niet wil. Ivm vakantie is het bellen van een lk ook niet zo handig nu. Hopelijk heb jij hier ervaring mee.

En weet iemand of ik anders ook een lk kan mailen ofzo?
Lara, waarom kan je geen lk bellen? Zijn ze allemaal op vakantie? Die van mij kon ik sowieso mailen......maar die zit niet in jouw regio, of maakt dat niet uit voor je?

Volgens mij heeft Mick aangeboden dat je ook op haar e-mailadres mocht mailen met een vraag......(paar posts terug). Maar misschien vergis ik me.

Sterkte, blijven ademen, hopelijk heb je snel hulp! Ik heb ook geen tips voor je helaas :(
Voor Lara: (Minck, als je liever hebt dat ik de quote weghaal, laten weten hoor! dan verwijder ik het weer)quote:Minck schreef op 13 augustus 2010 @ 09:47:

Ik ben zelf regiocoördinator voor de regio Drenthe. Mocht je nou meer willen weten (want we zoeken in het noorden van het land nog wel wat contactpersonen), bel me maar op mijn VBN-nummer: 06-27846466 of mail naar vbnnieuwbuinen@hotmail.com. Als je in een andere regio woont kun je mij ook wel bellen voor algemene info en als je het echt wat lijkt, heb ik wel de telefoonnummer waar je je kunt aanmelden en van de regiocoördinator bij jou in de regio.

Ook voor vragen over de borstvoeding die je hier niet neer zou willen zetten, mag je bovenstaande gegevens gebruiken hoor! Soms werkt telefonisch praten makkelijker, omdat ik gerichter kan vragen.

Ik zal proberen hier wat vaker mijn lichtje te laten schijnen!

Groetjes Marincke,

contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
Lara, enige wat ik kan bedenken is veel bloot huidcontact met dochter en blijven aanbieden. En misschien stukje fles en daarna aanleggen dat de eerste honger weg is en daarna heeft ze wellicht zin om uit de borst te drinken.

Oja en nog een tip is om met jezelf af te spreken dat je jezelf en dochter nog 1 week de tijd geeft voordat je het aan de wilgen hangt, vaak is in die week alweer een lichtpunt.

Hou vol!

Sterkte!
@Lara, Heb je al geprobeerd om gewoon eens in bad of bloot in bed te gaan liggen. Niet aandringen op een voeding, maar puur huid-op-huid contact. Soms zie je dan dat ze ineens wel happen en gaan drinken. Beetje melk uit je tepel drukken, zodat ze het kan ruiken?

Ik wil het ook nog wel even binnen de VBN voor je gaan navragen. Of daar nog meer tips weg komen? Wil je dat?

@Wen, melkklieren ergens anders dan in de borst komen vrij vaak voor. Ik heb er zelf ook een paar onder mijn oksel. Bij mij zit er zelfs 1 melkuitgangetje bij! Toen ik in de kraamweek zo'n stuwing had kon ik er heel voorzichtig wat van de druk uit krijgen zo.

Vaak zie je in de kraamweek door de explosie van hormonen dat alle melkklieren actief worden. Dat gebeurd bij vrijwel iedere pas bevallen vrouw. Maar klieren die vervolgens niet gestimuleerd worden, zoals die in je oksel, die stoppen dan met hun werk. Dan zullen ze weer slinken en heb je er meestal geen last meer van. In bepaalde gevallen kunnen deze melkklieren door de chirurg worden verwijderd. Ook tijdens de lactatieperiode.

@Bengal, wat je doet is prima. Soms duurt het een tijd voor dat de verstopping er ineens uit schiet. Als je koorts hebt en een grieperig gevoel, is het vrijwel zeker wel een borstontsteking. De meeste artsen geven na 24 uur antibiotica, al zijn de meeste bv-deskundigen er nog niet over eens of dit het genezingsproces nou daadwerkelijk versneld.

Wat soms nog heel goed helpt, is een koolblad (van een gewone witte kool ofzo) te pakken, die met een pan of deegroller iets plat slaan, zodat de sappen vrijkomen. Dan dit blad zo direct op je huid leggen, als een kompres. Hoe het precies werkt weet men niet, maar men vermoedt dat de sappen een genezende werking hebben. Bij mij hielp het wel! Ik liep toen ook al twee dagen met een BO, en was er toen binnen een paar uur vanaf!

Als je nog een lk nodig hebt, wil ik wel even kijken wie er allemaal aanwezig zijn namens de VBN. Ik ken die wel allemaal, lk's via de NVL ken ik lang niet allemaal.

@opgoedgeluk, leuk om eens een positief verhaal te horen! Fijn! Alleen jammer van de afsluiting, maar goed. De rest kun je mooi in je zak steken!

@Sophie, je mag die gegevens best laten staan hoor! Daar sta ik toch al mee op diverse sites. Dat mailadres en telefoonnummer zijn speciaal bedoeld voor de VBN. Die mogen gewoon vrij doorgegeven worden.

Groetjes, Marincke

cp VBN
Dank voor het meedenken allemaal! Bloot huidcontact, heb ik geprobeerd maar ze lijkt gewoon een afkeer te hebben gekregen van de borst... Nou is het sowieso een kind dat alleen drinkt op de tijden dat ze normaal en voeding heeft en vaker aanleggen heeft geen nut. Ik heb "de week" al ingezet. Tien dagen geleden

Als je het zo willen vragen binnen de VBN zou het heel fijn zijn. Ik mail je wel even, dan heb je mijn mailadres.

(Sophy: ik ben zelf op vakantie, daarom is het voor me makkelijker om te mailen. Volgende week ben ik terug)
Lara, heb je een bad thuis? Dat werkte hier nog wel eens (eigenlijk de enige keren dat ik haar aan de borst kreeg op een gegeven moment was in bad). Lekker poedelen en dan tegen je aan houden. Ik voel met je mee, borstweigeren voelt k u t.
Bedankt voor de tips allemaal, gelukkig gaat het al veel beter. Pijnlijke plek begint weg te trekken.

Kammetje met olie ga ik zeker proberen als er een volgende keer komt (hoewel ik hoop de tip niet nodig te hebben natuurlijk).

Heb dochter gisteren in de meest onmogelijke houdingen aangelegd en dat heeft wel geholpen. Steeds opnieuw laten aanhappen onder een andere hoek.

Lara, sterkte. Ik hoop dat je je dochter weer aan de borst krijgt. Elke keer zo'n strijd is echt niet leuk....
@ Lara, je hebt me nog niet gemaild, dus daarom hier nog even wat aanvullende vragen, zodat ik die kan meenemen bij mijn vraag binnen de vereniging. Je kolft nu elke gemiste voeding af? En geeft die dan per fles? Of vervang je alles door kv nu?

Heb je het gevoel dat je productie er (al) onder te lijden heeft?

Je vraag gaat nu onze mailinglist op, heb dan meestal vrij vlot wel wat reacties.

Ben je toevallig andere douchegel o.i.d. gaan gebruiken. Dat je huid anders ruikt dan voorheen? Ik gok nu ook maar even wat hoor. Soms raken kindjes van zo'n verandering ook vans lag en gaan ze weigeren.

Groetjes, Marincke

cp VBN
Marincke: ik had een typfout gemaakt en heb je nu nog een keer gemaild. Dank alvast!!

Sophy, thuis hebben we wel een bad, hier niet. Vrijdag zal ik het dus een proberen. Kijken of dat wat uitmaakt. Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in, want op mijn blote borst spelen werkt ook niet.

Fijn dat het veel beter gaat Bengal. Verstoppingen en ontstekingen zijn absoluut niet fijn.
Ik vroeg laatst iets over verkoudheid en het druppelen van BV in de neus van de baby.

Het lijkt me idd een volgende keer heel handig om een pipetje te gebruiken want de laatste keer zag het er zo uit

"wat flik jij me nou mamma ? "
Haha cool fussie! En mooie baby trouwens!
Lara, dat werkte bij mij ook nooit. Ik hoop voor je dat het beter wordt en dat het bad werkt!
Dus moedermelk helpt dus bij verstopte oogjes én neusjes?? Handig!

Jihoe, hier een mooie nacht gehad! Gisteravond 23.10 uur laatste voeding en vanmorgen 5.30 uur! Gisteravond wel weer krampen, blijf dat spul maar wel gebruiken. Blijf het apart vinden dat hij de eerste 3 maanden haast nooit krampen had en nu ineens bijna dagelijks.
haha supersoaker fussie! Ik heb het hier ook geprobeerd maar baby probeert de straaltjes op te vangen en hapt vrolijk in het rond dus ook maar een pipetje kopen.

Lara, ik hoop dat het snel beter wordt! hier is het ook weer rustig. Wel veel huilen dus ik denk dat er wat anders aan de hand is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven